gezonde producten, buget

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doutz16

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:12

Nou nou doe eens rustig. Het was allemaal niet letterlijk bedoelt en ik had het tegen niemand persoonlijk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:31

Als je een tuin hebt kun je natuurlijk zelf ook wat verbouwen. Komkommer, paprika, tomaat in de zomer en dan gewoon de pitten gebruiken uit de groente die je in de supermarkt haalt. Bij mij in de tuin groeit helaas niks ivm geen zon en dat vind ik zo jammer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:49

Ik heb de luxe dat ik niet echt meer op budget hoef te koken, maar tijdens de studie wel veel gedaan. Merkte al groot verschil door vlees regelmatig weg te laten, ik at denk ik 3x in de week vlees en de overige dagen koos ik voor meer groente, niet direct voor vleesvervangers. Een pasta met passatta (ipv kant en klare pastasaus) Italiaanse kruiden, courgette, champignons en andere groenten is simpel en makkelijk voldoende van te maken om de dag erna nog eens te eten :9

Ik ben destijds begonnen met gerechten van Jamie Oliver, dat heeft me wel geholpen met leren koken zonder pakjes, zijn hele toegankelijke en simpele recepten met relatief korte bereidingstijd. En veel online te vinden, dus kookboek hoeft niet aangeschaft te worden :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 09:01

ik heb bij mijn nieuwe huis een beste voor tuin. Waar eigenlijk niet veel mee kan, heb inderdaad over nagedacht om dan een soort moestuin er van te maken? maar heb totaal geen groene handen. Misschien maar eens meer in verdiepen.

Wat ik ook lastig vind is, waneer weet ik hoelang iets goed blijft? of wanneer iets goed is.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:09

Wat bij mij het meest besparend is, is mijn vriezer. Hierdoor kan ik grotere hoeveelheden in één keer maken en hoef ik niets weg te gooien. Verder heb ik de volgende tips:
- rechtstreeks bij de boer;
- op de markt
- Lidl
- bij kleine lokale winkeliers precies de hoeveelheid kopen die je nodig hebt, ik kan hier bij de groentewinkel een kwart bloemkool en 1 champignon kopen als dat nodig is. Hierdoor ook lagere prijsjes en geen verspilling
- soms verkopen volkstuinverenigingen of moestuinverenigingen ook groente en fruit die ze over hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:36

Vlees kan je een gedeelte makkelijk van invriezen.
Dan blijft het wel even goed.

Groenten kijk ik hoe het eruit ziet.
Snotkomkommer gaat de biobak in.
Meeste producten zijn wel een aantal dagen houdbaar.

Kaas blijft lang goed in een kaasdoos in de koelkast.
Melk en kwark ben ik voorzichtiger mee. Let ik goed op de datum en hoe het ruikt.

Droge producten, suiker, rijst, pasta, pindakaas blijven oneindig goed.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:34

TS je kan eens een keer op de Too good to go app kijken. Dat zijn overblijfselen van winkels/tankstations/bakkerijen die je dan aan het begin van de ochtend of aan het einde van de middag kan ophalen. De pakketten variëren maar van wat ik uit het TGTG topic zie, zitten er soms flinke pakketten tussen! Daar betaal je dan 4 tot 5 euro voor.

Edit: [VT] Too good to go

Het leuke is dat het vaak ook verse producten zijn, die zijn normaal best prijzig in de supermarkt.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:50

Ik weet niet zo goed wat er onder de noemer "duur" valt maar in mijn studententijd aten mijn vriend en ik voor minder dan 40 euro per week. Brood / havermout en qua avondeten 50-100g rijst of pasta afwegen per persoon of 250g aardappelen. We aten dan standaard 400-500g groente per persoon en soms een vleesvervanger, soms ook andere dingen zoals tofu of peulvruchten. Bij ons was de truc om bijna alles bij de lidl te halen en veel uit de aanbieding / seizoensgebonden te eten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:43

plutolover schreef:
ik heb bij mijn nieuwe huis een beste voor tuin. Waar eigenlijk niet veel mee kan, heb inderdaad over nagedacht om dan een soort moestuin er van te maken? maar heb totaal geen groene handen. Misschien maar eens meer in verdiepen.

Wat ik ook lastig vind is, wanneer weet ik hoelang iets goed blijft? of wanneer iets goed is.

