Kleuter - overgang naar basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:23

Mijn zoon gaat sinds een paar maand ook naar de basisschool. Ook een continuerooster tot 14.30 2 dagen en de rest vd middagen vrij. Hij gaat 1 x naar de gastouder vanuit school en 1x naar de BSO.
Ik had verwacht dat hij na die dagen ook gesloopt zou zijn, maar niets is minder waar. Hij slaapt zelfs iets minder nu (11 à 11.5 uur) en hij houdt het prima vol.
Af en toe zitten er heus wel eens dagen bij dat hij in de avond dus instort (voornamelijk als hij na school dus ook bij de opvang is geweest) maar dat hoort erbij en ook niet meer dan normaal denk ik :-).

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:23

Bizar dat er zoveel druk op kinderen gelegd kan worden.
Mijn oudste zou echt een deuk in haar zelfvertrouwen krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:24

Lijkt me prima om te verplichten dat ze zindelijk zijn. Hier in Nederland is het soms echt te gek, er zijn kinderen die met 4-5 jaar nog niet zindelijk zijn. Kinderen zijn hier vaak heel lui in, lekkere luiers waar je het in kan doen, waarom zou je zindelijk worden.
Hele zomer in de blote kont laten lopen werkt vaak heel goed, zijn ze zo zindelijk.
En de scholen zitten met de problemen dan. Van mij mogen ze het als voorwaarde stellen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:29

Hier ook een Belg en de jongste kwam op 12 september 2,5j, maar gaat al van 1 september voltijds naar school. De kleinste(en eigenlijk alle kindjes die het nog nodig hebben),kunnen wel slapen in de nm.
Ze was er hier wel aan toe, de jongste van 3, en vind het leuk(in het begin was het afscheid altijd wat moeilijk, daarna geen probleem meer zei de juf)

Hier zitten bv de peuters en het eerste kleuter samen in klas, dus echt een compleet schoolsysteem.

Het tussendoortje krijgen ze sinds dit jaar gratis, ze moeten enkel een drinkbus met water meenemen.

Hier was ze wel al zindelijk, en een accidentje of 5 gehad in het begin, maar nu gewoon proper en droog.
Kindjes moeten hier niet zindelijk zijn, en er zijn 2 juffen in een klasje van 18 kindjes nu(er komen verder wel nog wat startertjes bij natuurlijk)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:33

Die techniek heb ik ook geprobeerd in de zomer maar helaas werkt dat niet als ze de link niet doorhebben. Finn ging juist lekker in zijn plas pipi spelen :=

Nu is de link er wel maar zijn er andere factoren die meespelen dus we zullen wel zien.
Nu moet ik wel zeggen dat ik hier heen kinderen van 4 j in een pamper zie.
S nacht is mijn oudste van 5.5 nog maar halfjaar droog maar heb dat ook op zijn beloop laten gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:38

wortel115 schreef:
Utixo schreef:

Nee joh, op de PSZ? Dat vind ik echt bizar, met 3 jaar zindelijk is helemaal niet zo normaal..

Ik had erbij moeten vertellen dat we in Australie wonen. Maar er wordt inderdaad verwacht als kinderen naar preschool gaan dat ze zindelijk zijn. 3 jarige 1 ochtend en 4/5 jarigen 2,5 dag. Ook daar hebben kinderen wel eens eens een ongelukje.

Hier in Frankrijk word dat ook gewoon verwacht hoor. Ongelukjes zijn geen probleem en alle peuters/kleuters hebben een tas met schone reservekleding op school hangen maar in de basis dienen ze zindelijk te zijn. Overigens word die kleding dus ook gebruikt als er eens een glas water omgaat of ze in een plas vallen oid.

dromertje2

Re: Kleuter - overgang naar basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:45

Nu ik verwachtte ook niet dat de juf hem zindelijk moest maken, ik dan ook tijdens de herfstvakantie thuis gestart en overlegt met de juf voor in t school. Moest hij zoveel accidentjes blijven hebben als in het begin op een dag, mocht ze van mij ook een luierbroekje aan doen maar wel op t toilet blijven zetten natuurlijk. T moet werkbaar voor haar zijn ook natuurlijk.
Hier werken ze met leefgroepen, dus instappers en 1ste kleuterklas te samen. Zo zijn ze maar met 12 gestart, nu zijn ze met 15, na de kerstvakantie er weer een paar bij en dit na elke vakantie tot max 22 geloof ik.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:40

Suzanne F. schreef:
Hele zomer in de blote kont laten lopen werkt vaak heel goed, zijn ze zo zindelijk.
En de scholen zitten met de problemen dan. Van mij mogen ze het als voorwaarde stellen.

