Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:47

Nou.. Ken wel wat grote kwallen zonder enige opvoeding. Die van mij doet dat niet. Nou...

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:48

_Penotti schreef:
Overdrijven noem ik dat shadow. Daar zijn we in Nederland heel goed in geworden. Alles is trauma.
Maar reljeugd die branden stoken enz qdoor hun pamperende opvoeding geven geen trauma.

Dat klopt niet, kinderen die in hun thuissituatie veel te maken krijgen met fysieke correcties zijn veel eerder bereid om ook anderen pijn te doen.

_Penotti

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:49

Vast ook jongeren zonder grenzen ook

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:49

_Penotti schreef:
Wat ik bedoelde met hetzelfde probleem de faalangst enz.
Ik denk niet dat die aan de tik lag maar het niet duidelijk wanneer.

Overigens ben je pas 14.
Waarom nu niet veranderen en je niet in die situatie brengen.
Als je het ergens niet mee eens bent kun je dus brutaal wezen. Je kan ook beleefd zeggen waarom je het anders ziet. Krijg je vast geen tik. Je zal ook niet naar je kamer gestuurd worden en is vast ook beter voor je zelfvertrouwen.
Een grote mond tegen je ouders opzettem is iig niet de juiste weg.
Laat ik zo zeggen
Ik kreeg toen geen tikken maar liet het wel uit mijn kop.

Oh bah, wat een reactie zeg.
Wat de TS juist heeft aangegeven in haar verhaal is dat de grenzen heel onduidelijk lijken te zijn, dat ze dus zeer moeilijk kan inschatten wanneer ze een 'corrigerende tik' zal krijgen en wanneer niet.

En dan zeg jij maar even dat ze zich maar beter moet gedragen om tikken te voorkomen.

Besef je wel wat je reactie bij TS teweeg zou kunnen brengen? Haar zelfvertrouwen gaat echt niet opeens verhogen als ze nog meer in bochten plooit om haar ouders tevreden te stemmen.

Overigens vind ik het echt helemaal niet oke dat een tiener zo regelmatig 'corrigerende tikken' krijgt. Dat is echt een abnormale situatie en misbruik van machtspositie door de ouders.
Zeker als TS zegt dat ze bijna van de trap valt uit schrik om weg te geraken, gaan er bij mij wat alarmbellen rinkelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:50

_Penotti schreef:
Nou.. Ken wel wat grote kwallen zonder enige opvoeding. Die van mij doet dat niet. Nou...

Niet slaan en niet opvoeden heeft werkelijk niets met elkaar te maken. Die dingen staan los van elkaar. Sterker nog, je kunt niet opvoeden en ook daarbovenop nog slaan tegelijkertijd.
Niet opvoeden is net zo goed zielig voor het kind want dat is een vorm van mentale verwaarlozing.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:51

_Penotti schreef:
Vast ook jongeren zonder grenzen ook

Ik ben prima in staat grenzen aan te geven zonder een tik te geven. Niet slaan betekent niet, niet opvoeden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:52

Sizzle schreef:
Laten reljongeren nou heel vaak juist geen schattige begripvolle respectvolle jeugd gehad hebben, dus die samenhang is volledig misplaatst.

Maar je wordt ook niet direct een reljongere als je geen schattige begripvolle respectvolle jeugd hebt gehad.

Net als dat je ook niet direct 'perfect' bent als je een schop onder je hol hebt gehad (doelend op de reacties met anders zou ik nu geen goede baan, partner etc hebben).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:53

Ik vind slaan raar. Waarom zou je zo’n machtsstrijd aan willen gaan met je kind? En wat denken mensen in vredesnaam wat je je kind van 2 leert met een ‘tik’.
Corrigerende tik klinkt wat minder erg, maar slaan is slaan en dat is niet ok.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:54

Het wel zo dat je je ouders vaak kopieert in hun gedrag... Dus als ze vaak ruzie maken / schreeuwen dan zie je dat terug bij de kinderen.

Te lief / zonder grenzen opvoeden zie je ook terug.

Beiden is niet prettig voor zowel de kinderen als hun omgeving.

