Voedingspsychologe, mijn laatste hoop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: Voedingspsychologe, mijn laatste hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:59

Naar aanleiding van dit topic heb ik Heleen haar boek besteld en ik overweeg ook een consult. Bedankt dat je je ervaring deelt TS :)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 22:27

Jenkins: Hoi! Wat lief dat je je ervaring deelt. Helaas is dat in dit geval precies waar ik vanaf aan het stappen ben. Een dieet :) Kwa dieet heb ik alles al geprobeerd, van dieten via internet, tot boeken, tot weight watchers en ook een coach met schema. Waarom dit niet werkt voor mij: omdat ik alles al heb geprobeerd, weet ik echt precies wat ik allemaal beter wel en niet kan doen. Die zak chips niet opentrekken, minder opscheppen, meer sporten etc. Ik doe het alleen niet, na 2 weken negeer ik alle adviezen en schema's. Omdat ik, durf ik nu hardop te zeggen omdat ik een officiele diagnose heb gekregen, een eetverslaving heb. Het is niet dat ik niet weet hoe een schema werkt.
Ook adviseert Heleen juist om te stoppen met 6 eetmomenten. Ze zegt: "het is niet slecht, maar ook niet bewezen dat het beter is dan minder eetmomenten. In jouw geval kun je beter alles wat je normaal in je 6 momenten eet, samenvoegen in ongeveer 3 momenten. Dus dat eet je evenveel, maar je hoeft maar 3x na te denken over iets gezonds/voedzaams, in plaats van 6x. Dat is al een enorme rust voor de geest en voor je aandrangen."
Sporten doe ik uiteraard ook, minimaal 3x per week. Maar deze keer omdat ik het ook gewoon leuk vind.
Heleen zegt: "die 10 kilo is er in een kleine 10 jaar aangekomen, geef het de tijd om er weer langzaam af te gaan, dit is niet de prioriteit maar een mooie bijwerking die ik vaak ervaar bij mijn clienten. We willen als mens graag snelle oplossingen, maar vaak is het op langere termijn juist moeilijker. Omdat de oorzaak vaak niet word aangepakt."
Hoewel ik uiteraard wel blij ben dat het voor jou zo goed werkt! :D Ik kan me voorstellen dat het een opluchting is haha. Ik denk maar zo: mijn moment komt nog wel! ;)

Diewke_: wat mooi! Ik ben heel benieuwd naar haar boek. Misschien moet ik die ook maar bestellen. Het 1e consult is gratis, baat het niet dan schaad het niet :) Maar super dat je je erin gaat verdiepen!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 23:02

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:35

Wat mooi dat je hier je verhaal deelt. Ik hoop echt dat dit gaat helpen voor je, zo te zien ervaar je er al een hoop goeds van en ben je lekker op weg :j Fijn hoor, ik hoop dat het zo doorzet.
Hier veel herkenning iig, ik heb ook een eetverslaving/eetstoornis, voor mij ook nooit een dieet meer. Weggegooid geld en verspilde moeite. Ik heb gekozen voor een intensief behandelingstraject bij een eetstoornissenkliniek, kan als alles goed gaat op relatief korte termijn starten. Voor mij was het belangrijk dat alles 100% vergoed zou worden en dat ik intensieve begeleiding kan krijgen (2-4x per week een psycholoog en/of andere behandelaar zien) omdat ik bang ben dat ik er anders nog niet vanaf kom. Zo'n traject als waar jij nu inzit lijkt me ook ideaal als de nood wat minder hoog is en het qua kosten te behappen is. Ik ben erg benieuwd naar je voortgang en die van andere mensen met dezelfde problematiek hier.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 19:06

