Abortuspil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:49

Arethe schreef:
Ja dat weet ik, uit ervaring zelfs. Hoezo?

Omdat er staat dat jij ook ooit een morning after pil hebt genomen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:47

[url][/url]
Palmera schreef:
Dacht jij dat ze voor haar plexier zwanger werd? En nu voor de ultieme ervaring een abortus wil?

Zeker niet. Dat bedoel ik precies. Zo kind weet niet wat gevolgen zijn van het hebben van seks. Ze had net zo goed een soa kunnen oplopen of nog erger aids. Ook kan ze hier in gebruikt worden door anderen.

Heel treurig dit, het kan best grote gevolgen hebben voor de toekomst van het kind.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:57

Blussem schreef:
[url][/url]
Palmera schreef:
Dacht jij dat ze voor haar plexier zwanger werd? En nu voor de ultieme ervaring een abortus wil?

Zeker niet. Dat bedoel ik precies. Zo kind weet niet wat gevolgen zijn van het hebben van seks. Ze had net zo goed een soa kunnen oplopen of nog erger aids. Ook kan ze hier in gebruikt worden door anderen.

Heel treurig dit, het kan best grote gevolgen hebben voor de toekomst van het kind.

Ze weet zeer goed wat de gevolgen kunnen zijn, daarom was ze ook aan de pil. M.b.t geslachtsziektes: we weten simpelweg niet of zij en haar partner zich hebben laten testsn voordat het condoom afging. Al die aannames zijn dus niet aan de orde.

Tuurlijk kan ze gebruikt worden. Maar dat kan ook zonder seks vooraf te hebben gehad. ;)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:59

Blussem schreef:
Palmera schreef:

Joh, ze is 15 hoor, geen 5. Ik wist op die leeftijd al dondersgoed hoe de koetjes en de kalfjes werkten. Ik geloof dat onze echte uitgebreide seksuele voorlichting in de 2e klas was dus toen was ik een jaar of 13. En ook toen wisten de meesten al wel enigzins hoe seks en condooms etc werkte.

Blussem

Re: Abortuspil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:09

Kind van 15 weet nooit van te voren hoe is om op 15de zwanger te worden en mogelijk arbotus te moeten plegen. Een kind wel je echt hier niet mee belasten in zijn jonge jaren. Pil, condoom, enz is niet 100% veilig. Dit meisje is hier een voorbeeld van. Heel treurig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:16

Blussem schreef:
Kind van 15 weet nooit van te voren hoe is om op 15de zwanger te worden en mogelijk arbotus te moeten plegen. Een kind wel je echt hier niet mee belasten in zijn jonge jaren. Pil, condoom, enz is niet 100% veilig. Dit meisje is hier een voorbeeld van. Heel treurig.

Dat weet iemand van 18, 20 of 35 ook niet per se.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:17

Blussem schreef:

Zelfs als ik nu zwanger zou worden zou ik dat niet weten :')
Een 15 jarige zal de gevolgen minder goed in kunnen schatten, dat is zeker waar. Maar met het NLe onderwijs weten de meeste kinderen/tieners echt wel hoe seks werkt en wat voorbehoedsmiddelen en SOA's zijn. En zoals al eerder aangegeven was ze aan de pil, dus een zeker gevoel van verantwoordelijkheid zal ze wel gehad hebben.
Wees blij dat ze er nu al wat aan wil doen, en het niet uit angst wegstopt totdat het te laat is.

En óók als volwassene blijven voorbehoedsmiddelen niet 100% veilig. Zoals ik al eerder aangaf zelf 2x in de MAP moeten gebruiken waarvan 1x erg close ging zijn of hij wel of niet ging werken ivm eisprong. Die 2-3 weken in spanning zitten om er achter te komen of ik een probleem had of niet waren niet bepaald grappig. Moeten we dan met zijn allen helemaal geen seks meer hebben tenzij je op het punt staat om aan kinderen te beginnen? Alsjeblieft niet zeg :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:22

_San87_ schreef:
Blussem schreef:

Dat weet iemand van 18, 20 of 35 ook niet per se.

