Sleutelbeen gebroken. Keuze operatie of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was mijn breuk, lijkt wel op die van jou, die stond na 5 maanden nog net zo. De foto's zijn van
22 mei tot en met 29 juni. In die maand al 0.0 verbetering en na 5 maanden nog niet.

Mandy_89

Re: Sleutelbeen gebroken. Keuze operatie of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:14

Dat lijkt er inderdaad behoorlijk op ja.
Jeetje wat zal je daarmee gebaald hebben zeg. Al die maanden niets kunnen en dan alsnog een operatie, terwijl dit als ze hadden willen opereren, met een paar weken over had kunnen zijn.

Had jij trouwens ook vaak zo'n drukkend gevoel op die plek? Ze zeggen arm af laten hangen en schouder ontspannen in de sling. Maar dat lukt mij niet echt, omdat het dan zo naar drukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:59

Mandy_89 schreef:
Dat lijkt er inderdaad behoorlijk op ja.
Jeetje wat zal je daarmee gebaald hebben zeg. Al die maanden niets kunnen en dan alsnog een operatie, terwijl dit als ze hadden willen opereren, met een paar weken over had kunnen zijn.

Had jij trouwens ook vaak zo'n drukkend gevoel op die plek? Ze zeggen arm af laten hangen en schouder ontspannen in de sling. Maar dat lukt mij niet echt, omdat het dan zo naar drukt.

Ik deed vanalles hoor, was ophangen mbh van keukentrap, bedden opmaken (vraag me niet hoe), ik had een zoon van vier en een man op zee en geen voorzieningen op loopafstand. Het was wel behelpen :D

Ik vond het heel moeilijk een fijne houding te vinden, ook met slapen, ik ben een buikslaper. De houding die ze willen dat je aanneemt, is oncomfortabel. Ik zou gewoon een fijne houding zoeken, hun adviezen zijn waarschijnlijk gebaseerd op genezing door tijd.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 22:03

Wel vervelend dat nu t weekend en alles ertussen zit en de chirurg dinsdag pas belt.

Intussen ga ik er dan veel te veel over nadenken weer en krijg ik de neiging om terug te krabbelen. Vooral toen ik las dat als je onder narcose bent je dus feitelijk in coma ligt. Wel een heel heftig idee

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:05

Die narcose stelt echt weinig voor en je krijgt er 0.0 van mee.
Ik persoonlijk vind het heerlijk als die spuit met dat witte spul er aan komt :')
En ja ik ben erg vaak geopereerd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:11

lucifertje schreef:
Zeker opereren. Heb jaren (14) geleden precies zo'n zelfde breuk en ongeluk gehad. Chirurg heeft mij eerst maanden laten rondlopen met 'komt wel goed en niet zo zeuren'. CT scan gemaakt en bleek er na 6 maanden nog geen botvorming te zijn. Uiteindelijk 7 maanden na breken operatie gehad en was maar goed ook. Weefsel was necrotiserend aan de uiteinden. Chirurg heeft er een plaatje opgezet met een stukje donorbot en 8 schroeven. Plaatje bij mij zit er nog steeds in. Zolang ik er geen last van heb blijft het zitten. Litteken zie je bijna niet meer.
Enige wat ik er aan over heb gehouden is dat mijn huid rondom het litteken geen gevoel meer heeft.

Mijn sportleraar was ook een twijfelgeval... is niet geopereerd en heeft daar altijd nadeel van ondervonden, hij kan niet alles meer. Zou wel goedgekomen zijn als hij zich had laten opereren.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:20

Nou dat is toeval dat ik op dit topic stuit!

Ik heb vorige week dinsdag mijn sleutelbeen soort van gebroken .... viel vd trap en heb mij met mijn linkerarm aan de trapleuning tegen willen houden... dat lukte dus niet echt.

