Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kaatastrof schreef:Nou jongens ze komen me halen voor de bewegingstherapie. Wat een gedoe. Moet altijd toestemming vragen en er moet altijd iemand mee.. Hebben net ook mijn wonde verzorgd en werd duidelijk gemaakt dat ik eraf moest blijven aangezien de verpleging geen zin heeft om het telkens te moeten verzorgenAlsof ik het voor mijn plezier doe.. Ze mogen al blij zijn dat ik me laat verzorgen denk ik dan.
Kaatastrof schreef:Op insta wel aangegeven dat ik opgenomen ben maar kreeg geen vragen waarom. Sommigen zullen de bui misschien al hebben horen hangen, geen idee.
pateeke schreef:Kaatastrof schreef:Op insta wel aangegeven dat ik opgenomen ben maar kreeg geen vragen waarom. Sommigen zullen de bui misschien al hebben horen hangen, geen idee.
Ik zou daar geen teken in zien dat anderen niet om jou geven. Mensen gaan gewoon niet snel zo'n vraag stellen, vanuit terughoudendheid, verlegenheid, niet goed weten hoe te reageren. Anderen kunnen niet weten wat jij liefst hebt: dat ze ernaar vragen of net dat je er geen vragen over krijgt. Sommige mensen vinden het prettig als anderen ernaar vragen, anderen vinden dat net heel vervelend.
Als je behoefte hebt om erover te praten met bepaalde mensen, denk ik dat je best zelf het initiatief neemt, hoe moeilijk dat ook is.
Citaat:Nou jongens ze komen me halen voor de bewegingstherapie. Wat een gedoe. Moet altijd toestemming vragen en er moet altijd iemand mee..
Citaat:Hebben net ook mijn wonde verzorgd en werd duidelijk gemaakt dat ik eraf moest blijven aangezien de verpleging geen zin heeft om het telkens te moeten verzorgenAlsof ik het voor mijn plezier doe.. Ze mogen al blij zijn dat ik me laat verzorgen denk ik dan.
[/quote]Citaat:Ik denk dat je een denkfout maakt.
Je zit daar voor jezelf, niet om de verpleging te plezieren en van werk te voorzien. Ze verzorgen jouw wonden om te zorgen dat het niet ontsteekt. Alle "aandacht" die ze aan je wonden geven is negatieve aandacht. Ze willen je leren om positieve aandacht te krijgen ( en uiteindelijk vragen).
Je moet het uiteindelijk namelijk zelf en voor jezelf doen.
Zelfbeschadiging is een negatief copingsmeganisme, daar moet jij vanaf en de verpleging zo min mogelijk mee.
Zodra jij laat zien dat je meer verantwoordelijkheid aan kunt zul je dat ook krijgen. Maar zolang het je zelf niet lukt nemen ze het van je over.
smurffie schreef:Het snijden zelf is geen negatieve manier om aandacht te vragen, dat stel ik ook absoluut niet. Ik stel dat als verkeerde coping. Een manier van omgaan met spanning en stress die niet effectief en verkeerd aangeleerd is.
Dat de ts iets positiefs ervaart aan het snijden/ beschadigen dat is zo ( want gelukshormoon dat vrij komt, een rush door de pijn).
Citaat:Dat betekend niet dat iemand ( in dit geval verpleging) die coping moet voeden of dat er aandacht gegeven moet worden aan die foutief aangeleerde coping.
Citaat:Omdat het voor de ts nu nog als een noodzakelijke manier gezien wordt om met spanning om te gaan, terwijl mensen moeten leren op een gezonde, niet zelf beschadigende, manier met spanning en gedachtes om te gaan.
Citaat:Dus het " ze moeten blij zijn dat ik het laat verzorgen" is een constructieve denkfout.
Citaat:Je laat het voor jezelf verzorgen, je laat je voor jezelf opnemen, niet voor iemand anders.
Zolang je vast houdt aan " dingen voor een ander te doen" kijk je namelijk niet naar je eigen rol en taak.
Citaat:Ik leg uit waarom er minimale aandacht is voor zelfbeschadiging. Het wordt verzorgd maar er wordt geen aandacht aan gegeven om de ts verder te helpen dan deze manier van coping.
Citaat:Als de ts naar de verpleging toe kan komen in plaats van zichzelf te beschadigen bij spanning en onrust is ze 100 stappen verder in zichzelf helpen.
Ik snap dat het afstandelijk voelt en klinkt en voor mensen die zelf deze coping hebben of het niet vaak zien lastig te bevatten is.