Nee maar dan kan je wel de consequenties veel beter dragen. Een volwassen iemand kan de beslissingen meer weloverwogen nemen en ook de gevolgen dragen. Een kind niet. Ik vind zo jong seks hebben gewoon echt niet oké, vooral omdat de gevolgen zo heftig kunnen zijn als het misgaat. Het is niet zomaar leuk onschuldig knuffelen. Het is een kind een mes geven om mee te spelen. Een mes kan heel handig en nuttig zijn in volwassen kundige handen. Maar voor een kind heel gevaarlijk, zeker zonder goede voorlichting over wat er kan gebeuren. Er wordt veel te licht gedacht over seks bij kinderen. En dit bewijst ook weer dat het zo is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:24

Eerst en vooral:
Ts; Wat ben jij een goede vriendin. :) Je onder de spreekwoordelijke bokt-bus gooien en hulp zoeken voor jouw vriendin.
Abortuspil is bij mijn weten enkel via de dokter verkrijgbaar. Of je dat geheim kan houden durf ik te betwijfelen maar alles hangt af van de situatie van jouw vriendin natuurlijk. :) Ik lees dat jullie hulp krijgen van een bokker. Ik denk iig wel dat het verstandig is om te zorgen dat minstens één volwassene (of dat nu je ouders zijn of niet.) op de hoogte is en jullie kan bij staan.

Maureen: super dat jij TS en haar vriendin gaat helpen! Ik hoop dat ze hier doorkomen. :(:)

Wb de rest van dit topic op wat uitzonderingen na: schamen jullie je niet een beetje?

Een 15jarige vraagt om HULP en jullie gaan dit soort reacties geven i.p.v daadwerkelijk hulp te bieden?
Wie zegt dat de seks gewilt was in dit geval?

Gezien ze de pil heeft is er over seks gepraat met de ouders of iig met de dokter. Dus er is een andere reden dat dit meisje het niet wil bespreken. Waarschijnlijk een zwaar wegende. :n En jullie gaan z**ken over of seks op 15 kan?
Open daar een apart topic over als het je zo hoog zit en laat TS en haar vriendin hier de hulp krijgen die ze nu nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-03-20 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:25

Suzanne F. schreef:
Nee maar dan kan je wel de consequenties veel beter dragen. Een volwassen iemand kan de beslissingen meer weloverwogen nemen en ook de gevolgen dragen. Een kind niet. Ik vind zo jong seks hebben gewoon echt niet oké, vooral omdat de gevolgen zo heftig kunnen zijn als het misgaat. Het is niet zomaar leuk onschuldig knuffelen. Het is een kind een mes geven om mee te spelen. Een mes kan heel handig en nuttig zijn in volwassen kundige handen. Maar voor een kind heel gevaarlijk, zeker zonder goede voorlichting over wat er kan gebeuren. Er wordt veel te licht gedacht over seks bij kinderen. En dit bewijst ook weer dat het zo is.

Ik ben vooral wel benieuwd vanaf welke leeftijd het van jou dan wel is toegestaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:34

Blacky94 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik ben vooral wel benieuwd vanaf welke leeftijd het van jou dan wel is toegestaan.

Nou het komt vooral aan op communicatie. Vanaf een jaar of 16 is nog niet eens zo enorm verkeerd maar dan wel vanuit een hele goede voorlichting en vertrouwensband met je ouders. Als mijn dochter met 16 jaar een vriendje heeft en aangeeft daar aan toe te zijn dan mag ze gerust aan de pil en ga ik condooms kopen voor haar, geen probleem. Maar er wordt heel goed gepraat over normen, omgangswaarden, veiligheid en vooral over dat ze altijd bij mij terecht kan als er iets is. Dus ook als ze in het meest onfortuinlijke geval zwanger raakt. Dan kan ze daar altijd bij mij mee komen en praten we erover en kijken we wat we gaan doen. Dat is dus het mes en de voorlichting die erbij hoort.
In principe is seks iets voor volwassenen vind ik zelf maar het is heus niet dat ik mijn dochter verbiedt om onder de 18 seks te hebben. Maar wel in open gesprekken zonder schaamte en met volledige voorlichting in vertrouwen.
En dat mist bij het meisje uit de openingspost. Blijkbaar mocht ze wel aan de pil van haar ouders maar dan hebben ze wel steken laten vallen bij de overige voorlichting en vooral in de vertrouwensband.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:38

Ayasha schreef:
Eerst en vooral:
Ts; Wat ben jij een goede vriendin. :) Je onder de spreekwoordelijke bokt-bus gooien en hulp zoeken voor jouw vriendin.
Abortuspil is bij mijn weten enkel via de dokter verkrijgbaar. Of je dat geheim kan houden durf ik te betwijfelen maar alles hangt af van de situatie van jouw vriendin natuurlijk. :) Ik lees dat jullie hulp krijgen van een bokker. Ik denk iig wel dat het verstandig is om te zorgen dat minstens één volwassene (of dat nu je ouders zijn of niet.) op de hoogte is en jullie kan bij staan.

