Zorgverzekering 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:33

Pantykous schreef:
Het is me een geld he, al die verzekeringen :oo

zo langzamerhand niet meer te betalen lijkt het wel. Ja...alleen de basis is misschien te doen, maar dat is natuurlijk voor velen geen optie. En als de zorg nou beter zou worden, maar daar kun je ook grote vraagtekens bij zetten

Fitzroy

Re: Zorgverzekering 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:37

Ik zit ga 6,- meer betalen. Afhankelijk van mijn tandartsbezoek binnenkort overweeg ik de tandartsverzekering eruit te gooien.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:44

Ik ben erg lui in dit soort dingen, maar mijn premie gaat nu omhoog van 172 euro naar 184 euro -O- Dus ik ga dit jaar wel vergelijken en waarschijnlijk overstappen. Ik zit nu bij Ditzo en sowieso ga ik mijn tandartsverzekering wat omlaag halen. Binnenkort maar eens een avondje voor zitten en ook even kijken wat mijn eigen werkgever te bieden heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:46

Ik ben alleen achteruit gegaan doordat de collectiviteitskorting nog maar 5% is. Ik ga nu op jaarbasis (betaal altijd per jaar) 59 euro meer betalen. Basisverzekering was van 1531 naar 1505 gegaan.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:50

Ik ga van 134 nog wat naar 144,nogwat... :oo zit bij cz. Had de mail gekregen; “u gaat volgend jaar MINDER betalen!” >;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:10

Die had ik ook gekregen, T3mptati0n. Ja, de basisverzekering is goedkoper geworden. Maar de aanvullende hebben ze omhoog gedaan. En dan is ook nog de collectieve korting 5% lager geworden. Scheelt ook behoorlijk. Wat mij betreft mogen we weer terug gaan naar vroeger, waar iedereen hetzelfde betaalde. En er niet tig zorgverzekeringen waren.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:21

Ik zat afgelopen jaar bij de menzis via het werk van mijn vader (basis + aanvullend + tand tot 500). Blijkt dat ik komend jaar ongv 15 euro goedkoper uit ben! Ik ga dit jaar nog even naar de tandarts om te kijken hoe het met mijn verstandskiezen gaat. Wellicht dat ik mijn aanvullende tandverzekering dan nog kan verlagen naar 250 euro. Dat scheelt nog eens 7 euro per maand. +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:25

Het vreemde is dat toen er marktwerking in de zorg kwam werd het aangekondigd als grootste kostenpostbesparing en veel minder lange wachttijden, dat van die twee geen bal terecht is gekomen. Door allerlei voor leken niet te snappen regels en elk wissewasje waar een code aanhangt is het veel duurder geworden. En de wachttijden zijn weer net zo lang zo niet nog langer geworden.
En natuurlijk niet te vergeten al die zorgverzekeringsbedrijven met budgetten en reclame en personeel.
Maar op het moment dat je dit aankaart bij de zogenaamde deskundigen krijg je alleen het antwoord dat zonder marktwerking het allemaal nog veeeeeel duurder zou zijn geworden, nou ik geloof dat niet zo. Zorg is duur en goede zorg onbetaalbaar maar dat word het nu ook, onbetaalbaar. Mensen met een minimum kunnen door goed te zoeken bijna voor niets verzekerd zijn door de zorgtoeslag en mensen die er buiten vallen, ook al is het maar een euro zijn kapitalen kwijt. Wij waren al particulier verzekerd maar het loopt nu echt in de papieren.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:32

Ook ik ben aan het kijken wat voor mij het voordeligst is. Nu kwam de vraag in mij op of het niet veel makkelijker is om per jaar te betalen?

Zijn er mensen die dat doen en zo ja waarom? (wat zijn de voordelen?)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:35

Wij betalen per jaar, dat scheelt ongeveer twee a drie procent. Dus gewoon korting omdat je vooraf betaald.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:43

Ik betaal ook inmiddels eens per jaar. Voelt fijner aan ook. Rest van jaar dan alleen eigen risico en medicatie die niet vergoed wordt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:44

Je moet het maar net hebben liggen. Zijn er mensen bekend met anderzorg?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:45

purny schreef:

Ik denk genoeg mensen. Best een grote verzekeraar. Wat wil je weten over Anderzorg?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:48

Amado schreef:
Ook ik ben aan het kijken wat voor mij het voordeligst is. Nu kwam de vraag in mij op of het niet veel makkelijker is om per jaar te betalen?

Zijn er mensen die dat doen en zo ja waarom? (wat zijn de voordelen?)

