Zoon (10 jaar) liegt vaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 23:50

piezze schreef:
perfectie ga je niet krijgen door coaching of ander soort hulp van professionals maar begrip voor je kind is al heel goed iets denk ik.

Precies.
Praten op momenten dat je beiden rustig bent, hielp hier ook erg goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:07

Ik heb iemand in mijn vriendenkring die over alles neigt te liegen, rond de 25 jaar is hij.
Hij vind het vreselijk en hij zegt zelf niet te weten waarom hij liegt.
Enige wat ze kunnen bedenken is dat hij als klein kind kanker heeft gehad met zeer zware lange behandeling.
Dus of dat iets heeft gedaan hierin?
Hij doet het zijn leven lang al en het zijn eerst kleine leugentjes die hij steeds groter maakt.
Er zit geen kwaad in, stapelgek op dieren, maar hij weet niet waarom hij neigt naar liegen.
Binnenkort zie ik hem weer ik zal eens peilen of hij inmiddels een link heeft weten te vinden.
Hij ging er met een psycholoog mee aan de slag, want hij vind het zelf ook vreselijk lastig en rot.
Hem wijzen ze er trouwens op.
Zo vroeg zijn moeder of hij de hond zou uitlaten en hij zei dat gedaan te hebben.
Echter checkte zijn moeder voor iets anders een camera bij de brievenbussen, -de boel was bevuild-, en ze had hem niet gezien met hond.
Dan is het ook rustig waar ik bij ben of hij op wil passen met liegen.
En dan: ik heb gezien dat je x niet uitgelaten hebt.
Je liegt weer, pas op want nu is het om de hond, straks om veel meer dan de hond en raak je je vrienden erom kwijt.
Dat raakt hem dus weldegelijk na wat gemor en gemopper, om daarna te vertellen dat hij niet weet waarom hij het doet.
Hem wijzen ze dus op zijn gedrag, en dat werkt weldegelijk, maar dit is dus een jongvolwassene.

Maar niet elk persoon die snel liegt eindigt als narcistische psychopaat met een persoonlijkheidsstoornis hoor.
Maar hij zegt zelf ook ze moeten me er echt op wijzen want ik maak de leugens steeds groter.
Dus het is niet leuk maar het moet, want ik kom anders een keer klem met mijn leugens.
Wel heel eerlijk is het, ik denk dat zijn advies ook zou zijn om er professioneel ondersteund mee aan de slag te gaan.
Omdat hij het dus heel lastig vindt, en niet weet waarom hij het doet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:23

piezze schreef:
Waarom vraag je dit Hutcherson, wat heeft dat met het verdraaien van de waarheid in je voordeel te maken?

Kinderen die veelvuldig liegen (buitensporig, dus niet of dat koekje wel of niet hebben gepakt) kunnen soms ook heel vervelend doen tegen dieren. Je ziet die combi af en toe en dan is psychische ondersteuning wel echt noodzakelijk.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:27

piezze schreef:
Waarom vraag je dit Hutcherson, wat heeft dat met het verdraaien van de waarheid in je voordeel te maken?

Omdat ze ‘aanstuurt’ op psychopathische trekken, maar dan sla je wel heel wat stappen over...

Ts; ik ga er vanuit dat je dit topic opent omdat het liegen wat verder gaat dan de (normale) mate waarin het bij de leeftijd hoort. Mijn advies is om een coach te zoeken die vooral jou ook handvaten kan geven om hier mee om te gaan.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:35

Mindim schreef:
XxLMMxX schreef:
Ken je geef me de vijf? Ik was eens bij een lezing van haar. Waarin ze casussen liet zien. En het was zo verhelderend! Gedrag dat onbegrepen werd, kon colette heel goed inzichtelijk maken, en met kleine tips ombuigen.

Ik ging heen als zorgverlener met jaren ervaring met allerlei verschillende cliënten met autisme. Al heel wat praktijkervaring, familie leden gesproken en gedragswetenschappers. En toch was dit een onwijze aanvulling.

Ik heb ook de boeken gelezen. Maar haalde veel meer uit de lezing.

Er is kans dat jouw zoon dit gewoon ziet als zijn waarheid. En ik snap dat dat heel rot is voor jou.
Maar straffen helpt je denk ik niet...

