Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 19:07

Tuurlijk mag je aanschouven Canon! Denk dat het juist heel leerzaam is om van verschillende mensen hun verhaal te horen :)

Timing!
Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 16:39

Ik heb Verslaafd een liefde uit, maar weet zeker dat ik hem nog een keer(of meer) moet lezen, best pittig af en toe, omdat het zo anders is.

Heb mezelf ook een abo op de Happinez cadeau gedaan, staan toch wel vaak interessante dingen in en vond het wel even tijd om mezelf te belonen :D

De laatste week gaat het wat moeilijker, veel verzet tegen wat er is, maar gelukkig heb ik het dan ook wel weer door. Vooral mijn zelfbeeld is de laatste tijd weer minder, ben dan helemaal niet aardig voor mezelf, maar ik realiseer me dan dat dit negatieve zelfbeeld er al zo lang is, dat ik echt niet altijd door kan hebben dat het weer aanwezig is en daar direct iets aan kan doen. Oefenen oefenen oefenen. en mezelf de tijd geven en hoop houden.

Maar een magische knop om in één keer anders te denken is welkom :+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:29

Lastig is dat he!

Heb je de kracht van kwetsbaarheid wel eens gelezen?

Edit: stukje bijgevoegd.
Ik ben bezig in het boek van :de moed van imperfectie. En in alle boeken komt elke keer dat onderwerp schaamte terug. Ik dacht eerder altijd: Ik schaam me bijna nooit. Heel af en toe als ik eens in een grote groep ben en wat moet vertellen of als ik een keer wat totaal verkeerds zeg in een groep. Maar verder niet. Maar dat onderwerp gaat nog zoveel verder kwam ik achter. Echt tot in het diepste, dat je niet alleen schaamte heb als je je eventjes voor een situatie schaamt, maar achter zoveel dingen zit schaamte als je dat uitpluist. Als je door de dingen heen denkt wat voor angsten kan zorgen, of waar je stiekem bang voor bent, of wat je lastig vind, bijna alles is met de reden wat als het verkeerd gaat, of wat als de ander dat denkt. En dat is natuurlijk ook een onderdeel. Interessant om te lezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:41

Amado7 schreef:
Lastig is dat he!

Heb je de kracht van kwetsbaarheid wel eens gelezen?

Edit: stukje bijgevoegd.
Ik ben bezig in het boek van :de moed van imperfectie. En in alle boeken komt elke keer dat onderwerp schaamte terug. Ik dacht eerder altijd: Ik schaam me bijna nooit. Heel af en toe als ik eens in een grote groep ben en wat moet vertellen of als ik een keer wat totaal verkeerds zeg in een groep. Maar verder niet. Maar dat onderwerp gaat nog zoveel verder kwam ik achter. Echt tot in het diepste, dat je niet alleen schaamte heb als je je eventjes voor een situatie schaamt, maar achter zoveel dingen zit schaamte als je dat uitpluist. Als je door de dingen heen denkt wat voor angsten kan zorgen, of waar je stiekem bang voor bent, of wat je lastig vind, bijna alles is met de reden wat als het verkeerd gaat, of wat als de ander dat denkt. En dat is natuurlijk ook een onderdeel. Interessant om te lezen.

Klopt, lijkt me interessant om te lezen. Ik herken het wel.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:48

Nog een mooie dan maar om te delen uit dat boek :D :

Authenticiteit is dag in, dag uit loslaten wie je denkt te moeten zijn en accepteren wie je werkelijk bent.
Wat je nodig hebt:
- de moed om imperfect te zijn, grenzen te stellen en jezelf toe te staan om helemaal kwetsbaar te durven zijn.
- de verbondenheid die alleen mogelijk is wanneer je er in gelooft dat je zelf goed genoeg bent.
- we hebben allemaal onze sterke en minder sterke kanten.

Authenticiteit vereist een bezielde manier van leven en liefhebben, ook wanneer je worstelt met schaamte en angst om niet goed genoeg re zijn en vooral wanneer je zo intens gelukkig bent dat je het gevoel bijna niet durft toe te laten. Bewust kiezen voor authenticiteit op momenten dat het grote moeite kost, is de manier om de deur naar vreugde , geluk en dankbaarheid wijd open te zetten.