Ik. Scheelt idd paar %. En heb er de rest van het jaar geen omkijken naar.
Overigens wel checken, want niet overal hebben ze korting bij jaar betaling. Zag bv dat Ohra dat niet heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:52

purny schreef:

Sparen, eerste keer is even au aan de bankrekening. daarna kun je iedere maand opzij zetten ervoor :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:53

Ik heb voorheen(voor mijn collectief)
Bij anderzorg gezeten. Is in principe Menzis.
Ik ga er denk ik naar overstappen. Met verhoging eigen risico en aanvullend dekking buitenland kom ik uit op 85,-..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:14

Ik ben in het verleden bij Anderzorg verzekerd geweest. Ik was er niet erg tevreden over, klantenservice was toen erg slecht bereikbaar, een hoop gedoe met bijschrijven van kinderen en vergoeding duurde lang. Mogelijk is dat nu anders.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:38

Ik zit al 8 jaar bij Anderzorg. ik vind het juist een goede klanten service ook via whatsapp :)

Maar ga kijken of ik ergens ander goedkoper uitkom

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:40

Mijn broertje had maximaal eigen risico, toen werd hij mishandeld, arm gebroken en operatie... weg geld. En er is wel aangifte gedaan maar de kans dat hij alles terug krijgt is blijkbaar klein.
Dus dit jaar gaat hij gewoon weer terug naar normaal eigen risico :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:42

Ashleytjuhh schreef:
Ik zit al 8 jaar bij Anderzorg. ik vind het juist een goede klanten service ook via whatsapp :)

Maar ga kijken of ik ergens ander goedkoper uitkom

Bij mij zou het juist nu 15 euro goedkoper zijn per maand

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:54

Kinke schreef:
Pantykous schreef:
Het is me een geld he, al die verzekeringen :oo

zo langzamerhand niet meer te betalen lijkt het wel. Ja...alleen de basis is misschien te doen, maar dat is natuurlijk voor velen geen optie. En als de zorg nou beter zou worden, maar daar kun je ook grote vraagtekens bij zetten

Het is inderdaad veel geld en voor veel mensen moeilijk op te brengen.

Maar aan de andere kant is gezondheid heel belangrijk, zo niet het belangrijkst in het leven.
Mensen zijn vaak bereid om (veel) geld uit te geven aan luxe zaken, zoals paarden :+ , auto, vakantie, kleding, huis, enz. Maar betalen voor hun zorgverzekering roept weerstand op. Dat heb ik minder, ik ben blij dat ik goede zorg (we hebben over het algemeen weinig te klagen) ontvang wanneer dat nodig zal zijn. Dat moet toch ergens van betaald worden, linksom of rechtsom.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:00

Ik ook al jaren bij anderzorg! Altijd tevreden. Wordt nu 5 euro duurder. Heb een aanvullend pakket en ga nu 128 euro betalen. Ga even kijken of het ergens goedkoper kan maar ik denk het niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:05

Dat we steeds meer gaan betalen en dat het met 20/25 jaar voor een groot deel van de bevolking te duur zal zijn is van te voren voorspeld.

Het punt is dat je je met dit systeem verzekerd voor het geen wat je verbruikt. Dat betekend dat als je iets niet gebruikt je er in de meeste gevallen niet voor verzekerd bent. Dat betekend dus dat je eigenlijk gewoon betaald voor wat je gebruikt + voor alle administratiekosten. Eerst kon dat nog lager uitvallen door de grote reservepotten. Maar het omslagpunt komt dichterbij, dus straks heb je alleen maar een verzekering omdat het verplicht is, maar niet omdat je het een voordeel opleverd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:41

Boras schreef:
Dat heb ik minder, ik ben blij dat ik goede zorg (we hebben over het algemeen weinig te klagen) ontvang wanneer dat nodig zal zijn. Dat moet toch ergens van betaald worden, linksom of rechtsom.

Een probleem is dat we toegaan naar een situatie waarin mensen niet de zorg ontvangen wanneer dat nodig is. Alleen is dat niet zo concreet zichtbaar. Heel veel gebeurt door dingen gewoon moeilijk en moeizaam te laten gaan. Op papier lijkt het dan in orde, maar in de praktijk krijg je uiteindelijk de zorg niet, of niet vergoed.
Zo zijn er regels over de vergoeding van ongecontracteerde zorg, en die worden met voeten getreden. Daar moet je dan zelf achteraan.

