Wat kan je van je HA verwachten als..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 16:12

_Nelleke_ schreef:
Jeetje TS, sterkte. Volgens mij hoort jouw problematiek allang niet meer ‘gewoon’ bij een huisarts thuis. Heb je al eens een psychiater gesproken?

Ja, psycholoog en psychiater heb ik gesproken maar die zijn beiden gestopt nadat ik terugkwam van mijn paaz-opname nu een jaar geleden. Ze durfden het niet verder aan (hebben geen crisisopvang) maar verder dan nu een jaar op de wachtlijst ben ik nu dus nog niet.

Ik heb inderdaad aantekeningen gemaakt in mijn boekje en van te voren aangegeven dat ik het best lastig vond om alles in 20 min te moeten bespreken dus dat ik emotieloos alles ging noemen. Dat is gelukt. Ook emotieloos snapt ze wat ik wilde. Maar ze wil het nu met een psychiater bespreken (1 malig).

Opzich ging het gesprek dus goed maar nu phoe, ik kan er best emotieloos over praten maar zo voelt 't natuurlijk niet in m'n buik.
Daarna nog afscheid gaan nemen van een heel bijzondere pony die morgen ingeslapen wordt en nu moet ik eigenlijk nog naar mijn verzorgpony maar het lukt gewoon niet meer :\

MarliesV

Re: Wat kan je van je HA verwachten als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:43

Hey TS, hoe is het nu? Wanneer verwacht je bericht van de HA over het gesprek met de psychiater?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:51

Vlinder123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 22:00

MarliesV schreef:
Hey TS, hoe is het nu? Wanneer verwacht je bericht van de HA over het gesprek met de psychiater?

Het gaat de afgelopen dagen niet goed. Veel onrust en dat gaat over in paniek gevoel dat ik er niet weg van kan. Ik overzie niets waardoor simpele dingen erg moeilijk gaan en ik bijvoorbeeld geen boodschappen kan doen, naar mijn verzorgpony of dingen regelen. Ik voel mij zo ongelukkig.

Afspraak met de psychiater is aangevraagd, kan een paar weken duren. Maar het voelt een beetje dubbel want zij heeft in augustus de behandeling gestopt terwijl ik mij nog helemaal niet goed voelde dus mijn vertrouwen is wel wat geschaad.

Popstra:dat heb ik inderdaad gelezen. Ben ook lid van de vereniging en heb mijn verklaring geschreven en besproken met de HA.

Wat voor mij heel belangrijk is, is dat ik alles onder controle heb. Ik wil dat mijn acties overdacht zijn en ik niet zomaar iets doe. Ik wil niet dat andere mensen (en ikzelf) denken dat ik zomaar opgeef. Ik ben van nature helemaal niet impulsief maar als ik mij voel zoals de afgelopen dagen, dan ben ik bang dat ik toch impulsief ga reageren. Dat is nu 1 keer gebeurd en dat probeer ik echt te voorkomen. Maar zo eenvoudig is het niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:07

Mag ik je een grote virtuele knuffel geven? :*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:20

Vlinder123 schreef:
Het gaat de afgelopen dagen niet goed. Veel onrust en dat gaat over in paniek gevoel dat ik er niet weg van kan. Ik overzie niets waardoor simpele dingen erg moeilijk gaan en ik bijvoorbeeld geen boodschappen kan doen, naar mijn verzorgpony of dingen regelen. Ik voel mij zo ongelukkig.

:(:)
Dat herken ik wel.
De gigantische stress maakte dat ik niet meer kon denken. Wilde ik boodschappen gaan doen: was ik halverwege om een tas te pakken, vond ik dat ik eerst schoenen aan moest, maar halverwege de schoenen moest ik plassen, kwam ik van de wc, wist ik nog 'dat ik iets in de keuken moest doen', maar niet meer wat....
Vrolijk word je er niet van, van die 'stilstaande hersenen'...!
:(:)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:28

Misschien heb je er al naar gekeken maar heeft je gemeente geen sociaal team die je een beetje kunnen helpen om door de dagelijkse dingen heen te komen. Juist dingen als boodschappen doen en dergelijke kunnen ze je vaak mee helpen.

Vlinder123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 22:38

Bubblewrap schreef:
Mag ik je een grote virtuele knuffel geven? :*

:)

Janneke: Bij de zorgboerderij heb ik kleine sleutelhangers gemaakt met diamond painting. Maar zelfs daar kreeg ik stress van. Dan wilde ik het perse voor de pauze af hebben, wat maakt dat nou uit? Maar dat kan ik niet loslaten. 1 ding lukt vaak wel maar bijvoorbeeld naar stal fietsen, poetsen, zadelen, rijden, naverzorgen lukt gewoon niet, laat staan als ik ook nog boodschappen moet doen. Mijn hoofd is gewoon echt kapot.

