Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:04

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:04

Vayo schreef:
verootjoo schreef:
0,004% van de gevaccineerden kregen na Pandemrix narcolepsie. 1300 van de 30miljoen gevaccineerden.

Uiteindelijk zijn het er inderdaad niet onnoemelijk veel. Echter vind ik dit een dusdanige ongeneeslijke heftige ziekte, dat het mij wel heeft doen schrikken. Het zal maar net je kind zijn. Het heeft mij in ieder geval doen nadenken of het risico van bijwerkingen wel opweegt tegen het risico van hetgeen waartegen gevaccineerd wordt.

In het geval van Covid-19 is de risico voor mijn kinderen zeer laag mochten zij dit virus krijgen. Velen worden er amper ziek van. Dus hen laat ik voorlopig nog niet vaccineren. Ze zijn erg jong en moeten hopelijk nog lang gezond mee.
Ik laat eerst mezelf wel vaccineren. Juist voor een ander en uit collectief belang. Ik hoop van harte dat vooral mensen uit de kwetsbare doelgroep zich laten vaccineren. Dat zijn juist de mensen waarvoor wij ons aan al die beperkingen moeten houden. Dat doe ik ook netjes om hen zoveel mogelijk te beschermen. Het zou dan zuur zijn als er vervolgens in die groep veel mensen zijn die weigeren. Zo wordt de druk op de zorg nooit minder.

Maar kinderen worden sowieso niet gevaccineerd toch?

Overigens begrijp ik van sizzle dat ik niet goed gerekend heb, omdat alleen kinderen narcolepsie kregen. Het was dus niet willekeurig wie dat kreeg dus de kans zal hoger liggen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:06

Guinevere schreef:
Vayo schreef:
Guinevere, ik heb vandaag ter inventarisatie een anonieme poll (thuiszorg) moeten invullen over het jezelf wel of niet laten vaccineren. Heb jij informatie gekregen over welk vaccin ze jullie willen geven en hebben jullie de bijsluiter kunnen lezen?

Nee, helemaal niks. :(

Wij dus ook nog niet. Ik vind juist dat lastig. Ik wil betrouwbare en duidelijke transparante info. Ondanks dat je je niet blind moet staren op een bijsluiter, vind ik wel dat je daar recht op hebt.

Ik vraag me af of als je nu weigert, je jezelf in een later stadium wel snel kunt laten vaccineren?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:06

Voorlopig zijn wij nog niet aan de beurt, zag ik in het overzicht hoe Frankrijk gaat enten, tegen de tijd dat wel zo is, zet ik m zonder probleem, vooral ten behoeve van de omgeving. Nu mag ik sowieso niet ivm borstvoeding.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:08

Ik kan de optie die voor mij geldt niet invullen. Ik ben redelijks snel aan de beurt, medische indicatie onder de 60. Maar mag mogelijk de vaccinatie van Pizer (schrijf je dat zo?) niet hebben ivm bekend met heftige allergische reacties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:10

Mijn vaccin (ben risico patient) mag een ander hebben. Het is op zo’n korte termijn gemaakt. Heb er geen vertrouwen in. Griepvaccin laat ik overigens ook niet zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:11

Ik heb het net even opgezocht Verootje. Voor kinderen was de kans 1:18:000 ongeveer. Dat lijkt weinig maar dat is heel veel omdat je het hebt over gezonde mensen die zonder inenting mogenlijk ook nooit ziek geweest geworden zouden zijn.
Zo‘n risico zou nu zeer waarschijnlijk ook niet acceptabel zijn voor covid bij kinderen. Voor volwassenen ligt dat al anders, voor bejaarden is dat weer anders.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:21

verootjoo schreef:

Overigens begrijp ik van sizzle dat ik niet goed gerekend heb, omdat alleen kinderen narcolepsie kregen. Het was dus niet willekeurig wie dat kreeg dus de kans zal hoger liggen.