Zo moeten er voor sommige dingen een machtiging aangevraagd - maar er zijn er nu situaties waar die machtiging niet gebruikt wordt als extra check op redelijkheid, maar gewoon om *altijd* nee te zeggen in de hoop dat mensen afhaken in de bezwaarprocedure.

De omzetplafonds: ziekenhuizen krijgen een maximaal bedrag voor bepaalde behandelingen. Als dat op is, moeten ze de behandeling daarvan of zelf betalen, of ze kunnen geen patienten meer aannemen (van een bepaalde verzekeraar.) De eerste ziekenhuizen liepen al in juli tegen dat probleem aan.
Dat betekent dat mensen die die zorg nodig hebben, niet terecht kunnen op de plek waar ze dat willen. Het verhaal dat dan verteld wordt is dat die mensen ergens anders wel heen kunnen. Maar... dat kan heel vaak niet. Bv omdat er op andere plekken een wachtlijst is, of alle bedden zijn vol. Ook kan het voorkomen dat het heel veel extra reistijd geeft. (De verzekering moet in principe zorgen voor de haalbaarheid van de optie... maar dat gebeurt dus niet, en wat dan?)
Einde van het liedje is dat veel mensen gewoon afhaken. Dan maar niet. Die mensen krijgen dus echt geen goede zorg. En dat is meestal niet direct dodelijk, maar heeft wel een flinke impact op kwaliteit van leven.
Op papier lijkt het allemaal te kloppen, maar de mensen die het nodig hebben ontvangen in een aantal gevallen dus geen zorg.

En op dit moment bijvoorbeeld is er voor complexe geestelijke gezondheidszorg bij een grote aanbieder een wachttijd van 80(!!) weken, en inmidels een aanmeldstop. En dat gaat om ernstige klachten. (Dat gebrek aan zorg kost wel levens. Maar niemand houdt dat bij.)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 14:45

Shadow0 schreef:
Boras schreef:
Dat heb ik minder, ik ben blij dat ik goede zorg (we hebben over het algemeen weinig te klagen) ontvang wanneer dat nodig zal zijn. Dat moet toch ergens van betaald worden, linksom of rechtsom.

Een probleem is dat we toegaan naar een situatie waarin mensen niet de zorg ontvangen wanneer dat nodig is. Alleen is dat niet zo concreet zichtbaar. Heel veel gebeurt door dingen gewoon moeilijk en moeizaam te laten gaan. Op papier lijkt het dan in orde, maar in de praktijk krijg je uiteindelijk de zorg niet, of niet vergoed.
Zo zijn er regels over de vergoeding van ongecontracteerde zorg, en die worden met voeten getreden. Daar moet je dan zelf achteraan.

Zo moeten er voor sommige dingen een machtiging aangevraagd - maar er zijn er nu situaties waar die machtiging niet gebruikt wordt als extra check op redelijkheid, maar gewoon om *altijd* nee te zeggen in de hoop dat mensen afhaken in de bezwaarprocedure.

De omzetplafonds: ziekenhuizen krijgen een maximaal bedrag voor bepaalde behandelingen. Als dat op is, moeten ze de behandeling daarvan of zelf betalen, of ze kunnen geen patienten meer aannemen (van een bepaalde verzekeraar.) De eerste ziekenhuizen liepen al in juli tegen dat probleem aan.
Dat betekent dat mensen die die zorg nodig hebben, niet terecht kunnen op de plek waar ze dat willen. Het verhaal dat dan verteld wordt is dat die mensen ergens anders wel heen kunnen. Maar... dat kan heel vaak niet. Bv omdat er op andere plekken een wachtlijst is, of alle bedden zijn vol. Ook kan het voorkomen dat het heel veel extra reistijd geeft. (De verzekering moet in principe zorgen voor de haalbaarheid van de optie... maar dat gebeurt dus niet, en wat dan?)
Einde van het liedje is dat veel mensen gewoon afhaken. Dan maar niet. Die mensen krijgen dus echt geen goede zorg. En dat is meestal niet direct dodelijk, maar heeft wel een flinke impact op kwaliteit van leven.
Op papier lijkt het allemaal te kloppen, maar de mensen die het nodig hebben ontvangen in een aantal gevallen dus geen zorg.

En op dit moment bijvoorbeeld is er voor complexe geestelijke gezondheidszorg bij een grote aanbieder een wachttijd van 80(!!) weken, en inmidels een aanmeldstop. En dat gaat om ernstige klachten. (Dat gebrek aan zorg kost wel levens. Maar niemand houdt dat bij.)

Ik zeg ook nergens dat het perfect is he.
Er is veel goeds, maar er is ook veel voor verbetering vatbaar. Zeker.