De moed van imperfectie van Brené Brown

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:03

Wat een mooi topic! Hier word ik ontzettend blij van! Ook ik merk op hoe belangrijk het is om hier voldoende aandacht aan te besteden <3

Ik reageer later!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:35

Zeker mooi topic!! en je beschrijft het heel mooi en duidelijk TS! knap van je. en super dat je je kwetsbaar op wilt stellen om het te delen. Dat heb ik heel lang niet gedurfd, ook niet op topics op internet, want ik ben ook introvert. Maar was zelf niet sterk genoeg om dat met anderen te durven delen, vond dat ik alles zelf op moest lossen. Ik heb een burn out gehad en in een heel groot zwart gat gevallen. Had ik ook zeker nodig, want met subtielere signalen van mijn lichaam had ik nog niet door dat ik het anders aan moest gaan pakken. Maar nu ik er zo goed als uit ben, heel dankbaar voor dat ik heb meegemaakt, want ik heb zoveel meer over mezelf geleerd en nu veel tevredener en gelukkiger (met minder) dan eerst. Ik leefde eigenlijk ook altijd voor anderen. Wist niet goed wie ik zelf was en wat ik voelde, wilde teveel, nog beter, mooier, slanker, whatever.....er zat geen end aan.....dus mezelf teveel overwerkt. Kon en durfde alleen maar gelukkig en blij te zijn, andere emoties kende ik niet. Nu durf ik ook bang en verdrietig te zijn en geraakt te worden. Het accepteren dat die emoties er zijn en ze bewust doorleven helpt zooooo erg. Dan zijn ze eign direct ook weer weg. Meer leren onstpannen, niet altijd maar 'aan' staan. Ben yoga gaan doen ook. Heeft erg geholpen. En mediteren om mezelf elke dag te gronden. Hiervoor heb ik de gratis meditaties gebruikt van Irene Langeveld. Erg handig en geeft mooie uitleg over HSP ook.
Ik geloof ook erg in wat Jan Bommerez ook vertelt, dat als je het juiste pad volgt van jezelf dat je in een flow komt en alles effortless (moeiteloos) aanvoelt wat je doet. Ook erg boeiend.

Stukje van zijn fb:
Het universum is een intelligent zelforganiserend systeem. In de mate dat je in resonantie kunt zijn met de universele flow wordt ook jouw leven zelforganiserend. Dat is wat moeiteloosheid (flow) betekent. Je komt in resonantie met de universele creatieve flow door te leven op basis van universele principes. Het basisprincipe is dat elk van ons een unieke rol te vervullen heeft in het geheel. Zodra wij onze unieke plek innemen in de grotere orde der dingen (als een naadloos geel van het geheel) ervaren we flow en beginnen dingen gewoon op hun plaats te vallen...Je voelt je dan gedragen door iets onzichtbaars, zoals een arend gedragen wordt door de onzichtbare wind onder zijn vleugels. (http://www.moeitelooslerenleven.com)

Aan TS de tip: je bent al op 80% van je reis, omdat je je bewust bent ervan en ermee bezig bent!! Dat is al vaak de grootste stap. Hou vol en ga hiermee door!!! Heb vertrouwen in jezelf en dat het langzaam gaat en tijd kost, maar het komt allemaal goed een keer en dan valt alles op zn plek!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:54

Amado7: kracht van kwetsbaarheid ligt klaar om gelezen te worden! Dacht er eerst over om dat boek van SoChicken te bestellen, maar na jou post denk ik dat ik eerst deze ga lezen :) Kan me helemaal vinden in je stuk over schaamte.. staan we helemaal niet bij stil hoe diep dat gaat, maar wel iets wat ik erg herken.

Orion456: bedankt voor je mooie bijdrage en dat je je openstelt!

Het doet me goed om te merken dat ook anderen zoiets meemaken en er doorheen komen, dat geeft hoop en vertrouwen om ermee door te gaan :)

Amado7

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:15

Orion456, wat mooi om te lezen dat je zo erg bent veranderd en nu wel vorm kan geven aan je emoties. Kan me voorstellen dat dat een onwijs enge en moeilijke weg was. Maar je krijgt er zoveel voor terug!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:52

Air schreef:
Ik heb Verslaafd een liefde uit, maar weet zeker dat ik hem nog een keer(of meer) moet lezen, best pittig af en toe, omdat het zo anders is.

