Eindelijk aan mezelf werken: EMDR therapie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:21

Janneke2 schreef:
Zanthi schreef:
Thanks voor de support jongens, waardeer ik echt!

:)

Citaat:
Gister inderdaad weer een sessie gehad. Was behoorlijk heftig. Afspraak voor mij liep 10/15 minuten uit, dus liep mezelf in de wachtkamer al helemaal op te vreten. Heb sinds kort een smartwatch die ik toevallig om had gister. Mijn hartslag zat toen in de wachtkamer al skyhigh en toen moesten we nog beginnen.. |o

Onderliggend aspect wat naar boven kwam bij de tweede herinnering en wat ik er nog niet eerder aan had gekoppeld was het gevoel dat ik me super super alleen voelde.
Die periode lieten de vriendinnen die ik destijds had me keihard vallen, omdat ik toen niet bezig was met puberen, feestjes en vriendjes.

Het nare is dat ik nu een beetje in dat ‘alleen gevoel’ ben blijven hangen. Voel me er niet echt lekker bij. Had het vandaag op werk ook echt ontiegelijk zwaar, terwijl ik eigenlijk lekker makkelijke klusjes had gepland. Iemand tips om dat gevoel kwijt te raken? %)
Wilde vanochtend ook echt niet mijn bed uit toen de wekker ging.

Naar hoor!
Concentreer je op de afsluiting: "wat heb je in deze sessie geleerd" (mogelijk zijn er meer kwartjesgevallen dandan alleen 'ze lieten mij vallen'.
Doe vooral de huiswerk oefeningen die je mee hebt gekregen, om te ontspannen.
En je kunt bellen met de therapeute, of ze morgen (of zelfs vandaag) nog een plekje voor je heeft.

Of schrijf op wat je per dag beleeft. Zo heb ik dat gedaan. Hoe verliep mijn dag, hoe voelde ik mij, hoe heb ik geslapen. En idd bellen kun je altijd. Diegene waarbij ik liep belde mij dan terug of ik kon dan meestal gelijk komen.

Zanthi

Re: Eindelijk aan mezelf werken: EMDR therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 19:32

Dankjewel voor de tips!

Weet niet of ik mijn therapeut zo snel zou bellen. Voor mijn gevoel zou ik nu dan zeuren ofzo, omdat ik niet in stadium ‘ik wil nu van een brug af springen’ (figuurlijk dan) zit.

Denk dat dat meh-gevoel en dat eenzame gevoel na de laatste sessie ook wel een beetje versterkt is doordat iemand uit onze vriendengroep vanavond zijn verjaardag viert in de stad en eigenlijk bijna iedereen is uitgenodigd behalve ik :roll:
Kwam erachter doordat andere vrienden vroegen: ‘hee zie ik je vrijdag bij de verjaardag van A?’
Toen kwam dat: uh? Momentje.

Misschien ligt het ook wel aan mezelf en ben ik inderdaad minder leuk om er nu bij te hebben, omdat ik nu niet mijn leukste ik ben qua energie.

Misschien moet ik inderdaad maar weer eens gaan schrijven. Dat heeft me in het verleden wel vaker geholpen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:35

Zanthi, tuurlijk ben je leuk en het is altijd poedersuiker als je niet wordt uitgenodigd. Niets meer en niets minder. Knuffel.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:27

Goed bezig meid!
Dit geeft mij ook weer een beetje moed, kan ik goed gebruiken.
Ik begin donderdag met emdr training voor ptss opgelopen door een traumatische jeugd.
Bizar dat dit jaren later zo je leven overhoop kan gooien.
Ik ben 44 heb een lieve vent, een toffe zoon van 19 en mijn geliefde beestenbende.
Leuke baan, tof huis en dan gooit een jeugd trauma roet in het eten.....

Alle voorbereidingen voor de emdr zijn gedaan. De therapeut heb ik al een keer of 4 gesproken. Heb er alle vertrouwen en ik kijk er naar uit en zie er tegelijk tegenop. Had/ heb jij dat ook?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:38

Ik heb zelf geen ervaring met EMDR maar je moe/uitgeput/energieloos voelen ken ik wel als erbij horend wanneer je aan jezelf werkt. Ook dat daardoor alles groter/erger lijkt. Daar moet je doorheen.

Het is net als het pellen van een ui. Steeds als je eraan toe bent komt er weer een laagje.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:39

Miranda40 schreef:
Of schrijf op wat je per dag beleeft. Zo heb ik dat gedaan. Hoe verliep mijn dag, hoe voelde ik mij, hoe heb ik geslapen. En idd bellen kun je altijd. Diegene waarbij ik liep belde mij dan terug of ik kon dan meestal gelijk komen.

