Hoe herken/merk je dat je overspannen bent, of burnout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:29

Ik merkte het niet
Ik kreeg erge rugpijn (dacht door mn rug gegaan oid) en bleef thuis om naar de huisarts te gaan
Die ochtend in elkaar gestort van de pijn, ik had zoveel pijn dat ik het niet eens meer voelde maar mijn lijf zichzelf uitschakelde
Toen uiteindelijk geconstateerd dat die rugpijn van vastgezette spanning kwam en dat ik een fikse burnout had...
Moet nog steeds er op letten dat ik niet weer terug zak, het blijft een lastig ding hoor...
Toen ik die periode thuis kwam te zitten en dus tot rust kwam werd het me pas echt duidelijk...
Ging nog wel paardrijden en dat heeft me echt geholpen...
Maar als je de dag na een flinke overwinning eigenlijk helemaal geen zin meer in alles hebt, ja dat is toch wel duidelijk
Zelfs een bloempotje uitzoeken in de winkel was een te grote opgave...
En slapen, heel veel slapen... kon zo opeens liggen slapen dat mn ouders soms dachten dat ik knock out was...
van dat alles schrok ik ook wel, dat helpt ook wel mee dat ik absoluut het nooit weer wil hebben....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:38

Het is vooral goed als mensen eerder een stapje terug doen, en beter voor zichzelf gaan zorgen, vóórdat er sprake is van een volledige burn-out. En zoals gezegd, is dat ook helemaal geen officiële diagnose, alleen een verzamelnaam voor klachten die te maken hebben met oververmoeidheid, depressie, overspannenheid, etc.
En volgens mij is dit fenomeen vooral een gevolg van de druk die op mensen wordt gelegd om te presteren/aan allerlei verwachtingen en eisen te voldoen in onze 24/7 samenleving (zowel werk als privé). Burnout is in de basis niet een individueel probleem maar een maatschappelijk probleem. Vooralsnog is het nog wel aan de individu om daar een eigen antwoord op te vinden.

Huisartsen hebben een test (vragenlijst) die veelal wordt gebruikt om enigszins in te kunnen schatten waar iemand zit qua graad van 'uitputting'. Het is aan te raden voor iemand met dit soort klachten om begeleiding te zoeken. Dat kan vaak ook via de POH-verpleegkundige van de huisarts.

Janneke2

Re: Hoe herken/merk je dat je overspannen bent, of burnout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:13

Wat ik wat jammer vind: mijn indruk is dat er vrij weinig inzicht is in wat stress wezenlijk met je lichaam doet (ook je hersenen zijn op gegeven moment gewoon lichaam). (Alles vergeten, nauwelijks concentratie: overleven doe je met andere hersenfuncties, dus dit wordt gewoon uitgeschakeld.)
Zo is er een boek over trauma (weer net iets anders dan depressie of overspannenheid) met de veelzeggende titel 'the body bears the burden'.
...en dat het lichaam vaak het nakijken heeft mbt therapie.

Vrijwel alle lichamelijke symptomen die in dit topic genoemd worden kunnen direct gelinkt worden aan het overvragen van je stressreacties.
En tegen de tijd dat iemand weer wat energie begint te krijgen kan het zin hebben om met een psycholoog na te gaan of je in staat zou zijn anders te handelen. (En soms kan dat ook gewoon NIET. Als een bedrijf niet wenst te veranderen: niet iedereen wil of kan de WIA in en/of een eigen bedrijf beginnen.)
Voor de tijd dat er weer een beetje energie is, hebben alleen steunende gesprekken (al dan niet bij maatschappelijk werk) zin.
Wat vanaf dag 1 zin heeft, is gericht je lichaam laten begeleiden in het herstellen van de roofbouw. (Een lichaam midden in een stressreactie doet bijvoorbeeld niet aan ordentelijke spijsvertering: graag de suikers snel naar binnen, de rest is niet zo belangrijk. Slapen "mag niet", rusten "mag niet", je spieren staan aangespannen. Je zintuigen staan wagenwijd open, allerlei prikkels komen ongefilterd binnen. Etc.etc.)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:46

