Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:44

Qua gevoel en het kruisje man/vrouw:
Ik denk dat ik genoeg mensen ken die ook zo in de hoek non binair passen hoor.
Alleen zij zijn gewoon wie ze zijn inclusief ik zelf.
Ik heb een hypofyse die niet meer 100% werkt maar lang vrienden gehad ipv vriendinnen.
En nog steeds is 70% man qua vrienden/vriendinnen.
Maar ik kreeg dus hormonen wegens tekort, dhea, voorloper van oestrogeen en testosteron.
Nou voor mij was dat of ik in een wildvreemd lichaam was belandt en geestelijk was ik niet meer mezelf.
Ik voelde me niet wat ik hoor te zijn en was voor de deficiëntie.
Nu krijg ik dus dhea, maar ook los testosterongel en ik smeer testosteron bij tot niveau dit ben ik.
Dat is in mijn geval 5 mg naast de dhea, en je weet vast dat bij transgenders dat vee hoger ligt.
Ik ben waarschijnlijk altijd hoger in testosteron geweest gezien wie en hoe ik was en ik heb nog net niet geëist dat weer te mogen worden.
Zo van tof die hormonen, maar nu ben ik een meisjes-meisje wat ik nóóit geweest ben en ik voel me hier niét fijn bij.
Gelukkig is mijn endocrinoloog zo lief dat hij dat snapt. _/-\o_

Mijn mening wbt non binair en plakkertjes komt dus niet voort uit niks weten of niet weten hoe het voelt.
Ik ben 10 jaar hormonaal een vreemde van mezelf geweest, en heb daarna álles op zijn kop gehad hormonaal.
Met dito onzekerheden, en onwijs wennen.

Toch vind ik het onzin om alles genderneutraal te willen maken.
Wat is er mis met simpel kijken naar wat er in je broek zit en aankruisen wat van toepassing is?
Zo zie ik het.
Wat ik aantrek of hoe ik hormonaal ben of me voel doet niet af aan dat ik biologisch vrouw ben.
Ik kan kinderen baren en heb borsten.
Maargoed misschien heb ik makkelijk praten.
Ik ben opgegroeid met lesbische buren en het interesseerde me echt geen biet.
Mij is geleerd dat waar ik ook mee thuis kom dat prima is, ik vertik het dus ook mezelf de stempel hetero te geven.
Of überhaupt een stempel qua seksuele voorkeur voor mannen of vrouwen.
Waarom? Omdat het er geen moer toe doet.
Ik ben daar ook gewoon voor uit gekomen op stal in een gesprek.
Dat ik dat hokjesgedoe en moeten bedenken wat je geaardheid is onzin vindt.
Dus dat ik altijd vriendjes gehad heb, maar als ik ooit hoteldebotel wordt op een vrouw ik er geen nacht wakker van lig.
Dan ga ik dat wel beleven, kan mij het schelen als ik diegene maar leuk en lief vindt en zij mij is het toch goed?

Reden dat ik dit zo geschreven heb is om aan te geven dat ik dus weet hoe het is om hormonaal in de knoop te zitten.
Om grote veranderingen te voelen in wie je bent door hormonen, dus dat er niet ff een oordeel kan komen van jij snapt dat toch niet.
Ik denk zelf ook wel eens van jeetje ik ben echt anders dan gemiddeld een vrouw is.
Maar toen dacht ik maakt dat me een transgender of weet ik wat?
Nou nee, want ik vind al die hokjes niks.
Wie weet ben ik non binair, kan, wie weet vind ik mezelf vol vrouw, kan.
Maar ik kan me ook prima inleven in dat ik in een mannenlichaam me goed zou voelen hoor.
Maar geen haar op mijn hoofd die denkt laat ik daar een sticker op plakken zeg maar..

