Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vayo schreef:verootjoo schreef:0,004% van de gevaccineerden kregen na Pandemrix narcolepsie. 1300 van de 30miljoen gevaccineerden.
Uiteindelijk zijn het er inderdaad niet onnoemelijk veel. Echter vind ik dit een dusdanige ongeneeslijke heftige ziekte, dat het mij wel heeft doen schrikken. Het zal maar net je kind zijn. Het heeft mij in ieder geval doen nadenken of het risico van bijwerkingen wel opweegt tegen het risico van hetgeen waartegen gevaccineerd wordt.
In het geval van Covid-19 is de risico voor mijn kinderen zeer laag mochten zij dit virus krijgen. Velen worden er amper ziek van. Dus hen laat ik voorlopig nog niet vaccineren. Ze zijn erg jong en moeten hopelijk nog lang gezond mee.
Ik laat eerst mezelf wel vaccineren. Juist voor een ander en uit collectief belang. Ik hoop van harte dat vooral mensen uit de kwetsbare doelgroep zich laten vaccineren. Dat zijn juist de mensen waarvoor wij ons aan al die beperkingen moeten houden. Dat doe ik ook netjes om hen zoveel mogelijk te beschermen. Het zou dan zuur zijn als er vervolgens in die groep veel mensen zijn die weigeren. Zo wordt de druk op de zorg nooit minder.
Guinevere schreef:Vayo schreef:Guinevere, ik heb vandaag ter inventarisatie een anonieme poll (thuiszorg) moeten invullen over het jezelf wel of niet laten vaccineren. Heb jij informatie gekregen over welk vaccin ze jullie willen geven en hebben jullie de bijsluiter kunnen lezen?
Nee, helemaal niks.
verootjoo schreef:Maar kinderen worden sowieso niet gevaccineerd toch?
Overigens begrijp ik van sizzle dat ik niet goed gerekend heb, omdat alleen kinderen narcolepsie kregen. Het was dus niet willekeurig wie dat kreeg dus de kans zal hoger liggen.
Citaat:Wij dus ook nog niet. Ik vind juist dat lastig. Ik wil betrouwbare en duidelijke transparante info. Ondanks dat je je niet blind moet staren op een bijsluiter, vind ik wel dat je daar recht op hebt.
Ik vraag me af of als je nu weigert, je jezelf in een later stadium wel snel kunt laten vaccineren?
mirna6308 schreef:Nee, er is in Amerika een meisje van 6 gevacineerd. Ze valt steeds in slaap. Ook al loopt ze! Ze kan nu niet meer lopen ivm een nEe val. De ouders roepen op om niet te gaan vaccineren...!!
En het is snel gemaakt, als ik iets snel doe vergeet ik ook wat, wat hier misschien ook wel zou zijn....
Blacky94 schreef:Ja, ik laat mij wel vaccineren denk ik. Ik was in het begin nog wat sceptisch, inderdaad vanwege de snelheid en het onbekend zijn van lange termijn gevolgen. Echter idd door o.a. eerder geplaatste uitleg in dit topic en wat verdieping in mRNA vaccins denk ik wel dat het veilig is, iig voor volwassenen. Ik werk zelf in het ziekenhuis, ook op de COVID, en het frustreert me hoeveel mensen er overlijden, hoeveel echtparen er soms liggen waarvan 1 of soms zelfs beide niet meer naar huis gaan. Mensen die 1 of 2 maanden op de IC hebben gelegen, terug komen en alles weer opnieuw moeten leren terwijl ze zichzelf afvragen waar ze besmet zijn geraakt omdat ze amper nog uit huis kwamen.
Maar ook bij gezonde, jonge mensen, mijn leeftijd of soms zelfs jonger, ik zie zó veel collega's die op therapeutische basis aan het re-integreren zijn omdat ze besmet zijn geraakt en daar soms maanden later nog steeds last van hebben. Vriend van mij is 1,5e maand terug besmet geraakt. Is op zich niet heel ziek geweest maar is nu nog steeds maar gedeeltelijk en via thuis aan het werk. Heeft veel last van vermoeidheid en krijgt soms op de meest gekke momenten last van bijna migraine-achtige hoofdpijn aanvallen. Ook van veel collega's die aan het re-integreren zijn hoor ik soortgelijke verhalen.