Klopt hoor, maar het zal een kwestie zijn van maanden voor kinderen wel opgeroepen worden. Mijn oudste zit in het eerste jaar van de middelbare. In die groep zijn relatief veel besmettingen, al zie je veel dat zij er amper ziek van zijn. Ik kan me voorstellen dat er overwogen gaat worden om deze groep ook in een vroeg stadium te vaccineren.

Ik hoop gewoon heel erg dat veel volwassenen zijn laten vaccineren. Volwassenen en kinderen die in de risicogroep vallen en mensen die veel met deze groepen in aanraking komen.

En ik snap echt wel dat mensen huiverig zijn en er weinig vertrouwen in hebben. Ik vind het ook spannend. Maar uit collectief belang is het gewoon erg belangrijk dat er iets gaat gebeuren. Ik zou er alleen moeite mee hebben als er juist veel mensen in de risicogroepen weigeren en ik straks mijn jonge kinderen moet laten vaccineren om deze groep mensen toch te beschermen.
En als weigeraars uit risicogroepen corona krijgen en opgenomen moeten worden, zullen ze dat meestal niet weigeren. Begrijp me niet verkeerd ... iedereen heeft recht op zorg, maar zuur is dat wel. Helemaal voor het zorgpersoneel dat al zo op de tenen loopt. En voor mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, omdat het te druk is met corona patiënten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:21

Citaat:
Wij dus ook nog niet. Ik vind juist dat lastig. Ik wil betrouwbare en duidelijke transparante info. Ondanks dat je je niet blind moet staren op een bijsluiter, vind ik wel dat je daar recht op hebt.

Ik vraag me af of als je nu weigert, je jezelf in een later stadium wel snel kunt laten vaccineren?

Ik heb geen idee hoe de uitnodiging er uit komt te zien, maar
- het enige vaccin dat nu in NL beschikbaar 'is' / gaat komen is voorlopig pfizer
- de bijsluiter is waarschijnlijk wel al openbaar, oa de NOS heeft er over bericht.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:26

Nee ik laat me niet inenten, nu niet in ieder geval. Ik zie graag eerst meer onderzoek etc voordat ik dat doe. Het bericht van gisteren over dat je na de prik sowieso 2 maanden niet zwanger moet worden, ben ik erg benieuwd naar wat dan gebeurd als je dat wel wordt. Is het misschien zo dat je minder vruchtbaar wordt? Is dat nog niet bekend? Ik wil daar nog niet aan.

Mungbean

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:27

Dat is een standaard uitsluiting omdat het domweg niet getest is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:46

Ja, ik laat mij wel vaccineren denk ik. Ik was in het begin nog wat sceptisch, inderdaad vanwege de snelheid en het onbekend zijn van lange termijn gevolgen. Echter idd door o.a. eerder geplaatste uitleg in dit topic en wat verdieping in mRNA vaccins denk ik wel dat het veilig is, iig voor volwassenen. Ik werk zelf in het ziekenhuis, ook op de COVID, en het frustreert me hoeveel mensen er overlijden, hoeveel echtparen er soms liggen waarvan 1 of soms zelfs beide niet meer naar huis gaan. Mensen die 1 of 2 maanden op de IC hebben gelegen, terug komen en alles weer opnieuw moeten leren terwijl ze zichzelf afvragen waar ze besmet zijn geraakt omdat ze amper nog uit huis kwamen.

Maar ook bij gezonde, jonge mensen, mijn leeftijd of soms zelfs jonger, ik zie zó veel collega's die op therapeutische basis aan het re-integreren zijn omdat ze besmet zijn geraakt en daar soms maanden later nog steeds last van hebben. Vriend van mij is 1,5e maand terug besmet geraakt. Is op zich niet heel ziek geweest maar is nu nog steeds maar gedeeltelijk en via thuis aan het werk. Heeft veel last van vermoeidheid en krijgt soms op de meest gekke momenten last van bijna migraine-achtige hoofdpijn aanvallen. Ook van veel collega's die aan het re-integreren zijn hoor ik soortgelijke verhalen.
Dan heb ik liever een paar dagen last van mogelijk wat griepachtige verschijnselen en last van de injectieplaats dan weken/maanden last van bovenstaande klachten.