Toch is het anders als ouder denk ik. Je kunt niet zo objectief kijken als iemand wiens werk het is, evenals degene wiens werk het is, waarschijnlijk geen 24/7 met het gedrag te maken heeft, dus zich ook niet kan verplaatsen in de schoenen van de ouder. Wat ik heb gemerkt door trainingen die we gevolgd hebben dat deze veelal uit gaan van textbook casussen en de ouder als een soort perfecte rolmodel neerzetten, als een robot. En dat is niet het plaatje waar de meesten mee te maken hebben. Veel oplossingen die geboden worden, werken 2 keer en daarna niet meer en dan zit je weer.

Dan kan je zeggen, ja maar het is zijn waarheid, straffen helpt niet, deal er maar mee. Dat is gewoon
niet realistisch als je er als mens 24/7 mee moet leven. Dat is gemakkelijk gezegd als je er in je vrije tijd niet mee van doen hebt.

Ik beweer ook zeker niet dat de rol van een ouder te vergelijken valt met de rol van iemand die dit als beroep doet. Absoluut veel respect voor TS!

Ik hoop dat geef me de vijf een toevoeging kan zijn, vandaar dat ik het opnoemde. Ik verwacht niet dat dit alles oplost uiteraard. Het is puur een poging om mee te denken. Op mij heeft dit heel veel indruk gemaakt. Juist die ervaringsverhalen van de ouders. Die handvaten eruit hebben kunnen halen . Maar het kan zomaar zijn dat het voor TS geen waardevolle tip is. En dat is prima natuurlijk! Ik denk dan beter onnodig benoemd, dan nooit weten dat het bestaat.

Op papier staat het misschien wat plat zo vanachter de computer. Maar echt ik gun TS en haar gezin veel goeds. Ik blijf er inderdaad bij dat straffen waarschijnlijk niet de oplossing is. Daar bedoel ik niet mee te zeggen: accepteer het en stop met mopperen.
Dat was absoluut niet de insteek van mijn boodschap.

Mooi dat jij ook nogmaals de kant van de ouders belicht in je post!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 07:53

Hutcherson schreef:
piezze schreef:

Kinderen die veelvuldig liegen (buitensporig, dus niet of dat koekje wel of niet hebben gepakt) kunnen soms ook heel vervelend doen tegen dieren. Je ziet die combi af en toe en dan is psychische ondersteuning wel echt noodzakelijk.

Die vraag is allang beantwoord en niet nodig om twee keer op aan te sturen.

Ik vind het best raar om via internet een kind van tien met ass die al allerlei begeleiding krijgt van mogelijke andere stempels te voorzien.
Hoe schiet TS daar iets mee op?
As er iets anders aan de hand was heeft heus een van de hulpverleners dat wel door.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:08

Sizzle schreef:
wemkelover schreef:
Doe even....
Liegen komt wel vaker voor op die leeftijd. Mijn oudste doet het nu ook momenteel. Irritant, ja zeker. Maar niet heel raar, is gewoon een fase in de ontwikkeling.

Natuurlijk liegt ieder kind op die leeftijd, maar er is een enorm verschil tussen bewust liegen om je zin te krijgen of de waarheid te omzijlen en liegen uit een vorm van zelfbeschermimg.
Ik ken TS niet, maar als je alarmbellen af gaan als moeder dan is dat zeker niet altijd onterecht en iets om te bespreken. Met iemand erover spreken kan nooit kwaad.
Ik had graag gezien dat ze mijn moeder serieus genomen hadden, dan was mijn broer misschien niet in dat patroon gekomen waarin hij een soort van buiten zichzelf treedt als hij liegt. Het is echt gewoon zijn paralelle waarheid en je ziet het dus ook echt niet.

ik had het over het stempeltje narcisme!

Goof

Re: Zoon (10 jaar) liegt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 08:47

Ts, fijn dat er coaching op school is en dat je met speltherapie bent gestart. Hij zal zo uiteindelijk iets meer inzicht in eigen gedrag krijgen, dus wat zijn de gevolgen van mijn gedrag. Hij is nog jong, bepaald gedrag kun je nog aanleren nu.
Geef me de 5 en de 4 G's zijn fijne methoden ook om mee te werken.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:23

Nele80 schreef:
Ik vind het nog steeds moeilijk te aanvaarden dat hij liegt. Hij is zo overtuigend en dan begin ik te twijfelen aan mezelf. Hij is zo overtuigd dat hij de waarheid zegt en dat ik hem niet wil geloven.
Straffen : moeilijk want weinig straffen hebben effect op hem.

