Intermittent fasting

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14231
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:26


Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:33

lovelyfiefy schreef:
ik was sowieso niet van plan om maar in 4 uur te gaan eten.
8 uur vind ik dan best prima. zeker als we het gaan hebben over 'beginnen'

ja of het niet te doen is weet ik natuurlijk pas op het moment dat ik het ga proberen.
Hoeveel calorieën zou je dan bijvoorbeeld aan moeten houden?
Of is dat iets wat iedereen voor zicht uitrekent via bepaalde rekensommen ?


Zoals hierboven mij word gezegd idd even een TDEE calculator gebruiken om te berekenen aan hoeveel kcal je moet komen. En dan evt een aantal normale dagen gaan bijhouden hoeveel kcal je daadwerkelijk eet via bijv een app als myfitnesspal.
Hoe groot is nu het tijdsbestek waarbinnen je eet? Als dat bijv 12 uur is is van 12 naar 8 alsnog misschien wel een grote stap. Je kan het dan bijv ook eerst met een uur inkorten (half uur later beginnen met eten 's ochtends, half uur eerder stoppen 's avonds) en daar pas weer verder in gaan korten met kleine stapjes als je fysiek en mentaal merkt dat je dat aankan en geen honger hebt. En dan idd wel in de gaten houden dat je binnen je eet-tijd genoeg kcal binnenkrijgt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:38

lovelyfiefy schreef:
ik kom even volgen.
vind het een bijzonder iets.
want ik zie mezelf dit echt niet volhouden.
dan mag ik dus 8 uur op een dag eten, maar ik sta soms om 5uur op omdat ik vroeg werk.
Hoe hou je dat dan vol tot na je avond eten?

Ik heb een actieve baan, loop tussen de 7 a 10km per dag.
en dan nog al het sjouw werk etc wat er bij komt kijken.

ben wel benieuwd hoe je dat dan doet zeg maar.


Maar hoe bedoel “volhouden tot na je avond eten” ?

Bij 16/8 eet je 16 uur niet
Dus stel dat je om 8 uur savonds start met die 16 uur dan eet je om 12 uur smiddags je eerste maaltijd bijvoorbeeld
Of als je vroeg op moet standaard
Begin je wat vroeger met die eerste maaltijd en stop je wat vroeger
Dus van 11 tot 19
Of 10 tot 18
Ligt er gewoon aan wat werkt voor jou in jouw situatie

Hier gaat de wekker om 6 uur doordeweeks en dan trek ik 12 tot 20 uur prima
Maar een ander heeft misschien meer aan andere tijden(vroeger of later beginnen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:40

Vraag aan de mensen die dit al doen: hebben jullie je ontbijt langzaam opgeschoven of zijn jullie in 1x overgegaan op het 16/8?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:46

Ik ben gewoon naar 16/8 gegaan in 1 keer
Maar mijn ontbijt routine was een aangeleerd ding
Van nature sloeg ik dat sowieso over

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:47

In 1 keer overgegaan. Maar ik was al geen ontbijter.

Ik zag ook dat iemand zich afvroeg waarom het überhaupt nut heeft en niet alleen hip is. Het gaat er vooral om dat je niet continue met verbranden bezig bent maar ook met herstellen Als je niks te verbranden hebt herstellen je cellen zich wat gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Er zijn meerdere studies te vinden. Ik merk het vooral dat ik mij overall beter voel.

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:04

Ik heb de aflevering van Dokters van morgen gezien, en ik vond het erg interessant. Vooral het feit dat je door te vasten je cellen als het ware 'reset' en daarmee ook ziektes zoals kanker of reuma kunt tegengaan.
Voor de gezondheidsvoordelen zou ik het best wel eens willen proberen, maar ik zie er nogal tegenop om honger te krijgen... Als ik 's ochtends om half 7 wakker word heb ik echt wel honger, en dan zou ik dus tot 11/12 uur moeten wachten tot ik iets mag eten. Natuurlijk zal je lichaam er wel aan wennen, maar ik denk er nog even goed over na of ik mezelf dat wil aandoen :P . Ik hoef niet af te vallen, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Wel leuk om hier ervaringen te lezen hoe anderen dit aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:12

Ik doe dit ook al jaren en het gaat me gemakkelijk af.
Als je bang bent voor honger 's ochtends kun je de dag ook starten met 500 ml of 1 liter water. Je lichaam is 's ochtends uitgedroogd na een nacht slapen en drinken is dus sowieso een goede zet en je zal merken dat een 'honger'gevoel vaker dorst betekent dan werkelijke honger.