Dit artikel uit 2018 legt o.a. uit hoe verschillende mRNA vaccins werken. Hoop medische/biologische termen en in het Engels dus soms wel wat moeilijk te volgen:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

De versie in iets begrijpelijkere taal (tevens Engels) van het CDC:
https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/h ... asics.html

En ik zag net dat onderstaand onderzoek vandaag online is gegaan over een/het(?) Pfizer vaccin:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:50

mirna6308 schreef:
Nee, er is in Amerika een meisje van 6 gevacineerd. Ze valt steeds in slaap. Ook al loopt ze! Ze kan nu niet meer lopen ivm een nEe val. De ouders roepen op om niet te gaan vaccineren...!!
En het is snel gemaakt, als ik iets snel doe vergeet ik ook wat, wat hier misschien ook wel zou zijn....

Dit gaat waarschijnlijk over de mexicaanse griep daar het vaccin van. Las net een artikeltje op facebook dat zorgverleners als eerste worden gevaccineerd maar niet bekend staan als vaccinatiekampioenen omdat o.a. het vaccin voor mexicaanse griep narcolepsie tot gevolg had.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:56

Blacky94 schreef:
Ja, ik laat mij wel vaccineren denk ik. Ik was in het begin nog wat sceptisch, inderdaad vanwege de snelheid en het onbekend zijn van lange termijn gevolgen. Echter idd door o.a. eerder geplaatste uitleg in dit topic en wat verdieping in mRNA vaccins denk ik wel dat het veilig is, iig voor volwassenen. Ik werk zelf in het ziekenhuis, ook op de COVID, en het frustreert me hoeveel mensen er overlijden, hoeveel echtparen er soms liggen waarvan 1 of soms zelfs beide niet meer naar huis gaan. Mensen die 1 of 2 maanden op de IC hebben gelegen, terug komen en alles weer opnieuw moeten leren terwijl ze zichzelf afvragen waar ze besmet zijn geraakt omdat ze amper nog uit huis kwamen.

Maar ook bij gezonde, jonge mensen, mijn leeftijd of soms zelfs jonger, ik zie zó veel collega's die op therapeutische basis aan het re-integreren zijn omdat ze besmet zijn geraakt en daar soms maanden later nog steeds last van hebben. Vriend van mij is 1,5e maand terug besmet geraakt. Is op zich niet heel ziek geweest maar is nu nog steeds maar gedeeltelijk en via thuis aan het werk. Heeft veel last van vermoeidheid en krijgt soms op de meest gekke momenten last van bijna migraine-achtige hoofdpijn aanvallen. Ook van veel collega's die aan het re-integreren zijn hoor ik soortgelijke verhalen.
Dan heb ik liever een paar dagen last van mogelijk wat griepachtige verschijnselen en last van de injectieplaats dan weken/maanden last van bovenstaande klachten.

Dit artikel uit 2018 legt o.a. uit hoe verschillende mRNA vaccins werken. Hoop medische/biologische termen en in het Engels dus soms wel wat moeilijk te volgen:

En ik zag net dat onderstaand onderzoek vandaag online is gegaan over een/het(?) Pfizer vaccin:

Goede, heftige en duidelijke post Blacky. Dank je wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:20

Even voor iedereen die ooit een allergische reactie had: er wordt geadviseerd om het met de huisarts te bespreken, want die kan de prik waar je de vorige keer een reactie op had vergelijken met dit vaccin. Mogelijk is het ongevaarlijk voor je, en als je in aanmerking komt en hem op zich wel wil kan dat betekenen dat je hem niet hoeft te laten passeren :j

