Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seni

Re: Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:23

Ik had laatst ook dat ik als eerste ter plaatse was terwijl ik met mijn hond was wandelen, naar huis gerend, in auto gestapt, naar locatie toe, zoeken waar ik heen moest, naar 3 hoog en toen bleek ik nog de eerste te zijn. Kort na mij nog 1 bhv’er en dat was het, uiteindelijk natuurlijk wel de hulpdiensten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:35

Wat heftig en knap hoe je hebt gehandeld.
Ik heb lang getwijfeld om mij aan te melden, maar ik ben bang dat ik het niet kan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:45

Respect! Echt diep respect.
Heel veel bewondering voor jullie!

Mijn zus doet dit ook. Haar eerste melding was laatst... Een paar deuren naast haar huis. Maar voor die man kwam de hulp te laat hij was gevonden door familie hij had zelf een einde aan zijn leven gemaakt. erg nare ervaring.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:56

blokje schreef:
hij had zelf een einde aan zijn leven gemaakt. erg nare ervaring.

Normaal gesproken wordt daar geen burgerhulpverlening op afgestuurd.
Dan is bij de melding niet duidelijk geweest dat het om zelfdoding ging.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:38

Gister op het werk naar een reanimatie gestuurd waar ook 2 dames van burgeraed al bezig waren.
De familie heeft wel 100x tegen ons gezegd hoe blij ze waren dat de burger aed ook zo snel was, familie had zelf reanimatie opgestart maar waren heel snel afgelost, ze hadden er een heel goed gevoel bij zo op deze manier.
Dus ook vanuit het werkveld nog maar eens een dikke hulde voor de burgeraed!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:34

Goed zo ts en anderen die dit ook doen! Er moesten meer mensen zijn die anderen graag helpen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:34

Super knap gedaan, TS!
Echt heel goed gehandeld, ik hoop dat je dit een plekje kunt geven.
Je bent een held :j

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:17

Evelyne79 schreef:
SpeechLess schreef:
Oh echt? Tijdens de cursus zei diegene dat het naar 6 mensen gestuurd werd. Dacht dan dus 6 voor AED halen en 6 voor meteen naar slachtoffer. Maar misschien is dat ook wel praktisch iedereen dan binnen zo'n straal.

Halen ze niet de 6 minuten-zone er mee in de war? https://www.hartstichting.nl/reanimatie/6-minutenzone
Er worden meerdere mensen opgeroepen ( ik heb een aantal jaren geleden een rondleiding gehad bij de centrale van de ambulancezorg, daar waar alle 112 meldingen van die regio binnen kwamen ) daar werd verteld dat in een straal van 3 km, (dus 1500 meter om de locatie van het slachtoffer heen en dan helemaal rond, dus 1500 meter naar rechts, 1500 meter naar links en naar onder en naar boven en trek maar een cirkel.) maximaal 30 personen worden opgeroepen.
Een deel rechtstreeks naar het slachtoffer en een deel eerst aed ophalen.
Dus als je niet gaat is de kans groot dat er echt nog wel mensen op komen dagen.

Ik heb echter wel een keer meegemaakt dat ik de eerste en enige burgerhulpverlener ter plaatse was.

Ah dat zou zomaar kunnen dan. Interessant wel! Wist niet dat het zo in zijn werk ging.

Polly schreef:
Gister op het werk naar een reanimatie gestuurd waar ook 2 dames van burgeraed al bezig waren.
De familie heeft wel 100x tegen ons gezegd hoe blij ze waren dat de burger aed ook zo snel was, familie had zelf reanimatie opgestart maar waren heel snel afgelost, ze hadden er een heel goed gevoel bij zo op deze manier.
Dus ook vanuit het werkveld nog maar eens een dikke hulde voor de burgeraed!!

Wat mooi zeg! Kan me voorstellen dat het voor familie ed. inderdaad erg fijn is dat er op deze manier al sneller hulp bij ze is en ze minder het gevoel hebben er alleen voor te staan in de tijd tot de ambulance er is :j

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:51

Als iemand die aan de andere kant stond - ik moest samen met mijn vader mijn moeder reanimeren en het was ZO fijn toen er ineens iemand kwam helpen omdat ze een bericht had ontvangen..

Het gaf mij toen ontzettend veel steun en ben eeuwig dankbaar.

Kortom: Super gedaan TS, ik hoop dat je het een plekje kunt geven ook. Het is namelijk niet niks!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:54

Felinde schreef:
Als iemand die aan de andere kant stond - ik moest samen met mijn vader mijn moeder reanimeren en het was ZO fijn toen er ineens iemand kwam helpen omdat ze een bericht had ontvangen..

Het gaf mij toen ontzettend veel steun en ben eeuwig dankbaar.