Katja: ik heb een indicatie van de wmo en kan daarmee naar de zorgboerderij en heb een woonbegeleidster. Zij gaat overal mee naar toe en weet alles van mij, kan me geen betere wensen. Maar er is zoveel te regelen dat we niet aan "huishoudelijke taken" toe komen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:41

Dat is jammer en ik kan me voorstellen dat er inderdaad heel veel speelt waardoor je andere prioriteiten hebt als ze er is. Hopelijk is er iemand te vinden die je hier een beetje mee kan helpen want ik kan me voorstellen dat je daar in ieder geval een kleine beetje rust uit kunt halen.
In ieder geval heel veel sterkte in deze onmogelijk moeilijke situatie. Ik vind je enorm dapper :*

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:58

Och meis, wat klote dat het zo onrustig is en je het niet kan overzien.

Is het een optie dat je op dagen dat je naar stal wil, bij iemand kan eten?
Dan hoeft je geen twee dingen die avond.

Kan je ook alleen naar stal om even te knuffelen? Of voel je je daar niet fijn bij?

Dikke knuff ook vanaf hier.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:04

Ook van mij :(:)

Vlinder123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 17:25

Bedankt voor de virtuele knuffels en berichtjes. Het is fijn om hier wat van me af te kunnen schrijven en het doet me goed om jullie steun te lezen :). Het voelt soms best wel eenzaam op momenten dat het echt slecht gaat.

MarliesV: Als ik op mijn pony zit dan is het vaak goed. Dat weet ik ook al voelt dat van te voren niet zo. Maar doordat ik dat weet dan probeer ik toch door te zetten om te proberen om te rijden. Dat is echt iets wat me rustig kan maken. En soms brengt een vriendin me, dat scheelt enorm.

Volgende week naar de bedrijfsarts. Van mijn werk hoor ik eigenlijk niets meer en ik heb een dispensatie nodig van de bedrijfsarts om mijn vak later nog uit te mogen voeren (kwaliteitseis). Ik heb dit zelf geregeld maar het voelt zo verschrikkelijk dubbel. Dan ben ik dingen aan het regelen " voor later" terwijl er voor mij geen "later" is. Zo moeilijk. Ik wil echt niet tegenwerken wat betreft mijn werk maar moet ik doen alsof ik weer terug ga komen of aangeven dat er voor mij in mijn hoofd geen toekomst is? Ik vind het zo enorm moeilijk, ik kan de regeldingen helemaal niet aan maar ik moet nu hele belangrijke beslissingen gaan nemen en bespreken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:30

Ookal voelt het als regelen voor later, ookal wil je dat er geen later is.
Regel het en dan hoeft je hoofd zich er niet meer mee bezig te houden.
Dan kun je je richten op dat wat jij wilt

Vlinder123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 07:28

hagelslag schreef:
Ookal voelt het als regelen voor later, ookal wil je dat er geen later is.
Regel het en dan hoeft je hoofd zich er niet meer mee bezig te houden.
Dan kun je je richten op dat wat jij wilt

Ja, dat ga ik, hoe moeilijk ook, ook doen. Maar het is een erg dubbel gevoel.

Hebben jullie misschien tips tegen heel veel spanning in de nacht? Ik slaap amper, heb buikpijn en voel me misselijk door de spanning. Ben nu uit bed gegaan en een kopje melk gedronken maar zou graag een betere slaapkwaliteit willen. Heb al een verzwaarde deken wat helpt om rustiger te liggen door de druk maar de spanning gaat nu overal doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:30

Je loopt bij een psych? Ik denk dat die je daarin ook goede tips kan geven!

Ik moet zeggen dat ik zelf altijd ga liggen of zitten hoe ik op dat moment wil. Zo ben ik ook wel eens zittend in slaap gekukeld, maar he, het werkte :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-19 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:35

met Zoveel spanning in je lijf is slapen vaak een probleem.
Op YouTube staan wel slaapmeditaties en algoritmes die kunnen helpen. Als je piekerde proberen te denken aan hoe het was toen je een moment van rust ervaarde op je pony, dus terug gaan naar dat moment.
Evt. Slaapmedicatie maar dat mag je niet langdurig gebruiken
Warme douche
In de avond jezelf moe sporten maar ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is.
Telwfoongebruik vermijden. In de avond niet meet eten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:44

Ik zou in ieder geval even met je huisarts overleggen of je medicatie kunt krijgen om die onrust wat te verminderen. En verder heb ik veel aan luisteren naar dingen. Praatprogramma's, meditatiemuziek, luisterboeken. Dat soort dingen leidt me een beetje af en dan ontspan ik toch genoeg om uiteindelijk in slaap te vallen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:32

Helpt het als er iemand in huis is als je wilt slapen? Of als je weet dat je altijd iemand kan bellen?

