Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:33

Nee, ik controleer niet en ga ook niet voor die oproepen voor uit strijkjes enz.
Ik kan 2 kanten op. 1 kant is hele kleine kans, namelijk dat ik geen kanker ga krijgen. Maar de kans dat ik het wel krijg is zeer ruim (letterlijk iedereen in de familie is dood gegaan aan kanker) en niemand reageerde op de behandeling. Mijn vader was er zelfs allergisch voor.

Daarnaast veranderde iedereen door de behandeling in het negatieve dus mocht ik wel kanker krijgen gaat het ook niet behandeld worden.

Dit zal sommige mensen behoorlijk schrikken als ze dit lezen (of als ze er achter komen in RL dat ik er zo over nadenk) maar heb deze ziekte 15 jaar lang meegemaakt bij alle familieleden van achtertante tot mijn ouders dat ik hier nu een hele sterke mening over heb.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:35

Ik schrik er niet van hoor. Of ja, het is vreselijk wat er allemaal gebeurd is en wat de reden is waarom je niet behandeld zou willen worden, dat is natuurlijk heel erg treurig. Maar imo. is ieder mens vrij om daar zelf over te beslissen, alle respect daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:41

Wat een goede tips Oscar, dank je wel.
Helaas laat jouw verhaal nog maar eens zien dat je het soms gewoon niet "makkelijk" kunt ontdekken zelf.
Wat een enorme tumor zat daar verstopt zeg.

Chamion, als ik jouw verhaal zo lees, voelt jouw keuze logisch. En het is jouw lijf, jouw keuze.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-19 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:43

Goed topic!

Eind 2017 stopte ik met borstvoeding en kreeg ik een flinke borstontsteking. Behandeld echter bleef er een knobbel zitten. Verschillende keren behandeld maar de knobbel bleef en groeide.

Godzijdank bleek het na veelvuldig onderzoek begin 2018 dat ik een resistente bacterie had waardoor de boel bleef ontsteken en was het na een operatie opgelost.
Maar ik ben een poosje heel bang geweest. Eerder was ik er iets lakser in maar sinds ik moeder ben, ben ik nog zuiniger op mijn lichaam en controleer regelmatig.

‘Fijn’ om ook toegevoegde tips te lezen, zoals andere afwijkingen van de borst en posities van controle!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:46

Kieffertje schreef:
Het KWF raadt sinds een jaar of tien voor vrouwen zonder verhoogd risico geen zelfonderzoek in de zin van voelen aan, omdat uit onderzoek is gebleken dat dit niet tot minder sterfte leidde. Het alert zijn op veranderingen die zichtvaar zijn lijkt wel echt te helpen, vandaar dat dat nu het advies is. Het is aan te raden om jezelf ook niet té vaak te controleren, omdat je dan geleidelijke veranderingen misschien mist (je raakt er aan gewend en hebt niet door dat het nieuw is). Hetzelfde geldt voor moedervlekken.

Af en toe in de spiegel kijken (met armen omhoog en omlaag) is dus het enige wat ik bewust doe.

Dit is ook de reden dat ik niet aan zelfonderzoek dmv voelen doe. Er is weinig wetenschappelijke basis voor.
Natuurlijk check ik mijn lijf onbewust wanneer ik me afdroog oid en kijk ik ook naar zichtbare veranderingen, maar ben daarin niet meer gefixeerd op mijn borsten dan op de rest van mijn lijf. Heb bijvoorbeeld ook veel moedervlekken waar ik een oogje op hou.

Zerena

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:54

Ik check zo nu en dan, en sinds het topic van quera wel wat vaker.
Zou echt wel vaker kunnen en ga daar ook om denken.

Ook denk ik er ineens weer aan dat ik op zeer korte termijn een afspraak moet maken voor een aantal moedervlekken die "niet mooi" zijn.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:31

Wat goed TS dat je dit topic opent, vooral voor een forum waar het grootste deel vrouw is het denk ik een heel goed initiatief.

