Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 07:59

Even een suggestie die ik nog niet voorbij heb zien komen, maar kan je zelf niet mee met uitjes? Of afspreken dat ze standaard in het groepje van de juf zit?

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 08:12

Vervelend voor je dochtertje!
Ik had vroeger ook altijd ongelukjes, tot aan dat het langs mijn benen stroomde. Wij zijn toen naar het ziekenhuis geweest, echo gehad etc. niks te zien. Toen zijn wij bij een psycholoog geweest. Hier hebben we besloten een "plasboekje" bij te houden. Hierin schreven we of het een dagje niet goed was gegaan of juist wel en de tijden waarop ik braaf op tijd naar de wc ging. Ik hield namelijk mijn plas altijd op omdat ik niet wilde gaan. Misschien heb je daar nog wat aan?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 08:20

zonnebloem18 schreef:
Even een suggestie die ik nog niet voorbij heb zien komen, maar kan je zelf niet mee met uitjes? Of afspreken dat ze standaard in het groepje van de juf zit?

Dit zou wel een mooie oplossing zijn voor the time being! Als er dan geen luizenmoeder rellen ontstaan dat jij een jaartje extra vaak mee mag.

Het was misschien niet correct dat de juf dat zo aangaf. Zo'n uitje is echter ook voor een juf extra belastend. Misschien waren er meer stress momenten op de dag en was dit net de druppel; juffen zijn ook maar net mensen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 08:40

Als je dochter op school niet durft te zeggen dat ze naar de wc moet, kan ze dan niet met bijvoorbeeld een pictogrammenkaart werken? Bij ons op school hebben ze in de klassen 2 'wc-kaartjes' op de deur hangen. Als een kind naar de wc moet, dan draait het een kaartje om (en bij terugkomst weer terug). Je zou met juf kunnen afspreken dat ze het niet eerst bij juf hoeft te melden, maar dat ze mag opstaan wanneer ze wil, kaartje omdraaien en gewoon zelfstandig naar de wc gaan wanneer ze moet.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:18

Er bestaan zogenaamde plashorloges voor kinderen, ziet er heel hip uit, een soort fitbit en verkrijgbaar in hippe kleurtjes. Die geven een trilling als herinnering dat er geplast moet worden. Bij medipoint hebben ze die o.a. Is dat geen idee, en dan met de juf afspreken dat ze bijv. niet hoeft te vragen maar gewoon kan gaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:09

Ik zou vandaag of morgen even langs gaan bij de juf om het even uit te spreken.

Gewoon aangeven dat je snapt dat het vervelend is, maar dat zij daar ook een rol in heeft gehad en dat zij daar met wat kleine dingetjes best wel rekening mee kan houden.
Door het tasje mee te laten nemen, door de begeleidende moeder te vragen om af en toe aan jouw dochter te vragen of ze naar de wc moet bijvoorbeeld.

Want op deze manier heeft je dochter het toch (negatief) meegekregen en dat help ook niet in het oplossen van het probleem.

Dan kunnen wel mensen vinden dat de juf hier helemaal niets mee hoeft, maar aan de andere kant gaat het de juf ook veel frustratie schelen omdat ze de volgende keer geen natte auto heeft. Volgens mij is het schoonmaken nl meer werk dan bovenstaande dingen even meenemen. Daar is iedereen bij gebaat.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:27

Ik heb ook het gevoel dat het kind er sociaal-emotioneel nog niet aan toe is om in groep 4 te zitten, daar heersen andere verwachtingen van kinderen en dat is kennelijk nog erg lastig voor haar.

Daarnaast heb ik voor mijn dochter (die we dus inderdaad 2,5 jaar bij de kleuters hebben gelaten met extra werkjes) gewerkt met een plashorloge. Daarbij stel je om de zoveel uur een alarm in en dan moet ze naar de WC gaan. Ook zij durfde op school niet/moeilijk aan te geven dat ze moest plassen en door het horloge kon ze zeggen 'mijn horloge zegt dat ik moet gaan plassen', dat ervoer ze als minder moeilijk en daarmee werd het hele plassen en melden hiervan makkelijker.
Na een half jaar waren we er dus ook doorheen en sindsdien gaat het goed.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 12:59

Bijzonder hoe divers hier toch ook de reacties zijn. goed om beide kanten te lezen.

