Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:42

Blussem schreef:
IVF, moet je trouwens echt niet willen.
Ik ben voor gezonde sterke kinderen. Wanneer zwanger raken niet lukt moet je niet naar allerlei kunst hulp middelen gaan grijpen. Kans van een kind met een handicapt wordt dan alleen maar groter.
Daarnaast is de wereld al overbevolkt en Nederland helemaal.

Kan jij je aparte mening nou nooit eens voor je houden? Weer zo'n onzin post van je, ga ergens anders trollen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:44

mvdende schreef:
Autisme is een voorbeeld en omdat ik het zelf heb, weet ik wat het betekent/ waar iemand met autisme baad bij kan hebben.

En ik denk dat jullie me verkeerd begrijpen.

Een maagverkleining zonder medische oorzaak is in mijn ogen "Eigenlijk schuld, dikke bult" als je zo veel vreet dat je morbide obesitas krijgt.

Waarom zou heel Nederland mee moeten betalen aan jouw gevreet? .

Waarom zou je heel nederland mee laten betalen aan jouw pleziertjes? Terwijl jij wel kan werken maar het liever niet doet? Omdat je een heel eisenpakket hebt. Achter veel vreten zit soms een harde realiteit. Mensen doen het niet voor niets.
Veel mensen die volgens jou vreten hebben te maken gehad met pesterijen en zijn emotie eters.
En wie zegt dat ze alleen maar dik zijn omdat ze teveel vreten?

Een maagverkleining krijg je niet 1 2 3, daar zit een heel traject achter.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:47

Blussem schreef:
Ik ben voor gezonde sterke kinderen. Wanneer zwanger raken niet lukt moet je niet naar allerlei kunst hulp middelen gaan grijpen. Kans van een kind met een handicapt wordt dan alleen maar groter.
En dan denk je dat het niet erger kon worden binnen dit topic, oef 8)7

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:00

Blussem schreef:

Als je die redenatie door wil trekken, moet je eigenlijk niets meer behandelen. Hou je alleen sterke, gezonde mensen over. ;)

Ailill

Re: Levensreddende operatie wordt niet vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:02

En dan het liefst met blond haar en blauwe ogen :j

#OngelofelijkDit

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:05

Ik val in dit topic echt van de ene in de andere verbazing :wow:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:08

Ik vroeg me al af wanneer de eerste Godwin zou vallen. Bedankt, Ailill.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:10

_San87_ schreef:
Ik vroeg me al af wanneer de eerste Godwin zou vallen. Bedankt, Ailill.
Ik schiet inderdaad wat door, mijn excuses.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:28

maaike5581 schreef:
Beretto schreef:

Laten ze dan eerst de IVF maar schrappen voor al die overjarige carrieretijgers die eerst geld willen verdienen en dan op kosten van de maatschappij allerlei behandelingen willen omdat ze te laat zijn

Wat een poedersuiker opmerking..
Mijn 3 wondertjes zijn via IVF, en nee niet omdat ik zo nodig carrière moest maken.
Ik heb een afwijking die ervoor gezorgd heeft dat ik 2 maal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad en daardoor geen eileiders meer heb en nog 1 eierstok.
Onmogelijk dus om natuurlijk zwanger te worden..

Wie ben jij om mij en mijn lotgenoten een kind te misgunnen?!

Ik misgun je helemaal niks, ik heb met geen woord gerept over mensen die door lichamelijke problemen geen kinderen kunnen krijgen.
Dan vind ik IVF volkomen terecht.
Ik heb het over vrouwen die een bewuste keuze maken om op te late leeftijd een kind willen en als dat dan niet meer lukt wel gebruik maken van IVF.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar dit is hou ik daar over denk,en ben er zeker niet op uit om mensen te kwetsen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:30

Blussem schreef:

huh? :+ Wat zeg jij nou? :+ :+ :')
spoileralert:

Citaat:
Deense onderzoekers bestudeerden de gegevens van meer dan een miljoen kinderen die in Denemarken werden geboren tussen 1996 en 2012. Ze bekeken de verschillende groepen kinderen apart per soort vruchtbaarheidsbehandeling en vergeleken deze met kinderen na spontane zwangerschap. Hieruit bleek dat er geen verschil is tussen de kinderen uit spontane zwangerschap en kinderen die na hormonale behandeling, IVF of ICSI werden geboren.