Zelf check ik eigenlijk nooit meer. Tijdens mijn studententijd eigenlijk altijd wel als vast onderdeel van het douchen maar op de een of andere manier ben ik daar geleidelijk mee gestopt. Heb er ook nooit meer aan gedacht om er weer mee te beginnen, simpelweg gewoon vergeten.
Goed dat je er over bent begonnen dus, ik ga het in mijn doucheroutine tussen de shampoo en crèmespoeling inbouwem :D

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:33

Ik controleer wel. Toen ik veertien was voelde ik een knobbel, mijn huisarts stuurde me door naar het ziekenhuis, omdat zij het ook voelde.

Ik heb een echo laten maken en daar was niets te zien. Ik voel het soms nog weleens, buiten de ongesteldheids tijden om, maar meestal is dat dan ook pijnlijk dus maak ik me geen zorgen. Ik controleer iedere keer dat ik douche, ondanks dat ik nog maar 19 ben. Je weet maar nooit. Beter te vroeg dan te laat.

Daarnaast is het ontzettend belangrijk om het "verschil" te kunnen voelen. Doordat ik vaak controleer zal het me direct opvallen als er iets anders is.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:41

Goed topic, ik check regelmatig maar ben er eigenlijk absoluut niet gerust op dat ik een afwijking op zal merken. Een grote cup, vorm en stevigheid is steeds wisselend en hobbels en bobbels all over the place door de borstvoeding. De tip van Oscar helpt wel, net getest en een stuk makkelijker voelen als het "plat" is. (Al kan ik ze intussen bijna oprollen in leeg gedronken toestand :x )

Wat is me wel af vraag, zoals bij jou Oscar en bij Quera was het ook flink formaat tumor geloof ik: hoe lang doet zoiets er over om te groeien? Is daar iets over bekend, hoe snel de groei is en op welke termijn uitzaaiingen risico worden?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:41

Ik besteed zelf ook niet zoveel aandacht aan.
De kans dat op deze manier wat echt ontdekt is erg klein. De kans dat je onder een auto komt is een stuk groter. Scheelt ook een hoop stress in het leven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:43

Ja.
Paar jaar geleden 2 knobbeltjes weg laten halen. Waren goedaardig, heb ze ook ongeveer 1,5-2 jaar laten zitten, maar ik vond ze vervelend (blijft toch in je hoofd spoken zolang ze er nog zitten).

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:45

Nee ik check niet. Ben al een aantal keren geweest om cystes te laten weghalen en op de echo's is te zien dat ik bij wijze van een hele verzameling eilandjes in mijn borsten heb :+
Voel dus ook altijd en overal van alles zitten. Is niet te doen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:49

Zeedraakje schreef:
Nee ik check niet. Ben al een aantal keren geweest om cystes te laten weghalen en op de echo's is te zien dat ik bij wijze van een hele verzameling eilandjes in mijn borsten heb :+
Voel dus ook altijd en overal van alles zitten. Is niet te doen.

Mijn huisarts zei toen dat het een cyste was, maar moeten die altijd weggehaald worden?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:49

Zonnetje81 schreef:
Ik check niks omdat ik mezelf niet wil laten behandelen mocht ik iets krijgen, althans zo denk ik er nu over.....

Edit: je wast jezelf toch dagelijks. Dan voel je toch of er iets is? Of zijn er echt mensen die zichzelf niet aanraken denk ik dan...

Precies dit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 01:48

Ik check niet omdat ik mijn leven niet in angst wil leven. En mijn inziens is dat wat je doet als je iedere keer gaat checken en als je dan gaat googlen heb je geheid kanker. Niks mis met controleren an sich maar niet tot in den treure.