Kortom: Super gedaan TS, ik hoop dat je het een plekje kunt geven ook. Het is namelijk niet niks!

Och dat is ook heftig.. -O-

Goede afloop?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:54

Wat super van je TS.
Ik heb mij nog niet durven aanmelden, veel te bang dat ik iets fout zou kunnen doen.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:59

Jolliegirl schreef:

Goede afloop?

De reanimatie- ja, helaas is ze na iets van 2 maanden later overleden aan de gevolgen van de aneurysma in haar hoofd en longontsteking (bijna 5 jaar geleden nu..)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:19

Felinde schreef:
Jolliegirl schreef:

Goede afloop?

De reanimatie- ja, helaas is ze na iets van 2 maanden later overleden aan de gevolgen van de aneurysma in haar hoofd en longontsteking (bijna 5 jaar geleden nu..)

Ach jeetje, toch heftig zoiets.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:43

Ontzettend veel respect voor de (burger)hulpverleners +:)+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:13

marleen_88 schreef:
Wat super van je TS.
Ik heb mij nog niet durven aanmelden, veel te bang dat ik iets fout zou kunnen doen.

Niets doen is helemaal geen kans dus in die zin kun je nooit wat fout doen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:55

Knap van je, en inderdaad, eens moet de eerste keer zijn.
Het wordt nooit makkelijker.
Ook heel jammer dat je vaak niets meer hoort van hoe het met diegene verlopen is.

Maar.. hoe moeilijk het ook is; je kan iemands leven redden, en dát is het belangrijkste!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:21

Heel goed gedaan ts, er zullen de komende dagen nog wel beelden voobij schieten. Maar je hebt goed gehandeld ondanks je adrenaline! Ik neem mijn petje af voor jou en alle andere burgerhulpverleners!

Als mijn kind wat ouder is ga ik er ook voor. Ooit mn bhv gehaald dus zo moeilijk zal het ehbo niet zijn voor mij. En al meerdere ervaring gehad met ongelukken op de weg waarbij ik hulp heb geboden dus ik denk dat ik het wel aan kan.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:29

Jeetje zeg.. Heftig..
Held!

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:36

Heel veel respect en super knap!
Ik snap dat het heel heftig is, zeker zo'n eerste keer. :(:)

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:18

Veel respect voor jou TS!

Als Belg kende ik dit systeem ook niet, dit zouden ze overal wel mogen invoeren. Ik twijfel zelf al jaren om een cursus te gaan volgen. Ik heb als 16-jarige mijn mama verloren aan een hartstilstand, maar ik durf de stap naar een cursus volgen nog niet te zetten omdat ik bang ben voor de confrontatie. Anderzijds zou ik het mezelf wellicht nooit vergeven als ik in een situatie terecht zou komen waarin ik wel iemand zou kunnen helpen, maar het om bovenstaande redenen dat niet kan doen... Misschien komt ooit de dag wel dat ik net zo moedig ben als jullie...

Dus echt, heel veel respect voor jou en alle andere hulpverleners. Wees lief voor jezelf!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:08

De eerste reanimatie heb ik alleen gedaan, ik was er bij toen het gebeurde. Hier is het geslaagd.
Na ongeveer een week werd ik gebeld door slachtofferhulp of ik nog met iemand wilde praten of hulp nodig had. Dat was niet nodig.
Ik was alleen in eerste instantie, maar door zo'n appgroep kwamen er wel 10 mensen binnenvallen enige minuten later. Het werkt dus wel.

De 2e heb ik zelf niets gedaan, het appje kwam, maar ik was niet de eerste ter plaatse. Ik ben weer weggegaan omdat er inmiddels wel 6 mensen stonden. Die vrouw heeft het niet gehaald.

je kunt weinig tot niets verkeerd doen. Dus gewoon er voor gaan.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:36

Wauw TS, super goed gedaan!
Ik heb zelf vaker oproepen gehad maar was nooit in de buurt. Heb in het ziekenhuis regelmatig mensen gereanimeerd, maar als er een heel team om je heen staat is dat toch echt wel even wat anders.

Hoe gaat het nu met je?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 11:55

N.a.v. het virtuele bloemetje even een reactie. :)

Het gaat goed met mij hoor! Ik ben erg druk met mijn merrie haar revalidatie waardoor ik weinig toekom aan bokt.

Zo ver ik begreep is meneer nog in leven. Ik kreeg gisteren een complimentje van mijn stiefvader. Hij is werkzaam bij de vrijwillige brandweer en zijn collega had gezegd dat ik erg rustig en adequaat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:00

Wat goed om te horen dat het goed met je gaat. En wat een mooi compliment vanuit de brandweer. Je hebt het echt goed gedaan! Hopelijk is je merrie er gauw weer bovenop!