Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:21

Poekkie schreef:
Of ik er zelf 100% achter sta en overtuigd ben van hun geweldige werking... nee zeker niet. Maar ik draag er een omdat het (a) verplicht is op straffe van boete. En (b) omdat ik dat een minimum van respect vind voor mijn oma en de mensen in de winkels en bedrijven waar ik ben.

Maar als er toch geen enkele vorm van Sociale controle op was... nou dan zouden er zo veel mensen zonder mondmasker rondlopen dat het toch niet meer uit zou maken of ik er eentje zou dragen of niet. Dus nee, dan zou ik er geen moeite voor doen nee.

Ik lijk heel hard, maar sta dicht bij een huisarts als familielid. Vanaf het begin van de corona wordt die overspoeld met mensen die niets mankeren maar gewoon profiteer-attestjes willen zodat zij buiten de regels staan. En ben daar stilaan wel heel hard op geworden ja.

Ah zo, dat kan ik wel begrijpen.
Ik heb een beetje wat vergelijkbaars met mijn werk als belastingadviseur. Ik help namelijk klanten (werkgevers en ondernemers) om de coronamaatregelen aan te vragen. Sommige gevallen zijn echt schrijnend, hebben het echt nodig, fijn dat de regelingen er zijn. Maar bij anderen denk ik echt: nee dus. En dan vraag ik het ook niet aan hoor. Die willen schuiven met omzet e.d. Of een vrouw met een schoonheidssalon waar al nooit winst gemaakt wordt en die het dan aan wilde vragen (toen contactberoepen gesloten waren). Terwijl haar man 150.000 per jaar verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:23

kwita schreef:
Morganlefay schreef:
Loop vanwege een huidaandoening hier heel erg tegenaan, omdat mijn afweer in de overdrive staat is het voor mij een tegenstrijdig iets. Kan wel een spatscherm gebruiken

maar dan doe je wel wat je wel kan!

zelf asthma en chemo dat is ook een probleem met benauwdheid en mijn huid, maar het gaat wel met een flanellen en jersey mondkapje en een band om mijn hoofd ipv de oren. Zo een spatscherm gaat dan weer niet met een muts op ( want ik ga nuniet met een kaal hoofd lopen voor dat ding) :brr:

toch draag ik dan maar liever dat mondkapje dan zonder!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En zo hoort het!

Ik vind het getuigen van goed fatsoen om te kijken naar wat wel kan ipv alles overbood te gooien en je eigen ding te doen.

Ook al ben je het er inhoudelijk niet mee eens of maakt een aandoening het extra lastig; ik vind het een kwestie van fatsoen om in ieder geval je best te doen. En nee dat heeft niks met domme schapen temaken maar juist met verantwoording nemen en saamhorigheid.

En als het echt echt echt niet kan; draag dat dan ook zichtbaar uit! Scheelt voor jezelf ook heel veel stress.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-20 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:25

Eens met Gloa :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:28

Voor de mensen die het prettig vinden om een 'bewijs' te hebben van hun medische/psychische achtergrond om geen mondkapje te dragen gebruiken wij in onze zorginstelling de kaartjes die hiervoor gemaakt zijn. Halverwege de volgende link kan je deze aanvragen/maken. Natuurlijk zal hier ook misbruik van gemaakt worden. Maar dat geldt voor vrijwel alle regels. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... che-ziekte

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:28

Gloa schreef:
kwita schreef:

maar dan doe je wel wat je wel kan!

zelf asthma en chemo dat is ook een probleem met benauwdheid en mijn huid, maar het gaat wel met een flanellen en jersey mondkapje en een band om mijn hoofd ipv de oren. Zo een spatscherm gaat dan weer niet met een muts op ( want ik ga nuniet met een kaal hoofd lopen voor dat ding) :brr:

toch draag ik dan maar liever dat mondkapje dan zonder!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En zo hoort het!