Het is weer een poos geleden sinds ik hier iets postte. Het is dan ook een langdurig traject :)
Ik ben inmiddels weer 2 sessies verder en ik voel me gewoon zo veel beter. Ik kan niet goed uitleggen hoe Heleen het doet, of op wat voor manier ze me weet te motiveren, maar het werkt! Ik ben er nog steeds niet, maar ik ben al verder dan het prille begin. Heel langzaam ben ik nu echt mijn gewoontes aan het aanpakken. Bijvoorbeeld zoiets simpels als geen mayo meer bij mijn aardappels doordeweeks (wel bij de friet natuurlijk haha). Maar ook dingen zoals doordeweeks snoepen, snaaien als ik geen trek heb en hele ongezonde keuzes op dagen dat ik alleen thuis ben, ben ik aan het inperken. Als klap op de vuurpijl heeft mijn sportschool een kleine buiten-gym gemaakt, zodat ik gewoon kan komen sporten! (op afspraak, stok achter de deur).

Ik doe op dit moment 2x per week een klein uur kracht training, en probeer nog een aantal keer een flink stuk te wandelen. Vorige week was dat 3x 10 km, deze week nog geen 1 ivm het koude, natte weer op mijn vrije dagen (ik ben van suiker, dus ik loop niet in de regen :o ).
Door eens in de zoveel tijd dus ook nog een klein stukje aan mijn voeding bij te schaven ga ik nu langzaam de goede kant op!

Ik hou nog steeds mijn voeding en sport bij in een eenvoudig schema in mijn zelf gefreubelde journal. 3 weken geleden heb ik een nieuwe bladzijde gemaakt: voortgang. Hierin heb ik op de weegschaal gestaan en mijn maten opgenomen.
Resultaat: na 2 weken 1 kilo eraf en zelfs wat voorzichtige cm's minder! Dit ga ik zo iedere 2 weken bijhouden. Weegschaal is een beetje voor de vorm, kilo's zeggen namelijk niet alles :)

Ik heb volgende maand mijn volgende sessie, en dan is het alweer bijna een jaar geleden dat ik mijn reis begon. Ik kan met vreugde en trots zeggen dat ik op dit moment voor het eerst het gevoel heb dat ik zelf verder kan! Dus de volgende sessie gaat waarschijnlijk mijn laatste worden. gelukkig kan ik Heleen altijd bellen als ik toch haar hulp weer even nodig heb.

Vinden jullie het leuk als ik mijn reis (die natuurlijk nog lang niet afgelopen is) blijf delen hier?
Mochten jullie ergens vragen over hebben mogen jullie altijd hier reageren, of een pb sturen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:18

Super goed!
Dit topic bracht me vorig jaar ook op een pad: mischien moet ik het dieten eens gewoon laten :+ Heeft mij al een hoop frustratie gescheelt, en juist daardoor ook minder snaai-buien, dus thanks :j

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 19:27

Juut schreef:
Super goed!
Dit topic bracht me vorig jaar ook op een pad: mischien moet ik het dieten eens gewoon laten :+ Heeft mij al een hoop frustratie gescheelt, en juist daardoor ook minder snaai-buien, dus thanks :j

Bedankt!
Ja dieten is echt vergif voor je brein. Mocht je een psycholoog net nog een stapje te ver vinden kan ik deze adviseren: de Lazy Fitgirl Methode. Hij klinkt een beetje cheezy, maar hij is goed! haar boeken zijn gratis te downloaden op haar website en ze doet veel met social media. Hiermee leer je ook je dieetgedachtes los te laten. Ik was alleen op een punt aangekomen waarin ik het gewoon echt niet meer zelf kon.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:11

Ik vind het leuk om je voortgang te volgen :)

Je bent in ieder geval goed bezig!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:14

Wat een fijne update. You go girl!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:26

Super TS! Ik las al een tijdje mee want ik was gefascineerd door je topic titel. En je hebt ook mij geïnspireerd, ik heb eind vd maand een proefconsult bij Heleen :o

Ik vind het heel knap van je, op naar meer (of minder?)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 20:33

Prairy: dank je! Ik zal zo eens in de zoveel tijd een update blijven plaatsen :D

Maflinger: wat een leuke reactie, dank je wel *\o/*

Indy_mouse_9: wat goed! :D ik ben heel benieuwd hoe je het vind. Heleen is een super lieve vrouw. Zou je me, alleen als je dat wilt natuurlijk, via een pb willen laten weten hoe het ging? :) heel veel succes binnenkort!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:53

Leuk om te lezen, ik volg zeker!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:31

Hoi Hedi! Wat goed dat je het hier zo bespreekbaar maakt en wat moet het fijn zijn om te lezen dat je niet de enige bent met dit soort probleem.

