[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:09

JolisaJ schreef:
Ayasha schreef:
Wel mee in aanraking geweest. Momenteel zijn er een paar familie leden van mijn man positief getest. Ik geloof dat corona er is. Ik geloof dat het in een relatief klein deel van de bevolking ernstige gevolgen kan hebben. Maar ook dat de meerderheid van de bevolking het door maakt zonder al te veel problemen. En in dat op zicht ligt het voor mij dichter bij de categorie "griep" dan bij "killer virus" momenteel. Zeker nu ze het virus een stuk beter begrijpen en kunnen behandelen. In februari/maart was het IMO een heel andere situatie (en ook echt een noodsituatie.) dan nu. :)

Dus geloof ik in het virus? Ja. Geloof ik dat dit virus in het begin van de uitbraak erg dodelijk was? Ja. Absoluut. De cijfers liegen er tenslotte niet om.
Geloof ik dat het nú nog een killervirus is dat maakt dat we definitief naar een "nieuw normaal" moeten (man wat heb ik een hekel aan die term.) dan nee. Ik denk dat we nu door de zure appel hen zullen moeten.

Er zitten nog wel nuances ook in optie twee IMO :)

Hier ben ik het mee eens, ik denk dat we inderdaad door de zure appel heen moeten bijten, en dat daarvoor een lockdown overbodig is. Ja, er kunnen mensen aan overlijden en ja het is absoluut heftiger dan de griep, maar (een gedeelte van) de economie platleggen lijkt me niet het antwoord hierop.

Ik denk ook dat er teveel naar de positieve PCR-testen wordt gekeken. Deze testen testen niet uitsluitend op covid19/20. We hebben in deze periode nou eenmaal ook altijd de (rhino)virussen, waar de PCR test ook positief op test. Het delen van die grote getallen veroorzaakt angst en onrust, en dat is al helemaal niet goed voor onze gezondheid en immuunsysteem.

(Correct me if I’m wrong overigens :D )

Daarentegen lijkt me het niet meer dan verstandig dat je met klachten gewoon thuis blijft/werkt, zodat je de kwetsbare groepen niet ‘aansteekt’. Maar een lockdown, nee.

Zo zie ik het ook, mijn man was verkouden, en werkt met een kwetsbare groep, ja, dan blijf je thuis, laat je eerst testen, en als die test negatief is ga je weer aan het werk.

Maar een volledige lockdown?
Heel eerlijk, ik denk dat er dan meer mensen van de honger gaan sterven, of aan zelfmoord dan aan Corona.
Iets met gezond verstand.

Sinds Corona lopen de aantallen mensen bij voedselbanken en groepen die (nood)paketten eten verdelen alleen maar op...nu al, en dan moet de grootste economische malaise nog komen :(

Mensen die niet geloven dat Corona bestaat?
Tja, er zijn ook nog steeds mensen die denken dat de aarde plat is...rest my case.

Loretta, dat wat jij schrijft heb ik ook al eens gedacht, de Corona-bestaat-niet-complot-denkers zitten vlgs mij vast ook een aantal mensen bij die aan hun eigen broodwinning/verdiensten denken.

JolisaJ

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:22

Sanseviera: Jeetje, dat wist ik niet dat de aantallen bij de voedselbanken en voor noodpakketen zo oplopen. Wat erg! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:34

Voor mensen die willen weten hoe mensen die niet in corona geloven denken, raad ik aan om een keertje de commentaren te lezen bij krantenartikels op Facebook. Vooral bij hln is die groep oververtegenwoordigd. Afgelopen week was er zelfs iemand die stelde dat alle zogenaamde ziekenhuisbedden in scène gezet zijn en dat het acteurs zijn die in de bedden liggen. Wij, verpleegkundigen en andere zorgverleners, worden door de overheid betaald om te liegen en de virus waanzin in stand te houden.

