WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:41

purny schreef:
Nickolay schreef:
Ik heb sinds mei 2019 huishoudelijke hulp via de WMO.
In de papieren staat 3 uur per 2 weken. Nu is ze elke keer na 1,5 uur al weg.

Is ze elke week na 1,5 uur weg? Want dan zou het wel moeten kloppen aangezien ze 3 uur per 2 weken aanwezig moet zijn.

Purny even het topic, of alleen de berichten van de TS lezen, dan had je een antwoord.

De hulp komt 1x in de 2 weken 3 uur ipv elke week 1,5. Zo heeft de TS de uren waar de recht op heeft maar minder vaak iemand over de vloer en dus belasting.
Alleen gaat ze na 1.5 uur ipv de 3 uur die moet al weg.

TS, wel heel toevallig inderdaad. Kan natuurlijk maar heb er wel vraagtekens bij. Hopelijk lost ze het volgende week op.

Kan iemand (als je in de buurt woont wil ik dat ook wel) niet even je toilet, wastafel en vloer komen doen deze week?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:01

MarliesV schreef:
TS, wel heel toevallig inderdaad. Kan natuurlijk maar heb er wel vraagtekens bij. Hopelijk lost ze het volgende week op.

Kan iemand (als je in de buurt woont wil ik dat ook wel) niet even je toilet, wastafel en vloer komen doen deze week?

Mijn familie en vrienden wonen in Noord Holland, dus dat is niet te doen bijna 2,5 uur enkele reis.
Heb wel een buurvrouw/vriendin hier, maar dit heeft zelf zware rugklachten.

Ik vond het ook apart dat ze een half uur van te voren een bericht stuurde en hier nog geen 15 minuten vandaan woont. Maar misschien was ze al ergens anders geweest.

edit zaterdag krijg ik een gratis proefmaaltijd van VanSmaak. Ik ben benieuwd

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:18

Dag Nickolay, als jij niet tevreden bent met de hulp die je krijgt, betaald vanuit WMO dan kan ik je aanraden contact op te nemen met je WMO contactpersoon.

Zij hebben de indicatie afgegeven en betalen ook voor die 3 uur.
Als je het moeilijk vind om te bespreken is de gemeente ook verplicht om jou gratis ondersteuning te geven in de vorm van een sociaal raadslid of maatschappelijke werker ( dat is per gemeente anders). Zo is dat geregeld in de wet WMO 2015. 40m2 kun je in 3u makkelijk doen en ook nog extra dingen zoals koelkast ook....

Veel succes, erg vervelend....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:19

Heb je een contract met het bureau waar deze dame vandaan komt?

Dan zou ik daar even mee bellen en de situatie voorleggen. En vragen of er in ieder geval voor de hygiene iemand kan komen om even de echt noodzakelijke dingen (wat ik een toilet onder andere wel vind) kan doen deze week.

Fijn dat je zaterdag een gratis proefmaaltijd krijgt!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 18:10

MarliesV schreef:
Heb je een contract met het bureau waar deze dame vandaan komt?

Dan zou ik daar even mee bellen en de situatie voorleggen. En vragen of er in ieder geval voor de hygiene iemand kan komen om even de echt noodzakelijke dingen (wat ik een toilet onder andere wel vind) kan doen deze week.

Fijn dat je zaterdag een gratis proefmaaltijd krijgt!

Ze worden rechtstreeks door de WMO betaald. Maar er is dus wel een soort van zorgovereenkomst.
Ik wacht even af hoe het gaat lopen en anders neem ik volgende week contact op met mijn WMO consulente.

Ze kunnen geen vervanger regelen, dat had ik vanmiddag al gevraagd

Annick75

Re: WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:59

Mocht je je WMO consulente spreken, vraag dan gelijk even na hoe het zit met vervanging. Meestal mogen ze maar een beperkt aantal keren per jaar overslaan, hier is dat iets van 6 keer.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 19:13

Annick75 schreef:
Mocht je je WMO consulente spreken, vraag dan gelijk even na hoe het zit met vervanging. Meestal mogen ze maar een beperkt aantal keren per jaar overslaan, hier is dat iets van 6 keer.

Dit is de eerste keer dat zij afzegt. Zelf heb ik het wel al een paar keer moeten afzeggen helaas

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:40

Maar dan weet je wel voor de toekomsthoe vaak ze mogen verzuimen, want er zijn ook nog vakanties natuurlijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:18

Annick75 schreef:
Maar dan weet je wel voor de toekomsthoe vaak ze mogen verzuimen, want er zijn ook nog vakanties natuurlijk.

