[Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:22

Moderatoropmerking:
Zojuist al de eerste persoonlijke berichten weggehaald. Nogmaals voor eenieder: lees de OP nog eens heel goed indien je twijfels hebt met wat wel of niet kan qua reageren. Daarnaast nog een kanttekening. Wij kunnen niets doen aan pb berichten. Dit is echter geen vrijbrief om onfatsoenlijk met elkaar om te gaan in de pb.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:49

Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 05-03-20 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:52

Pocca_Locca schreef:
Wouw ik lees net dat ze in China nu vitamine C inzetten in de strijd tegen het Corona virus. Zo zie je maar weer. Niet alleen bij tetanus infecties blijkt het hoopgevend dus..

Vitamine C staat in het algemeen bekend als verhoger van de weerstand. Dat is helemaal niet zo gek. Het wordt gebruikt voor heel veel zaken, heel hoge dosissen vitamine C voor een korte periode.

Alleen is het eerder een supplement als een medicijn om even kort door de bocht te gaan. Je moet ten eerste op tijd zijn, want je kan niet altijd zo'n dosissen nemen en ten tweede is het alles behalve een echte bescherming, het is een boost van je weerstand.

IMANDRA

Re: [Centraal] Vaccinaties en wel/niet vaccineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:57

Ik kan even niet controleren hoe betrouwbaar de informatie is dus dat wel als kanttekening erbij, maar:

RD schreef:
Een ernstige complicatie van een besmetting met het nieuwe coronavirus (Covid-19) is een longontsteking. Bij sommige patiënten slaat het afweersysteem op hol en worden zeer veel signaalstoffen (cytokinen) geproduceerd, een zogeheten cytokinenstorm. Dit resulteert in een enorme ontstekingsreactie waarbij zich grote hoeveelheden vrije zuurstofradicalen (oxidanten) vormen. Deze agressieve stoffen beschadigen cellen en weefsels.

Als dit proces doorslaat, kan dit leiden tot orgaanfalen. Dit is precies wat gebeurt bij patiënten die overlijden aan een infectie met Covid-19. Door het heftige ontstekingsproces vermindert de zuurstofuitwisseling in de longen en daalt de zuurstofverzadiging in het bloed. Aansluiting op een kunstlong (extra corporele membraan oxygenatie, ECMO) is dan noodzakelijk, maar zelfs dat biedt niet altijd uitkomst, bijvoorbeeld omdat ook andere organen uitvallen. Dit was onder meer het geval bij de Chinese arts Li Wenliang, die begin februari stierf ten gevolge van een infectie met Covid-19.

Vitamine C is een antioxidant en kan bij orgaanfalen de grote hoeveelheden vrije zuurstofradicalen afvangen. Patiënten hebben in zo’n situatie echter vaak een nauwelijks meer meetbaar gehalte aan vitamine C. Op de intensive care van het Sentara Norfolk General Hospital in Norfolk (VS) behandelde internist prof. Paul Marik patiënten met orgaanfalen en sepsis daarom met hoge doses vitamine C per infuus, in combinatie met het hormoon hydrocortison en vitamine B1 (thiamine). Hij boekte daarmee opzienbare resultaten, zo meldde het RD september 2017.

https://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/vi ... -1.1636446

Laten we wel wezen: tetanus en corona zijn hele verschillende ziektebeelden dus absoluut niet vergelijkbaar. Bovendien wordt er niet álleen Vitamine C toegediend.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:57

Inderdaad, een sterke boost voor je immuunsysteem. Net als dat er immuun onderdrukkers of verzwakkers zijn onder voedingsmiddelen ( suiker bijvoorbeeld) zijn er ook versterkers.

Laten we dus maar hopen dat er niet eens een vaccin ontwikkeld hoeft te worden, dat scheelt toch wel weer *\o/*

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:03

Pocca_Locca schreef:
Inderdaad, een sterke boost voor je immuunsysteem. Net als dat er immuun onderdrukkers of verzwakkers zijn onder voedingsmiddelen ( suiker bijvoorbeeld) zijn er ook versterkers.