Ik vind het getuigen van goed fatsoen om te kijken naar wat wel kan ipv alles overbood te gooien en je eigen ding te doen.

Ook al ben je het er inhoudelijk niet mee eens of maakt een aandoening het extra lastig; ik vind het een kwestie van fatsoen om in ieder geval je best te doen. En nee dat heeft niks met domme schapen temaken maar juist met verantwoording nemen en saamhorigheid.

En als het echt echt echt niet kan; draag dat dan ook zichtbaar uit! Scheelt voor jezelf ook heel veel stress.

Nogmaals: wie boeit het wat of jij iets goed fatsoen vind..waarom moet iemand zich wat van jou aantrekken?
De overheid heeft gezegd: het hoeft niet. Dus niemand is jouw ook maar enig verantwoording verschuldigd..
Iemand doet wat mag dus met wat jij vind daarover moet je bellen met de overheid, niet bij iemand aankloppen die gewoon iets doet wat mag.

Sommigen in dit topic vinden zichzf echt veel te belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:29

Het verhaal van Biepje is dan een heel schrijnend voorbeeld. Snap helemaal dat een mondkapje in zo'n situatie absoluut niet kan. Maar sluit het een spatscherm ook uit?

Nee ik weet het spatscherm is strikt gezien niet toegestaan maar wel een middenweg waarmee je toch je best doet een steentje bij te dragen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:30

Doe niet zo moeilijk. Geef haar gewoon de ruimte om er geen op te hoeven.

Met je steentje bijdragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:34

Bloodymary schreef:
Doe niet zo moeilijk. Geef haar gewoon de ruimte om er geen op te hoeven.

Met je steentje bijdragen...

Welke ruimte?

Draai eens een dagje met mij mee......

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:35

Degene die roepen mensen die geen mondkapjes dragen zijn egoïstisch zijn zelf net zo egoïstisch bezig want JIJ vind dat een ander een mondkapje op moet om JOU te beschermen maar of de ander er hinder van heeft is onzin?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:37

candalisa schreef:
Degene die roepen mensen die geen mondkapjes dragen zijn egoïstisch zijn zelf net zo egoïstisch bezig want JIJ vind dat een ander een mondkapje op moet om JOU te beschermen maar of de ander er hinder van heeft is onzin?

Niet alleen om mezelf te beschermen, maar ook om ervoor te zorgen dat ik niet per ongeluk virus aan iedereen rond mij kan over dragen als je in mijn richting hoest of schreeuwt. Je redenering is wel heel krom eigelijk.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:41

Ik zelf zet gewoon mijn mondmasker op ondanks dat ik bijna dagelijks een migraine aanval krijg. Ondanks dat mensen zeggen dat je er gewoon lucht door krijgt zijn mijn migraines die al vaak voorkwamen, bij het dragen van een mondmasker toch echt erger/meer geworden dan hiervoor. Mag ik dan geen mondmasker meer dragen? Geen idee maar doe het toch maar..

Ik vind het wel heel erg voor mensen in mijn omgeving die inderdaad omwille van verkrachting/wurging en dergelijke geen vorm van een mondmasker/faceshield kunnen verdragen. Ik zie iemand al maanden weg kwijnen thuis omdat zij niet de straat op durft. Door dat het mondmasker in Belgie praktisch overal verplicht is komt zij nergens meer en als ze ergens naartoe moet ligt ze na 2 minuten op de grond met een paniek aanval. Dit is geen leven meer voor haar! Ik hou mijn hart vast voor al deze mensen..

Ik vind het erg jammer dat er blijkbaar enkel nog corona bestaat. Er zijn zoveel mensen die echt afzien hierdoor en daar wordt geen of heel weinig rekening mee gehouden.. Dit moet echt gaan stoppen..