Maureen: super dat jij TS en haar vriendin gaat helpen! Ik hoop dat ze hier doorkomen. :(:)

Wb de rest van dit topic op wat uitzonderingen na: schamen jullie je niet een beetje?

Een 15jarige vraagt om HULP en jullie gaan dit soort reacties geven i.p.v daadwerkelijk hulp te bieden?
Wie zegt dat de seks gewilt was in dit geval?

Gezien ze de pil heeft is er over seks gepraat met de ouders of iig met de dokter. Dus er is een andere reden dat dit meisje het niet wil bespreken. Waarschijnlijk een zwaar wegende. :n En jullie gaan z**ken over of seks op 15 kan?
Open daar een apart topic over als het je zo hoog zit en laat TS en haar vriendin hier de hulp krijgen die ze nu nodig hebben.

Helemaal mee eens. Ik vind het ook echt niet gepast om hier een discussie te voeren over iets waar TS/ haar vriendin niks aan hebben. Hiermee maak je het taboo om het te vertellen alleen maar groter. Ik vind het zeker wel een interessante discussie, maar open dan een nieuw topic..
TS en vriendin, ik wens jullie alle sterkte en wijsheid toe!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:39

Suzanne F. schreef:

Ik vind niet dat je hier een leeftijd aan kan hangen. De ene is op jonge leeftijd al zo volwassen in het lichaam dat je hormonen op gaan spelen, dat je gaat uitproberen en misschien al snel meer wilt.

Ik denk dat het vooral enorm belangrijk is om als ouders hier vroeg bij te zijn. Op school is sexuele voorlichting een goed item, maar met je vrienden doe je er al gauw lacherig om (zeker de jongens). Ik vind het belangrijk dat je thuis een goede sfeer hebt zodat je daarover kan praten. Dat als jij merkt dat je dochter/zoon meer interesse krijgt in seks dat je hem/haar verteld dat dat heel normaal is, maar dat er voorzichtig mee omgegaan moet worden. Je kan je dochter aan de pil zetten bijvoorbeeld, of naar de huisarts sturen voor iets. Veel meiden slikken overigens al de pil ivm de menstruatie.
Jongens vertel je een condoom te gebruiken.

Daarnaast vind ik dat de taboe rondom seks eraf moet. Ik kan over álles praten met mijn beste vriendin en ook tijdens het avondeten hebben we het over seks. Maar gisteren liep ik op de huishoudbeurs, daar reageerde een vrouw toch erg defensief toen ik vroeg of zij in de rij stond voor de easytoys stand :') .

Zodra het normaal is om over te praten, zullen de pubers er ook meer open voor staan om aan te nemen wat voor consequenties eraan vast hangen denk ik :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:49

Niet iedereen begint aan de pil om zwangerschap te voorkomen.. Ik was al heel vroeg aan de pil i.v.m menstruatie klachten. En jongens waren voor mij laaaaaang nog niet in beeld. Wat moest ik met jongens? Ik werd verliefd, maar vriendjes kwamen er niet echt, laat staan de seks. Dat kwam pas allemaal later. En het lezen van de bijsluiter heb ik ook pas gedaan toen ik seks ging hebben. Daarvoor was een pilletje niet zo erg natuurlijk. Nu ga ik voor mijn gevoel dood als ik een uur later slik, terwijl ik weet dat ik nog ruim de tijd heb. :+

En dan nog, zelfs met condoom én pil geeft het geen 100% garantie.

En dat iemand anders een kind goede voorlichting zou geven, bespreekbaar maakt en helpt zover dat gaat.. Wilt niet zeggen dat iedereen dat zo doet. Als ik naar mijzelf kijk, heb ik vrij weinig meegekregen en tóch wist en weet ik dondersgoed hoe het allemaal werkt. En niet iedereen is 'zo dom'. Veel pech en het is gebeurd.. En als je dan ook nog een familie hebt die absoluut niet wilt hebben dat jij een kind weg laat halen en jij wilt absoluut het kind niet. Lijkt mij lastiger dat je vervolgens wel een kind moet krijgen, want een ander bepaald dat en andersom ook, jij wilt het kind en je ouders bepalen maar dat het weg moet of anders.. Moet er niet aan denken. %)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:08