Laten we dus maar hopen dat er niet eens een vaccin ontwikkeld hoeft te worden, dat scheelt toch wel weer *\o/*

Ik denk dat dat echt niet de juiste conclusie is. Het is slim om met vitamine C een poging te doen om mensen te boosten, maar het effect gaat echt minimaal zijn. Dat kan je afleiden uit onderzoek over het onderwerp. Daarbij denk ik, en dit is puur op geheugen dus kan helemaal verkeerd zijn, dat de gegeven dosissen, om een merkbaar effect te hebben, zo belastend zijn dat dat slechts kort gegeven kan worden. Mij lijkt een vaccin dus een stuk minder belastend en een heeeel stuk effectiever. Als men dat ooit vindt en voldoende getest krijgt om te verdelen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:16

We zullen zien. Ik heb het trouwens altijd raar gevonden dat vaccins “gratis” worden aangeboden en gezond biologisch voedsel zoals groente en fruit alleen maar duurder wordt. Het zou toch een waardevolle investering in de gezondheid van de burgers zijn voor overheden om biologische groenten en fruit fors te sponsoren zo niet gratis aan te bieden aan de zwakkeren in de samenleving bijvoorbeeld..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:17

Pocca_Locca schreef:
We zullen zien. Ik heb het trouwens altijd raar gevonden dat vaccins “gratis” worden aangeboden en gezond biologisch voedsel zoals groente en fruit alleen maar duurder wordt. Het zou toch een waardevolle investering in de gezondheid van de burgers zijn voor overheden om biologische groenten en fruit fors te sponsoren zo niet gratis aan te bieden aan de zwakkeren in de samenleving bijvoorbeeld..

In Nederland en België zijn verse groenten en fruit eigenlijk best goedkoop tov veel andere landen. Vlees en geprepareerde producten zijn een heel stuk duurder in verhouding.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:22

En alles dat niet vers is, en stukken goedkoper daar zit veel suiker, zout en/ of genetisch gemodificeerde spullen zoals - maiszetmeel ;(

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:27

Pocca_Locca schreef:
En alles dat niet vers is, en stukken goedkoper daar zit veel suiker, zout en/ of genetisch gemodificeerde spullen zoals - maiszetmeel ;(

Maar volgens mij is dat gewoon niet waar? Verse seizoensgroenten zijn echt niet duur. Kijk eens in het leefloon topic, daar schrijft bijna iedereen met een heel beperkt budget dat ze vooral op groenten leven. Sommige kopen diepvries vanwege voordeel daarin, maar diepvries is bewezen vaak beter te zijn dan vers!

Ik denk dat je nu echt overdrijft. En het heeft helemaal niets met vaccins te maken. Daarnaast kan je niet ALLE groenten en fruit subsidiëren, er moet nog wat overblijven voor onderwijs en wegherstellingen ook :Y)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:33

Nou, zo zwart wit zei ik het toch ook niet? Het heeft in die zin met vaccins te maken omdat ik de vraag stel waarom vaccins wel gratis worden verstrekt, en groenten niet in sommige gevallen bijvoorbeeld. De overheden zijn rijk zat in het westen hoor! Het geld wordt alleen vaak verkeerd besteed. Dat is mijn mening.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:44

Pocca_Locca schreef:

Ik vind het op zich wel logisch (al mag groente en fruit zo goedkoop mogelijk maar das een ander onderwerp) aangezien vaccinaties niet dagelijks gegeven moeten worden en de kostenpost dus een stuk lager zal liggen. Dus met een lagere kostenpost kan je al veel zorgkosten besparen. Weet niet of er ook zo’n direct verband is bij voeding, maar dat is food for thought voor een ander topic.

Geld kan maar 1 keer worden uitgegeven. Dus als je groenten en fruit (al is het maar voor een bepaalde groep mensen) gratis wil maken zal het geld ergens anders vandaan moeten worden gehaald.
Als je 2 Elstar appels per persoon wil gaan geven (50ct pp per dag op basis van 1,89 kiloprijs en 150gr per appel), dagelijks, dan kost de regering dat bij 17 miljoen mensen zo’n 9.639.000 per dag. Per jaar is dat dus 3.518.235.000 euro. Waar wil je die 3,5 miljard vandaan halen? Dan heb je de groenten nog niet eens meegeteld en zit er geen variatie in fruit. De vaccinaties vanuit de overheid kostte in 2018 ‘maar’ ~95 miljoen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:49

Pocca_Locca schreef:
Nou, zo zwart wit zei ik het toch ook niet? Het heeft in die zin met vaccins te maken omdat ik de vraag stel waarom vaccins wel gratis worden verstrekt, en groenten niet in sommige gevallen bijvoorbeeld. De overheden zijn rijk zat in het westen hoor! Het geld wordt alleen vaak verkeerd besteed. Dat is mijn mening.