En het kan gevoelig liggen, maar wat Blussem zegt wat is er mis met accepteren wie je bent?
En thats all?
Tot zover mijn hersenpinsels. :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 14:48

Laurora schreef:
Wat goed dat je dit durft te delen Foaly.
Persoonlijk denk ik dat ik "gewoon" cis ben, maar om eerlijk te zijn weet ik het niet zo goed.
Vroeger wou ik altijd een jongetje zijn. Ik vreesde de dag dat mijn borsten begonnen te groeien en keek elke dag in mijn onderboek of er al een piemeltje begon te groeien. Iedereen dacht dat ik een jongetje was, want ik droeg jongenskleren en had kort haar.
inmiddels ben ik volwassen, en ik voel me zeker geen man, maar misschien ook niet per se vrouw. Ik ben gewoon ik. Kwa expressie shop ik voornamelijk op de mannenafdeling, ik draag geen jurken, hakken, sieraden, make-up en heb over het algemeen weinig met "vrouwendingen" (inmiddels wel haar tot op mijn kont)
Overigens ben ik verder wel tevreden met het hokje "vrouw", denk ik. Ik kruis zonder nadenken vrouw aan en voel me aangesproken als men het over vrouwen heeft, maar misschien dat dit gewoon gewenning en maatschappelijke verwachting is?
Ik hoor wel vaak dat ik eens makeup moet gaan dragen, dat ik dan zooooveel mooier zou kunnen zijn, of mooie vrouwelijke kleding zodat mijn lichaam mooi uitkomt >;)

Bottom line, ik weet het niet. En voor mij persoonlijk maakt dat niet zoveel uit, maar ik kan me voorstellen dat het jou en vele met jou wel uitmaakt. Ik ben dan ook onwijs blij voor iedereen die er mee te maken heeft dat deze zaken steeds meer geaccepteerd worden en aangepast in de maatschappij.

Bijzonder om te horen hoe je er vroeger instond en hoe dat nu is. Zo zie je maar dat dit soort dingen nooit echt helemaal vast staan :D

En wat je zegt herken ik ergens wel :j. Ik weet nog (OK, dit is mss wat TMI maar ik ga het toch delen :') ) dat ik voor het eerst ongesteld werd. Moeder in tranen, vader kwam met een grote bos bloemen aanzetten (waarvan ik nog steeds niet weet waarom dat nou nodig was _O- ) en ik vond het alleen maar stomvervelend. En nog steeds, maar goed. Daar hoef je niet per se NB voor te zijn, geloof ik _O-

Ik had kort haar, hield van vuurtjes stoken in de achtertuin en vond alle 'meisjesdingen' maar stom. En als mijn moeder dan zei 'maar er is niets mis met meisjeskleren hoor' omdat ik weer eens geen roze shirtje aan wilde of liever een zwarte schooltas had dan een met bloemetjes, dan werd ik boos :+

En ik word nog steeds boos als ik een keer een beetje mascara op heb en mensen direct helemaal in de wolken zijn. 'Oh dat staat je ZO goed en een beetje make up doet ZOVEEL voor je!' alsof het 'zonde' is dat ik dat normaal niet doe. Gelukkig gebeurt dat eens per jaar ofzo (het is ook vaak dezelfde persoon, dus meestal probeer ik daar maar met een grote boog omheen te lopen), maar het blijft vervelend :+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:50

Maar wat is dat voor een gelul dat je niet bent hoe je bent als je zegt dat je non-binair bent? Dan ben je toch juist wie je bent? :+

En betreft het "je bent het geslacht wat je in je broek hebt". Ik zou het doorgeven aan mijn paspoort en vernieuwde geboorteakte, waar netjes een M op staat. Zonder slurfje daar beneden. :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:53

Maar dat we bepaalde dingen vrouwelijk/vrouwenzaken vinden, en andere mannen-zaken, is alleen maar cultureel toch? In heel veel landen dragen mannen jurken :P. En make-up kennen ze in andere culturen niet, of heel anders. Dat is toch niet wat je a-tweeslachtig maakt?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 15:07

moonfish13 schreef:
Wat is er mis met simpel kijken naar wat er in je broek zit en aankruisen wat van toepassing is?
Zo zie ik het.

[...]

Maar ik kan me ook prima inleven in dat ik in een mannenlichaam me goed zou voelen hoor.
Maar geen haar op mijn hoofd die denkt laat ik daar een sticker op plakken zeg maar..

En het kan gevoelig liggen, maar wat Blussem zegt wat is er mis met accepteren wie je bent?
En thats all?

