Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:44

Ik snap werkelijk niet dat mensen dit raar vinden. Als je een bedrijfsongeval hebt, dan ben je toch ook verzekerd? Je neemt u een dienst af, bij een manege, en dan ben je ook verzekerd. Je betaald dat ook, zit in de prijs. Je betaald voor zekerheid. Niks geks aan.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:50

Iedereen heeft het hier over een verzekering, Dat snap ik wel, maar gelet op het feit dat de schade voor EUR. 200,00 is , is de kans heeeeel erg groot dat de manege dit dan toch zelf moet gaan betalen, want een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft in veel gevallen een eigen risico dat veel hoger is dan die 200,00 euro.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:52

Als je meedoet aan een buitenrit, is toch op eigen risico? Volgens mij staat dat echt op elke manage aangegeven...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:54

Zertab schreef:
Als je meedoet aan een buitenrit, is toch op eigen risico? Volgens mij staat dat echt op elke manage aangegeven...

En zoals hier al eerder is aangegeven kan iedere manege wel zo'n bordje hebben hangen, maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig. De eigenaar is in principe aansprakelijk voor schade die wordt aangericht door gedragingen van het dier.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:57

Snooty16 schreef:
Iedereen heeft het hier over een verzekering, Dat snap ik wel, maar gelet op het feit dat de schade voor EUR. 200,00 is , is de kans heeeeel erg groot dat de manege dit dan toch zelf moet gaan betalen, want een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft in veel gevallen een eigen risico dat veel hoger is dan die 200,00 euro.

Maar als de ts het ook niet breed zou hebben, en de manege zou aansprakelijk zijn, waarom zou ts er dan geen aanspraak op doen?

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:59

Zertab schreef:

Zie de reacties die hiervoor al zijn gegeven; Aansprakelijkheid volledig uitsluiten kan niet, dat is niet toegestaan. Dus ook als er bordjes zijn of contracten waarop staat dat het rijden voor eigen risico is blijven de wettelijke regels gewoon gelden; Voor schade die veroorzaakt wordt door de eigen energie is de eigenaar van het dier aansprakelijk; In dit geval de manege dus. Het is wel zo dat er sprake kan zijn van "eigen schuld' en dat is een breed begrip. Vroeger werd gesproken van risico-aanvaarding en dat vind ik persoonlijk nog steeds een betere omschrijving dan eigen schuld... Als je op een paard gaat zitten dan ken je de "normale' risico's en dat kan de plicht tot schadevergoeding bij de eigenaar matigen of het kan zelfs zo zijn dat die verplichting volledig wegvalt, afhankelijk van de omstandigheden en de aard van het ongeval.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:03

moonsparkle schreef:
Snooty16 schreef:

Maar als de ts het ook niet breed zou hebben, en de manege zou aansprakelijk zijn, waarom zou ts er dan geen aanspraak op doen?

Tuurlijk dat kan ze doen. Het enige dat ik ermee wil zeggen dat als je ervan uitgaat dat een verzekering dit betaalt, dat dit dus niet behoeft te kloppen. Vaak denken mensen ; de verzekering betaalt toch. Een aansprakelijkheidsverzekering voor een manege is een dure aangelegenheid en dat houdt in dat er dus vaak een hoog eigen risico is, anders is het niet betaalbaar.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:11

ik verbaas me er vooral over dat je er 3 maanden later nog mee komt. Als je ze verantwoordelijk vond voor schade had je direct wel actie ondernomen, niet omdat je nu de rekening ineens krijgt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:11

Nou sorry dat ik geen vier pagina's ga lezen :')

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:13

Ik zou zelf persoonlijk even kijken naar de Algemene Voorwaarden voordat je de service (de strandrit) van de manege bent aangegaan. Soms staan deze op de website, maar de manege heeft je er (links of rechtsom) op moeten wijzen/zouden inzichtelijk gemaakt moeten zijn (akkoord gaan hoeft niet perse).

Hierin zou moeten staan tot hoe ver de aansprakelijkheid van de manege rijkt. Algemene Voorwaarden mogen natuurlijk niet in strijd zijn met de wet en staan dus ook nooit boven de wet, maar kunnen wel het een en ander ophelderen.

Ik lees dat de meningen/feiten hier in dit topic nogal uiteen lopen en kan mij voorstellen dat je niet direct naar de bedrijfseigenaar wil stappen. Ik denk persoonlijk dat een juridisch loket je goed verder kan helpen om een helder antwoord te krijgen op je vraag. Veel sterkte met je voet. :knuffel:

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:20

Vraag me af op paardeneigenaren hier hun eigen paard wel verzekerd hebben. Als je er nl. een ander op zet dan ben jij echt aansprakelijk voor eventuele ongelukken en zo. Lang niet altijd betaald de WA verzekering die.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:21

xRivaldo schreef:
Ik zou zelf persoonlijk even kijken naar de Algemene Voorwaarden voordat je de service (de strandrit) van de manege bent aangegaan. Soms staan deze op de website, maar de manege heeft je er (links of rechtsom) op moeten wijzen/zouden inzichtelijk gemaakt moeten zijn (akkoord gaan hoeft niet perse).