Dan heb ik liever een paar dagen last van mogelijk wat griepachtige verschijnselen en last van de injectieplaats dan weken/maanden last van bovenstaande klachten.
Dit artikel uit 2018 legt o.a. uit hoe verschillende mRNA vaccins werken. Hoop medische/biologische termen en in het Engels dus soms wel wat moeilijk te volgen:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243
De versie in iets begrijpelijkere taal (tevens Engels) van het CDC:
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/h ... asics.html
En ik zag net dat onderstaand onderzoek vandaag online is gegaan over een/het(?) Pfizer vaccin:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577
Vayo schreef:verootjoo schreef:Maar kinderen worden sowieso niet gevaccineerd toch?
Overigens begrijp ik van sizzle dat ik niet goed gerekend heb, omdat alleen kinderen narcolepsie kregen. Het was dus niet willekeurig wie dat kreeg dus de kans zal hoger liggen.
Klopt hoor, maar het zal een kwestie zijn van maanden voor kinderen wel opgeroepen worden. Mijn oudste zit in het eerste jaar van de middelbare. In die groep zijn relatief veel besmettingen, al zie je veel dat zij er amper ziek van zijn. Ik kan me voorstellen dat er overwogen gaat worden om deze groep ook in een vroeg stadium te vaccineren.
Ik hoop gewoon heel erg dat veel volwassenen zijn laten vaccineren. Volwassenen en kinderen die in de risicogroep vallen en mensen die veel met deze groepen in aanraking komen.
En ik snap echt wel dat mensen huiverig zijn en er weinig vertrouwen in hebben. Ik vind het ook spannend. Maar uit collectief belang is het gewoon erg belangrijk dat er iets gaat gebeuren. Ik zou er alleen moeite mee hebben als er juist veel mensen in de risicogroepen weigeren en ik straks mijn jonge kinderen moet laten vaccineren om deze groep mensen toch te beschermen.
En als weigeraars uit risicogroepen corona krijgen en opgenomen moeten worden, zullen ze dat meestal niet weigeren. Begrijp me niet verkeerd ... iedereen heeft recht op zorg, maar zuur is dat wel. Helemaal voor het zorgpersoneel dat al zo op de tenen loopt. En voor mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, omdat het te druk is met corona patiënten.
Blacky94 schreef:Ja, ik laat mij wel vaccineren denk ik. Ik was in het begin nog wat sceptisch, inderdaad vanwege de snelheid en het onbekend zijn van lange termijn gevolgen. Echter idd door o.a. eerder geplaatste uitleg in dit topic en wat verdieping in mRNA vaccins denk ik wel dat het veilig is, iig voor volwassenen. Ik werk zelf in het ziekenhuis, ook op de COVID, en het frustreert me hoeveel mensen er overlijden, hoeveel echtparen er soms liggen waarvan 1 of soms zelfs beide niet meer naar huis gaan. Mensen die 1 of 2 maanden op de IC hebben gelegen, terug komen en alles weer opnieuw moeten leren terwijl ze zichzelf afvragen waar ze besmet zijn geraakt omdat ze amper nog uit huis kwamen.
Maar ook bij gezonde, jonge mensen, mijn leeftijd of soms zelfs jonger, ik zie zó veel collega's die op therapeutische basis aan het re-integreren zijn omdat ze besmet zijn geraakt en daar soms maanden later nog steeds last van hebben. Vriend van mij is 1,5e maand terug besmet geraakt. Is op zich niet heel ziek geweest maar is nu nog steeds maar gedeeltelijk en via thuis aan het werk. Heeft veel last van vermoeidheid en krijgt soms op de meest gekke momenten last van bijna migraine-achtige hoofdpijn aanvallen. Ook van veel collega's die aan het re-integreren zijn hoor ik soortgelijke verhalen.
Dan heb ik liever een paar dagen last van mogelijk wat griepachtige verschijnselen en last van de injectieplaats dan weken/maanden last van bovenstaande klachten.
Dit artikel uit 2018 legt o.a. uit hoe verschillende mRNA vaccins werken. Hoop medische/biologische termen en in het Engels dus soms wel wat moeilijk te volgen:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243
De versie in iets begrijpelijkere taal (tevens Engels) van het CDC:
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/h ... asics.html
En ik zag net dat onderstaand onderzoek vandaag online is gegaan over een/het(?) Pfizer vaccin:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577