Quir

Berichten: 17408
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:42

Ik doe het ook, eet tussen 11 en 19. Gaat me ongelooflijk makkelijk af, nooit honger (hooguit als ik om 11 uur vergeet te eten dat ik om 13 wat honger gevoel krijg haha).

Zit heel veel beter in mijn vel, eten is geen obsessie meer (in deze eetcultuur tegenwoordig is eten voor heel veel mensen een obsessie geworden, zo ook voor mij. Vooral met proberen af te vallen := ).
Maar ik heb meer energie, terwijl ik eigenlijk veel minder eet. Eet wel gewoon mijn calorieën uiteraard, maar van 2 grote maaltijden zit ik langer vol dan 3 kleine maaltijden met onder aan de streep even veel kcal. Ook is het veel makkelijker voor mij geworden om gezond te eten en dus geen snaaiaanvallen naar suiker meer.

Op deze manier ook heel makkelijk best wat kg kwijt. :j
Dingen verbieden werkt bij mij namelijk precies tegenovergesteld. _O-

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:16

Ik vind het een heel interessant onderwerp, ik denk dat ik het toch ook ga proberen. Zijn de meeste van jullie er ook daadwerkelijk van af gevallen?
Ik wil het niet persee doen om af te vallen want dat is niet echt nodig maar ik heb (bijna) altijd honger en ben obsessief met eten bezig. Ik hoop dat mijn constante honger gevoel stopt hierdoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:20

Ik ben er niet door afgevallen maar daar ben ik ook niet mee bezig. Het is wel een handige methode om aan een kcal restrictie te doen, omdat je eetraam minder groot is dan 'normaal' en je daardoor dus minder ruimte hebt om te schranzen en hongeraanvallen te krijgen. Vaak zijn je maaltijden wat groter dan anders waardoor je minder honger hebt tussendoor.

Het is de eerste dagen even wennen, je kunt dan best honger ervaren 's ochtends maar dit duurt echt maar eventjes. Mijn lichaam was er snel aan gewend.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:26

Ik ga het denk ik maar gewoon proberen. Vooral de ochtenden zullen moeilijk gaan worden denk ik, meestal word ik wakker en heb ik direct honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:32

Veel water/koffie/thee zonder toevoegingen drinken helpt zeker tijdens de periode van wennen! Volle buik, geen kcal :)

SharonBdB

Berichten: 95
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:34

Ik doe het ook. Was eerst wel sceptisch... Zeker met mijn werk.. Beginnen om zeven uur en dan al druk in de weer... Ik dacht echt ik hou dit niet vol... Nou bijna een week verder, en wat gaat dit makkelijk... En wat is het prettig! Ik merk nu dat mijn buik al minder opgezet en pijnlijk is als voor heen. :)

Imre

Berichten: 14231
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 22:37

Wat mij in het begin goed hielp was de app fastient. Daar kan je instellen van hoe laat tot hoe laat je fast moet duren, of het begin en hoeveel uur je wil fasten, en dan telt ie de uren. Ik vind het best motiverend om te zien dat ik bijvoorbeeld al 14,5 uur heb gedaan en dus nog maar 1,5 uur hoef. Kopje thee, even iets doen, die tijd is zo om.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:20

Dizzy505 schreef:
Ik vind het een heel interessant onderwerp, ik denk dat ik het toch ook ga proberen. Zijn de meeste van jullie er ook daadwerkelijk van af gevallen?
Ik wil het niet persee doen om af te vallen want dat is niet echt nodig maar ik heb (bijna) altijd honger en ben obsessief met eten bezig. Ik hoop dat mijn constante honger gevoel stopt hierdoor.

