Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:34

Joanne1987: HPV positief dus dan ben je sowieso de Sjaak helaas.

Tengeltje11: Zoek eens op vaginisme, dan is een aanraking al bijna te veel.
Hier heb ik overigens gelukkig geen last van, heeft bij mij ook niet met pijn te doen. Wel heb ik door gebeurtenissen in het verleden een haat wegens dit lichaamsdeel ontwikkeld en heb ik er het liefste niks mee te maken. Confrontatie ermee is voor mij heel erg heftig en psychisch pijnlijk.
Ik merk dat dit door heel veel mensen (dus ook artsen) niet begrepen wordt en dan men dan vanuit een soort onbegrip in de ‘stel je niet zo aan’ modus gaat.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:44

Bij mn eerste oproep zat ik net in een ICSI behandeling dus toen konden ze niks doen. Nu bezig voor een 2de kindje dus ik zal er even mee moeten wachten. Maar als dat allemaal achter de rug is zal ik me zeker weten laten controleren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:57

Ik vind dat het heel erg afhangt hoe ze het doen. 1 keer een mannelijke arts die het echt niet begrepen had, nooit meer.

Bij mij kwam het nieuws van de slechte uitslag via telefoon en ook heel lief telefoontje was dat. Daarom neem ik de wachttijd voor lief, vind de service gewoon veel beter dan wat ik vaak hoor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:09

Ik vond het echt naar voelen dat schrapen deed bij mij pijn, volgende keer ook een thuistest.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:14

Ik heb ooit 2 pogingen gewaagd bij de HA voor een uitstrijkje, de 2e moest ik iets innemen om rustig/ontspannen te worden maar ook dat hielp niet. De gewone maat paste al niet dus ik kreeg een kinder versie. :+ Ze kreeg dat ding niet open zonder dat ik helse pijnen had. Heb het maar opgegeven.

Die zelf test klinkt dan wel interessant...ik ga er even meer over lezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:15

tengeltje11 schreef:
Dus bij deze, jong, oud, maakt niet uit, sommigen hebben er angst voor, maar zet die even aan de kant, beter even een onaangenaam gevoel dan dat het plots te laat zou zijn!

In basis heb je gelijk, maar hier val ik heel erg over. Je weet niet wat de drempel is, je weet niet hoe iemand aan die drempel komt....
Dat zet je niet “even” aan de kant

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:23

Zelf ook van BE,

Hier raad huisarts officieel ook aan, om de 3jaar, maar, als je vaak van sekspartner wisselt, positief test voor hpv (de soorten die degelijk verhoogd risico baarmoederhalskanker geven) of ... dan maken ze er wel elk jaar van.

Zo ben ik altijd op alles negatief gestest, vorig jaar positief voor bepaalde types hpv en nu is mij ook aangeraden om het elk jaar te doen om zo dus idd baarmoederhalskanker of andere problemen voor te zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 19:26

LadyMadonna schreef:
tengeltje11 schreef:
Dus bij deze, jong, oud, maakt niet uit, sommigen hebben er angst voor, maar zet die even aan de kant, beter even een onaangenaam gevoel dan dat het plots te laat zou zijn!

In basis heb je gelijk, maar hier val ik heel erg over. Je weet niet wat de drempel is, je weet niet hoe iemand aan die drempel komt....
Dat zet je niet “even” aan de kant

ergens kan ik je daarin volgen,maar wat als het dan (bijna) te laat is?
dan gaat het echt letterlijk om leven en dood en kan je niet anders.

dus dan kan je toch echt wel beter actief aan de slag met die angst en spanning en ook vaginisme kan aangepakt worden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:27

_San87_ schreef:
Ik heb ook een negatieve uitslag gehad op mijn uitstrijkje. Achteraf gezien viel het allemaal wel mee (Pap3a2 cin 3) en is het na behandeling weggebleven.

Schemerdier schreef:
Oh, hier zei de huisarts tegen mij dat het ook maar om de drie jaar moest. Misschien heeft het te maken met de leeftijd?

Ik zou zelf ook zeker aanraden om er jong genoeg mee te beginnen, een vriendin was 21 en had al een negatieve uitslag waarbij het tijdens een verdoving moest worden weggebrand..

Je krijgt in Nederland vanaf je 30e om de 5 jaar een oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek. Hoe dat in België werkt, geen idee.

WErkt hetzelfde. Vanaf een bepaalde leeftijd krijg je een oproep voor het gratis bevolkingsonderzoek. Idem voor borst onderzoek. Geloof dat het ofwel om de 3 jaar is ofwel om de 5 jaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:32

petraaken schreef:
WErkt hetzelfde. Vanaf een bepaalde leeftijd krijg je een oproep voor het gratis bevolkingsonderzoek. Idem voor borst onderzoek. Geloof dat het ofwel om de 3 jaar is ofwel om de 5 jaar.

:? Waarom word ik dan altijd overgeslagen ?

Echt nog nooit een oproep gekregen voor eender welk bevolkingsonderzoek en ik loop hier
nochtans al bijna een halve eeuw rond :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:34

tengeltje11 schreef:
of hand geven aan iemand die een geslachtsdeel in zijn handen had....
(want je wil volgens mij niet weten waar mensen met hun handen zaten voor ze je een hand geven.)

Er werd ook wel gedacht dat je het HIV virus (wat aids veroorzaakt) zou kunnen krijgen door handen schudden,handdoeken,enzo. Dat wordt echter tegenwoordig ontkend.Zou je dit HPV virus dan wel van handen schudden kunnen krijgen? Lijkt me vervelend in de sociale omgang.Volgens mij krijg je het echt alleen van sex. Maar,ik laat me graag voorlichten als het anders zou zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:39

Pandora2 schreef:
petraaken schreef:

Echt nog nooit een oproep gekregen voor eender welk bevolkingsonderzoek en ik loop hier

Woon je in NL?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:44

Whale schreef:
mvdende schreef:
Heb je ook kans op baarmoederhalskanker als je nooit seks hebt? Want het HPV krijg je volgens mij door seksueel contact?