'Alles' hoeft van mij heus niet genderneutraal. Alleen pak ik, als dat kan, graag de genderneutrale optie. En echt niet iedereen hoeft van mij een labeltje op. Jij voelt je fijn zonder label, helemaal prima. Ik voel me fijn met mijn label, dan is dat toch ook prima? Omdat je zegt dat het je geen moer uitmaakt :)

Het is volgens mij al eerder gezegd, maar jezelf een labeltje geven, betekent niet dat je niet accepteert wie je bent. Het is juist het tegenovergestelde: door dat label weet je wie je bent, en kun je verder. Kun je jezelf nog beter accepteren dan je misschien deed toen je nog niet wist wat je nou 'anders' maakte dan de rest.

En wat betreft 'even in je broek kijken', daar heeft Hiraeth al antwoord op gegeven. Maar wat er in je broek zit, komt soms domweg niet overeen met wat er in je hoofd gebeurt. Dus dat is niet zo simpel als je het nu stelt.

Anoniem

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:28

Ik voel mij als witte, heteroseksuele, geboren en zeer tevreden mee-vrouw soms weggezet als een onwetend op mijn privilegetroon zittend wezen.
Zovaak als gezegd wordt dat je iets niet kunt snappen omdat je blank bent of omdat je hetero bent, om omdat je je voelt zoals je de wereld in gesmeten bent.
Hoe hard ik dan ook zeg dat ik alles en iedereen best vind, hoe en wat iemand zich ook voelt, op wie iemand ook valt, wat iemands afkomst, kleur of religie ook is.
Hoog op mijn special snowflake troon. _O-

Alle sarcasme daargelaten:
Ik beoordeel mensen op hun gedrag tegen anderen en mij. Ik hoef niet alles te snappen. Iedereeen moet zichzelf kunnen zijn en de ruimte krijgen om dat te onderzoeken, zich te bedenken en uiteindelijk te vinden.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:51

moonfish13 schreef:
Zo zie ik het.

[...]

En thats all?

Er zit een verschil tussen geslacht en gender hè. Vanuit mezelf gesproken, als ik mijn geslacht aan moet geven in bijvoorbeeld het ziekenhuis, dan kruis ik vrouw aan, want geslacht kan ivm medicatie oid uitmaken. Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn gender ook als vrouw ervaar. Wanneer ze ergens bij een registratie vragen of je man of vrouw bent, maakt de biologie echt niet uit, en gaat het vooral om aanspreekvormen ed. Dan voelt het gewoon voor mij niet goed om met mevrouw aangesproken te worden, aangezien mijn gender niet 100% vrouw is (wat dan wel, daar ben ik naar op zoek). Overigens vind ik je opmerking ‘accepteren wie je bent’ waar jij volgens mij mee bedoelt accepteren dat je een vrouw/man bent op basis van wat er in je broek zit veel te kort door de bocht. Ten eerste is het kwetsend voor trans mensen, en ten tweede is het ook biologisch gezien niet zo’n uitgemaakte zaak. Daar is hiervoor al een post over geschreven, maar wat ik daar nog aan toe zou willen voegen, is het bestaan van intersex personen. Wat moeten die volgens jou invullen als wat in hun broek zit niet duidelijk man of vrouw is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:05

Ailill schreef:
Nikass schreef:
Accepteren doe ik zeker. Het gaat hier niet om mij. Denk dat het erom gaat dat mensen zichzelf accepteren. Dan lig je er ook niet zo wakker van hoe een ander over je denkt.

Ik hoor hier toch zeggen dat mensen anders aangesproken willen worden, dat de bordjes op de toiletten anders moeten enz enz. Dat is toch aanpassen?
Misschien mijn vriendin die tegen de zestig loopt ook maar aanspreken alsof ze 20 is, en een jongeren toilet aanbieden, omdat ze zich daar beter bij voelt?
Is je goed voelen dan niet te afhankelijk van hoe anderen zich gedragen? Iets waar je nooit grip op zal hebben?
Meelezer hier: Ik denk dat je oprecht interesse hebt, super tof. Maar het komt niet helemaal lekker over, misschien zou je daar iets meer rekening mee kunnen houden?

Sorry Ailill ik formuleer heel zorgvuldig en ik hou het inhoudelijk. Dat lijkt me voldoende. Ik weet niet waarom het voor jou "niet helemaal lekker" overkomt, maar ik denk dat het ook aan de lezer is om dingen niet anders te interpreteren dan ze opgeschreven staan.
Helaas zie je in dit (soort) topic (s) dat mensen heel erg op hun tenen gaan lopen om maar niet per ongeluk iets te zeggen dat misschien verkeerd of kwetsend opgevat kan worden. Dat vind ik onnodig en ben ik niet van plan om te gaan doen; het komt de discussie niet ten goede. Ik hou net zoveel rekening als in alle andere topics waaraan ik deelneem.
Deze discussie vindt plaats op een openbaar forum en kritische vragen stellen of opmerkingen maken moet dus mogen en met de juiste intenties lezen is net zo belangrijk als met de juiste intenties schrijven.