Mijn 2 jarige was deze zomer zindelijk. Zonder ongelukjes.
Maar zodra het kouder werd lukt het niet goed om op tijd haar mailliot uit te krijgen.
En toen was haar zelfvertrouwen ineens weg en de zindelijkheid verdween ook.
Dus maar weer een pamper om.
Als het weer het toelaat beginnen we opnieuw :) dan is ze 3 en dan gaat het vast beter :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:30

Keet schreef:
Suzanne F. schreef:

Mijn 2 jarige was deze zomer zindelijk. Zonder ongelukjes.
Maar zodra het kouder werd lukt het niet goed om op tijd haar mailliot uit te krijgen.
En toen was haar zelfvertrouwen ineens weg en de zindelijkheid verdween ook.
Dus maar weer een pamper om.
Als het weer het toelaat beginnen we opnieuw :) dan is ze 3 en dan gaat het vast beter :)

Ach ja, als ze nog geen 3 is dan komt het vast wel weer goed. 2 is ook wel vroeg hoor.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:00

Suzanne F. schreef:
Lijkt me prima om te verplichten dat ze zindelijk zijn. Hier in Nederland is het soms echt te gek, er zijn kinderen die met 4-5 jaar nog niet zindelijk zijn. Kinderen zijn hier vaak heel lui in, lekkere luiers waar je het in kan doen, waarom zou je zindelijk worden.

Wat een rotopmerking mijn dochter nu 7 was ook laat zindelijk en moest dus met pamper naar school had echt geen zak met luiheid te maken. Je hebt een verdeling en sommige zitten aan het eind. Echt alles hebben wij eraan gedaan tot het ziekenhuis aan toe. Ze doen nog geen training bij kinderen onder de 6 omdat de hersenen nog niet rijp genoeg daarvoor zijn en het dus fysiek nog normaal kan zijn dat het niet lukt. Alleen is dat maatschappelijk niet geaccepteerd.

En ze is zeker niet de enige die daar problemen mee had. Al hoor je dat niet zo snel omdat mensen er niet altijd durven te praten door mensen zoals jij die de kinderen/ouders lui vinden en het gevoel van falen hebben als het niet lukt. Maar lekker he shaming en blaming als het bij jou wel allemaal van een leien dakje gaat.
Mijn dochter is ook een laatbloeier had gewoon wat meer tijd nodig ook voor wennen aan school.

Mijn advies kijk naar je kind!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:08

Ik had mijn 3-jarige idd de hele zomer in de blote kont laten lopen, maar hij werd er niet zindelijk van hoor :+
Net voor z’n 4e verjaardag plots wel.

Vriendin heeft ook een kind die met 5 helaas nog niet zindelijk is, heeft echt vanalles al geprobeerd, maar nog geen succes. Huisarts zegt dat sommige kinderen nu eenmaal laat zijn. Ze gaan pas met 6 jaar actie ondernemen omdat het dan pas afwijkend is. Daarvoor is het gewoon verschillend per kind vanaf wanneer ze zindelijk zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:15

Prima, waar het ook door komt dat een kind nog niet zindelijk is met 4 jaar, de juf hoeft er niet mee opgezadeld te worden. Die hoort geen luiers te verschonen op de kleuterschool. Sneu als het kind wat later is of een laatbloeier of gewoon motorisch niet zo handig maar ik vind de voorwaarde van niet naar school als ze niet zindelijk zijn heel fair. Je kan ze moeilijk tot 6 jaar met een luier om laten lopen en de juf tussen de rekentoetsen luiers laten verschonen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:18

Waar staat dan dat de juf ze verschoont?
De juf weet ook wel dat sommige kinderen nog niet zindelijk zijn. Poepen doen kinderen op die leeftijd alleen thuis en die paar uur kunnen ze best met 1 luier af. En anders worden wel eens de ouders gebeld om te verschonen.