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:44

Vaak is de medische reden om geen mondkapje te dragen, dat je of een ernstige longaandoening hebt of een ernstig probleem met ademhaling onder controle houden. Oftewel als je COVID krijgt, des te meer kans dat het een ernstig beloop heeft.
Ik zou daarom iedereen die vanwege een medische reden geen mondkapje kan dragen, adviseren om zo veel mogelijk binnen in zijn/haar huis blijft. Zo bescherm je kwetsbare zelf en anderen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 15:46

MarlindeRooz schreef:
Biepje schreef:
Dit topic had ik beter niet open gedaan. Mijn psycholoog zei deze week nog (geen stress, via Zoom, stel je voor dat ik de straat op ga om anderen te besmetten) dat als mensen mijn verhaal zouden kennen, ze nooit zo zouden reageren.

Ha. Ha. Ha.

Nou je houding nu zou me juist prikkelen. Heel naar wat je meegemaakt hebt. Maar het is niet zo dat jij daarom geen mensen met Corona kan besmetten. Het mondkapje is niet om mensen te pesten. Maar om een pandemie te stoppen. Waar mensen onder andere aan doodgaan, failliet door gaan, zelfmoord door plegen, psychisch door beschadigd raken en ga nog maar door. Jouw houding van “mijn individuele problemen zijn belangrijker dan een wereldwijde crisis” is erg naar.

Ik vind jouw reactie echt veel te ver gaan... Ik neem aan dat je haar postst gelezen hebt, daar zou je misschien uit kunnen concluderen met een beetje gezond verstand dat daar waarschijnlijk een groot trauma aan overgehouden is... En ja mensen gaan dood aan de pandemie, of plegen zelfmoord en raken psychisch beschadigd. Maar dat alles kun je ook zeggen over de maatregelen! En zeker als je dan nog even extra harde opmerkingen maakt geef je iemand misschien het laatste zetje... Beetje meer begrip zou fijn zijn...

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:04

smurffie schreef:
Ik stoor me eraan dat mensen in de samenleving zoveel problemen hebben en maken van een mondkapje.
Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis, een plek waar iedereen ook ene mondkapje moet dragen in openbare ruimtes.
Ondanks dat sommige daar door persoonlijkheidsproblatiek of trauma moeite mee hebben moet dat ook.
En dat dat triggers geeft, onrust geeft, wat dan ook, dat is iets waarmee we aan de slag gaan. Niet om iemand te straffen, maar omdat iemand het waard is om geen negatieve associaties met dat stukje rotstof te hebben.

Maar ik denk dat ik het vooral moeilijk heb met de astma en benauwdheidsklachten ' ik wil geen mondkapje'. Als je met een mondkapje normaal doorademed krijg je niet minder zuurstof binnen. Ik liep met een saturatie van 93% ( restverschijnselen van corona de eerste weken) met mondkapje op werk.
Ja ik had het benauwd, maar dat had ik ook zonder mondkapje.
Dat een verknipte sok of lap stof zonder vorm je een benauwd gevoel geeft klopt. Maar masker met neusbeugel valt dat best mee.
Echter de maskers die tegen corona bestand zijn, de eendenbekjes met filters, die zijn me een partij benauwd. Daar krijg je minder zuurstof door binnen. Maar die zijn er voor het zorgpersoneel op covid afdelingen niet eens genoeg dus alleen een gigantische aso gebruikt die imo voor de supermarkt := .

Maar die patiënten kunnen daar in een veilige omgeving mee oefenen, met het aangaan van die angsten en herbelevingen etc. Dat is in de supermarkt toch een heel ander verhaal

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 16:05

Ik vind het best wel schokkend om te lezen dat veel mensen van mening zijn dat de mensen met een medische reden op de een of andere manier verantwoording schuldig zouden zijn aan alle andere mensen. Ik voel er niets voor om een button oid te gaan dragen, ik ben niemand verantwoording schuldig, ik hou mij gewoon aan wat door de overheid is gesteld.