Mensen zijn hard voor elkaar en dat is denk ik ook wel een oorzaak. Het is stoer om te zeggen dat je het drukwerk hebt en als je niet meekomt kan dat je een gevoel van falen geven. Hoe lastig is wel niet om toe te geven dat het eigenlijk niet goed gaat? En hoeveel mensen om je heen pikken je signalen op?
Ik zat vanavond op de fiets en bedacht me dat het eigenlijk best gek is dat er niemand hier een digitale arm om je heen slaat als je , net als ik vanmiddag, aangeeft dat het niet goed gaat. Dat is geen verwijt hoor, want in real life gaat dat net zo. Toen ik na een week aangaf bij leiding dat het iets beter ging, maar me nog constant gejaagd voelde gaf ze aan dat ik daarvoor betaald word. Die twee diensten die ik niet hoefde te werken vond ze blijkbaar genoeg en daarna moest het maar weer goed gaan met me.
De meeste mensen om mij heen vragen er niet naar en de drempel om er zelf over te beginnen voelt soms te hoog. Ik begrijp nl zelf ook wel dat ik veel leuker ben wanneer ik mijn happy zelf ben, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Het doet mij dan ook wel zeer dat er zelfs in dit topic zo geoordeeld wordt over wat echt echt is en wat niet. Misschien moeten we elkaar wat meer in de waarde laten, luisteren en vragen stellen ipv aannames doen en oordelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 08:55

De vraag was hoe herken je het? Niet een steuntopic. teveel topics dwalen al af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:04

Zonnetje81 schreef:
De vraag was hoe herken je het? Niet een steuntopic. teveel topics dwalen al af.

Wat een onzin.. Het is toch ontopic?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:55

Zonnetje81 schreef:

Wat fijn dat je me aanvult! Het onderwerp 'tact' was ik inderdaad vergeten. :Y)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:07

Zelfdiagnostiseren en naar de dokter gaan terzijde (heb zelf na weer twijfelen toch eindelijk een afspraak met de huisarts gemaakt) - hier komt het ook in de vorm van dezelfde voorgaande dingen.

Wat opviel voor mezelf was dat ik oprécht dingen vergat. Niet van 'oh, ja, was ik even vergeten', nee, ik vergat heel belangrijke dingen. Examens. Bepaalde deadlines. Dingen die ik zowel in papieren als digitale agenda had opgeschreven zodat ik ze niet vergat. Ik geloofde oprécht dat ik het juist had qua data. En dat is wel best angstaanjagend, zo merken dat je brein je 'voor de gek' hield, zeg maar.

En over het algemeen dingen waar je sowieso al niet super tegen kunt die opeens volledig buiten proportie geblazen worden. Hyperventilatie in een stad omdat er veel mensen zijn. Bij elke kleine tegenslag je heel stil houden tot het helemaal over is, wat een paar dagen kan duren. Iets stoms als een opmerking kan het al triggeren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:25

Het moment dat het leven an sich je eigenlijk gewoon te veel is. Je letterlijk de trap op moet kruipen om naar bed te gaan omdat je benen je niet meer kunnen dragen om dan vervolgens niet meer dan 2 uur per nacht te slapen. Niets meer uit je handen krijgen. Oh en als je personeel je broertje in seint die vervolgens je ouders inseint die vervolgens gelukkig ingrijpen waardoor ik nu 6 jaar na dato weer op 90% kan functioneren zei het nooit meer in dat type leven wat ik had.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:16

TS het belangrijkste is om je signalen serieus te nemen. Ook als het mee lijkt te vallen. Toegeven dat het niet goed met je gaat kan heel moeilijk zijn, maar ga alsjeblieft niet te lang door.

Zoals al genoemd is, als je echt blijft pushen ondanks de signalen van je lijf en geest kun je op een punt komen dat je nooit meer volledig zult herstellen.

Dus als je zelf een verandering merkt in je gedrag /energieniveau /emoties is het NOOIT aanstellerij om naar de huisarts te gaan. Als de huisarts je straks misschien doorverwijst naar de psycholoog zou ik je ook aanraden om daar zeker gehoor aan te geven.

Maak gebruik van alle hulp die je kunt krijgen zodat je op tijd ingrijpt. Doorlopen met klachten is niet stoer, maar dom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:36

Matheno schreef:
Tja, dat is overwerkt, overspannen, hoe je het noemen wil. Maar een burn-out is letterlijk de bodem van de put. Eigenlijk word je dan nooit meer dezelfde..

Dat laatste hoeft niet hoor. Dat ligt vooral aan de reden en je persoonlijke aanleg. Mensen zijn immers niet allemaal hetzelfde.
Of laat ik het zo zeggen, misschien niet perse hetzelfde maar je kunt er zeker ook sterker en (zelf)bewuster uitkomen.

