Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:38

MoppieFilou schreef:
Pepperrr schreef:
Ja lastig he... Heb je ook een spoelspuitje meegekregen? Daar zit een fijn haakje aan waarmee je makkelijk in je 'gaten' kan spuiten. Mond spoelen met zoutoplossing werkt ook fijn!

Als je die niet hebt kun je misschien bij de apotheek vragen of ze die daar hebben.

Dat heb ik niet meegekregen nee. Heb wel spoelmiddel met chloorhexidine (of hoe heet dat spul :') ) waar ik na het tandenpoetsen nog even mee spoel zodat hetgene wat ik niet kan poetsen ook schoon is. Maar aangezien ik geen vloeistoffen mag rond "stuwen" in mijn mond weet ik niet zeker of ik het goed in elk hoekje krijg...

Hoofd scheef houden, of doet dat pijn?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 11:45

tamary schreef:
MoppieFilou schreef:

Dat heb ik niet meegekregen nee. Heb wel spoelmiddel met chloorhexidine (of hoe heet dat spul :') ) waar ik na het tandenpoetsen nog even mee spoel zodat hetgene wat ik niet kan poetsen ook schoon is. Maar aangezien ik geen vloeistoffen mag rond "stuwen" in mijn mond weet ik niet zeker of ik het goed in elk hoekje krijg...

Hoofd scheef houden, of doet dat pijn?

Hoofd scheef houden doe ik al inderdaad! Maar lijkt wel of de wonden aan de onderkant een beetje gevoelloos zijn waardoor ik niet zeker ben of de vloeistof daar ook komt.

Edit: Tot wanneer zou ik ijs moeten leggen?

MoppieFilou

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 12:24

Nog even een vraagje, ik moet om de 4u afwisselend Dafalgan en Brufen nemen, maar ze zeiden ook dat je best 's ochtens en 's avonds voor het slapengaan Brufen neemt. Als ik gewoon om de 4u afwissel zou mijn laatste Dafalgan zijn. Wat zouden jullie doen? Gewoon na de Dafalgan gaan slapen of twee keer Brufen achter elkaar nemen?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:46

Dafalgan is ook pijnstilling neem ik aan? Ik zou gewoon daarna gaan slapen. Mocht je snachts wakker worden en pijn hebben kun je altijd de brufen nog nemen :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 13:00

Pepperrr schreef:
Dafalgan is ook pijnstilling neem ik aan? Ik zou gewoon daarna gaan slapen. Mocht je snachts wakker worden en pijn hebben kun je altijd de brufen nog nemen :)

Klopt! Dan doe ik het zo wel :) .

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 16:35

Nog een vraagje voor jullie, kan ik best na elke maaltijd tanden poetsen of gewoon 2x per dag? En zijn er dingen die ik best niet eet ivm beschadigen van de wondjes of meer kans op ontsteken? Want wat de pijn betreft kan ik best wat eten maar ben bang iets verkeerd te doen := .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:08

Wat mijn vorige tandarts altijd zij was. Even 48 uur geen melkproducten. Maar andere tandarts vond dit weer geen probleem. Verder poetste ik gewoon 2 x per dag.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 17:23

daantjuhhh schreef:
Wat mijn vorige tandarts altijd zij was. Even 48 uur geen melkproducten. Maar andere tandarts vond dit weer geen probleem. Verder poetste ik gewoon 2 x per dag.

Oeps, dat is al te laat haha want heb al twee puddinkjes op :') .

Oké top!

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:37

Ik spoel trouwens met Baking Soda, van die chloorhexidine/waterstofperoxide ging mijn tong naar de jeweetwel. Baking Soda is overal erg goed voor. Gisteren even voor controle geweest, want ik had nog íets te veel pijn, maar dat bleek dus niks met mijn wonden te maken te hebben (godzijdank).
Mijn kaakspieren hebben het moeilijk gehad in de tijd voor de operatie en daar komt de afgrijselijke pijn vandaan. Yay. Dat wordt oefeningen doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:41

Je kan alles eten TS, zorg alleen dat je iets verder voorin je mond kauwt.
Je denkt teveel en te moeilijk ;)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 18:47

StellaMay schreef:
Ik spoel trouwens met Baking Soda, van die chloorhexidine/waterstofperoxide ging mijn tong naar de jeweetwel. Baking Soda is overal erg goed voor. Gisteren even voor controle geweest, want ik had nog íets te veel pijn, maar dat bleek dus niks met mijn wonden te maken te hebben (godzijdank).
Mijn kaakspieren hebben het moeilijk gehad in de tijd voor de operatie en daar komt de afgrijselijke pijn vandaan. Yay. Dat wordt oefeningen doen.

Fijn dat het in ieder geval niet van de wonden komt! Een ontsteking lijkt me geen pretje := .

