Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:20

Helderder schreef:
Moet zeggen dat optiflow ook weinig ingezet wordt... Of er is een indicatie voor IC met direct intubatie, en als NR niet verdagen wordt, palliatief beleid...

Ja hier ook!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:22

Annenas schreef:
Buiten het gebruik van Optiflow wel/niet.
Ik zie patiënten tot nu toe vrij snel inkachelen, daarom hebben ze bij ons besloten sneller te intuberen dan “normaal” en niet “aan te gaan klooien” met Optiflow of NIV, want tot nu toe liggen de meesten na intubatie vrij snel op de buik.

Ik zie ik hier inderdaad ook, alles snel aan de beademing en op de buik.

Ook een paar gehad waarvan je dacht oh die kan misschien morgen of overmorgen wel weer lekker naar huis, maar die ligt dan 2u later op de IC. Niet te doen.

lovee

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:22

Wat is de gemiddelde leeftijd bij jullie?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:23

Hier ook, kans is groot dat ik binnen korte tijd ook nachtdiensten ga draaien.

Ik werk als röntgenlaborant, herken heel erg dat "stilte voor de storm" gevoel. Moet zeggen dat onze afdeling (en zover ik kan inschatten, het hele ziekenhuis) het echt goed oppakt. Ze hebben heel erg de toekomst in het oog en spelen daar al flink op in. Liever met iets te veel dan te weinig zeg maar. Al veranderen sommige dingen ook gewoon per dag.

Waarom is dat beademen op de buik precies? Ik hoorde het hier ook al ergens voorbij komen maar ben gewoon nieuwsgierig O:)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:24

Barbabientje schreef:
Annenas schreef:
Buiten het gebruik van Optiflow wel/niet.
Ik zie patiënten tot nu toe vrij snel inkachelen, daarom hebben ze bij ons besloten sneller te intuberen dan “normaal” en niet “aan te gaan klooien” met Optiflow of NIV, want tot nu toe liggen de meesten na intubatie vrij snel op de buik.

Ik zie ik hier inderdaad ook, alles snel aan de beademing en op de buik.

Ook een paar gehad waarvan je dacht oh die kan misschien morgen of overmorgen wel weer lekker naar huis, maar die ligt dan 2u later op de IC. Niet te doen.

Ja... Inkachelen waar je bij staat en niets wat normaal dan wel werkt, helpt om die saturatie weer omhoog te krijgen. Dat vind ik het allermoeilijkste...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:24

lovee schreef:

Wel 70+. Maar jonger geen uitzondering.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:26

Helderder schreef:
lovee schreef:

Wel 70+. Maar jonger geen uitzondering.

Op de afdeling is het meer 70+ de jongere bij ons liggen toch wat meer op de ic

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:27

Ik ben totaal niet medisch onderlegd, maar ik vraag me af, waarom op de buik?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:36

nynke55 schreef:
Ik ben totaal niet medisch onderlegd, maar ik vraag me af, waarom op de buik?

Dat weten onze IC plegen ongetwijfeld! Buiten corona om, is dit ook de laatste stap van een IC (beademings-) behandeling toch?

Mijn ervaring is de gevaarlijkste groep patiënten mannen rond 60 jaar. Die kunnen in een keer hard achteruit gaan.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:48

Wat de intensivisten mij hebben uitgelegd (geen IC pleeg) is dat de weerstand dan het minste is, maar kan me vergissen.

Ik werk in Breda dus wij zitten nu echt aan het begin van de storm.
Vorige week was het nog een ver van m’n bed show, maar maak me nu op voor alle mogelijke scenario’s.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:29

Ik werk op OK als operatieassistent. Wij krijgen hier ook (verdachte) coronapatienten voor OK.
Wel zijn veel geplande OK's afgezegd en draaien wij veel minder dan normaal, waardoor zowel de anesthesiemedewerkers als de operatieassistenten ook ingezet worden op de IC ter ondersteuning.
Morgen mijn eerste IC-dienst van 19.30 tot 08.00... Ben benieuwd. Het worden pittige weken in ieder geval...

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:39

laraxXxemma schreef:
Hier ook, kans is groot dat ik binnen korte tijd ook nachtdiensten ga draaien.

Ik werk als röntgenlaborant, herken heel erg dat "stilte voor de storm" gevoel. Moet zeggen dat onze afdeling (en zover ik kan inschatten, het hele ziekenhuis) het echt goed oppakt. Ze hebben heel erg de toekomst in het oog en spelen daar al flink op in. Liever met iets te veel dan te weinig zeg maar. Al veranderen sommige dingen ook gewoon per dag.

Waarom is dat beademen op de buik precies? Ik hoorde het hier ook al ergens voorbij komen maar ben gewoon nieuwsgierig O:)

Omdat je longen een groter oppervlakte hebben op de rug, een betere doorbloeding en dus een betere gasuitwisseling! Het slijm loopt ook beter weg. Nadeel is wel dat er ook veel wisselligging gedaan moet worden.