En tica.... dat jij jezelf dus dagelijks controleerd dat vind ik niet alleen een slecht maar zelfs bijzonder ongezond idee. Dat je er ELKE DAG mee bezig bent vind ik echt niet gezond klinken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 02:47

Ik check dus regelmatig zoals ik eerder al schreef maar zeker niet omdat ik steeds in angst leef. Ik ben ook echt niet met kanker bezig, ook al is de ziekte in beide kanten van de familie sterk aanwezig en meestal met dodelijke afloop. Voor mij is het een stukje routine geworden, net als nagels knippen. ;)

Mocht ik wat ontdekken dan zou ik het fijn vinden als ik er nog vroeg bij zou zijn. Dan heb ik hopelijk nog een keuze. Zoveel mensen gekend die zeiden ik laat me niet behandelen maar die het toch deden toen ze eenmaal voor de keuze stonden en ook wel andersom. Naast keuze zou het fijn zijn om tijd te hebben. Ik ben niet alleen op de wereld dus laat het graag zo goed mogelijk achter. Vandaar dus mijn keuze om mezelf te controleren en ook aan de bevolkingsonderzoeken mee te doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 06:34

Maartje1990 schreef:
Ik check niet omdat ik mijn leven niet in angst wil leven. En mijn inziens is dat wat je doet als je iedere keer gaat checken en als je dan gaat googlen heb je geheid kanker. Niks mis met controleren an sich maar niet tot in den treure.

En tica.... dat jij jezelf dus dagelijks controleerd dat vind ik niet alleen een slecht maar zelfs bijzonder ongezond idee. Dat je er ELKE DAG mee bezig bent vind ik echt niet gezond klinken.

Naast dat er staat 'bijna dagelijks' vind ik het ronduit irritant dat je hier de discussie aangaat of iemand er wel of niet op een gezonde manier mee omgaat. Irritant en respectloos.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 06:59

marrlinde schreef:
Goed topic, ik check regelmatig maar ben er eigenlijk absoluut niet gerust op dat ik een afwijking op zal merken. Een grote cup, vorm en stevigheid is steeds wisselend en hobbels en bobbels all over the place door de borstvoeding. De tip van Oscar helpt wel, net getest en een stuk makkelijker voelen als het "plat" is. (Al kan ik ze intussen bijna oprollen in leeg gedronken toestand :x )

Wat is me wel af vraag, zoals bij jou Oscar en bij Quera was het ook flink formaat tumor geloof ik: hoe lang doet zoiets er over om te groeien? Is daar iets over bekend, hoe snel de groei is en op welke termijn uitzaaiingen risico worden?

Dat vraag ik me ook wel eens af, zou ik het wel opmerken? Daar ben ik net als jij niet gerust op. Ja als het een grote afwijking is dan merk je het wel, maar het beginstadium zou ik zomaar kunnen missen.
Ik geef ook borstvoeding en ze zijn nog al veranderlijk zo door de dag heen.
De vragen die jij stelt, is dat niet allemaal afhankelijk van welk type borstkanker je hebt en hoe agressief het is?

Ik zit met regelmaat aan mijn borstenen, niet uit angst maar uit bewustzijn, en mocht ik ooit iets vinden hoop ik dat ik er op tijd bij ben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 07:54

Ik check niet omdat ik geen klierweefsel oid meer heb. :)
Mijn borsten zijn in oktober 2010 geamputeerd met behoud van huid (voor borstreconstructie) ivm rechts borstkanker en links ductaal carcinoma in situ (kalkspatjes, voorstadium van borstkanker).
Ik kon voor een borstbesparende operatie kiezen maar die tikkende tijdbommen wilde ik weg hebben.
Het was niet mijn eerste kanker en het zal vrijwel zeker niet mijn laatste kanker zijn, door een afwijking op het (t)p53-gen (ook wel bekend als Li-Fraumeni Syndroom) is de afweer tegen woekerende en afwijkende cellen zeer laag en de kans dat ik ooit weer kanker krijg is geschat op zo'n 90%.