Nog een spoileralert: IVF kan juist gebruikt worden om genetische aandoeningen te voorkomen, het kan dus eerder voor gezondere kinderen zorgen. :+

Maar om terug te komen op het topic. Om een behandeling vergoed te krijgen wordt beleidstechnisch een afweging gemaakt tussen kosten/baten.
Kosten zijn de kosten voor de behandeling, maar ook de frequentie (hoe vaak moet je behandeld worden of de hulphond: hoeveel honden heb je nodig in een mensenleven, aantal personen dat de behandeling nodig heeft enz.) bijvoorbeeld spelen daarin een rol. Deze kosten zijn vaak redelijk makkelijk te onderzoeken en vaak ook niet het probleem.
Het issue zit hem in de baten. Hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk profijt van? Mooi als 1 persoon geneest met behandeling X, maar als daar tegenover 9999 mensen geen profijt hebben is de kans klein dat het vergoed wordt. Kan de behandeling de ziekte remmen, genezen, dragelijker maken? Hierin zit vaak ook een stukje centjes. Als een ziekte wordt genezen, zijn er daarna weinig zorgkosten meer aan zo iemand. Als het de ziekte alleen maar dragelijk maakt, dan levert het uiteindelijk in centjes niks op en zul je dus moeten zorgen dat je de verbetering van kwaliteit van leven weet uit te drukken in objectieve cijfers.

Ik ben zelf diëtist. Enkele jaren geleden werd de diëtist uit het basispakket gehaald vanwege bezuinigingen. We ontdekte als beroepsvereniging al snel dat er weinig argumentatie tegen die bezuiniging beschikbaar was. We zagen zelf allemaal wel hoe ons werk verbetering en kostenbesparing opleverde, maar objectief en wetenschappelijk onderbouwt was er niks. Dan kan je op de barricades springen, dat helpt niet zoveel.
Wat wel hielp was dat we in dat jaar gigantisch veel data hebben verzameld en onderzoeksbureaus hebben laten uitzoeken wat we nou precies opleverden. Na ruim een jaar konden we aantonen dat iedere euro die besteed werd aan dieetadvisering 14 tot 63 euro opleverden. Na dat jaar werd dietetiek dan ook weer vergoed in het basispakket.

Mopperen op de zorgverzekeraar is logisch, die moet uiteindelijk het stempeltje uitdelen of het wel of niet vergoed wordt. Maar veel macht ligt ook nog steeds bij de artsen en behandelaren zelf, om te laten zien waarom een behandeling wel vergoed wordt.
En tuurlijk is dat voor een hele complexe zeldzame medische aandoening veel ingewikkelder dan voor lipoedeem, dus ik denk zeker dat voor dat soort zeldzame situaties er maatwerk moet worden geleverd (zeker omdat de frequentie zo laag ligt), maar voor lipoedeem zie ik dat niet zo...
Laatst bijgewerkt door secricible op 08-09-20 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:30

Wat een topic dit. Een aantal mensen hier maakt een grapje, toch? -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:33

Nee. Ze menen dit.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:42

_Penotti schreef:
maaike5581 schreef:

Wat een poedersuiker opmerking..
Mijn 3 wondertjes zijn via IVF, en nee niet omdat ik zo nodig carrière moest maken.
Ik heb een afwijking die ervoor gezorgd heeft dat ik 2 maal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad en daardoor geen eileiders meer heb en nog 1 eierstok.
Onmogelijk dus om natuurlijk zwanger te worden..

Wie ben jij om mij en mijn lotgenoten een kind te misgunnen?!

Dat staat er toch niet maaike?
Er staat niet afschaffen voor mensen met een afwijking/medisch probleem.
Er staat voor mensen die erg laat aan kinderen beginnen omdat ze eerst carrière willen maken en daarmee hun vruchtbare tijd "verspillen" .
En dat is zeker wel een keuze, laat beginnen aan kinderen. Ik weet dat dit in onze maatschappij normaler aan het worden is, maar ons lichaam doet daar nog niet aan mee.