Suzanne F. schreef:
Nou het komt vooral aan op communicatie. Vanaf een jaar of 16 is nog niet eens zo enorm verkeerd maar dan wel vanuit een hele goede voorlichting en vertrouwensband met je ouders. Als mijn dochter met 16 jaar een vriendje heeft en aangeeft daar aan toe te zijn dan mag ze gerust aan de pil en ga ik condooms kopen voor haar, geen probleem. Maar er wordt heel goed gepraat over normen, omgangswaarden, veiligheid en vooral over dat ze altijd bij mij terecht kan als er iets is. Dus ook als ze in het meest onfortuinlijke geval zwanger raakt. Dan kan ze daar altijd bij mij mee komen en praten we erover en kijken we wat we gaan doen. Dat is dus het mes en de voorlichting die erbij hoort.
In principe is seks iets voor volwassenen vind ik zelf maar het is heus niet dat ik mijn dochter verbiedt om onder de 18 seks te hebben. Maar wel in open gesprekken zonder schaamte en met volledige voorlichting in vertrouwen.
En dat mist bij het meisje uit de openingspost. Blijkbaar mocht ze wel aan de pil van haar ouders maar dan hebben ze wel steken laten vallen bij de overige voorlichting en vooral in de vertrouwensband.

Oprechte vraag, maar breng je dat ook zo over aan je dochter? Ik vind dat het voor je 16/17/18e niet mag want dan ben je er nog niet klaar voor?

Ik snap best je gedachten erachter, maar ik denk ook dat het puber eigen is om te denken dat je volwassener bent en te vinden dat je die inschatting zelf prima kan maken, ook als het niet zo is. Ook als er goede voorlichting is geweest. Dat is ontdekken, grenzen opzoeken, zelfstandig willen zijn, leren omgaan met hormonen en gevoelens en gewoon een slechtere impulscontrole, juist omdat ze de gevolgen niet voldoende kunnen overzien. Dan kan je wel zeggen dat je het als ouder verbiedt of bijstuurt, maar hoe goed de band ook is denk ik dat elke puber op enig moment iets uithaalt wat niet in overleg, en zonder dat de ouders het weten, gebeurd.

Ik zou dan bang zijn dat als jij altijd hebt aangegeven dat je het voor haar 16e niet acceptabel vindt en je dochter doet het, als op enig moment eigenwijze puber, toch als ze 14 of 15 is, dat ze dan juist de ruimte niet zou voelen om naar jou toe te komen. Ondanks een verder goede vertrouwensband.

TS, fijn dat je je vriendin zo wilt helpen. Ik hoop dat je goede tips hebt gehad via pb en dat de huisarts haar kan helpen en alle belangen goed meeweegt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:12

Njah ik denk dat de manier van Suzanne F alleen maar averechts zou (gaan) werken...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:13

En je dochter moet ook maar net de behoefte voelen om over dergelijke intieme dingen met moeders te praten. Ook dat kun je niet afdwingen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:14

Ik zie het al voor me dat Ik mm hele seksleven en behoeftes bij mn moeder op tafel klap(te) _O-

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:30

Suzanne F. schreef:

Je klinkt als mijn moeder. En ik ben op m’n 14e ontmaagd, vervolgens op m’n 14/15e nog meerdere andere sekspartners gehad. En hell no dat ik m’n ouders er iets over vertelde.

Ja, ze praatten er over met mij en m’n zusje. Maar door zo duidelijk hun eigen mening te geven (seks hoort niet zo vroeg, alleen met iemand waar je echt van houdt, je moet minstens halfjaar wachten), vertelde ik vooral niets omdat ik het heel anders deed.

Jij kan wel de woorden zeggen dat ze altijd overal over kan praten. Maar hoe je verder er in staat, vraag ik me ook af of je dochter ook dat gevoel heeft bij jou. Had ik in elk geval niet bij m’n ouders.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:35

In een gevoelig topic als deze vind ik sommige reacties en aannamens behoorlijk kwetsend. Zelfs als er een kern van waarheid in de aannames zit lijkt dit me niet de plaats en het moment om een trap na te geven!

Er wordt in de topic om HULP gevraagd maar ondertussen worden er verwijten gemaakt die de situatie voor de meisjes beslist niet makkelijker maken.

Hopelijk wordt er nog ingegrepen. Ik heb in ieder geval getemd!