Volgensmij is de kans heeeeel klein dat je het krijgt zonder seksueel contact.

Bij mij belandt de uitnodiging in de prullenbak wanneer ik 30 ben.

Dat had ik toen ook gedaan. Nu 6 jaar later die zelftest maar besteld. Moet zeggen dat die zelftest ook alweer 2 maand in de kast ligt.

Ik ga echt niet snel maar de h.a. voor om redenen.

Zie wel meer die dat niet doen. Borstbevolkinsonderzoek geen probleem daar zou ik wel heen gaan. Da's pas veel later.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 26-11-19 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:46

Pandora2 schreef:
petraaken schreef:

vreemd want zowel ik als mijn moeder hebben er al gekregen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 19:48

Anjali, dat mensen dachten hiv te krijgen door aanrakingen is 50j terug( mag ik hopen?)

Stukje gekopieerd over hpv :
Hoe kan je HPV humaan papillomavirus krijgen?
HPV krijg je door seksueel contact met iemand die HPV heeft. Ook door het aanraken van penis of vagina en door orale seks kan HPV worden overgedragen. HPV is heel besmettelijk.

Dus stel iemand zat aan zijn of een andere positieve penis, wast zijn handen niet, geeft jou een hand en jij eet wat later een koek(zonder tussendoor je handen te wassen), dan kan je gewoon besmet worden.

Tuurlijk is die kans niet groot,maar Ze is er.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:48

Ben nu 2 x geweest en nee het is niet leuk. Ik vraag altijd om een klein eendenbekje en je moet even goed ontspannen en door je buik ademen. Dan is het zo voorbij. Het is zeker heel belangrijk. Hier gelukkig al 2 x helemaal niets te vinden, was helemaal goed. Maar ga toch de volgende keer weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:55

tengeltje11 schreef:
ergens kan ik je daarin volgen,maar wat als het dan (bijna) te laat is?
dan gaat het echt letterlijk om leven en dood en kan je niet anders.

dus dan kan je toch echt wel beter actief aan de slag met die angst en spanning en ook vaginisme kan aangepakt worden.

Was het maar zo makkelijk, dan zou iedereen er wel even wat aan doen. Ik denk dat je zelf zoiets dergelijks meegemaakt moet hebben om hierover te kunnen oordelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:57

Pandora2 schreef:
petraaken schreef:

Je kunt met je DigiD zelf inloggen op Mijnbevolkingsonderzoek.nl en kijken wat daar ingesteld staat. Ik heb via die site mijn thuistest ook aangevraagd. Ging super makkelijk en snel. En gelukkig kreeg ik een uitslag thuisgestuurd dat er geen afwijkende cellen gevonden waren. Volgende keer doe ik weer een thuistest. Beviel mij goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:59

Polly schreef:
Pandora2 schreef:

Woon je in NL?

Nee, in belgie :D
Maar ik zit hier blijkbaar in een onderontwikkeld gebied ofzo :')

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:59

Ik was 19 en door klachten een uitstrijkje gehad. Pap 3 en cin 3. Ik wordt nu 29 en had de afgelopen 2 uitstrijkjes eindelijk pas pap 1. Ik wil niet weten hoe het er voor had gestaan als ik pas bij me 30ste in het bevolkingsonderzoek was meegenomen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:01

Sanet schreef:
Pandora2 schreef:

Je kunt met je DigiD zelf inloggen op Mijnbevolkingsonderzoek.nl en kijken wat daar ingesteld staat. Ik heb via die site mijn thuistest ook aangevraagd. Ging super makkelijk en snel. En gelukkig kreeg ik een uitslag thuisgestuurd dat er geen afwijkende cellen gevonden waren. Volgende keer doe ik weer een thuistest. Beviel mij goed.

Ik woon dus in belgie. :D
En ik heb ook geen DigiD

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:02

Suzanne F. schreef:
Ben nu 2 x geweest en nee het is niet leuk. Ik vraag altijd om een klein eendenbekje en je moet even goed ontspannen en door je buik ademen. Dan is het zo voorbij. Het is zeker heel belangrijk. Hier gelukkig al 2 x helemaal niets te vinden, was helemaal goed. Maar ga toch de volgende keer weer.

Dat doe je goed om daarom te vragen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:05

Dat moet even schrikken zijn TS!
Ik laat het ook ieder jaar doen. Hier in België wordt er idd op gehamerd dat je het ieder jaar laat controleren, en gelukkig maar. Het is niet leuk maar ik heb ook echt wel een goede gynaecoloog die me op m'n gemak stelt, en dat doet veel.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:07

Ik heb even geprobeerd in te loggen bij dat bevolkingsonderzoek portaal maar dat werkt volgens mij alleen als je al een uitnodiging hebt gehad en dus, in normale gevallen, minstens 30 bent. Bij mij gaf ie aan dat mn BSN niet bekend is. Maar moet binnenkort toch naar de gyn dus als ik het niet vergeet zal ik het eens vragen..

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:14

Wegens klachten heb ik op mijn 18de een uitstrijkje gehad. Mijn huisarts vond het erger dan ik volgens mij. Ze was heel voorzichtig maar de eerste paste niet. Kreeg daarna een kleine versie die stuk was dus moest hem zelf open houden. Het uitstrijkje zelf was vervelend maar niet heel pijnlijk opzich. Alleen ben erna wel 2x flauw gevallen toen ik thuis was.