Gevolg: sternoclaviculaire luxatie... simpel gezegd zit mijn sleutelbeen niet meer vast aan mijn borstbeen, kan ik beamen want voel de delen schuiven, das eh pijnlijk.

Omdat dit niet vaak voorkomt, mijn huisarts zei , je bent geen circusartiest, weten ze niet heel goed wat te doen.
As dinsdag heb ik afspraak bij de orthopeed, rontgen en ct scan zijn al gemaakt.
Ik geloof dat het nu gaat over opereren of onder narcose terug proberen te zetten op de juiste plek.

Als ik jouw breuk zie op de foto, zou ik voor een operatie gaan, narcose is mogelijk eng voor je maar laag risico, het risico op langdurig ongemak indien je niet opereert is aanzienlijk groter schat ik in.

Succes !

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:21

Dappere en verstandige keuze TS! Ik vind de narcose altijd heerlijk. Even lekker bijslapen :')
Het infuus prikken vond ik nog wel het engste, maar dat was zo gedaan en viel ook heel erg mee. Ben toen nog in huilen uitgebarsten van alle spanning en de zusters waren heel lief voor me. Ben toen uiteindelijk heerlijk relaxed in slaap gevallen!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 00:53

Mandy_89 schreef:
Wel vervelend dat nu t weekend en alles ertussen zit en de chirurg dinsdag pas belt.

Intussen ga ik er dan veel te veel over nadenken weer en krijg ik de neiging om terug te krabbelen. Vooral toen ik las dat als je onder narcose bent je dus feitelijk in coma ligt. Wel een heel heftig idee

Het is wel een zeeeer gecontroleerde coma dan. Die ze ook zo kunnen omdraaien door tegenwerkend middel in te spuiten :j

Snap dat het mega spannend is hoor, maar het valt écht mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 01:05

watnou1 schreef:
Nou dat is toeval dat ik op dit topic stuit!

Ik heb vorige week dinsdag mijn sleutelbeen soort van gebroken .... viel vd trap en heb mij met mijn linkerarm aan de trapleuning tegen willen houden... dat lukte dus niet echt.

Gevolg: sternoclaviculaire luxatie... simpel gezegd zit mijn sleutelbeen niet meer vast aan mijn borstbeen, kan ik beamen want voel de delen schuiven, das eh pijnlijk.

Omdat dit niet vaak voorkomt, mijn huisarts zei , je bent geen circusartiest, weten ze niet heel goed wat te doen.
As dinsdag heb ik afspraak bij de orthopeed, rontgen en ct scan zijn al gemaakt.
Ik geloof dat het nu gaat over opereren of onder narcose terug proberen te zetten op de juiste plek.

Als ik jouw breuk zie op de foto, zou ik voor een operatie gaan, narcose is mogelijk eng voor je maar laag risico, het risico op langdurig ongemak indien je niet opereert is aanzienlijk groter schat ik in.

Succes !

Wow dat klinkt ook echt ontzettend naar.
Hopelijk word je snel en goed geholpen hiermee!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:36

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 14:39

SimoneeM schreef:
Mandy_89 schreef:

Het is wel een zeeeer gecontroleerde coma dan. Die ze ook zo kunnen omdraaien door tegenwerkend middel in te spuiten :j

Snap dat het mega spannend is hoor, maar het valt écht mee :)

Ja dat is zo dat ze het zo om kunnen draaien. Had ik niet eens nog zo stilgestaan.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:26