Als er schimmel op komt dan is het niet meer goed :D

Groente krimt vaak, krijgt natte plekken en als je te lang wacht witte pluizen. Je merkt/proeft het snel genoeg als het niet meer goed is. :j
Op de verpakkingen staan ook gewoon houdbaarheids datums. En als je het in de vriezer gooit kun je er een sticker op plakken wanneer je het erin hebt gedaan.

Moesttuin is denk ik niet zo heel moeilijk.
Misschien kun je wat vinden op youtube of anders een boek in de kringloop winkel.
Tomaten, komkommers en paprika's groeien in ieder geval langs een stok/schutting want die gaan de hoogte in.
Pompoenen groeien door je hele tuin.
Mijn stalgenoot heeft een druif op haar patio en die hoeft er ook niks aan te doen en hij hangt helemaal vol. Idem bij de buurvrouw van mijn ouders. 1 pruimen boom...bomvol en een schutting vol met bramen. En die waren lekker :9 :9
Een collega van het asiel heeft gewoon een courgette plant(en) in de tuin gezet en ze groeien eraan als je er alleen al naar kijkt. :P

Mijn vader had vorig jaar voor de grap een aardappel in een grote pot gestopt en die had zich ook vermeerderd. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:06

In het kader "niet alleen het vlees is overbodig, maar die vleesvervangers ook":

eiwitten krijg je ook uit zeegroenten, noten en zaden en eventueel zuivel en eieren. En ik vergat nog prompt de tempe en tofu.

Mbt de moestuin: op bokt hebben we 'de eetbare tuin', en 'zelfvoorzienend leven', misschien daar eens je licht opsteken.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:27

rien10 schreef:
Verder veel googlen op gezond eten, budget eten, laag calorieën, etc. Je zal zien dat je nog gaat besparen ook op deze manier. Al die dure chips en dingen niet meer nodig. ;)

Junkfood is verre van duur....ik denk dat dat het grote probleem is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:09

Nabster schreef:
rien10 schreef:
Verder veel googlen op gezond eten, budget eten, laag calorieën, etc. Je zal zien dat je nog gaat besparen ook op deze manier. Al die dure chips en dingen niet meer nodig. ;)

Junkfood is verre van duur....ik denk dat dat het grote probleem is.

Wat bedoel jij met junkfood? Je moet in verhoudingen kijken, niet naar het prijsverschil tussen een pizza en een zak aardappelen en boontjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:20

Ik had gister weinig tijd om te koken, dus snel bij de cooop binnen gerend. 2 zakjes wok groente, 2 zakjes krieltjes, €4,50. Van beide 1 zakje gebruikt met een braadworstje erbij (had ik nog), en de andere zakjes zitten in de vriezer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:08

_Nelleke_ schreef:
BarbaLala schreef:
Gezond eten is juist goedkoop!
Zeker bij de Lidl is de prijskwaliteit verhouding van verse groente erg goed. En als je nog goedkoper wil, kun je bij de Turk of de markt goed terecht.

Mensen denken vaak dat je allerlei fancy dingen moet eten of maken maar dat is echt onzin. Kant en klare hapjes of repen zijn inderdaad niet bepaald gezond. Net als heel veel fruit, want ook daar zit veel suiker in.

Wat mij hielp met afvallen was op mijn koolhydraten en porties letten en daarnaast leren met calorieën omgaan.
Gewoon een schema maken voor wat je eet, per dag.
Ik hield aan om er ongeveer 1250 tot max. 1400 per dag te eten en dat was prima te doen zonder honger te krijgen.
Daarnaast lekker bewegen door op stal te zijn of met de honden te lopen en zo vlogen de kilo's er af.
5 eetmomenten per dag; 3 hoofdmaaltijden en 2x een tussendoortje. Bijvoorbeeld snoeptomaatjes of een handje noten inderdaad. (In noten zitten goede vetten.) En afwisselend eten, dus niet iedere dag hetzelfde.
Ik heb een appje op mijn telefoon (Samsung Health) waarop je precies kunt bijhouden wat je eet, hoeveel er in zit wordt automatisch berekend en hij houdt ook je beweging bij. Zo wordt het een stuk tastbaarder allemaal. :)

Hier gaan echt mijn nekharen van overeind staan. Fruit is NIET ongezond. Ja, er zit suiker in, maar fruitsuiker wat van nature in fruit zit is prima. Fruit bevat vervolgens ook veel meer dan 'alleen' suiker, zoals voedingsvezels, vitaminen etc.