Normaliter krijg je dan vervanging. Als mijn hulp niet kan, regelen we altijd iets anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:20

Hevonen schreef:
Annick75 schreef:

Normaliter krijg je dan vervanging. Als mijn hulp niet kan, regelen we altijd iets anders.

Die vervanging moet er wel zijn. Ik hoor ook vervanging te krijgen, maar vaak komt er niemand en mag ik blij zijn als er de week erna wel iemand komt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:28

Ik zou via WMO een andere zorgverlener aanvragen, dit is niks. Het is de bedoeling dat je erop kunt vertrouwen, niet dat je aan je lot wordt overgelaten.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 00:36

Ts ik ben zelf huishoudeljjke hulp en schrik hier van,
Ik raad je aan nu al contact op tenemen met hef wmo. Dit kan echt niet.

Jou slaap kamer behoort tot 1 van de belangrijkste ruimtes. Beddengoed geeft veel stof. Dit pak je dus elke keer als je er bent al hulp zijnde.
Wc en badkamer zijn voor mij ook standaard.

Als jij vraagt om de koelkast schoon te maken dan wordt die schoon gemaakt of er moet geen tijd meer zijn dan is overleg mogelijk, moet ik eerlijk bekennen wij hebben ook zo een soort lijsten. Nou daar kijk ik nog niet naar. Ik kijk wat er gebeuren moet. Vraag of de clienten nog iets extra's willen. Maar maak me tijd wel vol. Buiten dat er bij een hoop clienten het enigste is wat er gebeurt is wat wij doen, is het ook gewoon het contact voor de clienten vaak heel fijn.

Maar dat jou hulp er standaard na 1,5 uur vandoor gaat schrik ik van. Zeker als er dan nog genoeg te doen is, en als jij er dan over belt en zei gelijk de eerst volgende keer afmeld. Dan is er duidelijk geen klik tussen jullie, kan jou hulp niet tegen de kritiek. Daarnaast vind ik het ook wel slecht daf kantoor zegt ja maar die taken zijn niet altijd haalbaar in de tijd, terwijl je duidelijk in je mail al aangaf dat ze er na 1.5 uur al weer vandoor ging.

Wat ik mij heel eerlijk wel af vraag, heb je ooit een normaal gesprek met je hulp gehad? ik lees ook van uit jou dat je veel al in je bed ligt met een boek of je laptop. En nu zou mij dat weinig uit maken maar toen ik net begon zou ik daar ook wat onrustig van zijn geworden wat moet ik doen? Vind ze het wel fijn dat ik kom? Wil ze wel dat ik op haar slaapkamer kom als zei zich daar terug trekt? Mesvhien heb jij juist meer baat bij een zelf standiger en mondiger persoon die jou komt helpen. Iemand die jou durft te vragen van god vind je het wek fijn als ik op de slaapkamer kom als jij daar bent. Iemand die wat meer ziet en uit zich eigen doet.

En dat is geen aanval naar jou, want als ik jou verhaal lees heb jij je eigen redens om je terug te trekken, maar als jou hulp daar niet van op de hoogte is, en daarnaast zelf niet zelfstandig genoeg is en jou eigenlijk niks durft te vragen. Dan heb je een hele verkeerde combinatie en is het voor jou meschien wel goed om dit in een gesprek met het wmo mee te nemen. Zodat je hopelijk dan wel een passende hulp krijgt waar jij blij mee bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:45

Nicolay, lees nu dat het al 10 maanden zo gaat , waarom niet veel eerder aan de bel getrokken. Zou er serieus werk van maken, ook richting gemeente want dit is 30 uur niet geleverd en wel betaald . En dat is veel geld.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 10:49

hanny_jelke schreef:

Jou slaap kamer behoort tot 1 van de belangrijkste ruimtes. Beddengoed geeft veel stof. Dit pak je dus elke keer als je er bent al hulp zijnde.

Als jij vraagt om de koelkast schoon te maken dan wordt die schoon gemaakt of er moet geen tijd meer zijn dan is overleg mogelijk, moet ik eerlijk bekennen wij hebben ook zo een soort lijsten. Nou daar kijk ik nog niet naar. Ik kijk wat er gebeuren moet. Vraag of de clienten nog iets extra's willen. Maar maak me tijd wel vol. Buiten dat er bij een hoop clienten het enigste is wat er gebeurt is wat wij doen, is het ook gewoon het contact voor de clienten vaak heel fijn.

Maar dat jou hulp er standaard na 1,5 uur vandoor gaat schrik ik van. Zeker als er dan nog genoeg te doen is, en als jij er dan over belt en zei gelijk de eerst volgende keer afmeld. Dan is er duidelijk geen klik tussen jullie, kan jou hulp niet tegen de kritiek. Daarnaast vind ik het ook wel slecht daf kantoor zegt ja maar die taken zijn niet altijd haalbaar in de tijd, terwijl je duidelijk in je mail al aangaf dat ze er na 1.5 uur al weer vandoor ging.