TS, hopelijk trekken jullie je niet alles persoonlijk aan! Ik lees dat er gelukkig hulp is aangeboden en ga er daarmee vanuit dat er voor jullie de juiste zorg komt!
Laat het topic dan alsjeblieft voor wat het is want daar hebben jullie op deze manier niets meer aan

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:57

Ik ben helemaal voor het open communiceren en ik hoop dat als ik ooit kinderen mag krijgen ik rond die leeftijd het vertrouwen heb gegeven dat ze met alles bij mij terecht kunnen. Betekend echt niet dat alles op tafel moet, alhoewel ik het qua taboe zeker met Marjo eens ben, maar vooral dat als er wel wat is ze me weten te vinden. Of ze nu 14 of 24 zijn. Plus wat zij ook al aangeeft, de ene 15jarige is de andere niet.

Verder herken ik mijzelf in wat linoleum schrijft. Op zich niet veel taboe op seks enzo, maar er werd tegelijkertijd wel benadrukt dat ik misschien beter nog even kon wachten. En toen het eenmaal wel zover was (ik was bijna 17 dus nog niet eens zo jong als sommige anderen) is een bepaalde vraag zodanig geformuleerd dat ik nog steeds geen positieve herinneringen heb aan de manier waarop naar buiten kwam dat ik toen al seks gehad had. Ik was een vrij rustige verstandige puber maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nog voorzichtiger werd in wat ik wel en niet deelde. Ondanks dat de band met mijn moeder verder prima is.
Zelfs nu ik op een leeftijd kom dat een mogelijke zwangerschap binnen een jaar of 2-5 best reëel is, benadrukte ze een tijd geleden toch nog even dat ze voorlopig geen oma wil worden. Als volwassene denk ik nu "joh, dat zoek is zelf wel uit" maar 10 jaar geleden was wat mijn ouders zeiden veel belangrijker.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:02

Natuurlijk is communicatie met je kind belangrijk. En zijn normen en waarden zijn dat ook. Maar ook elk kind is weer anders, en elk kind komt op een bepaald moment in de fase waarin seks interessant wordt en waarin ouders ineens een stuk minder belangrijke rol spelen omdat diezelfde kinderen dan ineens ook denken veel volwassener te zijn.

Dan kun je nog zo’n goede moeder willen zijn en de pil en condooms voor je dochter kopen op het moment dat jij denkt dat het kind daar aan toe is, maar wie zegt dat dat zelfde kind dat nog met jou wil delen?

Ik heb een super goede band met mijn ouders en ik kan alles met ze delen. Maar toen ik die leeftijd had en seks ging ontdekken, denk je toch echt niet dat ik dat rustig met een kop thee aan mijn moeder ging vertellen? Ik heb de pil gevraagd onder de noemer menstruatie klachten en daarna heb ik het lekker zelf uitgezocht. Dan kun je lang door hameren op communicatie, maar als een puber eenmaal iets in kop heeft, heeft ie het niet in z’n kont (of wel, maar dat is dan weer een ander verhaal :+ ).

Ts ik wens jou en je vriendin veel sterkte, een ongelukje kan gebeuren en als zij gewoon aan de pil was is haar niets kwalijk te nemen. Ik hoop dat een gesprek met de huisarts voldoende gaat zijn als zij haar ouders er niet bij wil betrekken. Heeft zij eventueel niet een andere volwassene die zij wel in vertrouwen kan nemen en die daar eventueel bij aanwezig wil zijn?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:03

Eleionomae schreef:
Ts ik wens jou en je vriendin veel sterkte, een ongelukje kan gebeuren en als zij gewoon aan de pil was is haar niets kwalijk te nemen. Ik hoop dat een gesprek met de huisarts voldoende gaat zijn als zij haar ouders er niet bij wil betrekken. Heeft zij eventueel niet een andere volwassene die zij wel in vertrouwen kan nemen en die daar eventueel bij aanwezig wil zijn?

Ik heb contact met TS en haar vriendin en ga hun er doorheen helpen mocht dat nodig zijn :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:05

Maureen95 schreef:
Eleionomae schreef:

Ik heb contact met TS en haar vriendin en ga hun er doorheen helpen mocht dat nodig zijn :)

Dat is echt heel fijn Maureen :) Wat super dat jij ze hiermee helpt :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:07

Maureen95 schreef:
Eleionomae schreef:

Lief van je :)