Nou nou, tut tut, niet nodig zo'n overdreven reactie te geven hoor!
Ik geloof dat het lezen je niet helemaal goed af ging ondanks dat je het zelf notabene gearceerd hebt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:22

Maar je zegt toch dat fruit niet gezond is, net als kant en klare repen en hapjes, omdat er veel suiker in fruit zit.

Ik ben het daar ook totaal niet mee eens, zijn idd vruchtensuikers. Fruit is gezond en beperkt suiker kan helemaal geen kwaad voor je lichaam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:48

Ik vind ook niet dat je mensen moet wijsmaken dat 'heel veel fruit' ongezond is.
Té veel fruit eten, dan moet je goed je best doen, dat lukt je niet, juist omdat er zo veel vezels en zo veel vocht in zit waar je redelijk snel een vol gevoel door krijgt. En de vitamines en mineralen die in fruit zitten zijn al net zo belangrijk voor je lichaam.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:06

Ik denk ook niet dat je heel snel te veel fruit eet, maar dat dit wel erg persoonsgebonden is, hoe snel je precies een vol gevoel hebt.

Dit doet me heel erg denken aan een youtubefilmpje dat ik jaren geleden zag. Een persoon met obesitas had gelezen dat je van een dieet van vooral fruit zou afvallen. Ze at daarom maar een heleboel bananen per dag, volgens mij echt tientallen. Werkte niet helemaal. :=

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:06

Je lichaam ziet geen verschil tussen fruitsuiker en witte suiker. Het lijkt mij als je veel fruit eet dat je sneller last krijgt van suikerschommelingen in je bloed. Wat sneller weer honger veroorzaakt.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:30

Zoals alles worden wij gek gemaakt door wat wij om ons heel zien. We moeten weer terug naar leren leven uit de natuur. Ik ben opgegroeid met een grote moestuin. En ik heb dus vroeger toen ik kleiner was in de supermarkt gevraagd waarom ze daar wel aardbeien hadden, maar wij niet.

Seizoen producten eten. Lidl/Aldi voor boodschappen (en dan niet de a-merken die ze tegenwoordig ook verkopen) Vlees koop ik 2x per jaar bij een groothandel. Super voordelig, en gewoon thuis even een de tijd nemen om het portie gewijs in te vriezen.

En iedereen kan zelf een courgette kweken. Gewoon een bloempot, grond erin en zaadje erin. Af en toe water erin en klaar. En soms een opgekweekt plantje kopen in het begin van het seizoen.

Dit jaar had de Lidl de groente planten voor 50% korting en later zelfs gratis meenemen. Had in totaal 2 tomaten en 3 komkommer planten. De 3de tomaat (anders soort) was dood gegaan (vergeten water te geven...whoops) Maar de tomaten blijven maar geven. Nu al meer dan 8x geplukt vlak voor een maaltijd en zo veel meer smaak aan. Spaghetti pompoen zaden bewaard. Ik heb nu 1 plant in een pot staan en er zitten 3 grote vruchten aan de 1ne plant.

Gezond eten kan heel makkelijk heel duur worden. Maar met een beetje moeite, planning en tijd (voor het werken/bewaren in huis) kom je een heel eind. De tips zijn eigenlijk allemaal al gegeven hierboven ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:38

Over de moestuin, ik heb helemaal geen groene vingers, heb toen ik verhuisde bewust gekozen voor planten en bloemen die je gewoon een keer per jaar kunt snoeien en klaar. Maar toen ik ontdekte dat je groente kon maken in je tuin ging ik los :') ik begon met wortelen en heb nu 5 sperziebonen plantjes , 2 boerenkool en 1 biet want die andere waren wel mislukt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:41