Wat betreft zelf mee gaan met uitjes. Ik kijk altijd of dit kan, weet dat ze dit zelf prettiger zou vinden, echter is dit niet altijd haalbaar, wij hebben maar 1 auto, en partner heeft die ook geregeld nodig. Daarnaast denk ik dat het sociaal-emotioneel gezien niet perse goed is voor haar, ik denk dat ze dan erg aan mij gaat hangen en nog verder van de groep af staat op zo'n uitje.

Gisteren met mijn partner ook uitgebreid besproken. Hij is fel tegen luierbroekje oid omdat dat wellicht alleen maar averechts werkt. ze hoeft t dan niet aan te geven als ze moet plassen, dus waarom zou ze het dan nog doen...consequentie van niet aangeven is er dan ook niet, je blijft immers lekker droog.

ik ga het zeker nog bespreekbaar maken bij de juf. Want hoewel ik echt snap dat het heel vervelend is dat de auto nat is en het in een klas een lastig probleem is. Blijft mij het meeste steken dat ze me vooral het gevoel geeft mijn kind maar lastig te vinden. Dit ook door uitspraken die ze al eerder gedaan heeft.
Zo heeft ze eens iets gezegd in de trand van dat ze toch echt wel moet gaan praten want ze moet toch ook boekbesprekingen gaan houden enzo. Ja, dat klopt, maar is school er niet juist voor om dat soort dingen te leren? Zou je het als juf niet als een uitdaging moeten zien om zo'n kind dat ook goed te kunnen leren? Of is het echt zo dramatisch gesteld met de tijd en mogelijkheden in de klassen dat je als juf echt alleen maar blij kan zijn met de gemiddelde leerling? Haar eigen reactie als we dit soort dingen bespreekbaar maken: Mama, dat kan ik toch gewoon, dat heb ik vorig jaar ook gedaan (dat klopt, wel met heel veel hulp van de juf, dat dan weer wel. maar ze heeft het wel gedaan)Tuurlijk is het niet alleen aan school, maar ik heb af en toe het idee dat zij denkt dat wij het allemaal thuis wel op kunnen lossen, en dat is niet zo gezien ze buiten school zo'n ander kind is.

Mijn dochter heeft haar anders zijn zelf aardig geaccepteerd, haar klasgenootjes ook. Die zijn alleen maar lief en behulpzaam en vinden niks gek. Waar ik voorheen zag dat de houding van de juffen daar een grote rol in hadden en dat de kracht van de school is, vrees ik nu wat meer voor de instelling van deze juf. En dat is jammer.

Norgmaals, ik verwacht echt niet dat school het alleen op lost, maar we zijn dan ook bezig om hieraan te werken.
ik lees vaker dat ze sociaal emotioneel niet op het niveau van een groep 4 leerling zit. Daar ben ik het niet mee eens, dat zit ze zeker wel, alleen uit ze het op school niet. Daarnaast zit ze ook sociaal emotioneel echt niet op het niveau van een groep 3 leerling, daar zou ze echt diep ongelukkig worden (dat was ze duidelijk in de kleuterklas terwijl ze nu echt plezier heeft in school, het leren etc.). En stel dat we haar in groep 3 hadden zitten, dan was het cognitieve verschil nog veel groter, want ze zit al boven de gemiddelde groep 4 leerling, laat staan de gemiddelde groep 3 leerling, ik denk dat de kans op anders/ raar gevonden worden dan alleen maar groter is. Daarbij wordt het risico op onderpresteren dan ook alleen maar groter en groter. Waar wij in de kleuterklas echt huiverig waren om haar naar groep 3 te laten gaan, hadden we eenmaal een paar weken in groep 3 echt absoluut geen spijt van die keuze, en nog steeds niet. Als ik oud klasgenootjes zie die nu in groep 3 zitten, allemaal lieve kinderen, maar de meisjes echt van die lieve meisjes nog, daar zit zij sociaal-emotioneel gezien ook echt ver boven, dat matcht ook niet.