Ik word echt moe van dit soort mensen. In 94 ben ik in de zorg gestapt. 10 jaar in een rusthuis gewerkt, daarna 6 jaar op dialyse en toen overgestapt op IZ/MC. Ik heb al heel wat gezien, maar dit slaat alles. Wij hebben normaal 18 bedden IZ, in normale tijden zijn er slechts 15 open, er is niet genoeg personeel om deze te bemannen. Tijdens de eerste golf zijn we naar 26 bedden gegaan, met nog de optie om elders een noodafdeling met nog eens 6 bedden te maken. We hadden alleen 2 grote problemen: niet genoeg geschoold personeel en een tekort aan beademing apparaten. We hebben moeten roeien met de riemen die we hadden, toestellen die niet geschikt zijn om mensen 24/7 te beademen aangewend om toch maar zoveel mogelijk levens te redden. Op een bepaald moment zat bij iedereen de schrik erin dat we bepaalde mensen gingen moeten opofferen om anderen te redden. Gelukkig is het niet zo ver gekomen, omdat alle Belgische ziekenhuizen de handen in mekaar geslagen hebben en mensen gewoon vervoerd werden naar daar waar nog wel plaats was.

Ik word misselijk van al die mensen die met de vinger wijzen naar de risicogroepen. Ik zag bij een buurvrouw iemand een kartoonplaatsen, waarin een oudere, obèse dame in een scootmobiel een jong slank iemand aanspreekt omdat ze geen mondmasker draagt en daardoor een gevaar is voor de oudere dame. Buurvrouw heb ik van mijn fb gesmeten, compleet wansmakelijk om zo te denken en dat soort dingen te verspreiden. Jonge, slanke, gezonde mensen vergeten dat niets zo vluchtig is als een goede gezondheid. Het ene moment kan je heel de wereld aan, het andere moment wordt je ziek of krijg je een ongeval en ben je plots wel een kwetsbaar persoon.

Dit is voor niemand een gemakkelijke tijd, maar we moeten erdoor. Geef de wetenschappers in hemelsnaam de tijd om een goede behandeling te vinden en zorg ervoor dat de ziekenhuizen niet vol lopen. Wij, zorgverleners, lopen op de toppen van onze tenen en ik heb de laatste maanden al heel wat collega's zien afhaken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:02

Je maakt daar zelf ook meteen een fikse denkfout SVRL. Ik ben nl en jonge, slanke dame. Maar gezond ben ik al jaren niet meer. :+ Jij weet dus helemaal niet of die dame wel of niet in de risico groep zit. Ik zit nl ook in de risico groep.

Ik draag overigens ook geen mondmasker op plaatsen waar het niet verplicht is. Wel sta ik altijd meters verwijderd van andere mensen. En kom ik eigenlijk bijna nergens. En er zijn maar twee plaatsen waar ik kom zonder masker. (drie als je de les met Sam mee telt maar dat is individueel sporten in de buitenlucht en dan is het hier dus niet verplicht.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:04

Er was ook een filmpje op RTL nieuws van een man van 57 die opgenomen was en telefonisch werd geïnterviewd. Je zag hem op de IC op een afstand door het raam van een deur. Mensen reageerde dat dit nep was en dat het een acteur was.

Mensen zijn echt gestoord. De man was serieus benauwd. Dat hoorde je aan zijn praten en dat kun je niet spelen. Hij was overigens later onder zijl gebracht en aan de beademing.

Ja Covid bestaat en ben maar blij als je zelf of je geliefde familie de dans ontspringt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:06

Ayasha schreef:
Je maakt daar zelf ook meteen een fikse denkfout SVRL. Ik ben nl en jonge, slanke dame. Maar gezond ben ik al jaren niet meer. :+ Jij weet dus helemaal niet of die dame wel of niet in de risico groep zit. Ik zit nl ook in de risico groep.

Ik draag overigens ook geen mondmasker op plaatsen waar het niet verplicht is. Wel sta ik altijd meters verwijderd van andere mensen. En kom ik eigenlijk bijna nergens. En er zijn maar twee plaatsen waar ik kom zonder masker. (drie als je de les met Sam mee telt maar dat is individueel sporten in de buitenlucht en dan is het hier dus niet verplicht.)