Als we gewoon wat meer met ons eigen zaken zouden bemoeien en er vanuit gaan dat iemand zonder mondkapje daar zelf een goede reden voor heeft? Je gaat toch ook niet iemand die geen gordel draagt vragen of hij daar wel ontheffing voor heeft?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:12

Chibi2 schreef:
Vaak is de medische reden om geen mondkapje te dragen, dat je of een ernstige longaandoening hebt of een ernstig probleem met ademhaling onder controle houden. Oftewel als je COVID krijgt, des te meer kans dat het een ernstig beloop heeft.
Ik zou daarom iedereen die vanwege een medische reden geen mondkapje kan dragen, adviseren om zo veel mogelijk binnen in zijn/haar huis blijft. Zo bescherm je kwetsbare zelf en anderen.

Ja je beschermt jezelf en anderen met een mondmasker maar nu zeggen blijf binnen als je er geen op kan, gaat mij ook wel te ver. Ja als je er geen op kan, zorg dan dat je zeker afstand houdt en je aan de andere maatregelen houdt.
Binnen blijven heeft ook hele grote gevolgen. Niet voor niets zijn er steeds meer berichten dat mensen het psychisch heel zwaar hebben.
Mensen met een ziekte of beperking hebben het nu nog moeilijker dan anders, net door alles ivm Corona en regels die niet voor iedereen haalbaar zijn om na te leven. Die mensen moeten niet nog eens extra gestraft worden door ze nog meer binnen in de eigen bubbel op te sluiten dan voorzien volgend de maatregelen!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:19

corinep schreef:
Ik vind het best wel schokkend om te lezen dat veel mensen van mening zijn dat de mensen met een medische reden op de een of andere manier verantwoording schuldig zouden zijn aan alle andere mensen. Ik voel er niets voor om een button oid te gaan dragen, ik ben niemand verantwoording schuldig, ik hou mij gewoon aan wat door de overheid is gesteld.

Als we gewoon wat meer met ons eigen zaken zouden bemoeien en er vanuit gaan dat iemand zonder mondkapje daar zelf een goede reden voor heeft? Je gaat toch ook niet iemand die geen gordel draagt vragen of hij daar wel ontheffing voor heeft?

Ik begrijp je redenering, maar het probleem is dat 95% van de mensen die geen masker dragen dit niet doen omwille van onkunde, maar gewoon omdat ze er schijt aan hebben. Gewoon al in dit topic zijn daar voorbeelden genoeg van. En zeker het idee van ‘die draagt geen masker dus ik moet dat ook niet’ is een heel hardnekkig fenomeen bij velen, dat je nog eens extra triggert als het voor mensen zeer gemakkelijk is om zonder masker rond te lopen (lees zonder sociale controle, aanspreking, boete, etc.). Ik hoop dus oprecht dat ze mensen zonder mondmasker blijven aanspreken.

Het probleem is nu eenmaal dat de cijfers stagneren en we er niet uit gaan komen door allemaal maar te doen wat ons in onze eigen beleving het beste lijkt.

De autogordel is niet iets wat mij of anderen rechtstreeks zal raken als een persoon door zijn eigen schuld ergere verwondingen oploopt dan als hij het wel had gedragen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 16:39

Poekkie schreef:
corinep schreef:

Ik begrijp je redenering, maar het probleem is dat 95% van de mensen die geen masker dragen dit niet doen omwille van onkunde, maar gewoon omdat ze er schijt aan hebben. Gewoon al in dit topic zijn daar voorbeelden genoeg van. En zeker het idee van ‘die draagt geen masker dus ik moet dat ook niet’ is een heel hardnekkig fenomeen bij velen, dat je nog eens extra triggert als het voor mensen zeer gemakkelijk is om zonder masker rond te lopen (lees zonder sociale controle, aanspreking, boete, etc.). Ik hoop dus oprecht dat ze mensen zonder mondmasker blijven aanspreken.

Het probleem is nu eenmaal dat de cijfers stagneren en we er niet uit gaan komen door allemaal maar te doen wat ons in onze eigen beleving het beste lijkt.

