Galstenen en koliekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:44

Mijn galblaas is zo'n 25 jaar geleden verwijderd. Klachten daarna niet over dus is na veel gedonder een stent geplaatst. Is zo'n 20 jaar goed gegaan maar de laatste tijd helaas weer aanvallen. Nu is er geloof ik niets meer aan te doen. Dat betekent iedere drie weken een dag of twee aanvallen
Laatst bijgewerkt door alexandras op 03-09-19 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:48

Linda, hier ook mijn galblaas verwijderd door stenen. Die aanvallen gaan in de loop van de tijd alleen maar erger worden, dus zou zeker aan de bel trekken als het te erg wordt. Ik heb de laatste tijd jankend in mijn bed gelegen, omdat ik me niet meer kon verroeren van de pijn.

Sterkte ermee, want het is echt niet leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:11

Mijn huisarts zei dat het door mijn gewicht kwam , na maanden aanmodderen veel pijn en maagzuur elke maaltijd en 20 kilo lichter via huisarts toch een echo gekregen en zaten wel stenen . Gelijk knoop doorgehakt en de bende eruit , ze vonden mij nog jong (20) maar ben blij dat het eruit is .

Zou gewoon de bende eruit laten halen

alexandras

Re: Galstenen en koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:32

Ik was ook jong toen de galstenen ontstonden en zeker niet te dik.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:53

Ik ben ook zeker niet te dik weeg nu 59 kilo en ben 1.65 en ben 33 jaar dus oud ook niet. Maar waarschijnlijk is het door mijn zwangerschap gekomen

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:36

appiesjappie schreef:
Ik werd eerst ook niet serieus genomen. Huisarts noemde het gewoon maagkrampen en daar kon ik het mee doen. Huisartsenpost meerdere keren gebeld en ik mocht niet komen omdat het op maagkrampen leek. Uiteindelijk een huisarts die het serieus nam en vond dat ik een echo van mn buik moest laten maken. Ik ben blij dat ze dat hebben gedaan maar ik ben zo bang voor de narcose pfff. Op internet staat dat het juist fijn is. Dat iedereen het niet als vervelend ervaart. Blegh waarom ben ik zo n scheitert en een dikke twijfel kont. 2 weken rustig aan moeten doen vind ik ook al niks haha met 2 kinderen geen idee hoe ik dat allemaal rond moet breien.

Ik had dat helemaal niet, gek genoeg was ik er zo ziek van dat het me niet snel genoeg kon gaan, was blij dat ik eindelijk aan de beurt was!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:43

Heel aantal mensen dat ik ken hoefden niet meer geopereerd te worden na een appelsap/ bitterzout kuur.
Even doorbijten maar ze hebben alles eruit gekregen.

Is toch ook wel een indicatie dat je qua voeding/ gezondheid (hormonen, ook vaak weer onbalans voeding/rust/mentale rust) niet echt in balans bent.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:19

appiesjappie schreef:
Ik ben ook zeker niet te dik weeg nu 59 kilo en ben 1.65 en ben 33 jaar dus oud ook niet. Maar waarschijnlijk is het door mijn zwangerschap gekomen

Heel stomme vraag misschien, maar blond toevallig? Tegen mij zei de chirurg dat hij heel vaak galblaasoperaties had uitgevoerd bij jonge blonde vrouwen tussen 25-35.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 17:38

Haha dat ja dat klopt ik ben donkerblond. Heel apart

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:39

appiesjappie schreef:
Ik werd eerst ook niet serieus genomen. Huisarts noemde het gewoon maagkrampen en daar kon ik het mee doen. Huisartsenpost meerdere keren gebeld en ik mocht niet komen omdat het op maagkrampen leek. Uiteindelijk een huisarts die het serieus nam en vond dat ik een echo van mn buik moest laten maken. Ik ben blij dat ze dat hebben gedaan maar ik ben zo bang voor de narcose pfff. Op internet staat dat het juist fijn is. Dat iedereen het niet als vervelend ervaart. Blegh waarom ben ik zo n scheitert en een dikke twijfel kont. 2 weken rustig aan moeten doen vind ik ook al niks haha met 2 kinderen geen idee hoe ik dat allemaal rond moet breien.