Ik heb met IF idd veel minder last van continu trek en met eten bezig zijn
Mijn suikerspiegel is veel stabieler , dat helpt gewoon heel erg
Als ik begin met ontbijt na wakker worden dan heb ik eigenlijk veel/continu trek
Als ik na 12 pas ontbijt en dan weer met avondeten dan heb ik daar veel minder tot geen last van

Ik pak meestal dus na 12 uur mijn eerste maaltijd
Dan avondeten
En vaak daar na nog een tussendoortje want of ik nu wel of niet smorgens ontbijt , ‘s avonds heb ik vaak nog trek
Dus probeer voor half 9 nog iets te pakken en mijn eet raam van 12:30 tot 20:30 te plannen

Mama3
Berichten: 1827
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 23:44

Ik doe ook aan IF, al geruime tijd. Ik ben het gaan uitproberen nadat ik de diagnose Colitus Ulcerosa kreeg.

Mijn darmen komen veel meer tot rust waardoor ik al meer dan een half jaar geen medicijnen meer gebruik.

Ik ben daarbij ook anders gaan eten, minder zakjes en pakjes en meer vers.

Ik val er niet van af, maar dat komt doordat ik er geen dieetvorm van maak, en voldoende kcal eet. Ik oog wel slanker doordat mijn buik niet meer opgeblazen raakt.

Ik eet tussen 12 en 20.00u en doe aan krachttraining. Als ik in de ochtend sport (van 7 tot half 9) gaat dat prima op zwarte koffie).

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 01:14

Ik doe OMAD/Keto. En daarvoor 20/4.

Farjen

Berichten: 8056
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 06:46

Ik doe het al een kleine 2 jaar.
Ik kan gerust 10km op een behoorlijk tempo lopen in de ochtend, ik loop dan sowieso beter.
Ik ben net een week op vakantie geweest met een all in formule, dus smorgens wel ontbeten.. Ik merk een groot verschil, buikpijn, hele dag door honger, ...
Vermageren doe ik er niet van, ook niet als ik een dag echt vast (dus maar 1 maaltijd onder 500kcal)
Mijn vriend doet IF al heel wat jaren en is er wel veel door vermagerd en kan eten wat hij wil.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Intermittent fasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:01

Vraagje, eten jullie dan gewoon normaal tijdens de eet uren of is het ook nog koolhydraat arm oid?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:34

Wat je wil :)
Ik ga niet specifiek khd arm oid
Maar ik eet grotendeels plantaardig , wel eet ik vrijwel geen witte producten (als in beperkt aardappels, geen witte pasta , rijst oid, ) maar de volkoren producten

Soja mijd ik momenteel ook om te kijken of dat idd hetgeen is waar mijn huid op reageert (ben je 39 en schiet je de pubertijd weer in op dat gebied, nee dank je :+ )

Maar khd arm kan wel
High carb ook
Wat er maar past bij je denk ik

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:38

Ik doe nu al anderhalf jaar aan IF.
Start mijn dag met bulitkoffie en dan na 13.00 uur soms zelfs pas vanaf avond eten mijn 8 uur eten. Ben 54 en ben 15 kilo kwijtgeraakt met if. Wel trainde ik erbij.
Ik blijf if doen al weeg ik nu 53 kilo. Val niet meer af omdat ik nu meer call mag.Ik kan het aanraden

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:40

MiniMaxi schreef:
Vraagje, eten jullie dan gewoon normaal tijdens de eet uren of is het ook nog koolhydraat arm oid?

Alles home made koken. Dus geen pakjes of iets dergelijk. Dat deed ik al maar helpt enorm bij afvallen.
Mijn moeder (74) is er 10 kilo mee kwijt geraakt.

Nadir

Berichten: 12751
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:13

Ik doe dit nu al een jaar en ben er heel erg tevreden over.

Anna79 schreef:
Kan iemand die dit doet een voorbeeld geven van wat je dan eet per dag en op welke momenten?

Ik eet koolhydraatbeperkt, dus hoop dat je er iets aan hebt:

12:00 - Lunch: drie gebakken eieren met spek, kaas en groente of rauwkost.
15:00 - Fruit of blokjes kaas of noten
18:00 - Avondeten: Ovenschotel met groente en vlees.
19:30 soms nog wat noten maar meestal niets meer na het avondeten

Ik drink verder alleen water en thee. Ik sport 4-5 keer per week vrij intensief en mijn lichaam doet het er heel goed op.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:01

MiniMaxi schreef:
Vraagje, eten jullie dan gewoon normaal tijdens de eet uren of is het ook nog koolhydraat arm oid?

Kan je zelf bepalen, maar goed...niet voor iedereen werkt hetzelfde natuurlijk.
Ik doe OMAD, dus one meal a day en dan op de Keto manier.