Boven deze reactie staat een goede tip van een bokker, probeer die je eigen te maken. Dit is natuurlijk niet de juiste instelling. Zeggen dat straffen geen effect heeft.

Natuurlikk heeft het wel effect, mits je consequent blijft. Het is hard werken maar je moet het opvoeden toch echt zelf doen en aanpakken, anders blijf je dit gedrag houden en zijn jullie daar beide te dupe van. Jij bent de volwassene dus verantwoordelijk voor een goede opvoeding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:46

Straffen heeft heel vaak niet zo veel effect hoor! Zeker niet bij kinderen waarbij de koppeling tussen wat er precies bestraft wordt / hoe dat ervaren wordt en wat er echt gebeurt zo makkelijk fout kan gaan.

Wat wel werkt: kijken naar de situatie en daar eerder al in bijsturen, en de aandacht niet richten op het welles-nietes-conflict maar op al het andere wat ook een rol speelde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:49

Talietjuh schreef:
Nele80 schreef:
Ik vind het nog steeds moeilijk te aanvaarden dat hij liegt. Hij is zo overtuigend en dan begin ik te twijfelen aan mezelf. Hij is zo overtuigd dat hij de waarheid zegt en dat ik hem niet wil geloven.
Straffen : moeilijk want weinig straffen hebben effect op hem.

Boven deze reactie staat een goede tip van een bokker, probeer die je eigen te maken. Dit is natuurlijk niet de juiste instelling. Zeggen dat straffen geen effect heeft.

Natuurlikk heeft het wel effect, mits je consequent blijft. Het is hard werken maar je moet het opvoeden toch echt zelf doen en aanpakken, anders blijf je dit gedrag houden en zijn jullie daar beide te dupe van. Jij bent de volwassene dus verantwoordelijk voor een goede opvoeding.

De vraag is of straffen het effect heeft wat je wil.

Uit onderzoek is allang gebleken dat straf niet werkt. Tenminste, het bereikt niet wat je wil bereiken.
https://psychogoed.nl/opvoeden-zonder-straf/

En dan hebben we het hier ook nog over een kind met ASS die überhaupt al wat koppeling tussen actie en reactie mist. Mi sla je finaal de plank mis als je zulk gedrag gaat bestraffen.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 09:59

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus mogelijk is dit al voorbij gekomen.
Het kan verschillende oorzaken hebben, deels hoort het bij de leeftijd, het kan ook het de autisme te maken hebben, maar ook andere redenen.
Trek eens aan de bel bij de huisarts of 'kind en gezin'. Zij kunnen specifiek met jullie meekijken en jullie ondersteunen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:32

Nele80 schreef:
Dank u piezze. Je omschrijft goed hoe ik de situatie ervaar. Hij wordt vaak gepest op school dus hij heeft nu al goed door dat zijn gedrag een trigger is voor pesters. Ik probeer zo weinig mogelijk om in discussie te gaan en mij echt op feiten te baseren maar vandaag jammer genoeg toch niet gelukt. Ik weet dat hij zowiezo zijn eigen versie van de waarheid zal blijven geloven en dat hij nooit zal toegeven dus discussiëren erover heeft geen zin ook al ben ik zeker van wat ik gehoord heb.

Weet je zeker dat hij gepest wordt? Kinderen met een ASS ervaren snel dat ze gepest worden, terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:23

verootjoo schreef:
Hutcherson schreef:

Die vraag is allang beantwoord en niet nodig om twee keer op aan te sturen.

Ik vind het best raar om via internet een kind van tien met ass die al allerlei begeleiding krijgt van mogelijke andere stempels te voorzien.
Hoe schiet TS daar iets mee op?
As er iets anders aan de hand was heeft heus een van de hulpverleners dat wel door.

Dat antwoord heb ik gemist. Anders zou ik het niet nogmaals vragen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:55

XxLMMxX schreef:
Ken je geef me de vijf? Ik was eens bij een lezing van haar. Waarin ze casussen liet zien. En het was zo verhelderend! Gedrag dat onbegrepen werd, kon colette heel goed inzichtelijk maken, en met kleine tips ombuigen.

Ik ging heen als zorgverlener met jaren ervaring met allerlei verschillende cliënten met autisme. Al heel wat praktijkervaring, familie leden gesproken en gedragswetenschappers. En toch was dit een onwijze aanvulling.

