Moeten/willen aankomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:31

Nou, om het alweer over mijn 'smoes' te hebben.. Dat is bij mij dus opgelost door boodschappen te bestellen. Zo heb ik alle rust en tijd om precies te bedenken wat ik moet gaan eten, een makkelijk overzicht van de aanbiedingen en ik zit dan ook nog gewoon op mijn computer zodat ik inspiratie voor recepten kan zoeken bij de genoemde aanbiedingen.

Opzich denk ik wel dat je dat preppen ook thuis kunt doen voordat je naar de supermarkt gaat. Het helpt vast wel iets :P.

Ik denk niet dat het raar is dat hier redenen worden genoemd waarom het voor mensen lastig is. Dat hebben mensen aan de andere kant van het spectrum toch ook? Volgens mij is het wel handig om uit te zoeken wat je lastig vindt aan het geheel en dan met andere mensen het daarover te hebben /oplossingen zoeken..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:39

Ik ben ook altijd slank geweest, maar zit momenteel wel precies op goed gewicht (56kg bij 1.73cm).

Ik probeer meerdere kleine maaltijden te eten, al heb ik wel het geluk dat ik sowieso goed honger heb ‘s ochtends. En daarnaast houd ik wél onwijs van eten. Ik kan dan niet altijd veel op, maar ik ben er wel dol op. Dat scheelt wel enorm denk ik.

Als mensen weinig tijd hebben om te eten: is het dan geen idee een goed kcalrijke smoothie te maken en die mee te nemen? Met fruit, evt avocado of beetje yoghurt? En melk/havermelk oid. Dat levert calorieën maar kun je relatief snel wegkrijgen in een korte pauze.

Lees verder even mee, vind het altijd interessant te lezen hoe anderen dit aanpakken :)

Muppett

Re: Moeten/willen aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:00

Heel herkenbare dingen komen hier voorbij! Ik ben 1.65 en 57 kg. In allebei mijn zwangerschappen kwam ik zo'n 15 kg aan wat er beide keren na 5 dagen alweer af was. Ik gaf volledig borstvoeding en moest eiwitshakes drinken om niet teveel af te vallen. Ik at ook gewoon ei. Maar ik kreeg onwijze last van winderigheid, gatverdamme. Wie weet er een betere manier om eiwitten binnen te krijgen zonder dat je een wandelende gasbel wordt?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:11

Muppett schreef:
Heel herkenbare dingen komen hier voorbij! Ik ben 1.65 en 57 kg. In allebei mijn zwangerschappen kwam ik zo'n 15 kg aan wat er beide keren na 5 dagen alweer af was. Ik gaf volledig borstvoeding en moest eiwitshakes drinken om niet teveel af te vallen. Ik at ook gewoon ei. Maar ik kreeg onwijze last van winderigheid, gatverdamme. Wie weet er een betere manier om eiwitten binnen te krijgen zonder dat je een wandelende gasbel wordt?

Je zou eens kunnen kijken naar plantaardige eiwitshakes. :j

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:35

Ga ik doen. In tijden van stress val ik ook flink af.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:12

Kijk eens naar projectgezond.nl

Dat is in principe gezond eten en door 500 kcal van je berekening af te halen van wat je nodig hebt val je af.
Je kunt berekenen wat je nodig hebt en daar bv nog 500 kcal aan toevoegen.
Je zou dan aan moeten komen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:51

Gem schreef:
Ik heb dit topic eens doorgelezen, maar uhmmm .... bespeur ergens iets van dat een aantal van jullie (waaronder de TS) eigenlijk stiekem helemáál niet aan willen komen en excuses aan het zóeken zijn om niet méér of calorie-rijker te hoeven / kunnen eten. Ik zeg niet dat het zo is, maar het leest alsof die personen hun restrictief eetgedrag aan het verdedigen zijn.
Bij mij zouden een paar extra kilo's ook niet misstaan, maar ik wil het niet. Voel me prima zo.

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een vreemde reactie. Ongeacht of je wel of niet gelijk hebt. Er zijn genoeg topics over mensen die af willen vallen, zou je daar ook zeggen tegen mensen die toch te veel blijven eten dat ze hun eetgedrag aan het verdedigen zijn?