Goof schreef:
Je kan alles eten TS, zorg alleen dat je iets verder voorin je mond kauwt.
Je denkt teveel en te moeilijk ;)

Oké top! Ben als de dood voor een ontsteking %) . Dus doe heel erg mijn best om dat te vermijden maar ik moet me dus niet te veel zorgen maken misschien.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 21:55

Oké, nog één "ik denk te veel na" vraagje :') . Kunnen zo'n draadjes snel loskomen of zitten ze normaal vrij stevig? Want iedere keer als ik slik lijkt het of er aan één van mijn onderste draadjes "getrokken" wordt. Dat het een beetje vervelend is is één ding, maar zou niet graag hebben dat het nu al los zou komen..

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:17

MoppieFilou schreef:
Oké, nog één "ik denk te veel na" vraagje :') . Kunnen zo'n draadjes snel loskomen of zitten ze normaal vrij stevig? Want iedere keer als ik slik lijkt het of er aan één van mijn onderste draadjes "getrokken" wordt. Dat het een beetje vervelend is is één ding, maar zou niet graag hebben dat het nu al los zou komen..

Dat trekkende gevoel is normaal. Deels hechting onder spanning door zwelling en wat losse uiteindes van de hechting wat een beetje kan trekken. Niet forceren door bv je kaken te ver open te doen maar gewoon slikken is geen probleem. Over een weekje gaan die draadjes vies stinken en nog een weekje later zijn ze ineens weg :+
Laatst bijgewerkt door XladyX op 01-09-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 22:28

Geeft niks als die los komt hoor. Bij mij werden ze zelfs eerder eruit gehaald. Poetsen na elke maaltijd vond ik vaak, gewoon 2x per dag poetsen zoals je gewend bent is voldoende. Wel even goed spoelen na het eten zodat alle etensresten eruit komen :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 23:11

Bedankt weeral voor jullie goede raad, heel fijn!! <3

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 11:37

Vandaag de ergste dag zou wel eens kunnen kloppen %) . Althans ik hoop toch dat het niet erger wordt hahaha. Weten jullie hoe snel zoiets betert? En hoe snel de zwelling afneemt? Want mijn kaken zijn echt niet normaal dik :') .

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:17

Bij mij nam de zwelling pas af nadat de hechtingen eruit gehaald waren. Heb echt een week niks kunnen eten op wat yoghurt/appelmoes/ijsjes na :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 12:17

Pepperrr schreef:
Bij mij nam de zwelling pas af nadat de hechtingen eruit gehaald waren. Heb echt een week niks kunnen eten op wat yoghurt/appelmoes/ijsjes na :')

Klinkt niet erg positief :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:21

Betekent natuurlijk niet dat het in alle gevallen zo is, maar het verschilt per persoon natuurlijk :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:23

Niet spoelen, ik krijg regelmatig mensen terug met nabloedingen omdat ze toch gaan spoelen . Volg de instructies op van je behandelaar die weet wat het allerbeste is in jouw situatie.

Bij mij zijn er 3 uitgehaald (4e is niet aangelegd geweest) en ik heb 0 last gehad. Geen pijnstillers nodig gehad. Appeltje eitje

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 13:02

Nimber schreef:
Niet spoelen, ik krijg regelmatig mensen terug met nabloedingen omdat ze toch gaan spoelen . Volg de instructies op van je behandelaar die weet wat het allerbeste is in jouw situatie.

Bij mij zijn er 3 uitgehaald (4e is niet aangelegd geweest) en ik heb 0 last gehad. Geen pijnstillers nodig gehad. Appeltje eitje

Eerste dag heb ik idd niet gespoeld, daarna moest het wel van de arts. Maar nog geen drupje bloed gezien/geproefd dus dat zit wel goed denk ik.

Pepperrr schreef:
Betekent natuurlijk niet dat het in alle gevallen zo is, maar het verschilt per persoon natuurlijk :)

Ik hoop dat het snel wegtrekt in ieder geval :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 18:26

Eén van mijn wondjes doet duidelijk meer pijn dan de andere. Is ook het wondje waarvan ik in het begin zei dat de hechtingen erg strak leken te zitten en dat gevoel heb ik nu nog steeds. Als het morgen niet beter is bel ik voor de zekerheid even naar de kaakchirurg maar ik dacht, ik vraag alvast even hier of jullie denken dat het inderdaad door de hechtingen zou kunnen komen en of die dan evt al verwijderd zouden kunnen worden (enkel van die wond).

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:00

Ja, dat kan heel goed door de hechting komen! Goed dat je morgen gaat bellen, kaakchirurg kan gewoon even kijken en beoordelen of het nodig is om de hechting eruit te halen :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 21:33

Pepperrr schreef:
Ja, dat kan heel goed door de hechting komen! Goed dat je morgen gaat bellen, kaakchirurg kan gewoon even kijken en beoordelen of het nodig is om de hechting eruit te halen :)

Oké, bedankt voor je reactie! :) Fijn te weten dat ik toch niet gek word ofzo haha.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 13:59

Daarstraks bij het tandenpoetsen kwam er een heel klein beetje bloed mee, echt niet veel. Iets om mij zorgen over te maken aangezien het voor de rest nog geen druppeltje gebloed heeft of niet?