En het is geen luiigheid want ik neem aan dat geen enkele ouder het leuk vindt als zijn kind als enige in de klas nog een luier draagt. Het kind zelf vindt dat vaak ook niet leuk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:23

Ik wil hier geen zindelijkheidstopic van maken maar tenzij er geen medische darm of blaasproblemen zijn valt zindelijkheid te trainen als je er maar genoeg tijd en energie instopt. En nee, dat gaat niet als je werkt of nog 4 kinderen hebt rondlopen, dat klopt. Je moet heel consequent zijn en snel kunnen ingrijpen. Het vereist in een korte periode heel veel effort en training. Vroeger waren de kinderen met 2 jaar al zindelijk en in het buitenland is dat nog steeds. Dat bedoel ik met luiheid. De kinderen hebben het veel te fijn nu met die luiers. Als ze die niet hadden waren ze veel sneller zindelijk.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:34

Kinderen van 4 jaar hebben nog geen leerplicht (vanaf 5 jaar wel), dus als je merkt dat het teveel is voor haar kun je haar gewoon thuis houden.

Zo kun je het zelf een beetje opbouwen voor haar, afhankelijk van hoe zij zich aanpast/voelt.

Mijn kinderen gaan naar een opvang in Heesch, die direct naast een van de basisscholen ligt.
Als jouw dochter er ook naar toe gaat, dan kan ik je alvast vertellen dat dat een heel fijne BSO is. :j

Voorheen gingen de oudste kinderen van mijn man er ook naar toe (die waren toen 4 en 9) en hun waren altijd heel erg enthousiast.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:40

Als je er geen zindelijkheidstopic van wil maken doe je er goed aan om je mond te houden over dat onderwerp als je er blijkbaar niet zoveel over weet want nu maak je er een zindelijkheidstopic van. En dat is irritaaaaaaaant.

Ontopic. Je kunt het.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:48

MarcoBorsato schreef:
Als je er geen zindelijkheidstopic van wil maken doe je er goed aan om je mond te houden over dat onderwerp als je er blijkbaar niet zoveel over weet want nu maak je er een zindelijkheidstopic van. En dat is irritaaaaaaaant.

Ontopic. Je kunt het.

En jij bent weer je aardige zelf zo te lezen. Kan je ook iets anders bijdragen dan alleen maar sneren en sarcasme? Anders kan jij misschien beter je mond houden denk ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:49

Ja, mijn bijdrage heb ik op de 15e geschreven. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:10

Wat goed dat je dit topic bent opgestart.

Ik zit al een tijdje met hetzelfde.
R gaat in mei naar school en ook 3 dagen bso.

R gaat 1 ochtend naar de psz en 2 dagen opvang.
In de middag slaapt ze nog op de opvang thuis probeer ik haar altijd af te leiden.
Ze is wel moe in de middag maar als ze gaat slapen is het drama in de avond.

dorientjuh schreef:
Ons dochtertje wordt in september 4 jaar en gaat dan dus naar school. Ook hebben wij voor nu de BSO ingepland staan voor 3 dagen per week.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie kinderen de eerste periode (weken, maanden?) ervaarden op de basisschool. ik begrijp dat het best pittig is. Ons dochtertje zal naar een school gaan waar ze een continurooster hebben, dus van 08:25 tot 14:00 uur.

Moesten jullie kinderen heel erg wennen? Hielden jullie je kinderen de eerste weken of maanden 1 dag of dagdeel per week thuis omdat het teveel voor ze was?

Ons dochtertje is redelijk introvert. Ze gaat sinds ze 7 maanden is, 3x per week naar een gastouder waar maximaal 3 andere kindjes per dag zijn. De overgang naar een grote klas lijkt me dan best pittig. Ik zit erover te denken om haar, indien mogelijk, de eerste maand helemaal niet naar de voor- en naschoolse opvang te doen, omdat me dit wat te pittig lijkt. Of is het beter als ze meteen vanaf de start went?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:30

MB maakt anders een prima punt. Je eigen berichten komen op andere moeders ook niet erg vriendelijk over.

Ts, je vooraf druk maken over hoe het zal gaan is trouwens verspilde energie. Je informeren of wat kan/mag is natuurlijk prima maar probeer je er vooral niet te druk om te maken. Zie maar hoe het komt en kijk hoe je er in mee kunt bewegen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:52

Nouja, zie maar hoe het komt... ik zou zeggen bedenk wat voor jou en je meisje het fijnste zou zijn en kijk of het op die manier te regelen valt :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 23:53

Dat is voor mij hetzelfde als zien hoe het komt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:21

wortel115 schreef:
Dat lijken me erg lange dagen.
Ze wordt wel al om 8 uur opgehaald met de schoolbus en komt tegen 4 weer thuis.

Dit had ik als kind ook, ik herinner het me als een uitputtingsslag!