Of begrijpen we in die situatie wanneer iemand te dik is en af wil vallen, allemaal dat dit ontzettend moeilijk is?

Bij mij gaat het inmiddels iets beter. Geen flauw idee of ik afgevallen of aangekomen ben, maar ik heb weer meer eetlust gelukkig

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:19

Lestrange01 schreef:
Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een vreemde reactie. Ongeacht of je wel of niet gelijk hebt. Er zijn genoeg topics over mensen die af willen vallen, zou je daar ook zeggen tegen mensen die toch te veel blijven eten dat ze hun eetgedrag aan het verdedigen zijn?

Of begrijpen we in die situatie wanneer iemand te dik is en af wil vallen, allemaal dat dit ontzettend moeilijk is?

Als je de afvaltopics leest, dan zie je dat mensen die zeggen te dik te zijn, dit meestal zelf al doen (hun eetgedrag verdedigen, of vertellen waarom het gebeurt)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:25

Dus? Wat wil je nou eigenlijk zeggen Gem?
Eigen schuld dikke bult?

Dat zal wellicht voor sommigen zo zijn, echter maakt dat het niet makkelijker om te eten of juist eten te laten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 22:07

Het is vanaf beide kanten lastig. Ik denk dat de meesten (waaronder ikzelf) het inderdaad meer zien als benoemen waardoor het lastig is, zodat je daar oplossingen voor kunt vinden :j.
Voor mij is het ook niet zo makkelijk om 'zomaar' 500 kCal erbij te eten, want waar moet ik dat vandaan halen bijvoorbeeld? Noten doen het heel goed als niet zo vullend maar wel enorm veel calorieën, misschien zijn er meer van dat soort dingen? Dubbel broodbeleg, whatever.

Dat van die supermarkt en die kwark herken ik echt zó erg!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:21

Ineke2 schreef:
Dus? Wat wil je nou eigenlijk zeggen Gem?
Eigen schuld dikke bult?

Dat zal wellicht voor sommigen zo zijn, echter maakt dat het niet makkelijker om te eten of juist eten te laten.

Geen 'dus'. Dat is niet aan mij. Ik houd een spiegel voor en het is aan de mens om erin te willen kijken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:28

Het is heus niet zo dat mensen wie het betreft dat niet weten, want anders verzin je geen excuses.
Zo dik erop leggen in het afval topic is reden voor een rel volgens mij. Waarom zo’n opmerking dan plaatsen in een aankom topic?
Er word hulp / tips gevraagd, horen dat je meer / / calorierijker moet eten zonder dat je dan ook zegt hóe dan, heeft net zoveel zin als tegen een te zwaar iemand zeggen dat ze niet zoveel moet eten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 22:39

Het is ook heel moeilijk inleefbaar vanaf de andere kant. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die makkelijk aankomt/erg van eten houdt en daardoor overgewicht heeft zich niet kan voorstellen dat iemand moeite zou kunnen hebben met aankomen. En ik vind het dan weer moeilijker om me voor te stellen dat je niet gewoon wat minder kan eten. Want dat is wat ik heel graag wil/automatisch doe, net als dat mensen die overgewicht hebben vaak makkelijker teveel eten. Ik bedoel, we zijn niet voor niets zo :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:03

Ik snap wel een beetje het probleem, ik had verwacht mij de topictitel etc. dat het met name gaat over dat je wel een relatief normaal eetpatroon hebt(en alsnog niet aankomt), maar in het geval van TS en sommige anderen is het een kunst om dat "normale" te bereiken.

Dat is een lastig iets, want eigenlijk moet je het dan niet zozeer over voeding zelf spreken(dus callorie-rijke tips in dit geval), maar over je relatie met voeding(en de rest van je mentale gezondheid)

Dat gezegd hebbende, TS heb je wel eens contact opgenomen met iemand die dat stuk belicht?
Dus bijv. een voedingspsycholoog of iemand die op het stress-gedeelte je kan helpen? (praktijkondersteuners bijv. om mee te beginnen)
Hierbij is het niet aankomen/slecht op gewicht blijven eerder een symptoom van iets "groters" dan het probleem zelf in mijn ogen.