Er is kans dat jouw zoon dit gewoon ziet als zijn waarheid. En ik snap dat dat heel rot is voor jou.

Ik ben het met je eens! Ik ga volgend jaar (als het dan doorgaat) naar de lezing van geef me de vijf. Ben er best benieuwd naar en ik denk ook dat het meer verruiming heeft in het denken. Natuurlijk als begeleider is anders als ouder zijnde omdat een begeleider er verder vanaf staat emotioneel gezien.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:49

Zebrastreep schreef:
XxLMMxX schreef:

Ik ben het met je eens! Ik ga volgend jaar (als het dan doorgaat) naar de lezing van geef me de vijf. Ben er best benieuwd naar en ik denk ook dat het meer verruiming heeft in het denken. Natuurlijk als begeleider is anders als ouder zijnde omdat een begeleider er verder vanaf staat emotioneel gezien.

Ben benieuwd hoe je het vindt zebrastreep!
Ik kwam net uit een andere cursus gerold en ergens dacht ik wel poeh zeg, nog een methodiek. Maar ik wil mijzelf ook graag blijven ontwikkelen. Juist inzicht krijgen, wie is mijn cliënt? Ben blij dat ik geweest ben.

Ik denk dat ouders er weer andere dingen uithalen dan mij. Maar misschien vind je iets van herkenning. Elk kind is verschillend dus natuurlijk zijn er ouders die zeggen: werkt niet voor ons. Maar er zijn ook heel heel veel verhalen bekend van mensen die er toch een inzicht of tool aan overhielden waardoor de omgang met hun kind wat soepeler ging verlopen. En al die gevallen zijn natuurlijk mooi meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:50

verootjoo schreef:

Uit onderzoek is allang gebleken dat straf niet werkt. Tenminste, het bereikt niet wat je wil bereiken.

En dan hebben we het hier ook nog over een kind met ASS die überhaupt al wat koppeling tussen actie en reactie mist. Mi sla je finaal de plank mis als je zulk gedrag gaat bestraffen.

Je moet het in elk geval wel benoemen, het is onacceptabel gedrag wat hem ergens anders wat duurder kan komen te staan dan thuis.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:58

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Je moet het in elk geval wel benoemen, het is onacceptabel gedrag wat hem ergens anders wat duurder kan komen te staan dan thuis.

De vraag is eerst of hij weer wat liegen inhoud. Informatieverwerking bij ASS gaat anders, wat voor mensen zonder ASS vanzelfsprekend is Voor mensen met ASS niet vanzelfsprekend. Eerst erachter komen wat het voor hem betekend zodat je er op een passende manier mee om kan gaan. En bij ASS kan het soms echt iets compleets anders betekenen. En dan kan je niet afgaan op alleen woorden. Kinderen en ook volwassenen Kunnen met taal doe. Overkomen of ze je begrijpen, omdat ze dat zo geleerd hebben niet omdat ze het begrijpen. Wetstraat dus achter komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:00

Zebrastreep schreef:
XxLMMxX schreef:

Je staat er niet enkel alleen emotioneel verder vanaf, je leeft er ook geen 24/ 7 mee. Verder heb je een kind van 10 niet alleen en zijn er ook derden die er weer anders mee om gaan dan jij als ouder doet, waarvan je de gevolgen dan weer thuis moet oplossen. En je loopt tegen het stigma aan dat andere mensen het labeltje autisme maar een hype vinden en er ook geen rekening mee houden.

Het enige waar ik het meeste aan heb gehad is het structuur bieden en sommig gedrag negeren en op een rustiger moment op terug komen.
Inzicht in gedrag is mooi, maar dan nog is het soms lastig oplossen. De methoden zijn vaak rechtlijnig en houden weinig rekening met variabelen. Goed gedrag belonen wordt ook vaak genoemd, maar als je kind een beloning niet interesseert en een straf ook niet, tja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:02

belle_boef schreef:
De vraag is eerst of hij weer wat liegen inhoud. Informatieverwerking bij ASS gaat anders, wat voor mensen zonder ASS vanzelfsprekend is Voor mensen met ASS niet vanzelfsprekend. Eerst erachter komen wat het voor hem betekend zodat je er op een passende manier mee om kan gaan. En bij ASS kan het soms echt iets compleets anders betekenen. En dan kan je niet afgaan op alleen woorden. Kinderen en ook volwassenen Kunnen met taal doe. Overkomen of ze je begrijpen, omdat ze dat zo geleerd hebben niet omdat ze het begrijpen. Wetstraat dus achter komen

Ik ben met de problematiek bekend :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:08

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Tuurlijk moet je het benoemen en bespreken. Maar straffen is bewezen niet zinvol, en het bericht waar ik op reageerde straalde enorm autoriteit uit, ik geloof daar niet in.