Ik vind het dus heel opmerkelijk dat ik nu aangesproken wordt op mijn berichten terwijl er volledig voorbij gegaan wordt aan de hele alinea aannames van Foaly richting mij...

Edit: Silverapple: dat is niet helemaal zoals ik het bedoel. Leeftijd is gewoon maar een voorbeeld.
Ik bedoel dat wat je ook verzint, er altijd mensen zullen zijn die zich niet kunnen identificeren.
Je kunt dus wat mij betreft aan de ene kant beter zo min mogelijk labels hebben en aan de andere kant je niet overal gekwetst door voelen.
Zolang je dezelfde rechten en plichten hebt en met normale fatsoensnormen wordt behandeld. Want dat is waar het om gaat. In Nederland mag je elk gender zijn die je wilt of voelt te zijn. Je mag je uiten zoals je wilt, binnen de kaders van de wet uiteraard.

De vergelijking met dieren gaat helemaal niet op. Denk je dat zij zich druk maken om wie ze zijn?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 19:10

Nikass schreef:
Sorry Ailill ik formuleer heel zorgvuldig en ik hou het inhoudelijk. Dat lijkt me voldoende. Ik weet niet waarom het voor jou "niet helemaal lekker" overkomt, maar ik denk dat het ook aan de lezer is om dingen niet anders te interpreteren dan ze opgeschreven staan.

Ben ik het niet mee eens. Het is aan de schrijver van een bericht om duidelijk te verwoorden wat diegene bedoelt. Blijkt dat mensen het anders interpreteren, dan is de boodschap niet goed geformuleerd. Je kunt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de lezer leggen.

Nikass schreef:
Helaas zie je in dit (soort) topic (s) dat mensen heel erg op hun tenen gaan lopen om maar niet per ongeluk iets te zeggen dat misschien verkeerd of kwetsend opgevat kan worden. Dat vind ik onnodig en ben ik niet van plan om te gaan doen; het komt de discussie niet ten goede. Ik hou net zoveel rekening als in alle andere topics waaraan ik deelneem.

'Ik vind het niet nodig om niet kwetsend over te komen' --> zie je zelf niet dat dat best onaardig overkomt?

Nikass schreef:
Deze discussie vindt plaats op een openbaar forum en kritische vragen stellen of opmerkingen maken moet dus mogen en met de juiste intenties lezen is net zo belangrijk als met de juiste intenties schrijven.

Alleen is dit geen discussietopic maar een topic over de persoonlijke ervaringen van iemand. Kritische vragen of opmerkingen over de seksualiteit/genderidentiteit van iemand zijn dan van ondergeschikt belang aan de oprechte interesse en de intentie om te leren/mee te leven.

Nikass schreef:
Ik vind het dus heel opmerkelijk dat ik nu aangesproken wordt op mijn berichten terwijl er volledig voorbij gegaan wordt aan de hele alinea aannames van Foaly richting mij...

Oh, dus jij vindt het ook vervelend als er aannames over jou gedaan worden die niet kloppen. Snap je nu dan misschien waar het probleem van nonbinary/trans mensen ligt? Over hen worden namelijk HEEL VEEL aannames gedaan die nog veel minder kloppen.

Nikass schreef:
Edit: Silverapple: dat is niet helemaal zoals ik het bedoel. Leeftijd is gewoon maar een voorbeeld.
Ik bedoel dat wat je ook verzint, er altijd mensen zullen zijn die zich niet kunnen identificeren.
Je kunt dus wat mij betreft aan de ene kant beter zo min mogelijk labels hebben en aan de andere kant je niet overal gekwetst door voelen.
Zolang je dezelfde rechten en plichten hebt en met normale fatsoensnormen wordt behandeld. Want dat is waar het om gaat. In Nederland mag je elk gender zijn die je wilt of voelt te zijn. Je mag je uiten zoals je wilt, binnen de kaders van de wet uiteraard.