Hier iemand die lang met ondergewicht(of semi) geworsteld heeft.
Ik word alsnog als superslank gezien, maar ben op een zeer gewoon gewicht inmiddels.
Wat ik wel weet is dat stress een énorme onbewuste factor is. overigens heb ik altijd veel gegeten(dan heb ik het over een flink ontbijt, tussen de middag 4 tot 6 boterhammen, avondeten, en meer dan voldoende tussendoor) maar ondanks deze hoeveelheid voeding kwam ik met(chronische) stress erbij erg weinig aan. Haal de stressfactor weg, ik eet in verhouding zelfs minder nu denk ik, en ben op zeer net gewicht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:11

Om voor mezelf te praten; ik eet niet ( expres) te weinig.
Echt calorie inname bijhouden heb ik overigens nog nooit gedaan.
Ik eet echt wel flink, op een normale werkdag een kom griekse yoghurt met fruit, noten en honing. Met een kop thee als ontbijt.
Tussendoor een stuk fruit. Lunch 4 boterhammen met kaas of ander hartig beleg. Tussendoor nog een Liga en fruit. S’avonds nog normaal warm eten. Toetje dan meestal niet.

In het weekend eet ik meestal 2 boterhammen minder, maar snoep ik wel weer meer.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 23-11-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:13

Ik vind de opmerking van Gem terecht.

Als je ècht wilt aankomen kun je dat. Als je ècht wilt afvallen kun je dat.
Het grootste deel zit tussen je oren.

En nee, dat komt niet aanwaaien, daar moet je moeite voor doen. Je eetgewoontes veranderen dus.

Ik loop ruim 70km per week hard, ben ook aan de lichte kant en weet wel hoe het voelt als je moeite moet doen om op gewicht te blijven. Scheelt dat ik enorm van eten hou en vaak eet op een dag en ook veel kan eten. Daardoor blijf ik nu goed in balans qua gewicht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:17

Schijnbaar kán ik dan niet genoeg eten. Gelukkig voel ik mij wel fit en goed dus valt het te weinig eten dan ook wel weer mee denk ik zo maar.

Het is toch zeer apart dat mijn zus exact het tegenover gestelde is van mij en altijd maar bezig is met diëten en dergelijke.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:18

Wat Siskeh zegt ... ik wilde het dus niet letterlijk zozeggenom degenen die zich aangesproken voelen, zelf te laten nadenken. Niemand is verantwoording tegenover een ander verschuldigd over wat hij of zij eet, offf dat genoeg is en moetdoen of laten waar hij of zij zichmin of meer prettig bij voelt. Maar zoals ik het hier lees, zie ik problematiek langs komen waar de psyche een flink aandeel in heeft. Teksten die in een eetst oornis hulpgroep ook niet zouden misstaan. Dit is Bokt, geen eetsssstoornisforum (als die al bestaan), vandaar die spiegel.

(volgens mij bbbbbbbbbbe g in t de batterij van mijn muissss leegte rake :') ) sorry!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:21

Haha dat laatste schrijf je wel grappig :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:23

Ik snap de opmerkingen ook wel. Ik denk dat het mentale aspect het grootste probleem is.
Wij kunnen nog zoveel calorierijke en gezonde producten aanraden, maar dat helpt niet als je niet eet.

Ik schrik er echt een beetje van dat het op werkdagen kennelijk regelmatig voor komt dat TS gewoon niet eet, met als reden de korte pauzes. 20 minuten moet echt meer dan genoeg zijn om wat te eten.
Als je dan niet eet, dan denk ik eerder aan factoren als overmatige stress of andere mentale problemen.
Ik denk dat een bezoek aan de psycholoog dan van toegevoegde waarde kan zijn.