In die cartoon ging het duidelijk om een jong gezond iemand, geplaatst door iemand die zelf jong en gezond is. Dat was net de clou van die cartoon en het punt wat die persoon ermee wilde maken. Ik stel/denk nergens dat jonge en slanke mensen niet tot de risicogroep kunnen behoren, wel dat gezonde jonge mensen soms vergeten dat gezondheid iets vluchtigs is.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:22

mijn broer, een jonge sterke sportieve kerel, gezond eten, sporten etc...geen overgewicht..Is in maart behoorlijk ziek geweest van Corona...hij geeft les op het HBO. 2 collegaś in het ziekenhuis aan de beademing(ook gezonde jonge mensen) Hijzelf is alles bij elkaar 6 weken uit de running geweest...soms leek hij weer op te knappen, om na een dag ineens weer koorts te krijgen...benauwd, kortademig, enorme benauwde hoestbuien.onvoorstelbaar moe..onvergelijkbaar met een influenza(gewone griep) , zijn vrouw(geeft ook les op het mbo) heeft het ook gehad, zij had alleen wat mildere klachten, maar ook lang aan het kwakkelen geweest..Zij zijn inmiddels beiden er goed doorheen gekomen, de 2 collegaś waren minder fortijnlijk...na een half jaar nog enorm veel klachten zoals longbeschadiging, enorme vermoeidheid, vergeetachtigheid etcetc..de lijst is lang...Dus...het schijnt ook te maken te hebben met de hoeveelheid virusdeeltjes die je binnenkrijgt hoe ziek je ervan wordt...Het is een nare rotziekte..die hele acute verschijnselen kan geven waardoor je in een paar uur tijd aan de beademing moet...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:34

Mijn partner en ik zijn in maart beiden zek geweest met milde klachten.

Ik ben redelijk goed hersteld, heb alleen nog af en toe last van vage hartkloppingen in rust en ben veel gevoeliger voor spierpijn, verder nergens meer last van.

Manlief echter, super sportief, geen overgewicht, was gewend om 20-25 km te lopen en fietsen per dag met 40 kg post, is bij lange na nog niet hersteld.
Hij is nog niet 50% fit als voor hij ziek was.

Inmiddels zit hij in een medische molen, gebaseerd op zaken uitsluiten.
Zijn bloedwaardes zijn goed, zijn longfoto is goed, zijn hart echo en ecg zijn goed.

Er staan 'm nog een aantal onderzoeken te wachten de komende maand, maar vooralsnog is niet helder waarom hij binnen no time kortademig is en soms om 1700 uur 's middags gewoon "uit" gaat en minimaal 2 uur moet slapen om weer een beetje bij de mensen te zijn.
Zo moe als hij hiervan is, dat heeft hij zijn hele leven (hij is halverwege de 50) nog niet meegemaakt.

En vooralsnog zijn er geen aanwijzingen te vinden waar dat verder door veroorzaakt wordt.

Het is bij ons dan geen killervirus, maar dit heeft ook echt een enorme impact op ons leven.
Gewoon niet weten wat je kunt doen om niet kortademig te worden, geen energie over om eens iets leuks te doen op zondagmiddag.

Gewoon zwaar kl#te.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:13

Marije_jiplover schreef:

Ik ben redelijk goed hersteld, heb alleen nog af en toe last van vage hartkloppingen in rust en ben veel gevoeliger voor spierpijn, verder nergens meer last van.

Manlief echter, super sportief, geen overgewicht, was gewend om 20-25 km te lopen en fietsen per dag met 40 kg post, is bij lange na nog niet hersteld.

Zijn bloedwaardes zijn goed, zijn longfoto is goed, zijn hart echo en ecg zijn goed.

Er staan 'm nog een aantal onderzoeken te wachten de komende maand, maar vooralsnog is niet helder waarom hij binnen no time kortademig is en soms om 1700 uur 's middags gewoon "uit" gaat en minimaal 2 uur moet slapen om weer een beetje bij de mensen te zijn.
Zo moe als hij hiervan is, dat heeft hij zijn hele leven (hij is halverwege de 50) nog niet meegemaakt.