Shaar schreef:
Ik werk op OK als operatieassistent. Wij krijgen hier ook (verdachte) coronapatienten voor OK.
Wel zijn veel geplande OK's afgezegd en draaien wij veel minder dan normaal, waardoor zowel de anesthesiemedewerkers als de operatieassistenten ook ingezet worden op de IC ter ondersteuning.
Morgen mijn eerste IC-dienst van 19.30 tot 08.00... Ben benieuwd. Het worden pittige weken in ieder geval...

Oh spannend zeg, best een lange werkdienst ook!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:11

Juut schreef:
@nEvelyne: Zelfde doelgroep, maar mix wat leeftijden betreft. Alle dagbestedingen zijn gesloten, en begeleiders ondersteunen de woningen.

Dat is bij ons ook, maar toch werkt dat een beetje op een eilandje, er zijn er bij die alleen maar met hun eigen clienten willen werken omdat ze die kennen en weten wat ze er mee moeten doen. Bij sommige anderen zit angst omdat ze de clienten niet kennen en dus niet weten wat voor gedrag ze kunnen vertonen.
Dus we worden echt wel ondersteund maar hebben er zelf ook veel werk mee omdat je toch extra sturing aan het geven bent

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:16

Op mijn werk zijn ze ook flink in overleg steeds wat voor maatregelen ze moeten nemen. Hoe het gaat verlopen op de afdeling, radiotherapie, mochten er wel positief geteste patiënten komen.
Ik vraag me alleen heel erg af of de behandeling dan nog wel door gaat, lijkt mij dat de patiënten dan veel te hard achteruit gaan?!?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:43

Juut schreef:
Lotus83 schreef:
Ik werk in een verpleeghuis waar een afdeling word leeg gehaald en dat word een Corona afdeling.
Voor opname, ook voor mensen van buitenaf, dit gaat samen met het Zh.

Ik blijf op mijn eigen afdeling maar er word een grote groep samen gesteld van het personeel die naar de nieuwe Afdeling gaan.

De reacties zijn heel erg wisselend omdat de verpleeghuizen de deuren sluiten om onze ouderen te beschermen en nu word het bij ons binnen gehaald.

Ik vind dat moeilijk

Oef, ja, die schuurt... In hoeverre zijn afdelingen wel van elkaar afgezonderd? Hoe wordt het risico ingeschat?

De aparte afdeling word de hoogste afdeling in het gebouw.
De afdeling is nu leeg en er komt nu een "verbouwing" om alles in orde te maken en ik hoorde iets over dat er 1 lift alleen nog daarvoor is (meerdere aanwezig)

Verder weet ik nog helemaal niets..
(Ben zelf even niet aan het werk. Denk over een week weer)

Weet ook niets over verwachte risico's.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:06

Op dit moment zit ik ziek thuis (andere reden) maar mijn partner werkt wel (zelfde werkgever) en daar hebben we inmiddels 1 bevestigde besmetting en nog aantal die getest zijn. Maar t is pg. Dus afzonderen lukt niet. :-(

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 01:33

Ik ben net klaar met mijn eerste dienst, en wat jullie schrijven over dat mensen inkachelen terwijl je er naast staat kan ik over meepraten.
Ik vind het emotioneel ook best zwaar, mensen die het toch zonder of met minder familie moeten doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:12

Ik werk in een Brabants ziekenhuis. Ik werk op de kraamafdeling en couveuse afdeling. Op de kraamafdeling zijn we voorbereid op een Carona patiënt. Ik vind het best heel spannend als ik naar het werk ga. Ga ik er vandaag 1 aantreffen en hoe verloopt de bevalling in dat geval? Wij hebben een deel van de afdeling gereserveerd zodat deze dicht kan als er een isolatie plaats gaat vinden. Een verpleegkundige en een verloskundige moeten dan geïsoleerd daar blijven. In geval van nood moeten we ons samen redden tot de back up ook in pak is. Dus bij een reanimatie van de baby of massal bloedverlies van moeder hebben we dan niet direct de handjes aan het bed.
Verder heb ik het vreselijk te doen met mijn collega’s op de etage boven mij. Daar sterven mensen eenzaam en onvoorspelbaar. Na zes diensten ben ik nu twee dagen vrij. Ik voel me moe en gisteren heb ik echt even een traan gelaten. Ik slaap slecht. Veel respect voor de verpleegkundigen die de directe zorg regelen en de hele dag in pak moeten.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:06

Zo hier gaat het nu ook ineens steeds harder lopen.
Gisteren kregen wij informatie van de internist en palliatief verpleegkundige.

Wij moeten vlindernaaldjes gaan prikken en de bijbehorende informatie daarbij.. Het kwam als een tsunami aan emotie en ongeloof en weet ik niet wat over me heen.
Mijn vraag werd bevestigd, wij werken namelijk nooit met het palliatief team, en nu werd er dus aangegeven dat de verwachting is dat er tientallen dan niet meer mensen bij ons op de afdeling gaan overlijden en dat is best pittig als je daar normaal niet mee te maken hebt..