Ik bedoel het trouwens goed hoor, ik weet hoe lastig het kan zijn, van beide kanten. Maar het voelt nu alsof het in een richting gezocht wordt die niet gaat helpen zolang het echte probleem niet wordt aangepakt :)

@Ineke2 jij eet zo te lezen best goed en voelt je ook fit :) Dat is zoals het nu op mij overkomt, wel een groot verschil met TS.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 23:39

Volgens mij heb ik dan een wat verkeerd beeld geschetst van mezelf _O- Ik voel me prima, voel me alleen nog beter als ik wat dikker/voller ben, vind het ook een fijn idee om gewoon wat meer reserves te hebben. Dus was op zoek naar tips van: hoe doen anderen dit? Handige tips/trucs om aan te komen? Mensen die tegen dezelfde dingen aan lopen als ik (korte stressvolle pauzes, om maar even een voorbeeld te geven), en hoe lossen zij het dan op?

Ik heb sinds kort een bakje mozzarella en tomaat mee voor in de pauze, dat lukt nog wel redelijk (dan hoef je je handen ook niet eerst te wassen, wat ik nu met bv een broodje wel wil doen).

Alsnog eet ik op een normale dag dat ik niet werk (of vroeger voor corona) echt heel veel meer dan vrienden van me. Dus het zal ook zo zijn dat ik gewoon meer eten nodig heb om op hetzelfde gewicht te blijven.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 01:39

Ja ik zou dan toch wat dagprogrammas zeg maar uitrekenen. Dat je vrij simpel kunt bedenken van, vandaag ga ik voor dit riedeltje- kook/pak de boel bij elkaar en gaan.
Dat helpt wel vind ik. Ik eet ongeveer 3500 kcal per dag en nooit honger, maar tegenwoordig regelmatig wel zin in eten en dat heb ik lange tijd niet gehad.
Thuiswerken/vrij zijn helpt mij persoonlijk daar ook bij want dan kan ik overdag ook nog van plan veranderen :D plus de mogelijkheid van tosti's of vers klaargemaakt ei

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:20

Mijn oplossing kwam in maart, thuiswerken. Ik zat altijd op 52/53 kg met 1m70, en was al helemaal een sprietje toen ik nog op school zat. Kon er voor mijn gevoel gewoon niet tegenaan eten. Maar ook wel het probleem dat er met werken best vaak geen tijd was om wat te eten... En dan met veel moeite een kilo eraan, griepje te pakken, kilo weer weg.
Toen thuiswerken en uiteindelijk een paar maanden zonder werk. Nu weeg ik 59 kilo, helemaal blij. Zalando leeg gekocht toen ik mijn nieuwe baan kreeg want alle broeken een maat te klein :') In de tussentijd ook 30 geworden dat was volgens mijn moeder de oorzaak. Maar ik denk dat het vooral geholpen heeft dat ik de tijd kon nemen om te lunchen. Ik kan slecht eten als er tijdsdruk op zit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:51

Ik ben misschien wat kort door de bocht hoor, maar voor de meesten hier zijn de tips:

- zet je hersens op de stand: ik moet vaker/meer eten,
- eet meer,
- eet vaker op een dag,
- eet voedsel met meer calorieën,
- en no excuses! Want ik zie hier heel veel smoesjes voorbij komen. Denk in oplossingen en niet in problemen.

Lukt dit niet, dan zou ik naar een diëtist gaan of psycholoog.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 09:48

Supervixen schreef:
Ik ben misschien wat kort door de bocht hoor, maar voor de meesten hier zijn de tips:

- zet je hersens op de stand: ik moet vaker/meer eten,
- eet meer,
- eet vaker op een dag,
- eet voedsel met meer calorieën,
- en no excuses! Want ik zie hier heel veel smoesjes voorbij komen. Denk in oplossingen en niet in problemen.

Lukt dit niet, dan zou ik naar een diëtist gaan of psycholoog.

Yep, maar vertel dan ook hoe... Tegen dikke mensen zeg je ook niet 'eet gewoon minder'. Lijkt alsof mensen wel erkennen dat dat een serieus probleem kan zijn, maar andersom niet. Kom op, ik open dit topic, denk je dan heus dat ik niet wil? Dat ik het niet al probeer?

@DGL: ja heerlijk hè, dat thuiswerken! Herkenbaar, jouw verhaal. Tijdens lockdown kon ik gewoon letterlijk de hele dag eten als ik wilde. Op een normale werkdag maximaal eens in de 2u eventjes.