Ik las weer wat mooie tips om het niet aan durven geven te moeten plassen zoals een plashorloge, die nemen we zeker mee!

overigens hebben wij gisteren toch eens zitten kijken naar andere scholen, maar dan wel specifiek op gebied van hoogbegaafdheid. We hebben er 1 gevonden waar we zeker eens willen gaan kennismaken, maar we wachten wel even de onderzoeken af.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 13:08

ik krijg meerdere pb's met de vraag of we weleens van selectief mutisme hebben gehoord. Dat is bij ons idd bekent en hoewel ze niet helemaal aan de kenmerken voldoet zeker iets wat in ons achterhoofd zit. Ik verwacht dat dit bij de organisatie waar we naar toe komt ook wordt mee genomen, wanneer dit niet zo is en we niet verder komen met dat probleen is het zeker iets wat we uit zoeken!

Dank voor deze berichten, het zijn waardevolle tips!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:31

@TS, heb je al haar blaasinhoud eens laten testen?

Het zoontje van mijn zus is nu 10, gaat naar een bijzondere school omdat hij hoogbegaafd is en zit een jaar hoger, maar is nog steeds de nachts niet proper en heeft ook nog soms ongelukjes. Ze hebben al een hele medische mallemolen doorlopen en hij heeft een enorm kleine blaasinhoud. Op school weten ze dit, dat dit een medische oorzaak is en iedereen houdt er dan ook rekening mee.

Zelf ook een bijna 6-jarige die een jaartje hoger zit, ook zij praat weinig tot niets, de school is ook een andere taal dan wat we thuis spreken, maar ook zij zit gewoon op haar plek. Leert nu volop lezen en schrijven en alles gaat meer dan vlot.
Ook zij is nooit echt getest, maar als er na een goed jaar school echt niet meer wou gaan omdat alles haar niet meer aanspreekt, dan moet je iets toch? Zij speelt nu wel volop met de kindjes uit haar klas en zit helemaal op haar plek, maar het kan dus prima een jaartje overslaan zonder echt te testen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:35

JustMe, kan je dochter ook aangeven wat het voor haar zo spannend maakt om naar de wc te gaan? Stel dat dit komt door het niet durven vragen, dan is je dochter eigenlijk niet assertief genoeg om voor zichzelf op te komen en dan kan je gericht kijken naar therapie (of, minder ingrijpend, een sport of hobby zoals scouting) waarin ze dit wat meer kan ontwikkelen. Maar als ze zelf niet ervaart dat ze moet plassen, dan ligt de oorzaak natuurlijk heel ergens anders.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:47

lieflampje schreef:
Toch vind ik het persoonlijk wel bijzonder dat ze een klas overslaat zonder eerst getest te zijn :o

Een klas overslaan is naar mijn idee niet altijd de beste oplossing.

Joh, hou op :') Ik neem aan dat we niet alleen naar sec het IQ gaan kijken met een klas overslaan, maar meer naar of een kind aan meer uitdaging toe is. Mijn kinderen hebben allebei overgeslagen, blijken uiteindelijk allebei een hoog IQ te hebben, maar zijn echt niet eerst getest voor ze een klas over mochten slaan. Wel doorgetoetst qua lesstof, maar (toen) niet apart IQ-getest.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:55

En zelfs dan, testen wil nog niet altijd iets zeggen. Je kunt een hoog iq hebben en er niet bij kunnen komen, onderpresteren of een trauma hebben oid.
Er zijn meerdere redenen om niet altijd van testen uit te hoeven gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:04

Ik snap jullie keuze om geen luierbroekjes te gebruiken, maar ik denk dat het toch anders zit. Alles wat het leven op school meer ontspannen zou kunnen maken, zou ik doen. Voorlopig in elk geval. Ze moet nu van alles: aangeven dat ze naar de wc moet en als je het moeilijk vind om te praten is dat een lastig onderwerp ook nog. Ze moet vertellen over boeken en vast nog veel meer.
Kinderen zijn er erg goed in om anderen te lezen, en zeker onzekere kinderen, zoals jullie dochter. Ze heeft heus de ergernis van de juf al langer door dan jullie. Het moeten presteren (ongeacht het soort prestatie) legt een grote druk op kinderen. Ik zou naar zoveel mogelijk ontspanning streven en alles doen om dat te bevorderen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:19

Saskia9 schreef:
En zelfs dan, testen wil nog niet altijd iets zeggen. Je kunt een hoog iq hebben en er niet bij kunnen komen, onderpresteren of een trauma hebben oid.
Er zijn meerdere redenen om niet altijd van testen uit te hoeven gaan.