Een goede vriend van ons heeft paniek aanvallen in de nachten.
Gelukkig alleen als er niemand is (woont alleen) en hij ergens veel spanning van heeft.

Soms slapen wij bij hem als dit nodig is, vaak is het voldoende om nog een keer te benadrukken dat hij mij 24/7 kan bellen en komen als er wat is. Die back up geeft rust.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:43

Vlinder123 schreef:
Volgende week naar de bedrijfsarts. Van mijn werk hoor ik eigenlijk niets meer en ik heb een dispensatie nodig van de bedrijfsarts om mijn vak later nog uit te mogen voeren (kwaliteitseis). Ik heb dit zelf geregeld maar het voelt zo verschrikkelijk dubbel. Dan ben ik dingen aan het regelen " voor later" terwijl er voor mij geen "later" is. Zo moeilijk. Ik wil echt niet tegenwerken wat betreft mijn werk maar moet ik doen alsof ik weer terug ga komen of aangeven dat er voor mij in mijn hoofd geen toekomst is? Ik vind het zo enorm moeilijk, ik kan de regeldingen helemaal niet aan maar ik moet nu hele belangrijke beslissingen gaan nemen en bespreken.

Dispensatie begrijp ik als 'de bedrijfsarts zegt dat werken nu niet gaat, want wegens ziekte niet belastbaar'.
Een bedrijfsarts is arts en heeft in principe beroepsgeheim tegenover de werkgever.
...als jij een arts vertelt 'dat je eigenlijk geen toekomst meer ziet' en afspraken gemaakt hebt met de Levenseindekliniek, zou dat toch ruim voldoende moeten zijn.
En de dubbelheid zou ik "gewoon" uitspreken...!

Het is intens triest :(:) dat de oplossing er 'nog' niet is, maar dat hoeft ook niet...!!!

Mbt onrust in de nacht: wat mij hielp was ten eerste 'mijn lichaam haar zin geven'.
Angst is je overlevingsinstinct, de adrenaline krijg je om te vechten of te vluchten.
Dus stoppen met stil in bed liggen etc en 'doen alsof' je vecht of vlucht.

Uiteraard kan de oorzaak puur psychologisch zijn, kan het gevoel zijn 'dat ik geen goed mens ben', dat er gevaar dreigt etcetcetc. maar je lichaam is blij als je de zinnige maatregelen neemt, dwz: 'wegwezen of aanvallen'.

Na alle activiteit heb ik veel baat gehad bij de koptelefoon ('oortjes', ook goed) met "binaural" muziek.
Dwz: je ene oor krijgt een heel klein beetje een ander geluid dan het andere oor,
"jijzelf" merkt het niet, maar je hersenen reageren er wel op.
Op die manier kun je je hersenen vragen om alfagolven te gaan produceren, zodat je rustiger wordt.
(Of thetagolven, maar in mijn ervaring werkte alfa het beste als ik giga onrustig was. Na een poos vond ik theta lekkerder, en soms geniet ik nog van deltagoven.)
Google eens op brainsync, hemisync, monroe, Hplus.
(En als je een creditcard hebt kun je voor 15 dollar iets fatsoenlijks downloaden.)

Vlinder123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 18:44

Bubblewrap: Nee, ik ben niet onder behandeling bij een psycholoog. 1,5 jaar wel even geweest maar toen ik uit het ziekenhuis kwam vorig jaar toen hebben ze dat gestopt omdat ze " het niet aan konden" . (Zo moeilijk vind ik mezelf echt niet hoor)

Belle_boef: Slaapmedicatie heb ik, soms neem ik het ook niet (zodat ik kan autorijden) maar dat gaat 1 dag redelijk en daarna word ik echt gek van de spanning zo vanaf een uur of 4.

Katja: Ik heb al verschillende medicijnen en sommige helpen wel goed maar hebben andere negatieve bijwerkingen. En ik zou zo graag niet afhankelijk willen zijn van medicijnen om te slapen, maar zoals dat nu gaat is het echt niet mogelijk.

MarliesV: Gelukkig heb ik tijdens die spanning geen angst. Ik kan heel erg rustig heel erg gespannen liggen met veel buikpijn.

Janneke2: Van die hersengolven heb ik ook wel eens wat informatie gelezen! Interessant hoe dat werkt.

Vandaag bij de bedrijfsarts geweest en was een fijn gesprek. Ik had het gevoel dat hij begrip had en gaf mij vertrouwen dat hij het juiste met mij voorheeft. Dat is fijn, dat is wel eens anders geweest bij andere hulpverleners. Wel nog totaal geen zicht op terugkeer naar werk. Ik weet het wel, maar toch is het een moeilijke gedachte.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:13

TS hoe gaat het nu met je?