Omdat entingen goedkoop zijn (eenmalig eens per zoveel jaar) vergeleken met dagelijks gratis groente en fruit.

Nederland is zeker een rijk land maar geld kun je maar 1x uitgeven (helaas *D ).
Als iedereen in Nederland elke dag voor 2E gratis groenten/fruit mag kopen, kost dat 34 miljoen per dag.
Kosten 1 miljard per maand.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 02:10

Wat te denken van standaard volkstuinen in te plannen bij de bouw van nieuwbouw wijken. En in oudere wijken daar plaats voor te maken..En mensen te enthousiasmeren om gezamenlijk groenten en fruit te telen voor hun eigen blok. ( alleen degenen die er wat voor voelen uiteraard) Er zijn zoveel meer manieren om de bevolking gezonder te maken en houden dan alleen vaccineren. En op deze manier is het een kleine investering die zich terugbetaald. Op een gegeven moment loopt het, en levert het weer geld op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:03

Mooie samenvatting. Zuurstof kan inderdaad giftig zijn. Duikers leren hierhet 1 en ander over. Het onschuldige oxygen induced myopia is hier een voorbeeld van. Een te lange blootstelling aan zuurstof over een langere tijd ( enige dagen).
Een te hoge partiele zuurstofdruk kan direct dodelijk op je centrale zenuwstelsel inwerken onder water, bovenwater overleef je het wel (boven water in een decotank).

Wat zegt dit over vaccineren?
Kunnen er geen kindjes zijn die gevoeliger reageren en waar bepaalde hulpstoffen dus wel te veel zijn?
De doses voor een baby is gelijk, zelfde spuitje als bij oudere kinderen immers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:10

Ik mis alleen even hoe dit nog te maken heeft met het feit of vaccineren wel of niet werkt.

Ja, goede voeding (en slaap enz..) is belangrijk om ziektes te genezen. Als dietist zou ik voor iedere optie zijn om mensen betere voeding aan te bieden. Maar het op 1 lijn zetten met vaccinatie vind ik dan weer onzin.
Goede voeding en beweging en slaap enz enz helpen het lichaam zodat het zo goed mogelijk kan doen wat het moet doen. Maar het leert het lichaam niet wat de mazelen zijn zodat het virus geen kans maakt bij een potentiële epidemie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:13

germie schreef:
Mooie samenvatting. Zuurstof kan inderdaad giftig zijn. Duikers leren hierhet 1 en ander over. Het onschuldige oxygen induced myopia is hier een voorbeeld van. Een te lange blootstelling aan zuurstof over een langere tijd ( enige dagen).
Een te hoge partiele zuurstofdruk kan direct dodelijk op je centrale zenuwstelsel inwerken onder water, bovenwater overleef je het wel (boven water in een decotank).

Wat zegt dit over vaccineren?
Kunnen er geen kindjes zijn die gevoeliger reageren en waar bepaalde hulpstoffen dus wel te veel zijn?
De doses voor een baby is gelijk, zelfde spuitje als bij oudere kinderen immers.