Dit... ik krijg de indruk dat ze nu op de uitkomst van die test wordt "afgerekend" terwijl het in de eerste plaats waarschijnlijk gewoon een gevoelig kind is.

Wat betreft de aversie van de partner tegen luiers/luierbroekjes: ik begrijp de angst dat het kind "lui" zou worden om naar de wc te gaan, maar voor een bijzondere gelegenheid als een schooluitje zou toch wel een uitzondering kunnen worden gemaakt, zodat de overbelaste juf niet nog extra gedoe aan haar hoofd heeft, en het kind geen nare ervaring heeft tijdens iets wat een leuk uitje hoort te zijn.

Veel klassenassistenten zijn immers wegbezuinigd, misschien kàn juf niet eens de rest van de kinderen in de steek laten om achter de luiertas van 1 kind aan te gaan zoeken, of met een kind naar de wc gaan.

Verder zou ik in de eerste plaats achter die plaswekker aangaan. Gewoon doen! Dat zou vast al heel veel schelen. Best kans dat het een enorm goede uitwerking op het zelfvertrouwen heeft als ze controle over haar blaas krijgt en er geen ongelukjes meer gebeuren. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:33

Badeendje schreef:
JustMe, kan je dochter ook aangeven wat het voor haar zo spannend maakt om naar de wc te gaan? Stel dat dit komt door het niet durven vragen, dan is je dochter eigenlijk niet assertief genoeg om voor zichzelf op te komen en dan kan je gericht kijken naar therapie (of, minder ingrijpend, een sport of hobby zoals scouting) waarin ze dit wat meer kan ontwikkelen.

Een leuke sport of hobby is natuurlijk prima. Maar het meisje is 6, dan is therapie toch niet het eerste als je ook gewoon een beetje de tijd kunt nemen en een klein beetje extra in de voorbereidingen te stoppen? (Dus extra kleren mee en een paar keer wc-momenten inlassen zonder af te wachten of ze het vraagt.)
De makkelijkste oplossingen eerst hoor.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:09

verootjoo schreef:
Jeetje, een 6-jarige in groep 4. Kan ze niet beter met leeftijdgenootjes in de klas en extra werk ‘op niveau’ doen?

Moeilijk lijkt me, als je kind niet mee in de middenmoot kan. Een onderzoek lijkt me niet gek, je wilt graag dat je kind op haar plaats zit.

Zo gek is dat toch niet? Stiefdochter is ook 6 en zit in groep 4. Is gewoon een vroege leerling en gaat in november 7 jaar worden. Ze komt tot nu toe goed mee dus er is geen reden om haar een jaar te laten blijven zitten en ze kan het ook prima vinden met haar klasgenoten. Mijn man is zelf ook een vroege leerling en heeft ook alles zonder blijven zitten doorlopen en VWO gedaan. Zijn niet hoogbegaafd maar gewoon vrij intelligent en kind heeft gelukkig het IQ van haar vader. Verloopt allemaal zonder problemen hoor.

TS vervelende situatie maar het klinkt wel alsof jullie op de goede weg zitten. Dat juf het bij jou aangeeft vind ik niet gek maar erg handig om dat te doen waar je dochter bij is, is het natuurlijk niet. Overigens vind ik dat juf het best vervelend mag vinden, het is tenslotte al groep 4 en geen speciaal onderwijs o.i.d. Wel klinkt deze school met plusklas e.d. heel goed voor jullie dochter. Mogelijk dat een luier broekje nog een idee voor haar is op spannende dagen maar het klinkt wel alsof je dit ook met dochter zelf kunt oppakken. En verder denk ik inderdaad zoveel mogelijk normaliseren, niet te groot maken, dan gaat ze er juist zelf een ding van maken is mijn ervaring. Sterkte met de situatie maar het komt vast goed!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:45

verootjoo schreef:
Jeetje, een 6-jarige in groep 4. Kan ze niet beter met leeftijdgenootjes in de klas en extra werk ‘op niveau’ doen?

