Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kieffertje schreef:Het KWF raadt sinds een jaar of tien voor vrouwen zonder verhoogd risico geen zelfonderzoek in de zin van voelen aan, omdat uit onderzoek is gebleken dat dit niet tot minder sterfte leidde. Het alert zijn op veranderingen die zichtvaar zijn lijkt wel echt te helpen, vandaar dat dat nu het advies is. Het is aan te raden om jezelf ook niet té vaak te controleren, omdat je dan geleidelijke veranderingen misschien mist (je raakt er aan gewend en hebt niet door dat het nieuw is). Hetzelfde geldt voor moedervlekken.
Af en toe in de spiegel kijken (met armen omhoog en omlaag) is dus het enige wat ik bewust doe.
Zeedraakje schreef:Nee ik check niet. Ben al een aantal keren geweest om cystes te laten weghalen en op de echo's is te zien dat ik bij wijze van een hele verzameling eilandjes in mijn borsten heb![]()
Voel dus ook altijd en overal van alles zitten. Is niet te doen.
Maartje1990 schreef:Ik check niet omdat ik mijn leven niet in angst wil leven. En mijn inziens is dat wat je doet als je iedere keer gaat checken en als je dan gaat googlen heb je geheid kanker. Niks mis met controleren an sich maar niet tot in den treure.
En tica.... dat jij jezelf dus dagelijks controleerd dat vind ik niet alleen een slecht maar zelfs bijzonder ongezond idee. Dat je er ELKE DAG mee bezig bent vind ik echt niet gezond klinken.
marrlinde schreef:Goed topic, ik check regelmatig maar ben er eigenlijk absoluut niet gerust op dat ik een afwijking op zal merken. Een grote cup, vorm en stevigheid is steeds wisselend en hobbels en bobbels all over the place door de borstvoeding. De tip van Oscar helpt wel, net getest en een stuk makkelijker voelen als het "plat" is. (Al kan ik ze intussen bijna oprollen in leeg gedronken toestand)
Wat is me wel af vraag, zoals bij jou Oscar en bij Quera was het ook flink formaat tumor geloof ik: hoe lang doet zoiets er over om te groeien? Is daar iets over bekend, hoe snel de groei is en op welke termijn uitzaaiingen risico worden?
lor1_1984 schreef:Ik check niet omdat ik geen klierweefsel oid meer heb.![]()
Mijn borsten zijn in oktober 2013 geamputeerd met behoud van huid (voor borstreconstructie) ivm rechts borstkanker en links ductaal carcinoma in situ (kalkspatjes, voorstadium van borstkanker).
Ik kon voor een borstbesparende operatie kiezen maar die tikkende tijdbommen wilde ik weg hebben.
Het was niet mijn eerste kanker en het zal vrijwel zeker niet mijn laatste kanker zijn, door een afwijking op het (t)p53-gen (ook wel bekend als Li-Fraumeni Syndroom) is de afweer tegen woekerende en afwijkende cellen zeer laag en de kans dat ik ooit weer kanker krijg is geschat op zo'n 90%.
Overigens ga ik geen chemokuren etc meer doen mocht het weer zover komen, de chemo heeft meer kapot gemaakt dan me lief is en ik heb me door een depressie moeten worstelen, kamp met geheugenproblemen, kan weinig prikkels verwerken en heb last van chronische vermoeidheid en nog wat psychische klachten als nasleep.
edit:
Ik word jaarlijks gecontroleerd dmv buikecho, thoraxfoto, bloedonderzoek en elke paar jaar een botdichtheidsscan.
lor1_1984 schreef:Beide.
De mutatie is voor zover we kunnen achterhalen bij mijn opa ontstaan en ik ben de derde en laatste generatie op rij terwijl de kans op vererving 50% is.
En BRCA aan de andere kant vd familie, dus heb de jackpot te pakken.
MarcoBorsato schreef:Maartje1990 schreef:Ik check niet omdat ik mijn leven niet in angst wil leven. En mijn inziens is dat wat je doet als je iedere keer gaat checken en als je dan gaat googlen heb je geheid kanker. Niks mis met controleren an sich maar niet tot in den treure.
En tica.... dat jij jezelf dus dagelijks controleerd dat vind ik niet alleen een slecht maar zelfs bijzonder ongezond idee. Dat je er ELKE DAG mee bezig bent vind ik echt niet gezond klinken.
Naast dat er staat 'bijna dagelijks' vind ik het ronduit irritant dat je hier de discussie aangaat of iemand er wel of niet op een gezonde manier mee omgaat. Irritant en respectloos.
lor1_1984 schreef:Klopt.
Ik ben blij dat ik genezen ben (of nou ja, schoon want toen ik bijna 5 jaar schoon was ging de grens van genezen opeens naar 10 jaar ipv 5), maar nooit weer die ellende van chemokuren en alle bijwerkingen en psychische oliebol voor mij.