Dat zou theoretisch kunnen. Sommige kinderen reageren allergisch, of hebben meer last van bijwerkingen dan andere kinderen.
Maar uit de praktijk is in al die jaren toch gebleken dat het dan echt om de extreme uitzondering gaat en dat geen enkel overlijden te wijten is aan de directe gevolgen van vaccinatie.
Dus theoretisch gezien had het gekunnen. In de praktijk blijkt het dus niet zo te zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:29

Ik heb zelf nog steeds het gevoel dat de psoriasis van mijn dochter te maken heeft met de vaccinatie als baby. Maar dat kan ik nooit meer onderzoeken of bewijzen of testen. Een paar dagen na de prik kreeg ze eerst de vijfde of zesde ziekte met hoge koorts en al die vlekjes. Na een paar dagen gingen die vlekjes over in een ander soort vlekjes/plekjes en na veel onderzoeken bleek ze uiteindelijk psoriasis guttata te hebben. Deze vlamde elke keer op na een verkoudheid of ziekte. Inmiddels wordt dit steeds minder met de jaren. Wel is het overgegaan in een soort andere vorm van psoriasis gecombineerd met eczeem.
De artsen zeiden dat psoriasis en zeker in zo’n uitbraak eigenlijk nooit voorkwam bij baby’s. En dit kwam vlak na de vaccinatie.
Achteraf had ik het anders willen doen maar daar hebben we nu niks meer aan. Het valt ook nooit meer te testen of ze het niet had gehad als ik later had gevaccineerd of niet had gevaccineerd. Ik ben nog steeds voorstander van vaccineren maar misschien had het op iets latere leeftijd beter geweest. Maar ja, dan had ze misschien de psoriasis alsnog wel gehad. Of niet... kom je nooit meer achter.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:01

Suzanne F. schreef:
Ik heb zelf nog steeds het gevoel dat de psoriasis van mijn dochter te maken heeft met de vaccinatie als baby. Maar dat kan ik nooit meer onderzoeken of bewijzen of testen. Een paar dagen na de prik kreeg ze eerst de vijfde of zesde ziekte met hoge koorts en al die vlekjes. Na een paar dagen gingen die vlekjes over in een ander soort vlekjes/plekjes en na veel onderzoeken bleek ze uiteindelijk psoriasis guttata te hebben. Deze vlamde elke keer op na een verkoudheid of ziekte. Inmiddels wordt dit steeds minder met de jaren. Wel is het overgegaan in een soort andere vorm van psoriasis gecombineerd met eczeem.
De artsen zeiden dat psoriasis en zeker in zo’n uitbraak eigenlijk nooit voorkwam bij baby’s. En dit kwam vlak na de vaccinatie.
Achteraf had ik het anders willen doen maar daar hebben we nu niks meer aan. Het valt ook nooit meer te testen of ze het niet had gehad als ik later had gevaccineerd of niet had gevaccineerd. Ik ben nog steeds voorstander van vaccineren maar misschien had het op iets latere leeftijd beter geweest. Maar ja, dan had ze misschien de psoriasis alsnog wel gehad. Of niet... kom je nooit meer achter.

Het zou ook getriggerd kunnen zijn door de vaccinatie, als in, je dochter zou het sowieso gaan krijgen maar vanwege de reactie van het immuunsysteem is het naar voren gekomen. Epilepsie kan namelijk ook getriggerd worden door een koortsstuip nav vaccinatie. Vaccinatie zorgt dus niet dát ze het krijgen maar dat het tot uiting komt. En als diegene niet had gevaccineerd was het wel getriggerd door iets anders, bijv. het doormaken van de ziekte zelf.

Na wat zoeken lijkt daar inderdaad een vermoeden van te zijn (ik heb de artikelen snel opgezocht en nog niet gefactchecked overigens). Van wat ik zo snel gelezen heb is psoriasis een genetische aandoening die door bepaalde omgevingsfactoren getriggerd kan worden, oa vaccinatie. Dat houdt dus in dat alhoewel je dochter’s psoriasis inderdaad tot uiting kan zijn gekomen door het vaccineren, het ook zo is dat -had je niet gevaccineerd- een andere trigger het tot uiting had gebracht (bijv. eerste schaafwondje, krasje of eerste keer verbrand door de zon).
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... ode=icot20
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4562095/
https://www.psoriasis.org/about-psoriasis/causes

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:55

Suzanne F. schreef:

Dat is echt ontzettend vervelend.. jouw verhaal illustreert wel waarom eventuele vaccinatieschade zelden te bewijzen is denk ik.
Mijn moeder( geboren in de jaren veertig, en alle gewone kinderziektes gehad) werkte tijdens de zwangerschap van mijn zus, in de zwakzinnigenzorg ( jaren zeventig)
Er was een geval van rode hond op haar groep. Ze kreeg een rode hond vaccinatie omdat de baby gevaar zou lopen. Kort daarna kreeg mijn moeder gevaarlijk hoge bloeddruk en moest in het ziekenhuis opgenomen worden.
Uiteraard zijn de bedoelingen goed geweest, maar naar mijn idee was het niet nodig geweest omdat mijn moeder gewoon alle kinderziektes heeft gehad dus genoeg kwalitatieve antistoffen had gehad voor rode hond.
Dat mijn zus op haar dertiende gordelroos kreeg, en daarna psoriasis tot op de dag van vandaag, mogen we uiteraard niet klakkeloos linken aan die rode hond enting van ons moeder, maar ik vind het wel verdacht. En: hoeveel van dit soort gevallen blijven er onder de radar, doordat klachten zelden direct na een inenting opkomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:05

Een deel van deze klachten kan zeker aan inenten te danken zijn denk ik. Maar men wil of kan het niet onderzoeken.
Het is toch ook zo dat na bepaalde blessures of ziekten er een grotere kans op terugkomen ( bijv jicht) is of op een ander probleem later (loslatend netvlies grotere kans dat ander oog ook keer loslaat).
Ben je dan tegen vaccinaties? Nee, maar ik denk wel dat bepaalde bijwerkingen onterecht ontkend worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:10

Aangezien gordelroos vaak veroorzaakt wordt door het waterpokkenvirus (of te wel gelinkt aan een normaal doorgemaakte waterpokken infectie), vind ik het wel een beetje bijzonder om te proberen dit te linken aan een rode hond vaccinatie van de moeder 13 jaar geleden.

Dit voelt voor mij een beetje als een fase die mijn moeder had dat ze bepaalde latere problemen probeerde te linken aan het suikerwater wat ik als baby de eerste paar dagen kreeg (zoals zoveel babies) omdat de borstvoeding niet lukte.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-03-20 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:13

@Pocca: Heeft je zus ooit waterpokken gehad voordat ze gordelroos kreeg? En voor psoriasis: zie mijn reactie boven je. Je kan die ziektebeelden inderdaad niet klakkeloos linken aan een enting die je moeder heeft gehad. Hoge bloeddruk kan door heel veel factoren komen. Het kan bijv. ook gewoon door de zwangerschap zelf komen: "Sommige vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap een hoge bloeddruk. Na de zwangerschap herstelt de bloeddruk zich vaak weer. " Of was ze extra gestressed doordat haar baby gevaar liep op rode hond.

En over die vaccinatie van rode hond: je wil als zwangere vrouw echt geen rode hond krijgen.

@Germie: Als er een vermoeden is dan wordt dat echt onderzocht hoor. Kijk maar naar autisme, allergieën, etc.
Wat je zegt over de grotere kans op terugkomen klopt. Echter is dat het geval bij bepaalde ziektes (bijv. gordelroos bij waterpokken) en niet bij de vaccinaties. Bijwerkingen worden heel streng bijgehouden en als er ook maar enig vermoeden is dan wordt dat onderzocht.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 05-03-20 10:17, in het totaal 3 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:14

Sizzle schreef:
Aangezien gordelroos vaak veroorzaakt wordt door het waterpokkenvirus (of te wel gelinkt aan een normaal doorgemaakte waterpokken infectie), vind ik het wel een beetje bijzonder om te proberen dit te linken aan een vaccinatie van de moeder 13 jaar geleden.

Dat zeg ik niet. De link waterpokken gordelroos is er. Krijg je waterpokken van inenten?
Maar je leest ook van narcoleptie direct na inenten en huidirritaties die dan later chronisch worden. Misschien toch een verband, maar heel lastig te bewijzen verband?

Is de link met autisme onderzocht? Kan het niet gewoon zijn dat je sommige vormen van autisme bij hele jonge kinderen niet kunt zien?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:17

Ik reageerde niet op jou Germie.
En als je mij nu serieus de vraag stelt of je waterpokken krijgt van een rode hond vaccinatie dan krijg ik sterk het vermoeden dat je expres zit te provoceren.