Moeilijk lijkt me, als je kind niet mee in de middenmoot kan. Een onderzoek lijkt me niet gek, je wilt graag dat je kind op haar plaats zit.

Dit is echt een signaal .. Kijk echt uit dat je dochter niet iets opbouwt wat er later uitkomt in vorm van depressie, of iets anders....(dit is geen aanval of wat dan ook )

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 15:58

kwita schreef:
verootjoo schreef:

Dit is echt een signaal .. Kijk echt uit dat je dochter niet iets opbouwt wat er later uitkomt in vorm van depressie, of iets anders....(dit is geen aanval of wat dan ook )

Ik snap dit bericht niet helemaal?
We zijn toch bezig met stappen om uit te zoeken waar dingen vandaan komen en wat voor haar de beste weg is?
Overigens heb ik een ontzettend vrolijk kind thuis. In de kleuterklas was er een periode dat ze dat totaal niet was. Heel boos na school tot mij schoppen en slaan aan toe. Dat had meerdere oorzaken maar is nu totaal niet meer aan de orde...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:12

TS ik vind dat je wel erg veel verwacht van de juf. Hoeveel kinderen zitten er nog meer in de klas? Welke 'problemen' hebben die? Die moeten ook allemaal ondersteunt worden en moeten ook allemaal dingen leren. De standaard dingen bijvoorbeeld die bij de groep horen. Daarnaast is er bijna geen ruimte om voor elk kind apart een traject op starten door de juf zelf. Dat zijn dingen naast de juf. Trajecten, thuis, of op school. Denk aan logopedie. Een heel makkelijk voorbeeld. Ik zou eerder die kant op denken of een school zoeken die bijvoorbeeld assistenten heeft in de klas bijvoorbeeld. Voor de wc, voor het praten, voor het uit de schulp kruipen etc.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:06

Blue_Eyes schreef:
lieflampje schreef:
Toch vind ik het persoonlijk wel bijzonder dat ze een klas overslaat zonder eerst getest te zijn :o

Een klas overslaan is naar mijn idee niet altijd de beste oplossing.

Joh, hou op :') Ik neem aan dat we niet alleen naar sec het IQ gaan kijken met een klas overslaan, maar meer naar of een kind aan meer uitdaging toe is. Mijn kinderen hebben allebei overgeslagen, blijken uiteindelijk allebei een hoog IQ te hebben, maar zijn echt niet eerst getest voor ze een klas over mochten slaan. Wel doorgetoetst qua lesstof, maar (toen) niet apart IQ-getest.

Uuuhm, nee. Er zijn gelukkig meer testen als alleen een IQ test. ;)
Daarnaast moet ik zeggen dat mijn opmerking idd niet meer relevant is omdat ik in de veronderstelling was dat ze een hele klas had overgeslagen.
Maar een hoog IQ kan ook gepaard gaan met bv faalangst, onzekerheid, noem het maar op.

Ts, misschien dat ik het gemist heb, maar hoe is het gedrag van je dochter buiten school om in vreemde situaties? En is er verschil buiten school om als je er wel/ of niet bij bent?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:22

Cioccolato schreef:
TS ik vind dat je wel erg veel verwacht van de juf.

Tasje met kleding meenemen en even de moeder van het uitje inseinen is teveel?
Ik denk eigenlijk dat we zo langzamerhand ook wel weer wat meer mogen verwachten van de leerkrachten, in elk geval in flexibiliteit. Niet alles hoeft afgeschoven te worden op andere professies of zorg ofzo: kinderen zijn verschillend. In 1 klas heb je normaal gesproken al leerlingen die bijna een jaar in kalenderleeftijd verschillen, en soms meer. We MAKEN het ook heel moeilijk als we al die dingen als 'probleem' of 'zorg' bestempelen.