En vooralsnog zijn er geen aanwijzingen te vinden waar dat verder door veroorzaakt wordt.

Het is bij ons dan geen killervirus, maar dit heeft ook echt een enorme impact op ons leven.
Gewoon niet weten wat je kunt doen om niet kortademig te worden, geen energie over om eens iets leuks te doen op zondagmiddag.

Gewoon zwaar kl#te.

Dat is ook de reden dat ik zelf heel voorzichtig ben. Ik behoor ook niet tot de risicogroep. Maar je hoort zoveel mensen die lang na herstel nog klachten hebben. Dat maakt dat ik enkel nog maar bij mijn paard kom dat buiten is en als ik daar al iemand tegenkom dan houd ik wel 3 meter afstand. De boodschappen laat ik bezorgen en gebouwen ga ik niet binnen. Helaas moest ik vorige week ergens binnen zijn. Ben pas rustig als dat ruim 10 dagen geleden is.

Er wordt volledig voorbij gegaan aam het feit dat veel mensen na maanden nog klachten hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:47

Popstra schreef:
Er was ook een filmpje op RTL nieuws van een man van 57 die opgenomen was en telefonisch werd geïnterviewd. Je zag hem op de IC op een afstand door het raam van een deur. Mensen reageerde dat dit nep was en dat het een acteur was.

Mensen zijn echt gestoord. De man was serieus benauwd. Dat hoorde je aan zijn praten en dat kun je niet spelen. Hij was overigens later onder zijl gebracht en aan de beademing.

Ja Covid bestaat en ben maar blij als je zelf of je geliefde familie de dans ontspringt!!

Toch erg dat mensen zo denken....

Helaas zit er een mega groep op fb. Bizarre reacties kom ik daar tegen. Dat het niet bestaat en de regering osn alleen maar onder de duim probeert te krijgen. Vergeten ze dat het niet iets is van onze regering? Maar over de hele wereld speelt?

Best een hoop mensen. Ik ben blij dat het gros in mijn vriendenkring slimmer is en in real life hoor ik de non believers niet echt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:21

Complottheorieën en het geloof erin zijn per definitie dom. Ze worden altijd verdedigd met "ja maar, het zou toch kunnen?" Ja, in theorie wel. Alles kan, in theorie. Maar het is domweg niet waarschijnlijk.

Er zijn minstens twee criteria waarop je kunt testen of een bewering wetenschappelijk gegrond is. Complottheorieën zakken zonder uitzondering voor allebei.

Ten eerste: het scheermes van Occam. Dat luidt: wezensbegrippen moeten niet zonder noodzaak vermenigvuldigd worden. In gewone mensentaal: de bewering die onze waarneming met zo weinig mogelijk aannames verklaart, is de waarschijnlijkste. Als er overal ter wereld ziekenhuizen vollopen, sterftecijfers de lucht in schieten, de economie wordt platgelegd, leuke dingen worden afgelast... dan is de verklaring dat er een pandemie heerst de meest logische. Het "alternatief", nl. dat de regeringen ons willen pesten door ons te doen geloven dat er een pandemie heerst, berust op allerlei ongefundeerde aannames. Je moet bijv. uitleggen wie hier dan volgens jou baat bij heeft, hoe ze alles in scène zetten... en hoe het dan volgens jou zat met eerdere pandemieën als de pest en de Spaanse griep.