De autogordel is niet iets wat mij of anderen rechtstreeks zal raken als een persoon door zijn eigen schuld ergere verwondingen oploopt dan als hij het wel had gedragen.

Ik ben het niet met je eens. Sociale controle is goed als je iemand een kind ziet kidnappen of bij diefstal of vechtpartij ingrijpt/politie belt. Mensen aanspreken op het dragen van een mondkapje, zeker als je de schrijnende verhalen zoals hier in het topic kent vind ik echt not done. Diegene is jou geen verantwoording schuldig.

Over die gordel... als je geen gordel draagt zijn er zeker gevolgen voor andere mensen. Veel erger letsel als je een ongeluk krijgt... Meer kosten en meer werk in het ziekenhuis, lange revalidatie. Extra traumatisch voor de hulpdiensten en nabestaanden bijvoorbeeld.

Ik zal even een ander voorbeeld geven, je gaat toch ook niet iedere vader in de speeltuin aanspreken of het wel zijn eigen kind is en niet of hij het gekidnapt heeft/misbruikt?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:52

Dus dat je 5% kans hebt om iemand aan te spreken met een medische verklaring en 95% kans iemand die gewoon Illegaal bezig is boeit je niet? Zo is het wel gemakkelijk, maar komt onze samenleving echt niet ten goede. Dat alles zo lang duurt juist omdat er nog altijd zovelen gewoon schijt hebben aan al die dingen boeit je ook niet, want stel dat je net de verkeerde aanspreekt?

Die vader in de speeltuin doet toch niets mis? Wat is daar het punt van? Moest hij zijn kind daar ter plekke pijnigen, ja dan had je een punt en dan hoop ik ook oprecht dat er sociale controle zou zijn en iemand zich ging ‘bemoeien’.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:59

Poekkie schreef:

Zeker met je eens dat er veel mensen geen masker willen dragen omdat ze schijt hebben en dat er (helaas, walgelijk genoeg) mensen zich onterecht achter de 'ik heb een oprechte medische aandoening' verschuilen. Maar in mijn ogen is het gewoon je plaats niet om random mensen op straat of in het OV aan te spreken op het wel, niet, of niet goed dragen van mondmaskers. Dat wordt natuurlijk anders zodra je een rol hebt waarbij het aanspreken wel je plaats is omdat jij de regels controleert (als winkelmedewerker, buschauffeur oid) of wanneer iemand bijv zonder mondkap op het treinstoeltje naast je plaatsneemt, of wanneer iemand denkt grappig te zijn door zonder mondkap jouw richting op te hoesten oid.
Ik vind het ook weer anders als je het gesprek met de mensen in je eigen omgeving, familie/vrienden etc aan gaat over mondkapjes, die personen ken je en hun achtergrond hopelijk ook een beetje. En dus A.) zal je minder snel over iemand heen walsen met een oprechte aandoening en B.) zijn ze misschien sneller geneigd naar je te luisteren en iets van je aan te nemen wanneer het mensen van het type 'bah stomme mondkapjes' zijn.

Ik snap die bemoeingsdrang gewoon niet. Wat levert het je op om je mond open te trekken daarover? Het is niet alsof jij iemand ergens weg mag sturen als die zich daar bevind zonder mondkap of dat jij de autoriteit bent die mag controleren en bepalen of iemand al dan niet een geldige reden heeft voor het geen mondkapje dragen. Voel je jezelf dan goed omdat je iemand op de regeltjes hebt gewezen? Beland je misschien wel in een ordinaire straatruzie, of erger, breng je jezelf potentieel in gevaar als blijkt dat degene die je aanspreekt bepaald niet op z'n mondje gevallen is? Denk je echt dat iemands gedrag gaat veranderen van een ongevraagde opmerking van een wildvreemde?
Ik zal zelf ook nooit reageren wanneer een random iemand mij dus aanspreekt als ik even dat mondkapje onder mijn neus heb. Hoogstens een 'dat gaat je niks aan' of een 'ik ben jou geen verantwoording schuldig'.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 17:02