@ Ts in hoe je jou situatie omschrijft is het niet goed. Heb je misschien een vertrouwenspersoon met wie je kunt praten hierover?
Op school wellicht?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:54

Nou schemerdier zo is het niet bedoeld dan.
Ze geeft ook aan dat ze ook echt wel brutaal kan zijn. Dat dit de ene keer mag en de andere keer niet is zeker onduidelijk. Maar iemand van 14 is ook oud genoeg te bedenken dat het brutale gedrag ook niet correct is. Dat ze samen met de ouders naar een oplossing kan kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:55

_Penotti schreef:
Overdrijven noem ik dat shadow. Daar zijn we in Nederland heel goed in geworden. Alles is trauma.
Maar reljeugd die branden stoken enz door hun pamperende opvoeding geven geen trauma.

Hier hebben we het volgens mij al veel vaker over gehad, maar slaan komt juist vaak voor bij ouders die heel slecht zijn in grenzen stellen, consequent zijn, dingen op tijd overzien en daarop ingrijpen. De reljeugd komt vaak uit situaties waar zowel verwaarlozing als geweld optreedt. Want die twee gaan vaak samen.
Aan de hete over komen is daar een prima voorbeeld van: dan is er al een situatie waarin een kind bij die oven komt. Andere ouders kiezen er wellicht voor om de situatie al zo te maken dat kinderen niet in de keuken (kunnen) komen als de oven aanstaat. Dat is ook ouderschap namelijk, en je hoeft er niet voor te slaan.

En dan kun je wel 3500 scenario's bedenken waarom iemand misschien echt niet kan voorkomen dat het zo uitkomt, en dat zal vast, maar het gaat ook om de instelling. Je kunt als uitgangspunt nemen dat je dat soort situaties probeert te voorkomen omdat je kinderen niet wilt slaan en je trouwens ook niet wilt dat je te laat bent en ze brandwonden hebben...
of je kunt het prima vinden om pas op het allerlaatste moment met een lel over de vingers te geven zonder te denken dat het ook anders kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:57

_Penotti schreef:
Ze geeft ook aan dat ze ook echt wel brutaal kan zijn. Dat dit de ene keer mag en de andere keer niet is zeker onduidelijk. Maar iemand van 14 is ook oud genoeg te bedenken dat het brutale gedrag ook niet correct is. Dat ze samen met de ouders naar een oplossing kan kijken.

Penotti , vaak is negatief gedrag beloond zien met een pak rammel ook aandacht . Hoe erg ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:58

_Penotti schreef:

Nou dat vind ik veel gevraagd voor een 14-jarige.

Een 14-jarige zit vol in de puberteit, hormonen razen door het lijf en ze zetten zich af tegen hun ouders. Dat is compleet normaal.
Als ouder moet je dat kaderen en je kind begeleiden naar de volwassenheid.
Een 14-jarige slaan vind ik echt absurd. En waarom zou je ongewenst gedrag afstraffen met nog meer ongewenst gedrag :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:58

xDenies schreef:
Sizzle schreef:
Laten reljongeren nou heel vaak juist geen schattige begripvolle respectvolle jeugd gehad hebben, dus die samenhang is volledig misplaatst.

Maar je wordt ook niet direct een reljongere als je geen schattige begripvolle respectvolle jeugd hebt gehad.

Net als dat je ook niet direct 'perfect' bent als je een schop onder je hol hebt gehad (doelend op de reacties met anders zou ik nu geen goede baan, partner etc hebben).

Uiteraard. Iets met koe en zoogdier :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:59

Oh ja curling generatie. Alle plooien weg strijken zodat ze niet bij de oven kunnen.

Hoe hebben wij dat Vroeger toch overleefd :+
Geen traphekje, geen stopcontact afdekkers, geen veiligheidsdoppen, geen klemmen op kastjes.

Ooooh wel een tikje op de vingers. Misschien Dat we daarom bovenstaande niet nodig hadden.

Maar deze oude gaat slapen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:59

Shadow0 schreef:
of je kunt het prima vinden om pas op het allerlaatste moment met een lel over de vingers te geven zonder te denken dat het ook anders kan.

Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet. En nee ik denk ook niet dat alles te voorkomen is, je bent en blijft een mens.

Maar goed, wellicht heb ik ook niet het juiste voorbeeld want ik hoefde niets verkeerd te doen om klappen te krijgen. Dat waren geen corrigerende tikken. Maar los van wat ik heb meegemaakt kijk ik toch echt heel anders naar een 'corrigerende tik'.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:01

Als ik als kind een tik kreeg had ik die verdiend en dan wist ik dat ik 35 stappen te ver was gegaan.