Wat ik mij heel eerlijk wel af vraag, heb je ooit een normaal gesprek met je hulp gehad? ik lees ook van uit jou dat je veel al in je bed ligt met een boek of je laptop. En nu zou mij dat weinig uit maken maar toen ik net begon zou ik daar ook wat onrustig van zijn geworden wat moet ik doen? Vind ze het wel fijn dat ik kom? Wil ze wel dat ik op haar slaapkamer kom als zei zich daar terug trekt? Mesvhien heb jij juist meer baat bij een zelf standiger en mondiger persoon die jou komt helpen. Iemand die jou durft te vragen van god vind je het wek fijn als ik op de slaapkamer kom als jij daar bent. Iemand die wat meer ziet en uit zich eigen doet.

En dat is geen aanval naar jou, want als ik jou verhaal lees heb jij je eigen redens om je terug te trekken, maar als jou hulp daar niet van op de hoogte is, en daarnaast zelf niet zelfstandig genoeg is en jou eigenlijk niks durft te vragen. Dan heb je een hele verkeerde combinatie en is het voor jou meschien wel goed om dit in een gesprek met het wmo mee te nemen. Zodat je hopelijk dan wel een passende hulp krijgt waar jij blij mee bent.

Ik werd net gebeld door het bedrijf. Ze heeft van het weekend een email gestuurd, dat ze niet meer naar me toe wil. Ze zegt inderdaad dat er geen klik is, maar daar heb ik niets van gemerkt. We waren elke keer wat aan het praten en daarna gaf ik aan naar mijn kamer te gaan, zodat ik haar niet in de weg zat.

Maar goed, ik krijg nu vanaf woensdag een oudere, met meer ervaring en zelfstandigere vrouw. De auto pech voelt nu echt als een rotsmoes.

En als antwoord op je vraag. We hebben in het begin een paar keer met een kop thee dingen besproken. Maar ik wist dus echt niet dat er meer gedaan mocht worden, dan wat ze deed. Dus had haar daar niet eerder op aan gesproken.
Wat betreft de uren, ja dat is niet goed geweest dat ik die gewoon heb afgetekend. Les voor mij, dat doe ik dus vanaf nu wel.

edit Oja het bedrijf was van plan om komende woensdag onaangekondigd op bezoek te komen. Vorige week eigenlijk al, maar dat werd door de autopech verplaatst naar deze week.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:02

Gelukkig komt er voor jou zo te lezen een oplossing. Maar het voelt wel wat als afschuiven voor de verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat je nu een goede hulp krijgt. En als zo'n bedrijf onaangekondigd langs wil komen, dan denk ik dat er wel iets meer is dan alleen 1 klacht over uren.

Jij hebt nu hopelijk woensdag een schoon huisje. Sterkte en succes. Ik vind deze ontwikkeling niet verkeerd klinken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:06

Klinkt stukken beter. Denk dat het niet hebben van een klik een smoes is om haar eigen fouten te verdoezelen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 11:06

germie schreef:
Gelukkig komt er voor jou zo te lezen een oplossing. Maar het voelt wel wat als afschuiven voor de verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat je nu een goede hulp krijgt. En als zo'n bedrijf onaangekondigd langs wil komen, dan denk ik dat er wel iets meer is dan alleen 1 klacht over uren.

Jij hebt nu hopelijk woensdag een schoon huisje. Sterkte en succes. Ik vind deze ontwikkeling niet verkeerd klinken.

Ik ben er ook blij mee. Ik had al aangegeven bij het bedrijf dat ik het vertrouwen kwijt was en iemand anders wilde. Maar ze vroegen me om woensdag nog door te laten gaan.
Ben heel blij dat dit nu niet hoeft.
Dit is voor het bedrijf wel de laatste kans.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 11:07

Hevonen schreef:
Klinkt stukken beter. Denk dat het niet hebben van een klik een smoes is om haar eigen fouten te verdoezelen.

Ja want de afgelopen maanden heeft ze niets gezegd bij het bedrijf, dus dat is mijn idee ook.
Maar goed, nieuwe start *\o/*

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:12

Hevonen schreef:

Nou, inderdaad, dat was ook mijn eerste gedachte; geen klik is echt geen reden om maar gewoon 1,5 uur eerder te stoppen, terwijl je wel je uren volledig schrijft. Het zal vast wel vaker voorkomen dat een huishoudelijke hulp geen echte klik heeft met een cliënt, maar dan kun je nog steeds je werk doen. Als er maar wederzijds respect is. Ik heb ook wel eens een tijdje een hulp gehad met wie het wat minder klikte, maar die deed wel gewoon haar werk netjes.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:03

Fijn dat je een ander krijgt, hopelijk straks gewoon je huisje schoon en op orde en de uren die er voor staan, ook daadwerkelijk geleverd.