Hoi hoi,

Ik ben ook van mn paard gevallen en heb dus (ong2 jaar geleden) ook mn sleutelbeen gebroken. Bij mij zag de breuk er hetzelfde uit en ik ben geopereerd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het litteken mee vind vallen. Het went. Ik heb bij mij de plaat er nog steeds in zitten omdat ik verschillende trauma's heb aan het ziekenhuis en doodsbenauwd ben om het eruit te laten halen. Ik heb er overigens geen last van. Bij mij was er niet de keus wel of niet opereren. Aangezien ik toen 14 was hebben ze een week afgewacht.
In die week kon ik niet liggend slapen. Ook als ik in de auto zat voelde ik de botten schuiven en wiebelen. Ik ben toen voor een dagopname naar het ziekenhuis gegaan. Ik werd om half 8 geopereerd en mocht rond 2 uur weer naar huis. De operatie valt mee. Je voelt je wel echt flut als je wakker word en ik had best wel veel pijn. Ik had een infuus en toen ze me pijnstiller gaven vond ik het heel gek voelen dat de pijn ineens weg was.
In ieder geval, toen ik weer in de auto naar huis zat merkte ik dat ik me gelijk veel beter voelde. De botten zaten weer stevig aan elkaar en dat was echt heel fijn. De verpleegsters in het ziekenhuis waren heel lief tegen me. De eerste 2 (?) weken hebben wij de hechtpleisters erop laten zitten, omdat het ziekenhuis niet tegen ons had gezegd wanneer ze eraf mochten. Na een paar weken, ik weet niet meer hoeveel, gaan ze dan kijken of alles weer mooi is en werden bij mij die pleisters er even af gehaald.
Dit deed bij mij wel echt even zeer omdat de zenuwen gewoon echt kapot zijn. Ik heb nu ook nog dat ik op een paar plekken gevoelloos ben en op andere plekken doet het enorm veel zeer.
Ik kon het eerste jaar geen rugzak dragen, maar op een gegeven moment heb ik het toch maar geprobeerd. Dat lukte. Eerst was het litteken heel rood bij mij. (mn ongeluk was rond april gebeurd). In de zomervakantie kreeg ik een klein puistje op het litteken, maar die is met een klein extra rond wit littekentje erop weggetrokken. Nu is het litteken bij mij mooi wit en heb ik er niet zo'n last meer van. Het doet ook veel minder zeer en ik merk er echt niks meer van. En ja, soms vind ik het zonde, en soms schaam ik me. Ik voel me onzeker omdat ik het lelijk vind.
Maar uiteindelijk ben ik denk ik heel blij dat ze het zo hebben gedaan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Heel veel beterschap toe gewenst!

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:44

Pepperrr schreef:
Dappere en verstandige keuze TS! Ik vind de narcose altijd heerlijk. Even lekker bijslapen :')
Het infuus prikken vond ik nog wel het engste, maar dat was zo gedaan en viel ook heel erg mee. Ben toen nog in huilen uitgebarsten van alle spanning en de zusters waren heel lief voor me. Ben toen uiteindelijk heerlijk relaxed in slaap gevallen!

Goh ik kan er echt niet zo ontspannen over praten! Ik vind het altijd heel eng en al dagen van te voren zit ik me enorm druk te maken. Inderdaad infuus prikken vond ik wel eng. Ik vind het ook nooit zo fijn als er zo enorm veel aandacht voor me is en ik daar lig. Dan staat iedereen zo over me heen gebogen. Ik had ook na de narcose nog lange tijd erge hoofdpijnklachten. Maar dat geeft niet!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:20

Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus excuses als ik dingen herhaal, maar op basis van de röntgenfoto zou ik toch echt wel zeggen opereren. Ik betwijfel of die breuk vanzelf weer mooi aan elkaar gaat groeien... := Zou zelf bang zijn dat het inderdaad echt niet mooi is dichtgegroeid waardoor je je hele leven last houdt... Zo ken ik nog wel mensen. Denk ook dat je niet zo bang moet zijn voor de narcose, risico dat er iets gebeurt is echt heel erg klein.

Edit: Lees net dat je gekozen hebt voor operatie, verstandige keuze zou ik zeggen! Succes alvast!