Ik zou de (meermaals gegeven) uitleg over het nut van labels in dit topic nog maar even teruglezen. Door te zeggen 'zo weinig mogelijk labels' pak je namelijk just een stukje identiteit van heel veel mensen af, en dat is pas kwetsend. Ik geloof nog niet dat je dat inziet.

Nikass schreef:
De vergelijking met dieren gaat helemaal niet op. Denk je dat zij zich druk maken om wie ze zijn?

Nee. Maar het geeft wel aan dat de mismatch tussen gender en lichamelijk geslacht niet alleen aan mensen voorbehouden is, en dus helemaal geen gek biologisch verschijnsel is, maar juist iets heel natuurlijks.

Sorry als ik een beetje kortaf overkom. Sommige dingen uit jouw post schoten me in het verkeerde keelgat, ik hoop dat je een beetje verder kunt kijken dan 'waarom voelen mensen zich gekwetst' en de vraag kunt omdraaien naar 'wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mensen zich niet gekwetst voelen'. Want ik snap niet zo goed waarom je die moeite niet zou nemen, helemaal niet in iemands toch best wel persoonlijke topic.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:39

Foaly door berichten over te lezen word ik het niet opeens met jouw eens. Het is niet zo dat jij de waarheid in pacht hebt en dat anderen "dat nog niet inzien". Hoe denigrerend kun je zijn?
En weet je waar ik echt een bloedje hekel aan heb? Aan mensen die woorden verdraaien en dingen invullen. En dat is wat jij hier voortdurend aan het doen bent.
Ik kan dus ook niet ingaan op vragen die jij stelt naar aanleiding van dingen die ik niet gezegd heb.
Daarbij schuif je heel makkelijk je eigen slecht onderbouwde aannames weg door gauw naar een ander te wijzen. Getuigd niet van een sterk karakter.

Het waardeoordeel over de "mismatch" hang je er zelf aan. Heb ik hier niemand zien doen.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:01

@Nikass, volgens mij schiet je een beetje het doel van dit topic voorbij. In de OP staat duidelijk dat Foaly er een ervaringentopic van wilde maken, en geen discussietopic. Wellicht een eigen topic aanmaken waar gediscussieerd wordt over gender, zodat dat hier niet hoeft?
Edit: hier wil ik overigens niet mee zeggen dat er helemaal geen kritische vragen gesteld mogen worden (puur vanuit mezelf sprekend) maar puur een discussie over gender is niet het doel van dit topic zoals ik de OP lees.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:09

Inderdaad Nikas, lijkt me dat je beter in een ander topic kunt gaan kletsen. Ook ik vind je toon erg vervelend en totaal onnodig.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:37

Ik vind je toch ook heel onprettig uit de hoek komen, Nikass. Dit is het topic van Foaly, en ik vind Foaly meer dan netjes reageren. Ik vind jou daarentegen best naar qua toon. "Getuigd niet van een sterk karakter" is nou niet echt op de bal.

Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat je hier komt om te leren, maar meer om je mening door te drukken. Dat is overigens geen aanname, maar mijn gevoel. Je toon komt voor mijn idee in ieder geval niet overeen met wat je wil/zegt dat je wil.

Hoe dan ook, ik sluit me aan bij andere mensen: dit is hier niet het topic voor. Ik wilde graag even Foaly bijstaan, maar zal nu ook verder proberen het bij ervaringen te houden. Er is genoeg te vinden over gender online om verder te kunnen leren, en als je echt interesse hebt kan je altijd een PB met vragen naar mij sturen, dan doe ik mijn best om die te beantwoorden.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:52

Ik merk in mijn omgeving dat er behoorlijk bekrompen om word gegaan met zaken als gender.
van een vriend die vol afgrijzen naar mijn mtf trans vriendin midden in transitie wees met de woorden: wat IS dat? (en dat terwijl hij zelf notabene homo is en moeite heeft met geaccepteerd worden door zijn famillie) mensen die met stoom uit de oren kwaad zijn om de genderneutrale aanspreeksvorm in treinen (want alles moet maar politiek correct en wat een onzin blah blah blah), mensen die het "lokale manwijf" (travestiet) uitlachen en nawijzen tot mijn neefje die niet met poppen mag spelen van zijn vader omdat ie anders misschien homo word, of nog erger, trans of agender!
Nou heeft het er misschien mee te maken dat ik (ook) in een dorp in Groningen woon en veel mensen gewoon bang zijn voor nieuwe of onbekende dingen.
maar ik haat het.
dat je iets niet begrijpt, prima. Ik begrijp ook niet alles.
maar mensen voor gek zetten, of niet accepteren alleen maar omdat ze zich niet thuisvoelen in hun geboren gender? Zum kotzen! :r