Niet alles wat op internet staat is waar. Je bent heus niet de enige die bang is om onder narcose te gaan. Ik denk juist dat heel veel mensen dat eng vinden, zeker de eerste keer. Zelf heb ik ook aangegeven dat ik het erg spannend vond en daar werd heel goed op gereageerd. Ik weet nog dat ik wat zenuwachtige stomme grapjes lag te maken en het volgende moment werd ik weer wakker. Het verliezen van de controle waar ik zo bang voor was heb ik eigenlijk helemaal niet bewust meegemaakt. Die narcose doet echt zijn werk wel, daar hoef je je niet aan over te geven. Het gaat zo snel, bij mij wel tenminste. Als ik ooit weer onder het mes moet zal ik me om de narcose in elk geval niet zo druk meer maken. En twee weken, sja, dat lijkt misschien lang, maar ze zijn zo voorbij. Ik snap wel dat je zo denkt als je er nog niet 'aan toe' bent.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 17:42

Nee aan de eene kant wil ik er ook niet op wachten tot ik zoveel pijn heb en het niet meer aan kan en mij laten helpen. Ik wil het voor zijn. Maar ik durf gewoon niet voelt zo stom. Ik was helemaal niet bang om te bevallen van 2 kinderen en onder narcose gaan ben ik echt doodsbang

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:19

Je hoeft het ook niet te durven, je hoeft er alleen te zijn. De rest gaat vanzelf. Maar ik snap wat je bedoelt en heb met je te doen, want ik had precies hetzelfde. Achteraf begrijp je niet waarom je jezelf er zo mee hebt geplaagd. Maar ja, achteraf is altijd makkelijk praten. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:20

Altijd aangeven, er zijn ook kalmerende middelen te krijgen van tevoren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:30

Ik vond narcose iig awesome, nog nooit zó lekker geslapen (en de hele dag erna ook nog :') )

Maar idd, gewoon zeggen dat je iets eng/griezelig vindt dan word daar gewoon rekening mee gehouden, je bent heus niet de enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:50

Ik vond het echt te gek ja :') , eerst een lekkere gozer boven mijn hoofd dan ben je zo weg :)) en erna word je wakker alsof er niks gebeurd is :') . Magisch goedje

Kreeg van te voren wat paracetamol en wat rustgevends , van die mega ziekenhuis paracetamol die je amper weg krijgt :+ .

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 19:05

Haha zo klinkt het helemaal geweldig haha. Pfff snap ook gewoon niet waarom ik zo moeilijk doe. Het zal waarschijnlijk sowieso een keer moeten gebeuren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:40

Janneke2 schreef:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 6982228380

De eerste link uit pubmed, zoektermen malic acid gallstones.

Iets recenter: Medsurg Nurs. 2012 Jan-Feb;21(1):41-3, 48; quiz 44.
Oral gallstone dissolution therapies.
Felicilda-Reynaldo RF1

Wat ik gebruik is :o een stapling van technieken,
zowel de oeroude aanpak ('time honored') van Hulda Clarck (voorbereiding, vasten, bitterzout en een drankje dat ik nog lekker bleek te vinden ook van vers geperst grapefruit sap plus olijfolie)
appelzuur / malic acid
en het drankje Resium
(zoals al eerder vermeld). :o

In het kader van het principe van de bèta faculteit 'het experiment geeft de doorslag': voor mij werkt het.
(Dat is in principe N=1, al is dit uiteraard niet het hele verhaal omdat ik steun op meerdere mensen voor mij, maar ik weet drommels goed dat dubbelblind en placebo gecontroleerd niet aan de orde is .)
Resium als term komt wel voor in pubmed, maar gaat daar over 1 enkel kruid, het drankje bevat 5 kruiden.

Wel is het ingewikkeld dat jouw klachten niet gelieerd zijn aan vet eten...!
(Wat gebeurt hier nu dan toch precies...?)

Misschien dat onderzoek maar iets beter lezen. Slechts een hele kleine groep kan therapeutisch behandeld worden en als je het onderzoek gelezen hebt weet je dat ze ook geen koliek mogen hebben.

CONCLUSION

The gold standard for treating symptomatic gallstones remains laparoscopic cholecystectomy. Oral litholysis (basically restricted to few oral hydrophilic bile acids) has a limited role in a scant subgroup of selected patients with symptomatic cholesterol gallstones, but is complicated by the high rate of gallstone recurrence after dissolution treatment and a negative cost-benefit balance.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:38

alexandras schreef:
Mijn galblaas is zo'n 25 jaar geleden verwijderd. Klachten daarna niet over dus is na veel gedonder een stent geplaatst. Is zo'n 20 jaar goed gegaan maar de laatste tijd helaas weer aanvallen. Nu is er geloof ik niets meer aan te doen. Dat betekent iedere drie weken een dag of twee aanvallen

Kunnen ze niet opnieuw stenten dan? Ik neem aan dat destijds de stent er ook weer uit is gehaald (waarbij ik er vanuit ga dat de stent is geplaatst middels een ERCP)?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:24

Citaat:
Misschien dat onderzoek maar iets beter lezen.