Overigens ga ik geen chemokuren etc meer doen mocht het weer zover komen, de chemo heeft meer kapot gemaakt dan me lief is en ik heb me door een depressie moeten worstelen, kamp met geheugenproblemen, kan weinig prikkels verwerken en heb last van chronische vermoeidheid en nog wat psychische klachten als nasleep. -O-

edit:
Ik word jaarlijks gecontroleerd dmv buikecho, thoraxfoto, bloedonderzoek en elke paar jaar een botdichtheidsscan.

edit2: Jaartal gecorrigeerd. :+
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 23-11-19 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 08:12

lor1_1984 schreef:
Ik check niet omdat ik geen klierweefsel oid meer heb. :)
Mijn borsten zijn in oktober 2013 geamputeerd met behoud van huid (voor borstreconstructie) ivm rechts borstkanker en links ductaal carcinoma in situ (kalkspatjes, voorstadium van borstkanker).
Ik kon voor een borstbesparende operatie kiezen maar die tikkende tijdbommen wilde ik weg hebben.
Het was niet mijn eerste kanker en het zal vrijwel zeker niet mijn laatste kanker zijn, door een afwijking op het (t)p53-gen (ook wel bekend als Li-Fraumeni Syndroom) is de afweer tegen woekerende en afwijkende cellen zeer laag en de kans dat ik ooit weer kanker krijg is geschat op zo'n 90%.

Overigens ga ik geen chemokuren etc meer doen mocht het weer zover komen, de chemo heeft meer kapot gemaakt dan me lief is en ik heb me door een depressie moeten worstelen, kamp met geheugenproblemen, kan weinig prikkels verwerken en heb last van chronische vermoeidheid en nog wat psychische klachten als nasleep. -O-

edit:
Ik word jaarlijks gecontroleerd dmv buikecho, thoraxfoto, bloedonderzoek en elke paar jaar een botdichtheidsscan.

Och jeetje, wat een ellende. Dit zit dus in de familie? Of is het een gen mutatie?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 08:16

Beide.
De mutatie is voor zover we kunnen achterhalen bij mijn opa ontstaan en ik ben de derde en laatste generatie op rij terwijl de kans op vererving 50% is.
En BRCA aan de andere kant vd familie, dus heb de jackpot te pakken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 08:22

lor1_1984 schreef:
Beide.
De mutatie is voor zover we kunnen achterhalen bij mijn opa ontstaan en ik ben de derde en laatste generatie op rij terwijl de kans op vererving 50% is.
En BRCA aan de andere kant vd familie, dus heb de jackpot te pakken. :+

Nou jij hebt helaas wel echt in de verkeerde rijen vooraan gestaan dan. :oo
Met al die nasleep kan ik jouw mening over behandeling wel volgen. Daar hoor je eigenlijk ook niet veel over.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:03

Klopt.
Ik ben blij dat ik genezen ben (of nou ja, schoon want toen ik bijna 5 jaar schoon was ging de grens van genezen opeens naar 10 jaar ipv 5 :+), maar nooit weer die ellende van chemokuren en alle bijwerkingen en psychische oliebol voor mij. :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:08

MarcoBorsato schreef:
Maartje1990 schreef:

Naast dat er staat 'bijna dagelijks' vind ik het ronduit irritant dat je hier de discussie aangaat of iemand er wel of niet op een gezonde manier mee omgaat. Irritant en respectloos.

Het is hier een discussie forum, het onderwerp is een gevoelif onderwerp snap ik, zeker gezien het recente overlijden van Quera. Ik mag echter mijn mening hebben en delen, als je geen discussie wilt moet er geen topic geopend worden op een discussie forum. Je kan het irritant vinden, je hoeft het niet met me eens te zijn, mijn mening was verder niet respectloos bedoeld

Edit: misschien had ik het wat anders kunnen formuleren, ik vind (bijna) dagelijks (of zelfs wekelijks) gewoon zorgelijk veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:22

lor1_1984 schreef:
Klopt.
Ik ben blij dat ik genezen ben (of nou ja, schoon want toen ik bijna 5 jaar schoon was ging de grens van genezen opeens naar 10 jaar ipv 5 :+), maar nooit weer die ellende van chemokuren en alle bijwerkingen en psychische oliebol voor mij. :n

Dat snap ik dan idd. Dat verschuiven van die grens ook :+ suf! Mag ik vragen, is dat veelvoorkomend die oliebol erbij of heb je ook daarin weer een dikke pech?