In ons ziekenhuis wordt van te voren door de arts besloten of de patiënt bij verslechtering en positief op corona naar de IC gaat of niet. Zo niet dan schijnen ze na een aantal dagen in te kachelen en gewoon binnen een aantal uren te overlijden. Dus moeten we direct starten met morfine en zo nodig ook dormicum.
Wetende dat er bijna geen familie bij mag en dit ook allemaal in isolatie moet ... maakt het niet makkelijker.

Ik houd mijn hart vast.

NB de opmerking over de waardering, ik waardeer het heel erg en vind het ook terecht. Hoewel dat heel egoïstisch klinkt. Ik heb al 2 bossen bloemen, orchideën, taart, maaltijden van het ziekenhuis en laatst zelfs domino's kwam pizza gratis brengen!
Ik vind de waardering echt heel fijn en een steun in de rug, want niemand gaat vrijwillig zo'n kamer op toch? We willen allemaal niet ziek worden, en het risico is erg groot.
Tuurlijk we hebben allemaal voor de zorg gekozen.. maar niet in een situatie als deze, ik ben bang dat als het echt zo ernstig gaat worden als in bv Italië, dat medewerkers hier echt schade van gaan ondervinden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:14

@michelle wat lijkt me dat heftig om mee te maken zeg. Je kiest inderdaad voor zorg maar zoiets verwacht je gewoon niet mee te maken met als mr bruins die het niet meer aan kon, hij heeft normaal een zware taak maar opeens heb je de verantwoordelijkheid voor heel Nederland en jij nu dus als ik het goed begrijp deels over levens. Vindt het wel ook heel eng dat het virus zo snel je lichaam aan kan tasten.

Zijn de patiënten die dan niet meer naar de IC gaan dan ouderen die hebben opgegeven dat ze bijvoorbeeld ook niet gereanimeerd willen worden of hoe werkt zoiets?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 15:19

Ja ik heb gisteren ook gelijk vlindernaalden staan prikken, doe ik normaal bijna nooit.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:26

Nee, dat zal hier dus ook dagelijkse kost gaan worden..

Hoe zo'n -IC beleid besloten wordt zal ook in het traject gaan veranderen. Het heeft inderdaad met de voorgeschiedenis van de patiënt te maken, de leeftijd, de prognose maar zal later ook meer op capiciteit besloten gaan worden verwacht ik.
En dan kan je dus ook te maken krijgen met familie die het er bv niet mee eens zijn en door willen behandelen tot het niet meer kan terwijl het beleid dus anders is. Dat lijkt me ook heftig.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:36

Ik heb veel respect voor jullie allemaal _/-\o_ .

Of dit nu wel of niet je werk is, het feit is dat jullie voor deze taak staan en we afhankelijk zijn van jullie goede zorgen. Zorg die we allemaal willen voor onze dierbaren en ons zelf. Voor jullie zijn dit ook onvoorziene omstandigheden en niet de vergelijken met het 'ongemak' die thuis werkende mensen hebben.
Als ik beelden zie, voel je bijna de druk, de lange uren, het ongemakkelijke werken in beschermende kleding, het zien van de schrijnende situaties. Mensen die zo ziek zijn en weinig bezoek kunnen ontvangen, jullie moeten dit aanzien.
In sommige ziekenhuizen al werkelijkheid, sommige wachtend op en dan zijn we nog niet eens op het hoogtepunt.

Ik woon in het 'epicentrum', maar heb (nog) geen ervaringen van dichtbij, waardoor het soms toch nog op afstand voelt. Maar dat is het niet en het is belangrijk dat te beseffen, het maakt mij bewust dat het enige wat ik kan doen is om in elk geval niet bij te dragen aan mogelijke verspreiding.

Ik hoop dat het voor jullie vol te houden is, het lijkt mij zo pittig, respect en dank!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:36

Ik lees jullie verhalen hier stilletjes mee ... Ik kan me alleen maar proberen inbeelden hoe het er in ziekenhuizen ed. nu aan toe gaat. Enorm respect en alle mogelijke virtuele steun die ik kan bieden aan het werk dat jullie doen! Meer dan netjes alle regels en maatregelen opvolgend kan ik momenteel niet voor jullie doen, maar ik hoop dat het iets zal uitmaken voor de toestanden die jullie nu dagdagelijks zullen meemaken. Alle sterkte toegewenst en oprecht bedankt voor de inzet!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:41

Kom me hier ook even melden... werk niet direct met coronapatienten maar wel in het ziekenhuis als verpleegkundige (op de psychiatrie). De sfeer is te omschrijven als onrustig, stilte voor de storm en moeilijk te bevatten. Wij zijn als ziekenhuis nu ‘fase rood’ ingegaan met bijpassende maatregelen, wat ik heftig vind. Veel patiënten ondervinden hier gevolgen van, zo mogen onze patiënten bijvoorbeeld niet meer op verlof en nemen wij geen geplande opnames meer aan (alleen via de SEH). Moeilijke tijden, maar het gevoel van saamhorigheid is groot en het team is sterk. Iedereen sterkte in deze gekke tijden!