En praten werkt bij heel veel kinderen, maar ik weet niet of het bij mij werkte.
Nog steeds trouwens. :D

Overigens ken ik niemand die vroeger weleens een corrigeerde tik gekregen heeft en daar nu nog last van hebt.
Op verjaardagen wordt er wel altijd over gegrapt. Weet je nog pa en dan komt er weer een verhaal dat je denkt..oh ja, heb ik dat serieus gedaan als kind. Oeps!
Dan hebben we het dus wel echt over de corrigerende tik en niet over meerdere tikken of letsel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:01

_Penotti schreef:
Oh ja curling generatie. Alle plooien weg strijken zodat ze niet bij de oven kunnen.

Geen traphekje, geen stopcontact afdekkers, geen veiligheidsdoppen, geen klemmen op kastjes.

Ooooh wel een tikje op de vingers. Misschien Dat we daarom bovenstaande niet nodig hadden.

En niet getraumatiseerd, al zijn er hele hordes jonge mensen die je dat met liefde aanpraten..want er moet toch wel iets mis met je zijn. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:02

Ben ik er slechter van geworden van de billenkoek die ik vroeger kreeg? Nee...neem ik het mijn ouders kwalijk? Evenmin. Vind ik dat het dan geen probleem is? Nee ook niet.

Dat waren anderen tijden, onze ouders waren er mee opgevoed n het was in mijn jeugd nog normaal om billenkoek te krijgen, geen teken van onmacht maar een middel waarmee kinderen gestraft werden. Mijn inziens zijn er betere manieren om kinderen te straffen dan billenkoek of iedere andere vorm van slaan ed.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:02

Verootje ik heb als puber nooit een tik gehad en praat dat ook niet goed.
Maar ik ging ook niet tegen ouders in hormonen of niet. Dat liet je echt wel uit je bol. Nu word dat nog goed gepraat ook. Tot wanhoop van de ouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:04

_Penotti schreef:

45 jaar geleden waren er ook veiligheidsdoppen, traphekjes en veiligheidsstopcontacten ;)

Degene die toch bij het gif kwamen of in de vijver vielen hebben het eerder niet overleeft dus jouw ouders waren waarschijnlijk niet zo onvoorzichtig als je nog leeft.

Slaap lekker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:06

Nou ik ging vol tegen mijn ouders in. Daar kreeg ik echt geen tik voor.
Mijn ouders zeiden dan gewoon; ja prima, doe het dan lekker op je eigen manier. Vervolgens ging ik uiteraard op mijn bek, les geleerd voor de volgende keer en huppakee weer verder.
Ik ben nogal eigenwijs dus heb veel van zulke lessen nodig gehad.
Maar geen tikken gelukkig.

Mijn ouders zijn denk ik van dezelfde generatie als jij dus het ligt niet per de aan de generatie :+

Maartje1990

_Penotti schreef:

Mijn achternichtje is op 7 jarige leeftijd verdronken in iemands tuinvijver.... ze heeft het gebrek aan een veilige omheining dus niet overleefd. Dus doe nu niet alsof die dingen geen toegevoegde waarde hebben..

Goof

xDenies schreef:
Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.

Dan had het wel (schrik)reflex geheten.
Ik interpreteer het woord als een tik die wordt gegeven om bepaald gedrag te corrigeren. Bewust dus.
Kind vertoond bepaald gedrag, opvoeder geeft tik want wil dit gedrag niet zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:09

Goof schreef:
xDenies schreef:
Ik zie de corrigerende tik meer als schrikreactie van een ouder. Niet als een bewuste statement in een opvoeding van, 'Ik gebruik het uitdelen van tikken als straf'. Dat denk ik persoonlijk niet.

Dan had het wel (schrik)reflex geheten.
Ik interpreteer het woord als een tik die wordt gegeven om bepaald gedrag te corrigeren. Bewust dus.
Kind vertoond bepaald gedrag, opvoeder geeft tik want wil dit gedrag niet zien.

Geloof me of je het een schrikreflex noemt of tik, het effect is hetzelfde . Zorgen dat je kind iets niet ten uitvoer brengt wat de gezondheid heftig kan schaden.