Ten tweede: Het falsificatieprincipe van Popper. Misschien klinkt het gek, maar een bewering is pas wetenschappelijk als ze - eventueel - weerlegd kan worden. Complottheorieën kunnen nooit weerlegd worden, want alle argumenten die je er tegenin brengt, worden afgewezen als "deel van het complot".
- Het virus is daadwerkelijk gelokaliseerd, geïsoleerd, opgekweekt, onder de microscoop gezien. Complotdenkers: "nee, die wetenschappers worden betaald."
- De ziekenhuizen liggen vol met soms doodzieke longpatiënten. Complotdenkers: "nee, dat zijn acteurs."
- Die zogenaamde techniek om microchips d.m.v. injecties in te planten bestaat helemaal niet. Complotdenkers: "die hebben ze in het geheim allang gemaakt."
- Niemand heeft baat bij deze quarantainemaatregelen en de regering al helemaal niet, want die loopt miljarden aan belastingen mis. Complotdenkers: "dat willen ze juist, waar daar hebben ze op gespeculeerd!"
- De meerderheid van de bewoners uit het tehuis waar mijn oma zit heeft COVID-19 gehad; er zijn er al tientallen overleden. (Dit is helaas echt waar!) Complotdenkers: "dat vertellen die dokters omdat ze ook in het complot zitten. Trouwens, wie zegt me dat jij er niet in zit?!"
Zo kun je inderdaad "bewijzen" dat deze pandemie niet bestaat. Of dat de aarde plat is. Of dat Elvis nog leeft. Of dat Mireille Bekooij eigenlijk een verkleed stekelvarken is.

Maar ja, ik denk dat de meeste aluhoedjes niet lang genoeg naar school zijn geweest om te weten wat het scheermes van Occam of de Popperiaanse falsificatie inhoudt...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:33

Marije_jiplover schreef:

Gewoon zwaar kl#te.

Op de vorige pagina werd aangehaald "waarom we niet de hele economie plat kunnen leggen en maar door de zure appel heen moeten bijten". Maar dit is precies waarom we daar juist wel een goede balans in moeten vinden. Ik heb zó veel 40-60 jaar oude mensen gezien die van de IC kwamen en opnieuw moesten leren eten, zitten en lopen. Mensen die veelal volop in het leven stonden en deel uitmaakten van de maatschappij. Even afgezien van de enorme zorgkosten (ziekenhuisopname + revalidatie) die meer besmettingen met zich mee zal brengen, zal er óók een veel groter percentage mensen in de maatschappij gaan uitvallen vanwege langdurige klachten. Een heel aantal daarvan zal mogelijk niet eens meer terug kunnen keren en afhankelijk worden van de ziektewet. Weet je hoeveel geld dat gaat kosten? Nog even afgezien van al het persoonlijk leed...

Want ik heb het in eerste instantie over de (post-IC)patiënten die ik gezien heb, maar zoals Marije_jiplover aanhaalt zijn er nog veel meer die langdurige klachten houden terwijl ze niet opgenomen zijn geweest in het ziekenhuis. Een aantal van mijn collega's zijn in maart/april ook ziek geworden. Een aantal staan pas net weer volledig op de vloer, een enkeling is nog steeds niet volledig hersteld en nog bezig met reïntegreren. En dan heb ik het in het laatste geval over een gezonde vrouw van +- 35 jaar met kinderen in de basisschoolleeftijd...
Ja, er zijn een hoop mensen die er met relatief milde klachten doorheen lopen. Maar er is ook een groot deel dat, ook zonder ziekenhuisopname, langdurige klachten ontwikkeld. Zeggen we "f*ck it" en laten we het virus zijn gang gaan, dan is het niet alleen de gezondheidszorg die in de problemen gaat komen. Want ook dan durf ik er donder op te zeggen dat het bedrijfsleven onderuit gaat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:38

Musiqolog _/-\o_ _/-\o_

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:42

musiqolog schreef:
Of dat Mireille Bekooij eigenlijk een verkleed stekelvarken is.

:D

Ja, het virus is er, het is voor een deel van de wereldbevolking levensgevaarlijk, erg vervelend, beetje vervelend of onschadelijk (kies er maar 1, maar ze kloppen allemaal)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:52

JolisaJ schreef:
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd, dankjewel voor het aanvullen allemaal, ik neem mijn woorden terug.

Wel interessant dat er in het artikel wat choky deelde staat ‘Het is volgens hem algemeen bekend dat een PCR test alléén niet genoeg is om vast te stellen of iemand op dat moment actief Covid-19 heeft’. Dan vraag ik me af wat we uit de cijfers kunnen halen van alle positieve testen, in het artikel staat dat er ‘deeltjes van het coronavirus in je neus en/of keel aanwezig waren’, maar dan hoef je dus niet besmet te zijn? Of interpreteer ik dat verkeerd?