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:43

Leuk om je verhaal te lezen foaly! Ik begrijp denk ik wel een beetje hoe je je voelt. Mensen kunnen er zo slecht tegen als je niet goed in het door hun bedachte hokje blijft..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:01

WithinYuuri schreef:
@Nikass, volgens mij schiet je een beetje het doel van dit topic voorbij. In de OP staat duidelijk dat Foaly er een ervaringentopic van wilde maken, en geen discussietopic. Wellicht een eigen topic aanmaken waar gediscussieerd wordt over gender, zodat dat hier niet hoeft?
Edit: hier wil ik overigens niet mee zeggen dat er helemaal geen kritische vragen gesteld mogen worden (puur vanuit mezelf sprekend) maar puur een discussie over gender is niet het doel van dit topic zoals ik de OP lees.

Tja dit illustreert precies wat ik bedoel.
Zeg niet dat kritische vragen gesteld mogen worden terwijl jullie hard je best doen om mij te bashen.
Realiseer je dat je dáármee wellicht het doel van het topic voorbij schiet: ik dacht tenminste dat jullie graag begrip en vooral erkenning willen, maar heel wat mensen gaan niet eens meer in gesprek omdat ze alleen maar ja en amen mogen zeggen en ze niet de volle laag over zich heen willen krijgen, zoals mij nu gebeurd. Proberen mensen te diskwalificeren omdat ze "het nog niet inzien" Serieus?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:18

Volgens mij is er toevallig net een positie vrij voor je bij Veronica Inside, Nikass. :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:25

Nikass schreef:
WithinYuuri schreef:

Tja dit illustreert precies wat ik bedoel.
Zeg niet dat kritische vragen gesteld mogen worden terwijl jullie hard je best doen om mij te bashen.
Realiseer je dat je dáármee wellicht het doel van het topic voorbij schiet: ik dacht tenminste dat jullie graag begrip en vooral erkenning willen, maar heel wat mensen gaan niet eens meer in gesprek omdat ze alleen maar ja en amen mogen zeggen en ze niet de volle laag over zich heen willen krijgen, zoals mij nu gebeurd. Proberen mensen te diskwalificeren omdat ze "het nog niet inzien" Serieus?

Zie je zelf nu niet in dat je bepaalde reacties misschien ook zelf uitlokt?
Niemand vraagt je om ja en amen te zeggen. Mensen geven wel aan dat dit geen discussie topic is. en ik denk echt niet dat er iemand is die er een probleem mee hebt dat je iets niet snapt. Maar er allerlei aannames over doen die verre van correct zijn, kan erg kwetsend zijn. Zo moeilijk is het niet om rekening te houden met de gevoelens van anderen toch?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 01:53

@ silverdapple; ontzettend mooie een leerzame informatie die je daar neerzet. Ik wist niet dat je genen en hormonen er zoveel mee te maken konden hebben.

Label of geen label mag een ieder voor zichzelf weten in mijn ogen. Ik denk alleen dat het heel belangrijk is om geen label op een ander te plakken en dus misschien wel te doen alsof er geen labels bestaan, totdat een persoon je op zijn/haar/hun label wijst.

Voor de mensen die hun eigen persoonlijkheid als “label” gebruiken (in de zin van ik ben LuffB en daar laat ik het bij), vindt ik het vooral heel fijn dat ze voor zichzelf zo goed weten wat er bij hun past. Wat ze wel of niet zijn of waar ze nog onderzoek naar doen. Het zorgt er ook voor dat er minder snel een vooroordeel komt over die persoonlijke voorkeuren.

Zonder afkeurend en betweterig te willen klinken vraag ik me af; is de reactie van buitenstaanders als je jezelf wel zou identificeren als een specifiek label i.p.v. je naam iets waardoor een persoon niet verder zoekt naar het juiste label. Ken je jezelf wel helemaal als je ervoor kiest niet verder te zoeken wel label nu echt past. Of is het juist 100% zelfacceptatie om niet verder te zoeken naar labels...
Dat blijf ik altijd een interessant punt vinden; ook omdat ik daar zelf veel mee bezig ben.