Jammer dat de dame het zo af doet, gewoon inderdaad een smoes zo te lezen, zowel de autopech als het hebben van geen klik.
Ze zal nu wel onder een vergrootglas komen te liggen bij het bureau. Die zullen dit ook doorzien.

Hopelijk voor jou een fijne nieuwe hulp!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 12:08

Fijn dat je iemand anders krijgt. Ik denk dat een kop thee geen ramp is, maar als ze daarna maar doet wat er gedaan moet worden. Klinkt alsof degene die nu komt een stuk beter is, super fijn!
Inderdaad wel jammer van de vorige hulp, maar precies; nieuwe start! *\o/*

Ik vind geen klik hebben ook een beetje raar als excuus. Je hoeft niet met iedereen een klik te hebben, maar wat al eerder gezegd is; wederzijds respect en een stukje vertrouwen lijkt mij voldoende :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:50

Nickolay schreef:
hanny_jelke schreef:

Ik werd net gebeld door het bedrijf. Ze heeft van het weekend een email gestuurd, dat ze niet meer naar me toe wil. Ze zegt inderdaad dat er geen klik is, maar daar heb ik niets van gemerkt. We waren elke keer wat aan het praten en daarna gaf ik aan naar mijn kamer te gaan, zodat ik haar niet in de weg zat.

Maar goed, ik krijg nu vanaf woensdag een oudere, met meer ervaring en zelfstandigere vrouw. De auto pech voelt nu echt als een rotsmoes.

En als antwoord op je vraag. We hebben in het begin een paar keer met een kop thee dingen besproken. Maar ik wist dus echt niet dat er meer gedaan mocht worden, dan wat ze deed. Dus had haar daar niet eerder op aan gesproken.
Wat betreft de uren, ja dat is niet goed geweest dat ik die gewoon heb afgetekend. Les voor mij, dat doe ik dus vanaf nu wel.

edit Oja het bedrijf was van plan om komende woensdag onaangekondigd op bezoek te komen. Vorige week eigenlijk al, maar dat werd door de autopech verplaatst naar deze week.

Heel blij dit te lezen.

Hoewel ik het echt een K*t streek vind met de auto pech en nu zeggen er is geen klik. Beetje apart ook ik heb ook niet met al mijn clienten dezelfde klik. Maar zo lang ik niet elke week afgekaaferd wordt en gewoon me werk kan doen vind ik het prima. Je kan elkaar gewoon moet respect behandelen daar hoeff geen klik voor te zijn.

En dat je niet weet wat wel en niet mag als nieuwe client zijnde snap ik heel goed.
In prensiepe mogen wij alle huishoudelijke klusjes binnen huis gewoon doen.

Hopelijk krijg je nu wel een fijne hulp.
Haar zullen ze nu echt wel extra in de gaten houden bij anderen clienten, maar dat is nu niet meer jou probleem.

Ik hoop vooral dat je nu wel iemand krijgt waar je blij van wordt en die jou goed op weg kan helpen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 14:25

In het gesprek met de coordinator vanmorgen, heb ik ook aangegeven dat ik geen klik een smoes vond.
Haar antwoord was dat niet iedereen goed met commentaar om kan gaan, dus dat zegt mij al genoeg.
Ik kan alleen zo slecht tegen liegen en zulke smoezen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:39

Nickolay schreef:
In het gesprek met de coordinator vanmorgen, heb ik ook aangegeven dat ik geen klik een smoes vond.
Haar antwoord was dat niet iedereen goed met commentaar om kan gaan, dus dat zegt mij al genoeg.
Ik kan alleen zo slecht tegen liegen en zulke smoezen.

Onthoud wel dat het meer over jou oude hulp zegt als over jou.
Dit gaat voor haar waarschijnlijk nog wel een staartje krijgen.

Probeer het nu van je af te zetten zodat je nieuwe hulp een eerlijke kans krijgt. En hopelijk kkmt dan alles op zijn pootjes terecht

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:43

Ik vraag me dan wel af of dit alsnog wel consequenties heeft voor de medewerker, ook al komt ze nu niet meer bij jou. Ze heeft toch maanden lang te weinig uur gemaakt. Ik vraag me alsnog af hoe het bedrijf dat met haar oppakt. Maar goed, het is jouw probleem niet meer natuurlijk. Ik zou het alsnog wel even doorgeven aan je WMO consulent.

Hoop dat je met de volgende meer succes hebt.