Theoretisch gezien zou dan niemand meer gebruik mogen maken van IVF, onze meest optimale vruchtbare periode is namelijk behoorlijk jong. Sommige zouden zelfs zeggen 'ongewenst' jong.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:19

Hoe kan het dat een topic over lipoedeem zo snel kantelt naar een welles-nietes topic over heel andere zaken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:23

omdat het gaat over vergoedingen in het basispakket en dat altijd al snel resulteert in een vergelijkend waren-onderzoek tussen wat er wel vergoed wordt en wat er niet vergoed wordt en welke aandoening erger is dan de ander :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:26

secricible schreef:
omdat het gaat over vergoedingen in het basispakket en dat altijd al snel resulteert in een vergelijkend waren-onderzoek tussen wat er wel vergoed wordt en wat er niet vergoed wordt en welke aandoening erger is dan de ander :D

Op zich niet zo raar, borstverkleining wordt bijvoorbeeld vergoed, maar behandeling aan een levensbedreigende lipoedeem niet. Dat is best wel krom als je de achterliggende reden niet weet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:27

Het zou fijn zijn als we als patiënt meer keuze zouden hebben in de vergoedingen.
Ik heb ook lipoedeem en ken de frustratie van de vergoeding rondom de lipo's. Overigens ga je het met een liposuctie alleen niet redden. Heel je levensstijl moet aangepast worden, anders zitten die kilo's er op dezelfde plek zo weer aan. Dus ook daar zou op ingestoken moeten worden.

We hebben het hier over IVF. Ik heb er prachtige dingen van gezien en blij dat het bestaat. Alleen, ik betaal er ook voor. Terwijl ik er bewust voor kies geen kinderen te krijgen, betaal ik zorgpremie voor een heel pakket wat ik nooit zal gebruiken.
Zelfde geldt voor een borstverkleining of -vergroting. Ik heb een prachtige B-cup, dus ga daar zeker geen gebruik van maken.
Waarom kan ik niet een keuze maken om dat niet vergoed te willen hebben en een liposuctie wel?

Niet voor- of tegenstanders zijn interessant, maar die keuzevrijheid (die er dus niet is) en het betalen voor iets wat je zeker weten niet gaat gebruiken, dat is wel een interessante discussie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:35

Dat noemen we solidariteit. Ik betaal ook voor een ander zijn uitkering maar doe er een stuk meer voor dan degene die alleen maar zit te niksen. Ik betaal ook voor de chemotherapie van een ander. En de andere betaalt weer voor mijn medische botox.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:41

_San87_ schreef:
secricible schreef:

Op zich niet zo raar, borstverkleining wordt bijvoorbeeld vergoed, maar behandeling aan een levensbedreigende lipoedeem niet. Dat is best wel krom als je de achterliggende reden niet weet.

borstverkleiningen worden ook alleen maar vergoed bij vrij specifieke medische indicaties zoals een borstamputatie.

Daihyo schreef:
Het zou fijn zijn als we als patiënt meer keuze zouden hebben in de vergoedingen.
Ik heb ook lipoedeem en ken de frustratie van de vergoeding rondom de lipo's. Overigens ga je het met een liposuctie alleen niet redden. Heel je levensstijl moet aangepast worden, anders zitten die kilo's er op dezelfde plek zo weer aan. Dus ook daar zou op ingestoken moeten worden.

We hebben het hier over IVF. Ik heb er prachtige dingen van gezien en blij dat het bestaat. Alleen, ik betaal er ook voor. Terwijl ik er bewust voor kies geen kinderen te krijgen, betaal ik zorgpremie voor een heel pakket wat ik nooit zal gebruiken.
Zelfde geldt voor een borstverkleining of -vergroting. Ik heb een prachtige B-cup, dus ga daar zeker geen gebruik van maken.
Waarom kan ik niet een keuze maken om dat niet vergoed te willen hebben en een liposuctie wel?

Niet voor- of tegenstanders zijn interessant, maar die keuzevrijheid (die er dus niet is) en het betalen voor iets wat je zeker weten niet gaat gebruiken, dat is wel een interessante discussie.

Maar als je alleen nog maar gaat betalen voor wat je denkt nodig te hebben, dan denk ik dat de zorgverzekering niet echt meer een lang leven beschoren is. Het idee is juist dat we allemaal wat betalen, zodat we elkaar kunnen helpen en samen de lasten dragen. Anders heeft iemand met chronische ziektes echt een onmogelijk hoge zorgpremie en iemand die gezond is zou vrijwel niks meer betalen. Zo werkt het gewoon niet.

En van pakket wisselen is dan ook geen optie meer. Dan ga je dus het vinkje "chemotherapie" aanzetten als er aanwijzingen zijn voor kanker? Met alleen de mensen die chemotherapie krijgen kun je die chemo's en andere oncologische behandelingen niet betalen...

Ik vind het ook idioot dat ik premie betaal zodat prostaatkanker behandeld kan worden. Ik heb niet eens een prostaat. And so on. Het is geen winkel waar je de spulletjes uit kan halen die voor jou het prettigst zijn, dat is een onbetaalbaar systeem. Hoe zou je dat kunnen inrichten op een realistische manier?