Er was iemand die vond dat black lives matters niet echt een goede vergelijking was. Hoewel ik dat er voor een deel mee eens ben, zijn er ook gelijkenissen. Mensen met een donkere huidskleur zullen ook accepterende mensen tegenkomen, mensen die ze kansen geven en het beste met ze voor hebben, zo hebben lgbqt+ mensen ook goede ervaringen. Maar er zullen ook heel veel momenten zijn dat ze zichzelf moeten verdedigen, uitleggen waarom en wat en hoe, dat ze minder kansen zullen krijgen omdat er aannames worden gedaan en dat ze te maken krijgen met vormen van agressie. En hoewel het 2 hele verschillende onderwerpen zijn, zijn het wel beide maatschappelijke problemen. Als men niet het vermogen heeft dat in te zien kunnen ze misschien wat extra emphatie gebruiken in het leven.

Iets dat mij erg geholpen heeft als ik tegen kortzichtigheid van anderen aanliep; het is jammer voor die mensen dat ze nooit de wereld zullen beleven in al haar pracht en praal. Immers iemand die niet verder kijkt dan zijn neus langs is en niets anders hoort dan zijn eigen woorden, is opgesloten in zijn eigen gevangenis. Dat verdiend eigenlijk alleen maar medelijden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 03:34

Whitinyouri:
Hoho, ik heb nergens gezegd met accepteren wie je bent dat dat gaat om wat in je broek zit.
Niet zo.
Ik doel erop, accepteer dat er een slurfje zit, en accepteer verder dat je door het leven gaat zoals jij wil.
Daar doel ik op.
Wel een beetje jammer dat dat er net weer negatief uitgepikt moet worden, ik hoop dat het anders bedoeld was.
Anders krijg ik er wat jeuk van, van die reactie.

Het moedigt ook zo lekker aan om nog te reageren, op een naar mijn mening hartstikke nette post.
En er word cómpleet voorbij gegaan aan mijn verhaal en de hormonen, want stel je voor dat ik nog redelijk snap wat dat doet.
Dat argument kon niet gebruikt worden elk geval.
En dus ook dat ik me wel kan plaatsen in ik weet niet zo goed wat ik ben.
Die post heb ik ook gelezen hoor qua chromosomen ed, maar voor het stukje man/vrouw in je paspoort gaat het even grofweg om een slurfje vs een gat.
Dat is zichtbaar, chromosomen niet, dus maken we het eenvoudig dus slurf of gat.
Ik zie niet in wat daar mis mee is, om verder te dragen en te zijn wie je bent.
Nou ok ik ben qua geslachtsdelen ben ik man, maar zo voel ik me niet en eigenlijk weet ik het gewoon niet.
Hier op stal zouden ze zeggen: lekker boeiend, niks mis mee, als jij maar blij bent toch?
En dan in positieve zin van je verteld toch niks geks of wel dan?

Maargoed op de rest ga ik niet eens meer reageren, want zoals verwacht komen er reacties dat ik denk: stereotype slachtofferrol?
Kun je nou écht enkel het op de negatieve manier interpeteren na die zorgvuldig getypte post?
Dat is mij dus vaker opgevallen zonder zelf ergens te reageren, weet niet meer waar.
Het komt over hier als in een slachtofferrol kruipen of aangevallen voelen zonder dat er reden voor is.
En dan denken ‘normale’ (raar woord, wat is normaal trouwens?) mensen die zich een hij of zij voelen toch wel eens ‘zeik niet zo’.
Tenminste dat is mij dusdanig opgevallen dat het dus is blijven hangen, kan facebook zijn geweest.
Ik vind het nog wel eens boeiend bepaalde onderwerpen de reacties te peilen.
En dat kan ook over zwarte piet gaan hoor, of corona.
Maar dit is voor mij een minpunt van de ik ben anders groep: vallen iets dat ik denk hoe lastig is het nou in zo’n nette post.
Dan zoek je er lijkt wel gewoon naar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 06:54

Jeetje Moonfish, wat reageer jij onaardig als mensen het niet met je eens zijn. Kruip jij maar even uit die slachtofferrol.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 07:46

Hiraeth schreef:
Volgens mij is er toevallig net een positie vrij voor je bij Veronica Inside, Nikass. :D