Een PCR test of je op dat moment het virus in je neus of keel hebt. Niet of dar virus (nog) actief is. Daarom is de test ook niet zinnig zonder klachten.

In theorie zou je non- of a-symptomatisch onbewust corona kunnen hebben gehad, 3 weken later verkouden kunnen worden en je laten testen en dan positief kunnen testen terwijl het virus niet meer actief is.

Maar over het algemeen zijn dat zulke theoretische gevallen dat je er vanuit kan gaan dat als je én klachten hebt, én een positieve test, dat je gewoon corona hebt.

Mooi artikel daarover: https://www.sikkom.nl/hoe-betrouwbaar-i ... gle.com%2F

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:15

Ik kan niet zoveel met "ik geloof niet in corona" of "corona bestaat niet".

"Geloven" impliceert dat je iets voor waar aanneemt waarvan het bestaan niet bewezen kan worden. Zoals bijvoorbeeld geloven in een god. Of een bewering van iemand anders voor waar aannemen zonder het zelf te controleren "ik geloof je".
Het bestaan van virussen is gewoon bewezen en ze zijn zichtbaar met een microscoop.
Er valt dus niets te "geloven".

Corona is een algemene aanduiding. Er bestaan heel veel soorten corona-virussen. Deze komen bij veel diersoorten voor. Paarden, honden, koeien, katten, kamelen (MERS) enz.
Corona-virussen bestaan gewoon. Waarom zou je dat ontkennen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:28

sureido schreef:
Ik ken anders genoeg mensen met universitaire achtergrond die twijfelen aan het virus. Of aan het beleid. Maar ik vind twijfelen aan het virus en of het beleid klopt een hele andere vraag, want ik vind het beleid wat nu gevoerd wordt ook niets en als dat de vraag zou zijn (geloof jij in het beleid) zou ik wel voor optie drie kiezen. < zonder viruswaarheid dan :')

Juist mensen met een universitaire opleiding leren kritisch te denken, en bij sommigen kan dat soms doorslaan... Ik ken er zelf een paar, maar dat zijn ook mensen die daarnaast een wat aparte jeugd hadden dus gekleurde kijk op de wereld plus overheid door trauma's.

Maar ik denk wel dat het merendeel van de niet-corona gelovigen laag opgeleid is en/of steeds spijbelden als ze biologieles hadden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 20:32

JolisaJ schreef:
Ik denk ook dat er teveel naar de positieve PCR-testen wordt gekeken. Deze testen testen niet uitsluitend op covid19/20. We hebben in deze periode nou eenmaal ook altijd de (rhino)virussen, waar de PCR test ook positief op test. Het delen van die grote getallen veroorzaakt angst en onrust, en dat is al helemaal niet goed voor onze gezondheid en immuunsysteem.

(Correct me if I’m wrong overigens :D )

You stand corrected.

Er bestaat niet zoiets als "de PCR-test". PCR is gewoon een container begrip voor een bepaalde analyse methode.
Het gekozen test-protocol bepaalt op welk virus getest wordt. Je kan dus inderdaad andere soorten virussen ook aantonen met PCR, maar ze hebben elk een eigen test protocol.

Dat maakt dat een PCR-test virus-specifiek is. Als deze positief aangeeft op SARS-COV2, dan is het ook dat virus. En geen ander soort corona-virus en al helemaal geen heel ander soort virus zoals Rhino.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:49

Zoolgangster schreef:
sureido schreef:
Ik ken anders genoeg mensen met universitaire achtergrond die twijfelen aan het virus. Of aan het beleid. Maar ik vind twijfelen aan het virus en of het beleid klopt een hele andere vraag, want ik vind het beleid wat nu gevoerd wordt ook niets en als dat de vraag zou zijn (geloof jij in het beleid) zou ik wel voor optie drie kiezen. < zonder viruswaarheid dan :')

Juist mensen met een universitaire opleiding leren kritisch te denken, en bij sommigen kan dat soms doorslaan... Ik ken er zelf een paar, maar dat zijn ook mensen die daarnaast een wat aparte jeugd hadden dus gekleurde kijk op de wereld plus overheid door trauma's.