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:36

Ik wil hem gelijk. Zo snel mogelijk.
Ik werk in de zorg en heb veel corona patienten verzorgd. En ik heb een stuk of 15 collega's die corona gehad hebben en daar nu nog veel klachten van hebben. Ik ben ervan overtuigd dat corona doormaken veel meer gezondheidsschade geeft als het vaccin. Ook als jongere. En ook denk ik dat de lange termijnschade van corona zelf enorm gaat zijn.
Het is trouwens niet zo dat dit vaccin gevaarlijker is, omdat het sneller toegelaten is. Heel veel neuzen dezelfde kant op, en alle voorkennis van sars 1 bij elkaar maakt dit vaccin net zo (on)gevaarlijk als ieder ander vaccin. Het is al wel op verschillende groepen getest. En heel eerlijk, de samenlebing zoals hij nu is. Daar vind ik niets aan. Dat nog jaren doorzetten is voor mij geen optie. Elke keer in lock down moeten, een aantal keer per jaar in quarantaine omdat je mogelijk contact hebt gehad met iemand met corona. Ik besef best dat ook het vaccin niet enkel voordelen gaat hebben. Maar er zullen heus niet die grote aantallen op de IC komen als we nu hebben met deze ziekte.
Zelfs al zou ik er blijvende schade aan overhouden, dan nog zou ik hem nemen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:43

Nope, voorlopig laat ik mij niet vaccineren.
Mag momenteel ook niet er,want kleine op komst :D

Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben kijk ik wel hoe ik er dan voor sta/wat situatie dan is. Als situatie dan goed is laat ik me wel vaccineren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:49

Vayo schreef:
verootjoo schreef:

Klopt hoor, maar het zal een kwestie zijn van maanden voor kinderen wel opgeroepen worden. Mijn oudste zit in het eerste jaar van de middelbare. In die groep zijn relatief veel besmettingen, al zie je veel dat zij er amper ziek van zijn. Ik kan me voorstellen dat er overwogen gaat worden om deze groep ook in een vroeg stadium te vaccineren.

Ik hoop gewoon heel erg dat veel volwassenen zijn laten vaccineren. Volwassenen en kinderen die in de risicogroep vallen en mensen die veel met deze groepen in aanraking komen.

En ik snap echt wel dat mensen huiverig zijn en er weinig vertrouwen in hebben. Ik vind het ook spannend. Maar uit collectief belang is het gewoon erg belangrijk dat er iets gaat gebeuren. Ik zou er alleen moeite mee hebben als er juist veel mensen in de risicogroepen weigeren en ik straks mijn jonge kinderen moet laten vaccineren om deze groep mensen toch te beschermen.
En als weigeraars uit risicogroepen corona krijgen en opgenomen moeten worden, zullen ze dat meestal niet weigeren. Begrijp me niet verkeerd ... iedereen heeft recht op zorg, maar zuur is dat wel. Helemaal voor het zorgpersoneel dat al zo op de tenen loopt. En voor mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, omdat het te druk is met corona patiënten.

Ook nu belanden er al genoeg kinderen in het ziekenhuis met COVID, het zijn alleen lagere getallen dan veel andere leeftijdsgroepen: https://twitter.com/YorickB/status/1337 ... 69/photo/1

Ik zit ook met allergie, maar ben wel heel gemotiveerd om me te laten vaccineren. Zal het netjes bespreken, maar aangezien ik in het ziekenhuis werk lijkt me dat een goede bijkomstigheid qua de meest veilige plaats voor een allergische reactie.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:01

Nee. Nadat ik ben ingeënt (tegen eigen wil in) met HPV eerste ronde en ik daar door omstandigheden nu een grotere kans op kanker door heb zeg ik nee. Ik wil me prima laten vaccineren, maar niet voordat ik weet dat de mogelijk langdurige gevolgen zijn van het vaccin.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:07

Voor de goede orde, er is nog geen goedgekeurd vaccin voor onder de 16 (of 18?). Dat komt omdat de testgroep van de fabrikanten bestond uit volwassenen, niet uit kinderen.