Ik herken het ook, al was het bij mij nog een tik erger. Ik was altijd aan de zwaardere kant, ben hiervoor ook door klasgenoten gepest en zelfs door familie.
Met dieten tussendoor afgevallen, weer aangekomen, eetstoornis ontwikkeld dus heel veel afgevallen en later weer aangekomen. Met zwangerschap rond 18kilo aangekomen. Wat voelde ik mij met mijn bijna 90 kilo zwaar en lelijk en toch ben ik ongezond blijven eten...
Voor mij was het het weglaten van toegevoegde suikers die het roer hebben omgegeooid. 4 weken lang, om er een gewoonte van te maken...dit was zo 2 jaar geleden..inmiddels rond 25 kilo lichter!

Wat ik hiermee wil zeggen: er is altijd een weg en hoop :) een kleine verandering kan een grote impact hebben! Dus wees trots op je, dat je de tijd neemt om eten opnieuw te ontdekken in een gezonde vorm en dat je goed bezig bent! You go girl! *\o/*

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 07:12

Tanya: dank!

Veriye: jeetje wat een heftig verhaal ook, en wat ontzettend knap van je dat je dat allemaal overwonnen hebt! Wat een prachtig voorbeeld ben je <3

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:24

:knuffel: bedankt en jij ook! Jij pakt het namelijk goed op, zijn tal van mensen die in het cirkeltje blijven hangen van een diët tot de andere.
Jij had de sterkte om het roer om te gooien!

eppieheppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:05

Ik lees vandaag je topic bij en zie dat je jarig bent :) . Proficiat :)F ! Niet te streng voor je zelf zijn vandaag Y)(^) .

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 21:08

Haha dank je wel! Ik heb een bakje chips O:)

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 08:58

Inmiddels mijn laatste sessie gehad. Heleen was ontzettend blij met de vooruitgang en had er alle vertrouwen in dat ik inmiddels genoeg handvatten heb om verder te gaan. Wel was ze zo realistisch om me te waarschuwen voor eventuele terugvallen. Ze zei: ik hoop dat je door kunt gaan zoals nu, maar schrik er alsjeblieft niet van als het af en toe even wat minder gaat.
En daar heeft ze een goed punt natuurlijk. Verder hebben we het prettig afgerond en heb ik niet eens het uur vol gemaakt :) We hebben wel nog even afgesproken dat ik haar in augustus nog even een update mail, dat vind ik ook wel prettig. Ik word niet meteen in het diepe gegooid.

Wonder boven wonder sport ik nog steeds 2x per week in de 'buiten gym' van onze sportschool. Ik vind het zelfs leuk, wie had dat ooit gedacht. Heel gaaf om te zien hoe je steeds zwaardere gewichten kunt gaan gebruiken, dus daar word ook vooruitgang gespot! Naast die 2x kracht training probeer ik thuis regelmatig een lange wandeling te maken en meer naar mijn werk te fietsen (behalve als het regent, want ik ben van suiker).

Vanochtend weer even voor de fun op de weegschaal gestaan: in totaal 2,9 kilo kwijt! En dat terwijl ik er voor mijn gevoel niet bijster veel moeite voor gedaan heb. ik kon laatst op moederdag zelfs heel goed van de snacks op tafel afblijven (ik had wel een lekkere donut gehad). En niet omdat ik ze niet mocht van mezelf, maar gewoon omdat de behoefte er niet was. Wat een opluchting!

Op dit moment kan ik zeggen dat ik samen met Heleen mijn wens heb laten uitkomen:
Niet meer niks lekkers eten omdat het niet mag, maar gewoon omdat ik het niet wil.