Maar ik denk wel dat het merendeel van de niet-corona gelovigen laag opgeleid is en/of steeds spijbelden als ze biologieles hadden.

Jup dat zie ik ook terug. Die vinden het maar onzin..

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:10

Ik heb gekozen voor 'Ja, maar het is vergelijkbaar met griep.' Er was al bekend dat het virus kon muteren. Ik geloof er dus in dat het virus gemuteerd is en het tov maart milder is geworden(ik ken mensen die flink beroerd waren, hoesten, verkouden, koorts en toen getest, geen corona. Iemand met lichte verkoudheidsklachten werd getest, wel corona). Dat in combinatie met meer testcapaciteit, zorgt voor een verkeerd beeld, waarop verkeerde beleidsstappen gevoerd worden. Naar mijn idee kunnen ze beter meer waarde hechten aan de Ct-waarde(geeft aan of iemand nog heel besmettelijk is of niet ), dan aan alles wat maar gewoon positief test. Ik denk ook dat als we alle mensen die qua Ct waarde niet meer besmettelijk zijn uit de statistieken halen, dat je een heel ander beeld krijgt. Het bestaat naar mijn idee zeker wel, alleen de maatregelen zijn naar mijn idee niet meer in proportie.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:43

Ik geloof in corona, maar niet zoals ze het voor doen, alsof het zomaar plots is gekomen.
Het is gewoon een gefabriceerde ziekte om de oudere mensen uit te roeien. "los gelaten" in Wuhan en nu de hele wereld over.

Net zoals de berichtgeving dat de testen al in 2018!!! Zijn besteld. Zeer bijzonder!

Verder is het even lekker makkelijk om zo controle te krijgen over het land, de boeren de mond te snoeren enz enz. Ons land kwam eindelijk in opstand en nu snoeren ze ons gewoon de mond.

En iedereen doet 't maar gewoon. 8)7

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:44

Ja zeker, kijk maar ook eens op tv in hoeveel landen dit al een groot probleem is en nog meer gaat worden
Nederland staat zelf bovenaan dat wij het niet goed doen omdat mensen zich niet aan de regels houden
Elke dag zoveel mensen die overlijden aan corona en mensen nog steeds dit niet willen geloven 8)7 :n

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:58

Indi_Vito schreef:
Ik geloof in corona, maar niet zoals ze het voor doen, alsof het zomaar plots is gekomen.
Het is gewoon een gefabriceerde ziekte om de oudere mensen uit te roeien. "los gelaten" in Wuhan en nu de hele wereld over.

Net zoals de berichtgeving dat de testen al in 2018!!! Zijn besteld. Zeer bijzonder!

Verder is het even lekker makkelijk om zo controle te krijgen over het land, de boeren de mond te snoeren enz enz. Ons land kwam eindelijk in opstand en nu snoeren ze ons gewoon de mond.

Waarom zou je ons zo onder controle willen krijgen? In maart zijn er verkiezingen, gaat iedereen weer naar de stembus en kan er een nieuwe tweede kamer gekozen worden. Als je ons echt onder controle wilt krijgen dan schaf je de verkiezingen toch af? En je mag nog steeds alles zeggen hoor.

Geloven of niet, Corona is er en iedereen die er aan sterft is er 1 te veel. Het zou je familie, kennis of vriend maar zijn. Ik denk zelf dat als mensen er niet in geloven, dat ze bang zijn om het virus te krijgen.... Dit is een coping strategie om ermee om te gaan, met andere woorden om je kop in het zand te steken.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:12

Levita schreef:
Indi_Vito schreef:

Waarom zou je ons zo onder controle willen krijgen? In maart zijn er verkiezingen, gaat iedereen weer naar de stembus en kan er een nieuwe tweede kamer gekozen worden. Als je ons echt onder controle wilt krijgen dan schaf je de verkiezingen toch af? En je mag nog steeds alles zeggen hoor.