Ik heb niet zo heel veel met Johan Derksen, maar al die ophef gaat helemaal nergens over. En het is wel goed dat je het aanhaalt, want dat is precies waar het over gaat: mensen op eieren laten lopen omdat een aantal tere zieltjes niet om kunnen gaan met de vrijheid van meningsuiting.
Wat Johan Derksen betreft: ik vind niet "dat het wel meevalt met racisme in Nederland" zoals hij zei. Maar hij mag dat wel vinden, en ook zeggen, en het maakt hem ook geen racist.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 07:53

Avalanche de eerste die aannames doet is Foaly. En als ik daar wat van zeg wordt dat genegeerd.
Zoals een aantal van mijn oprecht gestelde vragen genegeerd worden. Lees maar even mijn berichten terug. Er wordt niet op de inhoud ingegaan, men heeft er alleen "niet zo'n lekker gevoel" bij, maar ook dat wordt niet onderbouwd, dus kan ik weinig mee.
Dan hoor ik graag van je waar ik aannames doe over Foaly?
Ik heb alleen vragen gesteld over waarom Foaly de uitzonderingspositie zoekt en een etiketje wil. Dat heeft Foaly wel beantwoord en ik heb gezegd wat ik daar van vind.
Dat ik hier niet sociaal wenselijk loop te doen wil niet zeggen dat mijn mening niet net zo waardevol kan zijn als die van een ander.

Mijn opmerking "getuigd niet van een sterk karakter" is inderdaad wat minder aardig. Dat kun je wel eens uitlokken als je iemand probeert te bashen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-06-20 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:00

Nikass schreef:
Avalanche de eerste die aannames doet is Foaly. En als ik daar wat van zeg wordt dat genegeerd.
Zoals een aantal van mijn oprecht gestelde vragen genegeerd worden. Lees meer even mijn berichten terug. Er wordt niet op de inhoud ingegaan, men heeft er alleen "niet zo'n lekker gevoel" bij, maar ook dat wordt niet onderbouwd, dus kan ik weinig mee.
Dan hoor ik graag van je waar ik aannames doe over Foaly?
Ik heb alleen vragen gesteld over waarom Foaly de uitzonderingspositie zoekt en een etiketje wil. Dat heeft Foaly wel beantwoord en ik heb gezegd wat ik daar van vind.
Dat ik hier niet sociaal wenselijk loop te doen wil niet zeggen dat mijn mening niet net zo waardevol kan zijn als die van een ander.

Mijn opmerking "getuigd niet van een sterk karakter" is inderdaad wat minder aardig. Dat kun je wel eens uitlokken als je iemand probeert te bashen.

Wat ik me afvraag: in het topic staat heel duidelijk dat TS een topic wil met persoonlijke ervaringen en geen discussie topic over gender in de maatschappij. Dat is precies wat jij ervan maakt nu. Waarom voel je die behoefte om toch telkens weer je mening te verkondigen terwijl daar niet om gevraagd wordt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:02

MarcoBorsato schreef:
Jeetje Moonfish, wat reageer jij onaardig als mensen het niet met je eens zijn. Kruip jij maar even uit die slachtofferrol.

Ik zou het anders formuleren dan moonfish, maar ik kan me wel iets voorstellen bij haar reactie. Moonfish typt een heel ervaringsverhaal (waar toch om gevraagd is?)
En daar wordt dan niet serieus op inhoud op in gegaan, maar er wordt één opmerking uit zijn context eruit getrokken en daar wordt dan lekker op gehakt.
Mocht het doel van dit topic zijn om meer erkenning en begrip te krijgen: op die manier bereik je dat niet.

Tanya: nogmaals... Ik heb oprecht geïnteresseerde vragen gesteld. Daar komt geen antwoord op, maar wel worden woorden verdraaid en mensen gediskwalificeerd. Dit vind ik onterecht, en als ik onrecht zie heb ik de neiging om daar op te reageren.

Edit: ik maak geen discussie topic over gender in de maatschappij, dan lees je dus niet goed. Als ik onheus bejegend wordt mag ik daar iets van zeggen, en dat doe ik ook, reken daar maar op. Dus Foaly kan wachten tot ik anders ga reageren, maar kan er ook voor kiezen om zelf anders te reageren. Komen we vanzelf weer terug bij de essentie van het gesprek hier ;)