Poekkie schreef:
Dus dat je 5% kans hebt om iemand aan te spreken met een medische verklaring en 95% kans iemand die gewoon Illegaal bezig is boeit je niet? Zo is het wel gemakkelijk, maar komt onze samenleving echt niet ten goede. Dat alles zo lang duurt juist omdat er nog altijd zovelen gewoon schijt hebben aan al die dingen boeit je ook niet, want stel dat je net de verkeerde aanspreekt?

Die vader in de speeltuin doet toch niets mis? Wat is daar het punt van? Moest hij zijn kind daar ter plekke pijnigen, ja dan had je een punt en dan hoop ik ook oprecht dat er sociale controle zou zijn en iemand zich ging ‘bemoeien’.

Nee dat boeit mij niet nee en vind idd dat je dan gewoon je mond moet houden. Laat het gewoon aan het bevoegd gezag over.

Volgens mij komen er veel meer besmettingen voor vanuit de werkvloer dan het niet dragen van mondkapjes(waarvan al diverse studies zijn dat ze überhaupt niet werken). Ze zouden van mij best wat strenger mogen gaan zijn op thuiswerken en het is natuurlijk helemaal van de zotte dat besmet personeel op sommige plaatsen gewoon op moet komen dragen. Als mensen zich daar wat drukker om zouden maken ipv de mondkapjes zou volgens mij een stuk meer nut hebben...

Die vader in de speeltuin doet niets verkeerds nee maar diegene zonder mondkapje ook niet...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:08

Die zonder mondkapje is dus meestal wel illegaal.

Nou jullie mogen je mening hebben, maar ik spreek zeker aan en geef zeker aan :) liever dat mij grootouders binnenkort terug bezoek mogen ontvangen dan dat er een boel idioten maar zonder gevolgen los lopen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:18

Poekkie schreef:
Die zonder mondkapje is dus meestal wel illegaal.

Nou jullie mogen je mening hebben, maar ik spreek zeker aan en geef zeker aan :) liever dat mij grootouders binnenkort terug bezoek mogen ontvangen dan dat er een boel idioten maar zonder gevolgen los lopen.

Maar nogmaals, ervaar je dan echt dat jouw opmerkingen richting voorbijgangers zo'n groot effect hebben? Dat iemand dan ineens paf staat van goh, zo heb ik het nog nooit gezien, ik zal vanaf nu altijd overal een mondkapje dragen voor zolang dat nog moet. Gebeurt dat echt? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Dat je het blijft doen onder het mom van, het creëert in ieder geval bewustzijn, dat is het enige waar ik nog een beetje in kan komen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:19

Dat laatste idd. Als ik een overtreding bega en ze spreken me aan, zal ik wss op die moment zelf ook wel bitsig reageren. Maar volgende keer laat ik het wel om geen gezeik te hebben.

En dat aangeven... (ok dat is dan niet mondmasker maar feestje ofzo)... ja het gevolg daarvan is wel duidelijk denk ik

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:20

Helaas wordt er echt misbruik gemaakt van de uitzonderingsregel. Ik werk zelf in de psychiatrie en ook bij ons zijn er patiënten die mondkapjes stom/onzin vinden en verklaringen eisen dat ze hem niet op hoeven. Terwijl verreweg de meeste anderen met dezelfde diagnose er geen hinder van hebben, dus het is geen 1 op 1 verband met de aandoening. Er is ook een kleine groep mensen die er oprecht last van heeft en daar hulp bij vraagt, en voor hen is de uitzondering ook bedoeld. Maar die brengen hun hulpvraag anders, veel minder eisend, en meer vanuit een ik heb daar-en-daar last van en denk dat het zou helpen om geen mondkapje te hoeven dragen.