Wat gaan we nu dan toch weer krijgen?
Ik ben eerlijk gezegd een fan van goed lezen. :o

Ik gaf op gegeven moment de zoektermen die ik gebruikt had op pubmed plus de link naar het eerste/ bovenste artikel.
(Contra iemand die schreef 'dat er niets over te vinden was' en nog iets over ""kwakzalverij"".)

Mijn enige claim was dat er artikelen over zijn, punt.
Gewoon efkes de juiste zoektermen op de juiste plek, 1 minuut werk voor wie het toevallig weet.
....ik heb het hele atrikel niet eens gelezen.
(Waarom zou ik dit specifieke artikel lezen? De tijd om half pubmed te lezen ontbreekt mij.)

Citaat:
Slechts een hele kleine groep kan therapeutisch behandeld worden en als je het onderzoek gelezen hebt weet je dat ze ook geen koliek mogen hebben.

[i]CONCLUSION

The gold standard for treating symptomatic gallstones remains laparoscopic cholecystectomy. Oral litholysis (basically restricted to few oral hydrophilic bile acids) has a limited role in a scant subgroup of selected patients with symptomatic cholesterol gallstones, but is complicated by the high rate of gallstone recurrence after dissolution treatment and a negative cost-benefit balance.]

? In het Engels staat symptomatic gallstones, dat is wellicht niet hetzelfde als acute koliek.
(Natuurlijk doe je geen 'oral litholysis' plus verwijderen van gruis langs natuurlijke weg (dat vooral) tijdens een koliekaanval, volgens mij heeft niemand dit beweerd. Na voldoende lange tijd na een aanval is sprake van 'symptomen gevende stenen.')

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:44

Hilary schreef:
alexandras schreef:

Kunnen ze niet opnieuw stenten dan? Ik neem aan dat destijds de stent er ook weer uit is gehaald (waarbij ik er vanuit ga dat de stent is geplaatst middels een ERCP)?

Dat zou fijn zijn. Ik weet niet wat een ercp is maar hij is via de darm geplaatst. Kreeg vervolgens een alvleesklierontsteking. Ze zijn niet happig om het nu weer te doen. Voorlopig is monitoren middels bloed het enige

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 15:49

Pfff heb ook nog de twijfels of het mijn galblaas wel is die de aanvallen veroorzaken. Heel veel symptomen heb ik wel. Maar niet zo heftig. Ik kan de aanvallen bijvoorbeeld met 2 aspirine af en ze duren hoogstens een half uur terwijl de meeste mensen echt uren of dagen last hebben en morfine moet en gebruiken.

In het ziekenhuis word zo makkelijk gedaan even de galblaas eruit en zien we dan wel weer.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:29

appiesjappie schreef:
Pfff heb ook nog de twijfels of het mijn galblaas wel is die de aanvallen veroorzaken. Heel veel symptomen heb ik wel. Maar niet zo heftig. Ik kan de aanvallen bijvoorbeeld met 2 aspirine af en ze duren hoogstens een half uur terwijl de meeste mensen echt uren of dagen last hebben en morfine moet en gebruiken.

In het ziekenhuis word zo makkelijk gedaan even de galblaas eruit en zien we dan wel weer.

Is echt bij iedereen anders. Mijn aanvallen duurde vaak 30 min tot een uur. Paracetamol hielp niet, maar omdat het zo snel over was hoefde ik niets zwaarders te gebruiken. Tot de laatste aanval. Die duurde 4 uur en kon ik gelukkig onderdrukken met diclofinac 100, 50 en 4 paracetamol (keiharde OD, maar dat mocht van de HAP arts)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:42

appiesjappie schreef:

Ik had ook geen hevige klachten van mijn galstenen en het was wel over nadat ze eruit waren

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 18:44

Hadden jullie dan ook niet het gevoel dat jullie moesten blijven bewegen? Ik vind het lekker om stil te liggen

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:46

Jaren lang vage klachten , galblaas eruit , klachten weg .