Hoe oud zou jij zijn geworden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:10

ik heb al kleuter de bof gehad, en hoewel die redelijk mild was en ik er niet heel ziek van was , zou dat vroeger vast anders zijn geweest. als ik die had overleeft zou ik op mijn 12e zijn overleden aan bloedvergiftiging nadat ik in een roestige spijker was gestapt.... heeft me 2 weken antibiotica en een extra tetanusinjectie gekost om daarvan af te komen, en ik weet nog steeds hoe ziek ik toen was. (was alleen nog maar het beginstadium wat ik had, maar al wel een rode lijn tot halverwege mijn bovenbeen, maar man wat een pijn.....)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:11

Solleke_Noah schreef:
Ik zou nog leven (nu 31 jaar) maar wel erg bijziend zijn en een slecht geheelde gebroken pols hebben :P

Ik zat het net te bedenken voor mijn vriend... die zou echt al 3 x gestorven zijn in de middeleeuwen. Navelstreng rond de nek bij geboorte (ging maar net goed); zware operatie als kind waarbij hij zwaar allergisch reageerde op de narcose en bijna gestorven was en nu een gluten-allergie waarvan hij al 1x in een soort shocktoestand naar het ziekenhuis afgevoerd is met de ambulance. Dan kwam ik er beter vanaf :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:11

Dan was ik na de geboorte waarschijnlijk al gestorven, ik ben dysmatuur geboren en heb 2 weken in de couveuse gelegen. Oh en mijn moeder kon geen borstvoeding geven, dus dan hadden ze een min nodig gehad.

En als ik daar toch doorheen was gekomen was het op mijn 13e zeker weten over geweest. Een bacterie en een virus die tegelijk naar mijn hersenen sloegen. Deze zorgden ervoor dat ik in coma raakte en nog maar enkele plekjes hersenactiviteit had. Artsen hebben direct tegen mijn ouders uitgesproken dat de kansen nihil waren dat ik wakker zou worden en als ik wakker zou worden dat ik een kasplantje zou zijn.
2 Dagen later werd ik wakker, van de eerste 1.5 dag dag wakker herinner ik alleen nog maar vlagen. 6 Dagen na opname mocht ik naar huis om Sinterklaas te vieren. :Y) Bij latere hersenonderzoeken konden ze niks meer terugvinden.

Onkruid vergaat niet grapten mijn moeder en ik weleens tegen elkaar. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:12

Ik ben bang dat ik het wel overleefd zou hebben, maar vraag niet hoe! :') Ik zit nu al behoorlijk in de kreukels dus zonder medische zorg... Maar ik denk niet dat ik dood zou zijn gegaan zonder.

Animal

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:17

Waarschijnlijk had ik nog wel geleefd.. Heb nog nooit in het ziekenhuis gelegen o.i.d. en ook niet echt veel medische problemen gehad. Wel had ik een heel slecht melkgebit, zonder glazuur op mijn tanden. Mijn huidige gebit is gelukkig wel een stuk beter, maar dan had ik alsnog met halve voortanden rondgelopen omdat die afgebroken waren :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:18

Dat ligt eraan hoe lief mijn omgeving voor me was denk ik. Ik had een lui oog die 50 procent ziet en was scheel dus als ik zelf eten had moeten regelen dan was ik vast niet ver gekomen :') ik zag als kind dankzij mijn dikke jampot glazen.

En dan was ik uiteindelijk 23 geworden en waarschijnlijk dood gegaan aan een longembolie.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:19

Denk 2? toen kreeg ik mijn eerste epilepsie aanval
(nu overheen gegroeid)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:20

Bizar hoeveel mensen al overleden zouden zijn tijdens de bevalling. Schijnbaar was in die tijd bevallen ook gevaarlijker dan naar de frontlinie te worden gestuurd. De kans dat je tijdens een bevalling kwam te overlijden was groter.

Ik zou er ook niet meer zijn, omdat mijn moeder overleden zou zijn tijdens de bevalling. Tenzij er iemand in de gemeenschap zou zijn die de zorg had kunnen overnemen, dan was ik er nu nog gewoon :)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:21

Mijn moeder en ik waren dan allebei overleden bij de geboorte.

Anders op mn 10e, gebroken rug door val van paard.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:23

Ik had denk ik nog geleefd (klopt af). Ik heb letterlijk nog nooit wat gehad! (Behalve de standaard verkoudheidjes enz). De enige redenen dat ik in het ziekenhuis ben geweest was cosmetisch of voor iemand anders!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:24

14, ben een goede 4 meter gevallen en op beton geklapt vol met mijn rug.

Eigenlijk best wel interessant om over na te denken

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:25

Niet al te oud, mijn heupen moesten in een spreidbroekje omdat de kom niet goed gevormd was en ik heb vanaf een paar maanden al aan de antibiotica gezeten voor div. ontstekingen (oren, neus, keel. Ik was vaste klant bij de KNO arts als baby/peuter). Heb toen ook buisjes in mijn oren gekregen en mijn amandelen zijn vrij snel geknipt.