Dit is een meisje van 6, dat dichtklapt in onbekende situaties, maar waar ook met een paar simpele dingen de problemen te voorkomen zijn of op te lossen. Dat hoeven we niet moeilijker te maken dan het is.

Citaat:
Die moeten ook allemaal ondersteunt worden en moeten ook allemaal dingen leren.

Ja, en dat is omgaan met kinderen. Als je het idee hebt dat je met 25-30 exact identieke exemplaren te maken krijgt waar je alleen maar eenzijdig kennis in hoeft te stoppen en dat dat dan je taak als leerkracht is... ga dan niet in het onderwijs. Er is veel aan te merken op een aantal omstandigheden... maar het omgaan met variatie van kinderen gaat altijd blijven. Als je dat niet wilt of kunt of leuk vindt is het onderwijs gewoon niet echt de plek om te werken denk ik.

Citaat:
Daarnaast is er bijna geen ruimte om voor elk kind apart een traject op starten door de juf zelf.

Er hoeft dan ook geen Traject gestart te worden, spaar me. De juf moet de tas meenemen van de leerling, en even een seintje naar de begeleidende ouder doen of het meisje bij haar in de groep laten. That's it. En geloof me: dat is echt iets wat helemaal binnen de ruimte van leerkracht valt. Het is niets enorms, je kunt dit soort details echt wel handelen bij een klas van ~30.

Door alles wat ook maar een beetje afwijkt van het gemiddelde meteen als probleem te benoemen creeren we de problemen met onnodige bureaucratie enzo ook zelf.

(En ik denk dat dat extra onderzoek vast ook richting logopedie gaat enzo, en als dat wel aangewezen is dan is dat wel aangewezen, maar een kind dat onder spanning van uitjes en onbekende begeleiding van ouders af en toe een ongelukje heeft is geen groot probleem. Dat gebeurt bij kinderen.)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:42

Helemaal eens met Shadow!

Ts ik vind dat je echt goed bezig bent mbt het uitzoeken van waar de behoeftes van je dochter liggen.
De reactie van de juf vind ik onprofessioneel, zeker waar je dochter bij is. In dit geval lijkt de oplossing me vrij simpel voor de juf en vind ik het ook vreemd dat ze dit teruglegt bij jullie. Ik zou hier wel op terug komen, en aangeven dat je haar reactie in het bijzijn van je dochter niet prettig vond. En daarnaast op zoek gaan naar een oplossing die voor de juf haalbaar is. Het lijkt mij dat de juf niet goed inspeelt op de individuele behoeften van jouw dochter (het bieden van net dat extra stukje veiligheid wat ze nodig heeft). Daarbij lijkt de oplossing mij vrij voor de hand liggend (moeder inseinen, even een keer extra laten plassen, etc) en dat hoeft echt niet veel meer inspanning van haar te vragen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:07

Deels eens met je Shadow en deels niet.
In een mooie wereld is het onwijs mooi wat je typt. Maar dat gaat in deze wereld gewoon niet. De werkdruk ligt te hoog dus het is niet haalbaar.
Al vind ik wel dat het een mooi punt is om naar toe te werken. Als het kan, is het mooi.

En nee ik vind een tasje meegeven en seinen niet oke. Een luierbroekje om doen vind ik een beter idee. In groep 1 moeten kinderen al zindelijk zijn. En ja. Dat is nou eenmaal een eis. Ook dat gebeurd niet bij elk kind maar moet toch echt wel een uitganspunt zijn.
Ik denk eerder dat een juf van een klas lager meer rekening kan/wil houden met een ongelukje tijdens een uitje dan een groep hoger. Dus misschien is dat al een reden om kind niet een klas over te laten slaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:21

Dat vrolijk thuis, stil op school zou ik wel nog goed evalueren. Kinderen kunnen erg goed verbloemen en dat stil zijn op school kan ook betekenen dat ze daar een form van faalangst heeft. Niet vanwege het niveau, maar omdat ze denkt niet aan de persoonlijke verwachtingen van de juf te voldoen. Ook kan het een uiting zijn dat ze zich onterrecht gekleineerd voelt.
Het is waarschijnlijk moeilijk om het uit te vinden maar misschien bestaan daar slimme methoden voor(?).