Heb mezelf ook een abo op de Happinez cadeau gedaan, staan toch wel vaak interessante dingen in en vond het wel even tijd om mezelf te belonen :D

De laatste week gaat het wat moeilijker, veel verzet tegen wat er is, maar gelukkig heb ik het dan ook wel weer door. Vooral mijn zelfbeeld is de laatste tijd weer minder, ben dan helemaal niet aardig voor mezelf, maar ik realiseer me dan dat dit negatieve zelfbeeld er al zo lang is, dat ik echt niet altijd door kan hebben dat het weer aanwezig is en daar direct iets aan kan doen. Oefenen oefenen oefenen. en mezelf de tijd geven en hoop houden.

Maar een magische knop om in één keer anders te denken is welkom :+

Ik vond dat een vrij onleesnaar boek...
De eerste 2 boeken van hem ( de Opluchting en de Verslaving voorbij) vond ik helderder in het uitleggen van dat mechanisme, negatief geloof, in essentie.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:05

Dat stukje over schaamte komt me zo bekend voor. Ik schaam me voor zoveel dingen, altijd bang wat een ander ergens van vindt, of stel dat ik uitgelachen wordt. En dat gaat al over hele kleine dingen. Ik werk als kok en bij ons in de keuken staat altijd de radio aan, mee zingen met een liedje vind ik heerlijk, maar ik durf het niet want ik zing vals. En het zijn zoveel van die kleine dingen in het leven die het uiteindelijk heel lastig maken... Ik denk dat ik dat boek maar eens ga bestellen!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:13

Moet je wel even goed kijken welke. In de boeken van brene komt schaamte overal terug. En wat ik net citeerde komt niet uit de kracht van kwetsbaarheid maar uit de moed van imperfectie. Maar je hebt ook nog een boek van haar die echt alleen over schaamte gaat dacht ik.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:15

ik ga zo wat bijlezen. Maar wow hier zat ik ook aan te denken, en ben ik ook mee bezig.

Alleen soms is het best lastig omdat het ook wel eens duur kan zijn, lees workshops enz.

vooral angst leeft soms mijn leven!

morgen heb ik een 2e paardencoach sessie, dit keer met mijn eigen paard. ben heel benieuwd. Heb al eerder gedaan maar dan met het paard van de coach en dat heeft mij ook al erg geholpen

ga nu weer verder lezen.

ook ben ik HSP wat het soms lastig maakt. haha

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:09

plutolover schreef:
ik ga zo wat bijlezen. Maar wow hier zat ik ook aan te denken, en ben ik ook mee bezig.

Alleen soms is het best lastig omdat het ook wel eens duur kan zijn, lees workshops enz.

morgen heb ik een 2e paardencoach sessie, dit keer met mijn eigen paard. ben heel benieuwd. Heb al eerder gedaan maar dan met het paard van de coach en dat heeft mij ook al erg geholpen

ga nu weer verder lezen.

Als je een eigen paard hebt, dan ben je in het gelukkige bezit van je eigen coach\therapeut!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:19

Amado7 schreef:
Moet je wel even goed kijken welke. In de boeken van brene komt schaamte overal terug. En wat ik net citeerde komt niet uit de kracht van kwetsbaarheid maar uit de moed van imperfectie. Maar je hebt ook nog een boek van haar die echt alleen over schaamte gaat dacht ik.

https://www.bol.com/nl/f/de-kracht-van- ... 010046941/

Is dit dan de goede of moet ik een andere hebben?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:20

anjali schreef:
plutolover schreef:

ga nu weer verder lezen.

Als je een eigen paard hebt, dan ben je in het gelukkige bezit van je eigen coach\therapeut!

klopt maar soms zie je het alsnog niet wat je paard je wilt vertellen. En dan is het heel fijn om iemand naast je te hebben die dat even vertaald.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:35

Interessant om te lezen. Ik heb vaak over dit onderwerp nagedacht. Voor heeft het besef dat je niet gelukkig hóeft te zijn juist veel uitgemaakt. Ik werd juist gek van al die druk om maar gelukkig te moeten zijn. En toch ook semi-druk met dingen als 'je kunt alleen maar echt gelukkig zijn met een partner' of 'als je geen baan hebt kun je nergens wonen'. Ik heb momenten in mijn leven gehad dat ik heel gelukkig was en een toekomst voor me zag, maar ook momenten dat dat totaal niet zo was. Maar je hoeft helemaal niet gelukkig te zijn. Als je gewoon ook dingen doet waar je plezier aan beleeft is het goed.

