Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Skippy01 schreef:Ik heb niet alles gelezen, wel jouw openingspost uiteraard TS
Ben je getest op aanwezigheid van het HLA B27 gen? Dit wordt gelinkt aan diverse reumatische klachten, waaronder bechterew, of in mijn geval: reactieve artritis.
Ik heb daarnaast ook een b12 tekort, en licht afwijkende schildklierwaarde (maar echt minimaal) en ben hypermobiel waardoor mijn spieren structureel vastzitten.
Bij mij vanaf de leeftijd van 14 jaar - toen in actieve vorm, dus met actieve ontstekingen in gewrichten waardoor ik niet kon staan, lopen, etc.
Nu ben ik 31 en heb in in de ochtenden weinig spierkracht. Daarnaast ook snel vermoeid en snel pijn in gewrichten of verzuurde spieren.
Ik zou dus al eens laten checken op het HLA B27 gen om te beginnen. Even kort:
"HLA-B27 is een erfelijke factor die bij 8% tot 10% van de bevolking voorkomt. Als HLA-B27 in je bloed aanwezig is, heb je een verhoogde kans op een auto-immuunziekte, vooral op axiale spondyloartritis (ziekte van Bechterew) of uveïtis (oogontsteking). Ook kan HLA-B27 wijzen op reactieve artritis, psoriasis (huidontstekingen) en de ziekte van Crohn.
Op basis van de HLA-B27 test kan je arts geen diagnose stellen. Bij sommige mensen komt HLA-B27 namelijk voor zonder dat er sprake is van een auto-immuunziekte. En omgekeerd, niet bij iedereen die een auto-immuunziekte heeft, komt HLA-B27 voor." (Bron: https://reumanederland.nl/reuma/diagnos ... onderzoek/ -- daar staan ook enkele andere relevante testen op)
Edit: op de vraag of mensen iets doen of laten. Niet echt 'laten', maar ik weet dat als ik alcohol nuttig, schimmelkazen eet of citrusvruchten/sappen nuttig, er altijd meer pijn volgt dat wanneer ik me houd aan normale kaas, alcoholvrij drinken en alleen niet-citrusvruchten. Vaak is het me de pijn niet waard, maar soms wil ik toch echt gewoon een stukje brie of een wijntje - ook als ik daarna meer pijn in handen of knieën heb.
Skippy01 schreef:Pfoe, lastig hoor! Ik weet ook niet hoe het werkt met huisartsen in Belgie overigens hoor, maar ik ben hier in NL erg tevreden over mijn huisarts. Die neemt mijn klachten altijd serieus, en indien nodig wordt er gewoon iedere 3 maanden een bloedtest gedaan.
Conditieverlies zónder oorzaak als 'minder bewegen' of 'ziek geweest' is toch altijd een rode vlag? Zelfs die dierenarts vindt dat bij zowel hond als paard een rode vlag... Daar zou ik me ook niet mee laten afschepen. Ik moet zelf oefeningen doen voor mijn schouder na tweede dislocatie. Ik bouw wel spieren op, maar de oefeningen worden niet makkelijker, omdat de verzuring blijft. Je zou denken dat na 2 jaar hetzelfde schema de oefeningen makkelijker moeten worden, maar dat is dus niet zo - terwijl de spiermassa echt 1,5x zoveel geworden is. (Schema is in samenspraak met sportfysio.)
Ik zou ook aandringen op een doorverwijzing inderdaad (werkt dat in Belgie ook zo?). Het is uiteindelijk jouw lichaam en jij moet er nog 50 jaar minstens mee vooruit...
anne_bento schreef:Mocht je er voor open staan kan ik je ook nog een bezoek aan een orthomoleculair arts aanraden. Ik ben hier zelf kort geleden geweest en daar kwamen toch nog heel wat tekorten uit die niet helpen voor reuma-achtige klachten. Je moet er wel voor open staan aangezien het natuurlijke geneeswijze is. Maar de reumatoloog lijkt me in jouw geval een goede 1e stap.
Skippy01 schreef:(...)
Edit: op de vraag of mensen iets doen of laten. Niet echt 'laten', maar ik weet dat als ik alcohol nuttig, schimmelkazen eet of citrusvruchten/sappen nuttig, er altijd meer pijn volgt dat wanneer ik me houd aan normale kaas, alcoholvrij drinken en alleen niet-citrusvruchten. Vaak is het me de pijn niet waard, maar soms wil ik toch echt gewoon een stukje brie of een wijntje - ook als ik daarna meer pijn in handen of knieën heb.
Amalarab schreef:Vitamine B12 injecties en vitamine D kun je ook zelf kopen. Heb je dat al eens overwogen?