Ik heb mijn kinderen nooit straf gegeven iig, en het zijn geen grenzeloze brutale monsters.

Een kind met ass lijkt me in zo’n mate speciaal en gevoelig dat ik daar zeker niet autoritair op zou reageren, als in veel straffen. Duidelijk zijn En uitleggen wat je wel en niet kan maken in de echte wereld is wel nodig ja. Maar dat kan prima zonder straf.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:19

Als gezins- en kindercoach kijk ik anders naar dit soort situaties. Ja liegen is vervelend, het beschadigd een stuk vertrouwen, vertrouwen wat juist een 10 jarige ontzettend hard nodig heeft. Ik ga je niet vertellen of je wel of niet moet straffen oid, ik wil je een andere mogelijk ruimere blik meegeven.

Ik weet niet hoe lang hij al liegt, maar vanaf een jaar of 8 gaan kinderen de mening en dus ook de waarheid van de ouder niet zomaar meer voor waar aan nemen. Zie het als een kind wat van een vriendje hoort dat hij om 22.00 naar bed mag en jij wil hem om 19.00u naar bed. Je zult dan met goede argumenten moeten komen waarom jij dat wil.

Daarnaast is mijn mening dat een kind altijd iets voor hem positiefs probeert te bereiken met zijn gedrag. Probeer dus eens na te gaan wat het liegen hem voor positiefs op kan leveren? Als voorbeeld een kind wat schopt of slaat, stelt bijv zijn grenzen of creeert ruimte voor zichzelf. Het voordeel dat als je dit kunt zien er een negatieve lading bij jou vanaf gaat en hij op voorhand al minder veroordeling voelt.

Dan is er nog een 3de stuk en dat ben jij zelf. In mijn ogen is er, op het moment dat het gedrag van je kind jou raakt/frustreerd/irriteerd, ruimte tot leren voor jezelf. Op het moment dat je geraakt wordt door bepaald gedrag, dan wordt je geraakt in een oude onverwerkte emotie vanuit je jeugd. Ga dus eens te raden bij jezelf, heb jij zelf als kind gelogen? Of werd liegen bij jou thuis zwaar gestrafd? Iets in die strekking.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, dit is uiteraard maar een hele beknopte uitleg. Mocht je vragen hebben of meer uitleg willen dan mag je me altijd een berichtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:46

verootjoo schreef:
Tuurlijk moet je het benoemen en bespreken. Maar straffen is bewezen niet zinvol, en het bericht waar ik op reageerde straalde enorm autoriteit uit, ik geloof daar niet in.

Ik heb mijn kinderen nooit straf gegeven iig, en het zijn geen grenzeloze brutale monsters.

Een kind met ass lijkt me in zo’n mate speciaal en gevoelig dat ik daar zeker niet autoritair op zou reageren, als in veel straffen. Duidelijk zijn En uitleggen wat je wel en niet kan maken in de echte wereld is wel nodig ja. Maar dat kan prima zonder straf.

Hoe zou jij dit dan aanpakken?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:46

Mindim schreef:
Zebrastreep schreef:

Je staat er niet enkel alleen emotioneel verder vanaf, je leeft er ook geen 24/ 7 mee. Verder heb je een kind van 10 niet alleen en zijn er ook derden die er weer anders mee om gaan dan jij als ouder doet, waarvan je de gevolgen dan weer thuis moet oplossen. En je loopt tegen het stigma aan dat andere mensen het labeltje autisme maar een hype vinden en er ook geen rekening mee houden.