Ik weet dat ze dit niet leest, maar ik wil toch even zeggen: lieve Heleen, dank je wel voor je steun en kennis tijdens deze bijzondere reis.

eppieheppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 16:22

Jeetje wat een mooie update Hedi ! Het gaat je vast lukken zonder Heleen , maar mag je tussen tijds wel kontakt opnemen als je een terugval hebt ? Of moet je dat dan toch uitzingen tot augustus om je zelf de kans te geven het zelf op te lossen ?

Voorlopig heb je het jaargetijde ( we zullen het maar niet over het weer hebben , ha ha ) mee voor de wandelingen en de buitensport. Lekker lang licht , corona versoepelingen in het voor uitzicht dus binnen kort mag je ook binnen aan kracht training doen.

Heleen is een topper , ik hoop dat je hier nog eens een tussen tijdse update komt doen . En een mindere dag of motievatie hoeft niet weg gestopt te worden hoor. Mag ook best genoemd worden als dat je verlichting geeft hier .

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 23:13

Bedankt voor het super lieve berichtje!
Ok mag gelukkig altijd contact met haar opnemen als ik daar behoefte aan heb. De afspraak die we nu gemaakt hebben is meer een soort stok achter de deur dat ik sowieso nog even laat weten hoe het gaat :)

Haha ja ik hoop dat het weer snel weer wat beter word zodat ik weer wat meer kan wandelen, dat staat vanwege het slechte weer even op een laag pitje. Morgen voor de 1e keer binnen sporten! Ik vind het stiekem wel een beetje spannend want: drukker, nieuw, nieuw schema nodig en ook weer wat extra uitleg. Maar we gaan er voor. Ik vind het de laatste tijd zo leuk dat ik deze week zelfs 3 trainingen heb ingepland. Even afwachten hoe ik dit ga volhouden :)

Ik zal zeker updates blijven posten! Zowel goed als minder nieuws. Het blijft een reis en ik ben pas net begonnen. Ik heb alleen op dit moment voor het eerst de juiste tools bij me :)
Wish me luck!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 12:09

Naar aanleiding van je topic heb ik een gratis consult aangevraagd zojuist.

Ik ben erg benieuwd :o

Ik herken me erg in je openingspost.
Het is bij mij nu zelfs zo erg dat ik mezelf echt erg ongelukkig maak met mijn eeuwige gevecht.
Ik ben nogal een stukje zwaarder als jou en er zal ook wel echt wat moeten gebeuren, maar ik kan het niet meer opbrengen om te diëten.
Ben echt dieet moe.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 10:17

Erg late reactie van mijn kant, ik heb bokt al een poosje niet meer open gehad.

Zerena: Wat goed! Ik ben heel erg benieuwd hoe het consult je bevalt (of bevallen is).
Dieten is een eeuwig gevecht, die ik vorig jaar ook heb opgegeven. Het is vermoeiend en je word er ontzettend ongelukkig van. Zo vervelend om dingen niet te 'mogen' van je dieet. Ik heb nu echt geleerd om dingen niet meer te 'willen'. Het is een enorm proces en het gaat langzaam, maar dat is niet erg!

Ik stond vanochtend op de weegschaal (dit doe ik alleen voor de fun, de weegschaal neem ik niet meer zo serieus) en ik ben nu in totaal 3,4 kilo kwijt in 5 maanden. En ook weer in totaal 2 cm kwijt in de afgelopen 3 weken, dat zegt veel meer!
Mijn 1e doel is dik bereikt (stoppen met aankomen).
En mijn 2e doel (afvallen) is in progress! Ik voel me happy en lekker in mijn vel. Als ik ieder half jaar 3,5 kilo kwijt kan raken ben ik dik tevreden :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:23

Mooie update!

Als je zo doorgaat moet je je woordkeuze wel een beetje aanpassen. :D

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 13:53

Hahah dat had ik nog niet eens in de gaten _O-

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:07

Toevallig heb ik volgende week ook een intake staan.