Denk dat ik het wellicht allemaal overleefd had, maar dan wel als doodziek kind :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:25

20 op zijn best. Al ben ik daar niet zeker van gezien ik wel voor verschillende breuken enz in het ziekenhuis geweest ben voor die tijd. Als die ook meetellen (wat ik weet niet of het zonder zorgen niet flink mis had kunnen lopen.) dan maximum een jaar of 10. :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:26

996981 schreef:
Bizar hoeveel mensen al overleden zouden zijn tijdens de bevalling. Schijnbaar was in die tijd bevallen ook gevaarlijker dan naar de frontlinie te worden gestuurd. De kans dat je tijdens een bevalling kwam te overlijden was groter.

Ik zou er ook niet meer zijn, omdat mijn moeder overleden zou zijn tijdens de bevalling. Tenzij er iemand in de gemeenschap zou zijn die de zorg had kunnen overnemen, dan was ik er nu nog gewoon :)

Even een hersenspinsel:

Volgens mij is het zo dat mensen die bijvoorbeeld niet natuurlijk kunnen bevallen door een krap geboortekanaal, dit ook kunnen doorgeven aan hun dochters, en dit dus zo in stand gehouden wordt.

In de middeleeuwen zou dit dus niet doorgegeven worden omdat beide een grote kans hadden op overlijden tijdens de bevalling.

Dat zou dan dus een soort natuurlijke selectie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:27

De mens is eigenlijk toch maar een zwakke diersoort :=

Ik was er overigens ook niet meer geweest, keel amandelen geknipt door slikproblemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:28

Maar botbreuken ga je toch niet dood aan?
Ik ben bij mezelf echt uitgegaan van levensreddende zorg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:28

brokjes schreef:
De mens is eigenlijk toch maar een zwakke diersoort :=

Ik was er overigens ook niet meer geweest, keel amandelen geknipt door slikproblemen.

Mwah, er zijn ook genoeg dieren die sterven bij de geboorte. Bevallen is gewoon een risicovolle activiteit. Voor elke diersoort.
Het leven er na is dat ook. De mens is één van de weinige diersoorten die zichzelf zo in stand houdt dat we in veruit de meeste gevallen sterven door ouderdom en niet door andere factoren. Zoek de diersoorten maar die dat al klaar gekregen hebben. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-11-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:29

Tijdens het lezen van dit topic bedenk ik me dat al onze voorouders dus wel die middeleeuwen overleeft hebben en er ook nog in geslaagd zijn om zich voort te planten. Dat vind ik best een gek besef, aangezien vrijwel iedereen in dit topic dood was geweest.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:30

O jaar, ik zou zijn overleden samen met mijn moeder tijdens mijn geboorte.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:30

Ehm. Ik denk 0 dagen. Ik ben 2 maanden te vroeg geboren en het ging niet heel goed. De artsen adviseerden om nog geen geboortekaartjes te versturen. Verder wel 2x met de ambulance afgevoerd, maar dat was wellicht met middeleeuwse zorg nog niet fataal geweest (rug gebroken, bewusteloos + hersenschudding).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:33

Op mijn 31e na de bevalling was ik waarschijnlijk doodgebloed (gescheurde placenta die deels achterbleef). Met die gedachte heb ik het ook best even moeilijk gehad. Maar nu vooral dankbaar voor de huidige geneeskunde en dat t bij flink bloedverlies bleef.

Verder eigenlijk nooit echt iets gehad, dus als ik dit topic lees was ik dan alsnog best oud geworden :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:34

Hier net zo. :))

kosseh schreef:
Dan had ik nog geleeft :).

Thuis geboren zonder complicaties en verder alleen dingen gehad die zonder medische hulp ook goed waren gegaan, alleen wat langer hadden geduurd.

Grappig om over na te denken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:34

Femek2902 schreef:
Tijdens het lezen van dit topic bedenk ik me dat al onze voorouders dus wel die middeleeuwen overleeft hebben en er ook nog in geslaagd zijn om zich voort te planten. Dat vind ik best een gek besef, aangezien vrijwel iedereen in dit topic dood was geweest.

Ik denk dat men binnen 500 jaar net zo naar ons kijkt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:35

Ik was dood geboren dan en m'n moeder overleden. M'n moeder is met spoed afgevoerd omdat ik besloot dat het wel een mooie dag was om te poepen zodat ik er uit kon.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:38

Bij mij zat de navelstreng ook om mijn nek tijdens geboorte. Maar was een relatief makkelijke bevalling en eenmaal eruit (nadat de navelstreng was weggehaald) weliswaar blauw maar zette het wel op een krijsen dus denk niet dat het mijn einde was geweest. Naast mogelijk sociaal/ economische armoede zou het op mijn 29e kielekiele zijn geweest; kinkhoest was in deze tijd al geen pretje.