Hierin zou moeten staan tot hoe ver de aansprakelijkheid van de manege rijkt. Algemene Voorwaarden mogen natuurlijk niet in strijd zijn met de wet en staan dus ook nooit boven de wet, maar kunnen wel het een en ander ophelderen.

Ik lees dat de meningen/feiten hier in dit topic nogal uiteen lopen en kan mij voorstellen dat je niet direct naar de bedrijfseigenaar wil stappen. Ik denk persoonlijk dat een juridisch loket je goed verder kan helpen om een helder antwoord te krijgen op je vraag. Veel sterkte met je voet. :knuffel:

Hier kan ik mij bij aansluiten. Probleem is wel dat dit juridisch heel ingewikkeld kan zijn en dat er vaak geen 1 antwoord is. Het juridisch loket heeft dat antwoord ook niet, want uiteindelijk gaat het erom wat een rechter zou uitspreken in een dergelijk geval en de ervaring is; Dat is bijna nooit te voorspellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:29

Mdrf schreef:
ik verbaas me er vooral over dat je er 3 maanden later nog mee komt. Als je ze verantwoordelijk vond voor schade had je direct wel actie ondernomen, niet omdat je nu de rekening ineens krijgt.

Dat is niet raar. Eigen risico kan soms wel tot meer dan een jaar overheen gaan.

Ik ga nu ontstippen. Ik kan er niet meer tegen. :')

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:30

slimmerik schreef:
Vraag me af op paardeneigenaren hier hun eigen paard wel verzekerd hebben. Als je er nl. een ander op zet dan ben jij echt aansprakelijk voor eventuele ongelukken en zo. Lang niet altijd betaald de WA verzekering die.

Een W.A verzekering gaat sowieso niet uitbetalen bij ongevallen met een paard :+ W.A verzekering is alleen voor auto en motor. Is al eerder in dit topic vermeld.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:31

Blue_Eyes schreef:
Zertab schreef:

En zoals hier al eerder is aangegeven kan iedere manege wel zo'n bordje hebben hangen, maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig. De eigenaar is in principe aansprakelijk voor schade die wordt aangericht door gedragingen van het dier.

Dat klopt.
Maar het feit dat je (de ts) ergens récht op zou hebben, hoeft toch niet te betekenen dat je (ze) het ook moet opeisen?
Wat had de manege kunnen doen om deze ‘schade’ te voorkomen?
En inderdaad; Waarschijnlijk is hun eigen risico hoger dan die 200,- en zullen ze het dus zelf moeten betalen. (Bovenop die tegoedbon die je al hebt gehad)
Bovendien had die 200,- voorkomen kunnen worden als je eerst naar de huisarts was gegaan?
Je moet t uiteraard zelf weten maar ík wil niet zo zijn en zou het absoluut niet doen.
Ik hou er ook niet zo van om dit soort dingen te claimen. Wat ze in andere landen doen, moeten ze daar maar weten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:32

slimmerik schreef:

Je WA verzekering betaalt sowieso niets, want die is voor auto's. Huisdieren zouden gedekt moeten zijn door iedere standaard AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), huisdieren wettelijk onder de risicoaansprakelijkheid van de eigenaar vallen. Het is natuurlijk altijd verstandig om even te bellen en te vertellen over je paard.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:32

Iris82 schreef:
Mdrf schreef:

Dat is niet raar. Eigen risico kan soms wel tot meer dan een jaar overheen gaan.

Ik ga nu ontstippen. Ik kan er niet meer tegen. :')

Wanneer jij iemand aansprakelijk wilt houden, is het zaak diegene daar zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen.
Ik vermoed ook dat de ts verder niks had ondernomen, als deze rekening niet was gekomen.
Beetje flauw dus, in mijn ogen... ;)

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:35

ESSIE70 schreef:
slimmerik schreef:

Een W.A verzekering gaat sowieso niet uitbetalen bij ongevallen met een paard :+ W.A verzekering is alleen voor auto en motor. Is al eerder in dit topic vermeld.

Fout antwoord. W.A. is wettelijke aansprakelijkheid ... Dat geldt niet alleen bij een een auto of motor. Het is alleen zo dat in de volksmond de autoverzekering vaak de WA verzekering wordt genoemd terwijl het eigenlijk een W.A.M verzekering is, namelijk wettelijke aansprakelijkheid Motorrijtuigen. De andere aansprakelijkheidsverzekering wordt tegenwoordig AVP genoemd namelijk aansprakelijkheid voor particulieren en Ja dat is ook een W.A. verzekering en dat is wat hier bedoeld wordt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:36

Anoeska schreef:
slimmerik schreef:

Je WA verzekering betaalt sowieso niets, want die is voor auto's. Huisdieren zouden gedekt moeten zijn door iedere standaard AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), huisdieren wettelijk onder de risicoaansprakelijkheid van de eigenaar vallen. Het is natuurlijk altijd verstandig om even te bellen en te vertellen over je paard.