Het enige waar ik het meeste aan heb gehad is het structuur bieden en sommig gedrag negeren en op een rustiger moment op terug komen.
Inzicht in gedrag is mooi, maar dan nog is het soms lastig oplossen. De methoden zijn vaak rechtlijnig en houden weinig rekening met variabelen. Goed gedrag belonen wordt ook vaak genoemd, maar als je kind een beloning niet interesseert en een straf ook niet, tja..[/quote]

Klopt ik werk er dus het is afstandelijker als ouders. Ik snap ook wel dat het voor ouders veel persoonlijker kan zijn als je kind liegt dan als begeleider. Immers als begeleider ga je s'avonds weer naar huis en laat je het los. Ouders kunnen veel meer moeite hebben om het los te laten.
Omdat methoden inderdaad rechtlijnig zijn en weinig rekening houden met variabelen is er bij organisatie waar ik werk daarom ook niet gekozen voor een vaste methodiek. Het zijn vaak verschillende delen uit verschillende methodieken met als hoofdvorm toch wel de Gentle Teaching. Ik vindt dat je met Gentle Teaching veel kunt bereiken en een erge fijne methode en ook passend bij mij. Ik ben totaal niet van het schreeuwen tegen iemand ( wat ik ook wel heb gehoord in instellingen ) maar het juist anders oplossen. Ook vindt ik erg fijn aan die methodiek dat je eerst een vertrouwingsband op moet bouwen en daarna pas gaat begrenzen. Zo krijg je ook veel meer inzicht hoe iemand is als persoon en wat hij of zij leuk vindt om te doen. Ook merk ik dat situatie's uit handen nemen ( als iemand vastloopt) makkelijker gaat. Nu is het wel zo dat de visie en missie van de organisatie is dat mensen gelukkig zijn en er zo veel mogelijk tijd gaat naar de bewoners en niet naar papierwerk. Het papierwerk wordt dan meer gedaan door de zorgondernemers , maar ook die zijn vrijwel bijna elke dag op de groep te vinden. Ik denk dat ik de geef mij de vijf methode heel interessant ga vinden om meer inzicht te krijgen maar niet dat ik het volledig toe ga passen tijdens het werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:52

kiomiamigo schreef:
Als gezins- en kindercoach kijk ik anders naar dit soort situaties. Ja liegen is vervelend, het beschadigd een stuk vertrouwen, vertrouwen wat juist een 10 jarige ontzettend hard nodig heeft. Ik ga je niet vertellen of je wel of niet moet straffen oid, ik wil je een andere mogelijk ruimere blik meegeven.

Ik weet niet hoe lang hij al liegt, maar vanaf een jaar of 8 gaan kinderen de mening en dus ook de waarheid van de ouder niet zomaar meer voor waar aan nemen. Zie het als een kind wat van een vriendje hoort dat hij om 22.00 naar bed mag en jij wil hem om 19.00u naar bed. Je zult dan met goede argumenten moeten komen waarom jij dat wil.

Daarnaast is mijn mening dat een kind altijd iets voor hem positiefs probeert te bereiken met zijn gedrag. Probeer dus eens na te gaan wat het liegen hem voor positiefs op kan leveren? Als voorbeeld een kind wat schopt of slaat, stelt bijv zijn grenzen of creeert ruimte voor zichzelf. Het voordeel dat als je dit kunt zien er een negatieve lading bij jou vanaf gaat en hij op voorhand al minder veroordeling voelt.

Dan is er nog een 3de stuk en dat ben jij zelf. In mijn ogen is er, op het moment dat het gedrag van je kind jou raakt/frustreerd/irriteerd, ruimte tot leren voor jezelf. Op het moment dat je geraakt wordt door bepaald gedrag, dan wordt je geraakt in een oude onverwerkte emotie vanuit je jeugd. Ga dus eens te raden bij jezelf, heb jij zelf als kind gelogen? Of werd liegen bij jou thuis zwaar gestrafd? Iets in die strekking.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, dit is uiteraard maar een hele beknopte uitleg. Mocht je vragen hebben of meer uitleg willen dan mag je me altijd een berichtje sturen.

Soms is bepaald gedrag ook gewoon irritant hoor, daar hoeft heus geen onverwerkt jeugdtrauma van de ouder in verwerkt te zijn. Als een kind altijd anderen schopt en slaapt, om zijn ruimte te creeeren en je vind dit als ouder irritant, dan lijkt me dat heel normaal, dat wil niet zeggen dat daar aan een onverwerkte emotie aan ten grondslag ligt. Soms is het ook gewoon machteloosheid en soms graag willen dat je kind 'normaal' functioneert, want je ziet ook hoe anderen op zijn gedrag reageren en hoe ze het kind mijden en hoe eenzaam een kind er van kan worden.