Vlinder123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 20:17

Dank je dat je het vraagt marrlinde.
Er is toch weer het 1 en ander gebeurd maar voel me nog niet perse beter.

Gisteren weer naar de ha geweest waar niet heel veel uit is gekomen behalve dat we nogsteeds wachten op het eenmalig consult bij de psychiater (wachten nu 4 weken) en ook op antwoord bij het expertisecentrum voor euthanasie. Dus afgesproken dat ik/mijn woonbegeleidster wat zouden gaan bellen.

Stand nu is een afspraak bij de psychiater half januari, nog zeer onbekende wachttijd bij centrum autisme (sta ik nu 13 maanden op de wachtlijst) en ik heb een brief ontvangen van het expertisecentrum dat ze mijn zaak verder willen onderzoeken dmv een afspraak met hun psychiater.

Het was een beetje raar om die brief gelijk binnen te krijgen met 2 kerstkaarten en ook dat ik daar het meest blij mee was.

Daarnaast belde dinsdag de poh van mijn ha mij op om een afspraak te maken en al voor morgenochtend. Ze klonk me heel aardig dus ik ben benieuwd hoe het zal zijn. Wel heel erg fijn om eindelijk iemand te gaan spreken en aan wie ik mijn klachten kan voorleggen.

Het gaat echt op en neer. Zo lag ik woensdag nog 10 min in mn keuken op de grond omdat ik zo duizelig en misselijk was dat ik niet kon opstaan en ren ik op donderdag wel nog 2700m op de coopertest om een paar dagen daarna weer veel te willen liggen en het me niet lukt om naar mijn lieve verzorgpony te gaan. Daar heb ik echt zo veel verdriet van :(
Maar ik vraag me af wat voor vermoeidheid mijn vermoeidheid is want het kan zo snel wisselen. Ik krijg een beetje een idee dat bij veel stress mijn lichaam er gewoon mee stopt ofzo.
En dat zou ik graag met iemand bespreken. Hopelijk morgen een beetje, we zullen het zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:26

Lieve Vlinder,
Wat ik voor jou vooral hoop is dat je de juiste persoon vindt die je op weg kan helpen. En dat je met goede hulp je eigen weg weer kan vinden.
Knap hoe je bezig bent! Het is zwaar om geen hulp te hebben terwijl je het heel erg nodig hebt. Goed om alle opties te bekijken en open te houden..
Heb je eigenlijk al eens bloed laten prikken voor de vermoeidheid, misselijkheid en duizeligheid?
Veel succes morgen! Hopelijk kan de praktijkondersteuner je al wat op weg helpen..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:31

Wat een lastige situatie TS :(:)
Wat betreft je vermoeidheid; ga je op momenten dat je je goed voelt niet gewoon keihard over je grenzen heen waardoor je daar dan de dagen erna de prijs betaalt? Wellicht is het een goed idee om te kijken hoe je wat meer balans brengt in wat je aan inspanning doet per dag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:09

Vlinder123 schreef:
Het gaat echt op en neer. Zo lag ik woensdag nog 10 min in mn keuken op de grond omdat ik zo duizelig en misselijk was dat ik niet kon opstaan en ren ik op donderdag wel nog 2700m op de coopertest om een paar dagen daarna weer veel te willen liggen en het me niet lukt om naar mijn lieve verzorgpony te gaan. Daar heb ik echt zo veel verdriet van :(
Maar ik vraag me af wat voor vermoeidheid mijn vermoeidheid is want het kan zo snel wisselen. Ik krijg een beetje een idee dat bij veel stress mijn lichaam er gewoon mee stopt ofzo.
En dat zou ik graag met iemand bespreken. Hopelijk morgen een beetje, we zullen het zien.

Ook psychologische stress (waar jij helaas veel te veel van hebt :(:) ) is voor je lichaam een kwestie van 'zal ik vechten, vluchten of bevriezen - en ondertussen ga ik alvast in de alarmtoestand'.
Ook de alarmtoestand 'vreet' energie - dus dat je moe bent :(:) verbaast mij niet.
(De alarmtoestand houdt in dat je hartslag omhoog gaat, je spijsvertering op een laag pitje, logisch nadenken wordt moeilijk en je zintuigen gaan wagenwijd open.)

En uiteraard als je stevig wordt getriggerd, wordt de alarmtoestand erger.

En wellicht gaat het op en neer omdat je het ene moment getriggerd wordt (door een geur, een herinnering, een geluid - het kan van alles zijn) zodat de stress gigantisch toeneemt
...en daarna gelukkig een aantal uren niet/minder heftig wordt getriggerd en die coopertest kan lopen.