Even terug naar de oorspronkelijke vraag: Goedkoop en makkelijk vind ik idd peulvruchten
Gezond eten betekend voor mij ook plannen, waar haal ik wat en wanneer maak ik grote hoeveelheden om in te vriezen zodat er altijd een gezonde maaltijd voorhanden is.
In de tuin hebben we frambozen, blauwe bessen en aardbeien. Als je wilt weten welke rassen bij jou passen en goed groeien zou je bij Vreekens zaden dat na kunnen vragen( stuur ze een mailtje, ze helpen je daar erg goed) wortel, prei, courgette en pompoen zijn ook makkelijke groenten om zelf te kweken, lees je in je kan meer dan je denkt als je echt wilt.
De Turk op de kamp in Amersfoort is ook een leuk adres om te shoppen daartegenover zit ook een toko. Couscous en zilvervliesrijst in grote zak kopen en in een afsluitbare emmer bewaren. Groente uit de vriezer is wat mij betreft prima, heb altijd een paar zakken op voorraad. Beetje linzen erbij koken en de boel lekker kruiden en je hebt een gezonde goedkope voedzame maaltijd.
Meer richting Scherpenzeel en Barneveld kan je op verschillende plekken verse eieren uit de muur trekken bij de boeren. Ong. 10 voor 1.20 30 voor 3€ kakelvers die kan je koel bewaard wel 3 weken bewaren. Als je twijfelt bij een ei of ie goed is test m dan in een glas water. Gaat ie drijven? Niet eten anders is ie nog goed.
Ik doe meestal eens per maand “grote” boodschappen en dan koop ik veel in 1x en neem daarna de tijd om alles te verwerken: grote pan groente bonenschotel , groente pastasaus, nasi( met veel groente( helft tot driekwart groente en maar een beetje rijst doe er ook eieren door)
Verder heb ik veel kruiden( ook bij de Turk vandaan) zodat ik de groentegerechten ook lekker op smaak kan brengen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:44

Mijn tip qua budget en gezond:
- niet te vaak boodschappen halen
- vriezer aanschaffen

Ik doe eens per 2 weken boodschappen en ben daardoor al “budget” uit, want op=op en je moet vooruit denken -> lijstje! Iedere dag of meerdere keren per week naar de supermarkt kost vaak extra door al die lekkere dingen of aanbiedingen die je niet kunt laten liggen.
Om 2 weken te overbruggen is een vriezer wel nodig, en idd verse groente kopen, dat voorgesneden (dure) spul gaat niet zo lang mee.
Qua bewaartijden ook geen problemen mee
1-3 dagen: voorgesneden groente
3-7 dagen: broccoli, zachte groente, krop sla zonder kluit, komkommer
7-10 dagen: bonen, krop sla met kluit, paprika, tomaten
10-14(+) dagen: bloemkool, wortelen
14-30 dagen: aardappelen, ui
Voorgesneden groente of voorgekookte aardappeltjes heb ik daarnaast altijd in de vriezer. daarnaast een pizzabodem om zelf pizza te maken van restjes, en natuurlijk groente in pot ook altijd wel in huis.
Vlees en brood gaat gelijk de vriezer in. Vlees koop ik groot (bv een kilo gehakt) in en verpak dan in porties.

Ik bedenk eigenlijk pas op de dag zelf wat ik ga eten, even kijken wat op moet en dan waar ik zin in heb, en vervolgens hoe ik het wil bereiden (koken, bakken, wokken, ovenschotel, wrap etc.) want ook een pak rijst, wraps en kruiden heb ik altijd wel in huis.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:51

Ik maak nu sinds een paar weken op zondag een weekmenu en doe op maandag inkopen. Scheelt heel wat in de portemonnee. Op zondag doe ik dus ook een rondje koelkast/vriezer en probeer alles op te gebruiken in mijn recepten.

Ook mag ik 1 lekker ding kopen zoals een reep chocolade of zak m&ms voor de hele week. Dit scheelt want vroeger ging ik bijna elke dag naar de super en kwam er eigelijk elke dag wel wat lekkers in mijn mandje

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 22:08

We willen Ind 1x per week boodschappen doen

Ik heb een vrij grote voortuin waar ik op moment weinig mee kan. Dus wil ik miss moestuin van maken. Maar hoe hou je de ongedierte weg? En hoe weet je of iets goed is?

Ik ga eens kijken naar een boek er over.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 22:55

Begin met de tuin eerst jaartje met makkelijke dingen. Courgette, kommommer, tomaat , pompoen hoef je niet echt groene vingers voor te hebben.
Tegen een schutting muur nog een framboos en nog blauwe bes ergens en je hebt aardig wat te eten