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:30

Ik zou ook gaan voor operatie,narcose is echt niet zo eng als jij denkt.
Aan iedere operatie zitten risico's maar als je verder gezond bent zou ik me daar niet zo druk over maken.
Wil je iig een spoedig herstel wensen, wat je keuze ook zal zijn!!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:07

Mirre1415 schreef:
Pepperrr schreef:

Goh ik kan er echt niet zo ontspannen over praten! Ik vind het altijd heel eng en al dagen van te voren zit ik me enorm druk te maken. Inderdaad infuus prikken vond ik wel eng. Ik vind het ook nooit zo fijn als er zo enorm veel aandacht voor me is en ik daar lig. Dan staat iedereen zo over me heen gebogen. Ik had ook na de narcose nog lange tijd erge hoofdpijnklachten. Maar dat geeft niet!

Ik was al een half jaar in spanning, huilen, bang. Ik vond het echt dood en doodeng. Terwijl het om het verwijderen van verstandskiezen ging. Dus nee echt relaxed was ik absoluut niet.
Mijn moeder mocht gelukkig mee tot ik in slaap was, dat was echt heel fijn. Maar dat is met corona nu wel anders denk ik..
Achteraf viel het echt enorm mee! Tijdens de narcose werd mijn hartslag ook een aantal keer gevaarlijk laag, toen hebben ze mij iets toegediend waardoor die iets omhoog ging. Dat was wel spannend om terug te horen :+

Maar had wel heerlijk geslapen. Had zelfs gedroomd :')

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:10

Pepperrr schreef:
Mirre1415 schreef:

Ik was al een half jaar in spanning, huilen, bang. Ik vond het echt dood en doodeng. Terwijl het om het verwijderen van verstandskiezen ging. Dus nee echt relaxed was ik absoluut niet.
Mijn moeder mocht gelukkig mee tot ik in slaap was, dat was echt heel fijn. Maar dat is met corona nu wel anders denk ik..
Achteraf viel het echt enorm mee! Tijdens de narcose werd mijn hartslag ook een aantal keer gevaarlijk laag, toen hebben ze mij iets toegediend waardoor die iets omhoog ging. Dat was wel spannend om terug te horen :+

Maar had wel heerlijk geslapen. Had zelfs gedroomd :')

Poeh ja.
Ik vind het altijd heel moeilijk als mijn moeder mee mag. Ik schaam me en voel me heel kwetsbaar. Ik durf ook niet alleen te gaan dus eigenlijk gewoon überhaupt liever niet XD

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 17:52

Ik heb vandaag met de chirurg gesproken en de operatie is ingepland.

Donderdag om 11.45 wordt ik opgenomen in het ziekenhuis. Spannend!

Hoop dat het allemaal snel voorbij is die dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:13

Mandy_89 schreef:
Ik heb vandaag met de chirurg gesproken en de operatie is ingepland.

Donderdag om 11.45 wordt ik opgenomen in het ziekenhuis. Spannend!

Hoop dat het allemaal snel voorbij is die dag.

Heel veel sterkte gewenst vanaf hier, komt allemaal goed! :D

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:36

Succes! Je kunt het!! +:)+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:40

Pepperrr tijdens een narcose kan je niet dromen.
Omdat er niet genoeg hersenactiviteit is.
Of jij moet een roesje hebben gehad, dan kan het wel.

Succes ts.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:43

Toch heb ik gedroomd. Niet de volledige narcose. Meer richting het einde. Het was ook geen hele droom die ik me nog kon herinneren. Maar een soort vlagen :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:49

ClaudiaHS schreef:
Pepperrr tijdens een narcose kan je niet dromen.
Omdat er niet genoeg hersenactiviteit is.
Of jij moet een roesje hebben gehad, dan kan het wel.

Succes ts.

Ik heb ook gedroomd. Maar kan best dat dat pas was tegen het einde, dat je ook al van de beademing af bent zeg maar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:58

Ja aan het einde tegen het ontwaken aan kan het inderdaad wel.
Tijdens volledig narcose niet.