Geloven of niet, Corona is er en iedereen die er aan sterft is er 1 te veel. Het zou je familie, kennis of vriend maar zijn. Ik denk zelf dat als mensen er niet in geloven, dat ze bang zijn om het virus te krijgen.... Dit is een coping strategie om ermee om te gaan, met andere woorden om je kop in het zand te steken.

Wij hebben het gehad, ja je voelt je alsof je bent overreden door een vrachtwagen, maar ben van een gewone griep wel zieker geweest. Het is allemaal zo overtrokken

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:13

Kairos schreef:
Ik heb gekozen voor 'Ja, maar het is vergelijkbaar met griep.' Er was al bekend dat het virus kon muteren. Ik geloof er dus in dat het virus gemuteerd is en het tov maart milder is geworden(ik ken mensen die flink beroerd waren, hoesten, verkouden, koorts en toen getest, geen corona. Iemand met lichte verkoudheidsklachten werd getest, wel corona). Dat in combinatie met meer testcapaciteit, zorgt voor een verkeerd beeld, waarop verkeerde beleidsstappen gevoerd worden. Naar mijn idee kunnen ze beter meer waarde hechten aan de Ct-waarde(geeft aan of iemand nog heel besmettelijk is of niet ), dan aan alles wat maar gewoon positief test. Ik denk ook dat als we alle mensen die qua Ct waarde niet meer besmettelijk zijn uit de statistieken halen, dat je een heel ander beeld krijgt. Het bestaat naar mijn idee zeker wel, alleen de maatregelen zijn naar mijn idee niet meer in proportie.

Wacht even, de CO-RADS bedoel je? Want daarmee kijken ze vooral hoe erg aangedaan weefsel is en hoe sterk de verdenking Covid wordt. Met een CO-RADS 3 kunnen ze bijv niet met zekerheid zeggen of je Covid hebt. Het weefsel is dan namelijk wel dusdanig aangedaan maar het zou óók door bijv influenza kunnen komen. Maar net zo goed dus ook door Covid.
Diagnostiek is een combinatie van meetmethoden. Daarom worden mensen bij ons zowel PCR getest als krijgen velen ook een CT. En bloedonderzoek. Uiteraard ook kijkend naar klachten die iemand vertoond. Maar dat zegt naar mijn weten niet specifiek wat over de besmettelijkheid. Iemand kan ook een CO-RADS 2-3 hebben maar wel PCR positief zijn. Dan heeft de ziekte nog niet genoeg tijd gehad om de longen dusdanig aan te tasten dat dat op de CT naar voren komt, maar dat betekent naar mijn weten niet dat iemand minder besmettelijk is. Net zo goed als dat iemand met CO-RADS 4 of 5 negatief kan testen. Maar in dat laatste geval wil je ze echt niet zomaar op een normale afdeling hebben liggen, want stel je voor dat ze het wel hebben. Maar tegelijkertijd wil je ze ook niet cohorten met PCR positieve patiënten want stel je voor dat ze een slecht CT beeld hebben door andere problemen. Die mensen liggen dus, bij ons, alleen op een kamertje in isolatie.

Daarnaast, en dat geven verschillende bronnen ook aan, is de CO-RADS nu gebruikt in een tijd dat er weinig andere ziekten met grote longproblemen de ronde deden. De influenza was namelijk al op zijn retour. De vraag is dus een beetje hoe betrouwbaar de CO-RADS blijft op het moment dat ook andere virussen die de longen aan doen de ronde doen... Het is gewoon onwijs onverstandig om te gaan varen op 1 diagnostiek. Een beetje om dezelfde reden dat het niet slim is om in je medisch dossier te gaan lezen voordat je bij je arts bent geweest om uitleg te krijgen over wat ze allemaal wel of niet gevonden hebben tijdens onderzoeken en hoe dat wel of niet met elkaar samenhangt.