Wat mij betreft is dat een stukje solidariteit dat we met z'n allen moeten dragen. Maar tegelijkertijd moet er ook wel kritisch gekeken worden hoe we het in deze tijd enigzins betaalbaar gaan houden en wat mij betreft is dan toch wel een criteria dat er iig een wetenschappelijke basis moet zijn en die is er bij liposuctie dus niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:48

Dat ben ik zeker met je eens.
Maar wat ik dan jammer vind is dat er diverse artsen zijn die zeggen dat dit dé oplossing is. Maar dit zeggen ze al zeker 20 jaar. Waarom is er dan in die 20 jaar geen actie ondernomen om dit in een officieel onderzoek weg te zetten, zodat opnemen in een zorgverzekering wel een optie kan zijn?

Serieuze vraag, want ik heb geen idee wat er bij een dergelijk onderzoek komt kijken.
Maar ik had er als patiënt graag aan mee gedaan. Want de prognose die ik op mijn 25e kreeg was: op mijn 35e in een rolstoel, levensverwachting rond de 50 bij dezelfde progressie. Ik ben nu 38 en heb zoveel minder klachten (op mijn 25e een liposuctie gehad aan beide benen). Wel zijn er andere klachten voor in de plaats gekomen en mijn figuur is nog steeds uit verhouding. Dat is heel vervelend, maar niet levensbedreigend. Dus ja, had mij maar weggezet in zo'n onderzoek. Als ik daar anderen mee had kunnen helpen, had ik dat graag gedaan.

Overigens wordt liposuctie niet alleen door plastisch chirurgen aangeraden, maar door dermatologen. Eerste verwijzing vanuit de huisarts is namelijk naar dermatologie en van daaruit volgt een behandelplan waar liposuctie een onderdeel van kan zijn. Niet altijd 'Wij van WC eend.....' dus :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:50

Omdat onderzoeken duur zijn, langdurig en voldoende support moeten krijgen qua financiën. En er moeten toch een aantal mensen zijn die hun tijd en energie daarin steken. Blijkbaar zijn er genoeg artsen die roepen maar geen een die het onderzoek voorttrekt :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:54

Zorgverzekeraar zit al veel langer op stoel behandelaar. Mijn oude fysio is daarom gestopt.
En vlak de idioterie dat je ivm concurrent van elkaar zijn bevindingen niet mag delen ook binnen de maatschap.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:58

tamary schreef:
Zorgverzekeraar zit al veel langer op stoel behandelaar. Mijn oude fysio is daarom gestopt.
En vlak de idioterie dat je ivm concurrent van elkaar zijn bevindingen niet mag delen ook binnen de maatschap.

Ik ben het met je eerste opmerking compleet eens, maar vind daar in deze niet echt sprake van.
Arts adviseert deze mevrouw een niet wetenschappelijk vastgestelde behandeling aan en zorgverzekeraar weigert dat. Dat is niet heel gek toch dat het zo werkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:59

Bij een aandoening die bij 1 op de 10 vrouwen voorkomt, best apart dat er geen onderzoek wordt gedaan :).

@secricible, dat snap ik. Deze mevrouw heeft ook een medische indicatie. Ik bedoel uit te leggen waarom mensen niet snappen dat dit niet kan, terwijl een borstverkleining wel kan. Dat is ook gewoon raar als je niets weet van de wetenschap erachter.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 15:06

Wauw, wat een reacties.

Even inhoudelijk. Deze dame is zeer bekend met dieeten en erg letten op voeding en beweging. Nadat ze continue negatief antwoord kreeg op haar vraag voor vergoeding van de operatie en de coronacrisis heeft ze de hoop opgegeven en is ze wel wat teruggevallen. Maar ze geeft aan dat ze haar schouders eronder wil zetten als er een doel komt.
Voor nu is het vooral wachten tot ze zal stikken. Als ze haar op haar buik leggen (heeft de arts gezegd) dan zal ze stikken in het vocht.

Hoe dat allemaal werkt met lipoedeem weet ik niet. Ze heeft overal compressiekousen/handschoenen etc.

Ze gaat nu weer naar het zwembad en doet wat ze kan maar er zit nu geen toekomst meer in. Ik heb gedacht over een crowdfunding, maar hoe breng je zoiets aan de man?
Er zijn zoveel goede doelen.

Overigens is er geen familie betrokken die kan bijspringen.