Scheelt misschien wel dat ik veel hobby's heb en niet het type ben om stil te zitten.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:22

Ellabellah Zal zo even voor je kijken welk boek precies over schaamte gaat!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:23

Amado7 schreef:

Top dank je! Dan ga ik hem gelijk bestellen :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:40

EllaBellaah schreef:
Amado7 schreef:

Top dank je! Dan ga ik hem gelijk bestellen :D

De kracht van kwetsbaarheid vind ik het meest waardevolle. Het onderwerp schaamte komt overal terug, maar als het goed is het meest in dit boek. Ik vind de kracht van kwetsbaarheid sowieso echt het meest duidelijke boek van allemaal! De moed van imperfectie is ook zeker aan te raden , maar als je er eentje gaat bestellen zou ik zeker de kracht van kwetsbaarheid doen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:42

Sheran schreef:
Interessant om te lezen. Ik heb vaak over dit onderwerp nagedacht. Voor heeft het besef dat je niet gelukkig hóeft te zijn juist veel uitgemaakt. Ik werd juist gek van al die druk om maar gelukkig te moeten zijn. En toch ook semi-druk met dingen als 'je kunt alleen maar echt gelukkig zijn met een partner' of 'als je geen baan hebt kun je nergens wonen'. Ik heb momenten in mijn leven gehad dat ik heel gelukkig was en een toekomst voor me zag, maar ook momenten dat dat totaal niet zo was. Maar je hoeft helemaal niet gelukkig te zijn. Als je gewoon ook dingen doet waar je plezier aan beleeft is het goed.

Scheelt misschien wel dat ik veel hobby's heb en niet het type ben om stil te zitten.

Dat is denk een heel belangrijk punt. Er wordt maar van je verwacht dat je gelukkig moet zijn, en natuurlijk wil iedereen gelukkig zijn. Maar je kan ook gelukkig zijn terwijl je je ongelukkig voelt. Die momenten horen er gewoon even bij. En je hoeft je ook niet altijd gelukkig te voelen, van wie moet dat? Door dit te beseffen geeft het ook niet als je zo'n moment heb, en dan kan je alles ook beter loslaten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:10

Amado7 schreef:
De kracht van kwetsbaarheid vind ik het meest waardevolle. Het onderwerp schaamte komt overal terug, maar als het goed is het meest in dit boek. Ik vind de kracht van kwetsbaarheid sowieso echt het meest duidelijke boek van allemaal! De moed van imperfectie is ook zeker aan te raden , maar als je er eentje gaat bestellen zou ik zeker de kracht van kwetsbaarheid doen.

Bedankt voor je advies! Ik ga hem bestellen en de moed van imperfectie komt op mijn 'dat moet ik nog eens lezen' lijstje.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 16:10

Sheran schreef:

Ik zie geluk ook niet als alleen maar je gelukkig voelen, alleen maar blij zijn etc.

Ik zie het meer als een goede balans, dat je alles toelaat en daar een soort rust in ervaart, acceptatie van wat is. En daardoor kan genieten als het leven goed gaat, en verdrietig mag zijn dat het even minder gaat, maar daarin niet doorslaat. Zoals een tekst hierboven: dat je meegaat in de flow.

Op dit moment is dat er (nog) niet, voel ik me soms ook down als er 'niets' aan de hand is, kan ik niet genieten van de kleine dingen, zit ik teveel vast in mijn hoofd.. dan kan geluk er wel zijn, maa rals ik het dan niet voel ben ik alsnog niet gelukkig.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:00

Maar je hoeft je ook niet gelukkig te voelen he? Als je de focus legt op dat je gelukkig moet zijn, dan voel je je vaak alleen maar down en leg je hoge verwachtingen neer voor jezelf.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:11

Is er iemand die toevallig De Moed van Imperfectie wil uitlenen? :D

Ik heb heel veel andere zelfhulp boeken in de aanbieding! En ik betaal natuurlijk verzendkosten ;)