Neemt niet weg dat je het moet zien te voorkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:50

Ik zie ook niet in 'dat iemand nooit meer hetzelfde wordt'.
Accoord: nooit meer instemmen met roofbouw is goed.
Met verstandige therapie herstel vaak goed mogelijk: dus eerst echt rust, ondersteuning van het lichaam en daarna pas de psycholoog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:57

Of een psycholoog nodig is, is ook enorm afhankelijk van de reden. Een burn-out die vooral vanuit jezelf komt (faalangst, geen nee durven zeggen etc) heeft een andere aanpak nodig dan een vorm die voorkomt uit eigen (achteraf onhandige) keuzes, en die is ook weer anders dan een burn-out door externe factor waar je geen invloed op hebt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:02

Janneke2 schreef:
Ik zie ook niet in 'dat iemand nooit meer hetzelfde wordt'.
Accoord: nooit meer instemmen met roofbouw is goed.
Met verstandige therapie herstel vaak goed mogelijk: dus eerst echt rust, ondersteuning van het lichaam en daarna pas de psycholoog.

Herstel is wel mogelijk, maar echt volledig? Ik heb toch het idee dat ik nooit meer dezelfde zal worden die ik was.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:12

Maar is dat niet ook juist positief? Want als je zou worden wie je was is de kans op opnieuw burnout klachten misschien aanwezig?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:12

Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat mensen met een burn out cognitief niet meer hetzelfde niveau halen. Er is echt hersenschade.

Vandaar ook dat ik het soms 'respectloos' vind hoe snel mensen met deze term gooien terwijl zij geen burn out hebben :o

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:14

Ik bedoel het helaas op de negatieve manier. Kans op nieuwe burnout-klachten is denk ik altijd aanwezig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:15

Wat voor de een is, is niet automatisch voor de ander.
Er is ook zoiets als posttraumatische versterking.
Ik ken helaas veel mensen (myself included) die er mee te maken hebben gehad. Bij sommige was de daadwerkelijk crash gigantisch (inclusief spoed ambulance) maar die zijn na een tijd eruit en gerichte aanpassingen in het leven 100% terug gekomen zonder nasleep. Ik ken iemand die opgenomen geweest is in een kliniek en toch na een paar jaar zoekende geweest te zijn nu echt aan zijn loopbaan succes timmert.
Ik ken echter ook mensen die nooit meer zullen werken en in het ergste geval dat ik ken heeft zijn familie en zichzelf doodgeschoten.
Burnout is niet een standaard pakketje.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:16

Eens met Cayenne. Het mag nooit de bedoeling zijn om weer je leven zoals het was voor de burnout, te gaan leiden want dan kom je 100% zeker weer in de problemen.

Maar ik ben het zeer zeker ook eens met Ruitje en Century. Deels herstel is mogelijk.
Maar niet volledig. Schijnbaar wordt er iets onherstelbaar beschadigd aan de energiestofwisseling en
de cognitieve functies.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:18

Natuurlijk moet je anders gaan leven :j echter zijn ingesleten (denk)patronen maar langzaam om te vormen, dus je zult altijd op moeten letten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:30

Ik heb toch heus recentelijk een wetenschappelijk artikel gelezen dat dit dus niet zo zwart wit is.
Zelf was ik erna sterker en bewuster. Maar bij mij was de oorzaak niet ‚intrinsiek‘ en dat maakt het veel ‚makkelijker‘.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:10

Ik geloof je ook zeker hoor! Maar ik wilde meer een tegengeluid geven dat volledig herstel niet zo vanzelfsprekend en soms niet mogelijk is. Het zal vast niet voor iedereen zo zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:15

Dat is precies wat ik ook schreef. Het kan alles zijn tussen zelfmoord en zeer successvol.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:18

Ik reageerde oorspronkelijk ook niet op jou, sorry voor de verwarring :) Maar dan zeggen we hetzelfde inderdaad.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:25

senna21 schreef:
Het is vooral goed als mensen eerder een stapje terug doen, en beter voor zichzelf gaan zorgen, vóórdat er sprake is van een volledige burn-out.
Helaas staat onze samenleving dit niet echt toe. Belangrijk punt = werkbaar werk! Ook als er van burn-out (nog) geen sprake is.