Dat moet dus eerst onderzocht worden voor het goedgekeurd wordt. Idem voor zwangere vrouwen en andere bijzondere doelgroepen. Maar de grote winst is te behalen bij de reguliere groep vanaf 18 en daarom is het vaccin daarvoor goedgekeurd.

Alle berichten over bijwerkingen bij kinderen zijn dus al snel onzin in dit stadium :-)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:16

Ik twijfel nog, maar ik moet vanaf volgend jaar wel stage gaan lopen in een zorginstelling (en na mijn stage wss ook werken in de zorg) dus als het daarvoor moet, misschien wel.

Er gaan wel wat enge verhalen rond over de lange termijn effecten, maarja.. corona zelf heeft idd ook veel impact op je lichaam en kan ook blijvende longschade veroorzaken.

Soms vind ik het wel heel hypocriet wanneer mensen heel standvastig zeggen dat ze geen troep in hun lichaam willen dat ze niet kennen, maar ondertussen wel allerlei illegale drugs nemen :') tja..

Daar doe ik dan weer niet aan. Dan vind ik in vergelijking zo'n vaccin veel veiliger :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:26

Nee, naar mijn mening kan dit niet veilig zijn. Normaal gesproken duurt het minimaal 5 jaar voordat een vaccin goedgekeurd wordt, en nu wordt het er ineens zo snel doorgedrukt? Plus als je je dan eens verdiept in wat ze allemaal in die vaccins stoppen.. Nee, dank je..

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:33

Blacky94 schreef:

Bedankt voor je (goed onderbouwde) bericht. Waardevolle toevoeging!

Ik ben geen risicogroep en jong volwassen maar zou mij zonder problemen laten enten. Ik heb vertrouwen in de wetenschap (en zover het objectief kan zelf info opgezocht) en heb er wel vertrouwen in, ook al zegt mijn initiële gevoel 'nee dit is te snel'. Als je daarin verder kijkt leer je ook dat we het niet hebben over een vaccin wat van 0 punt is ontwikkeld, maar al gereed stond tot op bepaalde hoogte en vervolgens gespecialiseerd is voor Covid. Neemt niet weg dat ik kritisch ben maar ik denk dat hierin ook een groter belang speelt.
En daarnaast zoals eerder in dit topic genoemd, als ik zie wat we aan dingen eten of bewust (alcohol, etc) of onbewust binnenkrijgen in ons lichaam denk ik niet dat een/dit vaccin het verschil gaat maken. Er is altijd een risico maar welke neem je? :o

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:56

Ik sta vooraan in de rij. Ook al vind ik het best spannend. Ik ben alleenstaand moeder van 2 kwetsbare kinderen en ik voel me daardoor ook kwetsbaar om (o.a.) Corona te krijgen. Wil ook graag mijn baan houden en zo :-)
Ik heb 2 autoimuunziektes, waardoor ik het vaccineren wel wat spannend vind. Geen ernstige allergieën maar ik ben wel allergisch voor penicilline en voor schildklierremmers. Maar goed, mijns inziens heeft dat laatste weinig met de vaccins te maken. Volgens de endocrinoloog (ik heb oa een autoimmuunziekte aan mijn schildklier) val ik niet in de doelgroep die kwetsbaar is. Dus tja... kom maar op!

Ik vind het voor mijn zoon van 17 spannender. Voor hem twijfel ik wel; Hij heeft autisme maar ook wel flinke koemelkallergie nog steeds. Volgens mij is het advies niet te vaccineren bij voedselallergieen toch?
Mijn dochter is net 15 dus volgens mij komt zij nog niet in aanmerking maar voor har geldt hetzelfde als voor haar broer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 06:52

Klopt voedselallergie en autoimuunproblemen. Beiden hier aanwezig inclusief soms beste fikse allergische reacties op medicijnen en meest aardige bijwerkingen. -O- griepprik en dpt en hep entingen wel gehad. Ik vermoed dat na overleg het wel mag. Maar ja ze raden nu zo duidelijk af voor beide doelgroepen.