Bedoel inderdaad de AVP verzekering..... WA is nog het oude begrip. Onze paarden moesten apart verzekerd worden. Zeker omdat ook andere mensen er af en toe gebruik van maakten. Maar ook bij schade die ze kunnen veroorzaken bij uitbraak of zo.
@Snooty16: thnx dat bedoel ik

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 16:39

Alvaron schreef:
Als ik het goed begrijp zijn jullie dus op eigen houtje in Den Helder naar de spoedeisende hulp gegaan? Of zijn jullie doorverwezen door een huisarts?
Bezoek aan de SEH op eigen initiatief kost je inderdaad je eigen risico. Dat is dus een keuze die jullie gemaakt hebben. Jullie keuze daarvoor kun je mijns inziens niet verhalen op de manege.

We zijn vanauit de huisarts op Texel doorverwezen.
Dus niks op eigen houtje.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 16:45

oji schreef:
Ik kots echt van die claimcultuur die aan het onstaan is. Jij gaat op een paard zitten daar zit een risico aan dat weet je. Je zegt ervaren te zijn maar hebt nu een inschattingsfout gemaakt door te laat te reageren dat je paard gaat rollen. Ga op de blaren zitten, leer ervan en probeer niet de schuld bij een ander te leggen.

De voucher die je hebt gekregen vind ik bijzonder netjes, wees daar blij mee.

Dit heeft niks met claim cultuur te maken.
Als de manege hier beleid in heeft dit via een verzekering te betalen dan is dat toch prima?
Het is vanuit mij een vraag wat jullie hier van vinden.
Daar mag best met wat meer respect voor mijn vraag op gereageerd worden.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 16:46

Maflinger_S schreef:
De rekening van je eigen risico heeft te maken met de behandeling in het ziekenhuis en niets met het hoe en waarom je in dat ziekenhuis was. De manege is je al tegemoet gekomen met een kortingsbon voor een volgende rit. Ik zou het hierbij laten.

bedankt voor je nette reactie :)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:47

Mdrf schreef:

[/quote]
Wanneer jij iemand aansprakelijk wilt houden, is het zaak diegene daar zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen.
Ik vermoed ook dat de ts verder niks had ondernomen, als deze rekening niet was gekomen.
Beetje flauw dus, in mijn ogen... ;)[/quote]

Wat is dit nu weer voor onzin??? € 200,- is gewoon veel geld.

Iemand verantwoordelijk houden voor de schade kan alleen als er aantoonbare schade is en die is er nu...
Het is echt ongelofelijk wat voor onzin mensen er allemaal bij halen... Ts, gewoon kijken wat je met de manege kan regelen hoor.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:54

De eigenaar is aansprakelijk voor de gedragingen van zijn paarden. Dus ja, juridisch kan je een vergoeding krijgen. Maneges zijn hier over het algemeen goed voor verzekerd.

Dit is trouwens ook één van de redenen waarom steeds meer maneges verdwijnen, de kosten van de vergoedingen kunnen hoog oplopen, zeker als de waarheid een beetje verdraaid en ernstiger gemaakt wordt. Natuurlijk zijn ze verzekerd, maar de premies lopen hoog op.

In jouw geval kan de manege het tegenwoord geven dat jij hebt aangegeven dat je kan rijden en er dus wat aan kan doen als het paard dreigt te gaan rollen.

Paardrijden is een risico, als de manege het netjes heeft afgehandeld dan zou ik het zo laten.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 16:56

Iris82 schreef:
Isabel schreef:
En als je al door je eigen risico heen had gezeten en het dus wel vergoed kreeg, had je de manege dan ook om geld gevraagd?

Weet je hoeveel eigen risico's een aansprakelijkheidsverzekeraar jaarlijks wel niet uitbetaald? :list:
Nee? Ik wel. :+

Een aantal hier doen alsof het godsverboden is, alsof TS zichzelf totaal voor schut zet door dit überhaupt te overwegen. Terwijl het zo normaal is. Hier zijn verzekeringen absoluut ook voor. Niemand kan in iemand anders zn portemonnee kijken. Niemand heeft te beslissen of die 200 euro veel of weinig geld is.

Bedankt, het is dus zeker een belletje naar de manege waard.
De manege word er niet minder van als ze gewoon verzekerd zijn.
Mocht dat moeilijk zijn of niet goed geregeld dan kan ik het er altijd nog bij laten zitten.

200 euro is voor mij op dit moment erg veel geld. Ik studeer hbo en moet van mijn bijbaantje mijn eigen paard betalen.