Idd bellen, mijn psygoloog kan ik altijd bellen als er wat is zei ze.
En de tip hierboven is een hele goed, dit ben ik ook aan het doen, elke dag opschrijven hoe ik mij voel ed.
En dit bespreken we dan de eerstvolgende keer.
Ik heb 1x in de week emdr, heb nu 2x gehad en maandag gaan we erover praten hoe het voor mij was enz en dan gaan we de week erna weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:45

Ik heb EMDR gehad. Pb sturen mag want ga verder niets openbaar zetten haha. :)

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 19:23

Heeft er iemand wat happy thoughts voor me te leen? :(

Heb momenteel een beetje een periode dat ik denk: waar de hell ben ik mee begonnen...
Voel me een beetje een eenzame loser op het moment -O-
En zo wil ik me helemaal niet voelen, maar ik weet niet hoe ik er vanaf kom |o

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:32

Ach lieve meis!
Wat een traject hee wat je doorgaat!
En zó knap.
Uit eigen ervaring weet ik dat het keihard bikkelen is.
Wat maakt dat je je een loser voelt ?

Ik kan je in ieder geval verzekeren dat je dat niet bent!
Virtuele knuffel van mij en mijn hond!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:36

Je bent geen loser want je bent met en voor jezelf aan het werk. Die stap zetten vergt moed. Daarvan heb je genoeg want je hebt niet alleen de eerste stap gezet om aan EMDR te beginnen maar je hebt zelfs al een aantal sessies achter de rug. En er gaan er vast nog meer volgen.

Leuk is het niet, maar wel nuttig en nodig begrijp ik. Je bent een topper!

Ik heb ooit eens begrepen dat voor elk jaar dat je in een bepaald patroon zat het ongeveer een maand duurt voordat je dat kunt loslaten als je daaraan gaat werken. Dus ... hou vol!

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 19:57

Thanks ladies

Spanning en stress slaat bij mij helaas direct op mijn nek en rug, waardoor ik momenteel ook nog eens de hele dag pijn heb. Fysio al geprobeerd, maar die is er ook niet echt doorheen gekomen.
Gisteravond had ik eigenlijk een verjaardag, maar toen had ik zoveel pijn dat ik uiteindelijk de hele avond voor me uit starend in mij bed heb gelegen. Dat helpt ook allemaal niet mee denk ik..
Daarnaast zijn er zo weinig mensen om me heen die hetgeen wat ik nu aan het doen ben snappen. Ik snap dat ze (waarschijnlijk) nooit hetzelfde mee zullen maken en het daardoor echt begrijpen, maar mensen hebben ook acties nu waar ik niet echt blij van word. Zeggen dat ze dingen voor me willen en gaan doen en het dan niet doen. Zeggen dat ze me gaan bellen en/of opzoeken om eens echt goed te praten en dat ook niet doen.

Vannacht nog de politie moeten bellen doordat er een ruzie compleet uit de hand liep op straat, onder mijn slaapkamerraam. De geluiden waar ik wakker van werd deden me ook echt weer heel erg aan vroeger denken. We waren afgelopen week bezig met die herinnering, maar kennelijk zit hij toch nog hoger dan dat ik dacht. :(

Ik wil zo graag alles op orde hebben in mijn leven, maar ik heb nu juist weer het gevoel dat het weg aan het glippen is. Baal daar van en daardoor heb ik denk ik ook deels dat loser gevoel.
Heb nu heel erg het gevoel van: ‘oh kon ik maar gewoon even een potje flink janken en dat het dan eruit is’, maar zelfs dat lukt niet.

Hoorde vandaag dat liedje van Lauren Daigle voorbij komen op de radio. Dat omschrijft eigenlijk ook echt precies hoe ik me nu voel.

I keep fighting voices in my mind that say I'm not enough
Every single lie that tells me I will never measure up
Am I more than just the sum of every high and every low?
Remind me once again just who I am, because I need to know (ooh oh)
You say I am loved when I can't feel a thing
You say I am strong when I think I am weak
You say I am held when I am falling short

Op het moment dat iemand zegt van: je bent sterk oid, dan zegt mijn hoofd: dat gaat niet over jou, dat gaat over iemand anders.
Die negativiteit in mijn hoofd momenteel, bah |o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:43

Aaaaah wat sneu....het hoort erbij en het komt goed.
Geef jezelf de tijd en ik begrijp dat je jezelf een loser voelt, maar dat ben je dus echt niet!

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 18:10

Misschien handig (en wel zo aardig) om een klein updateje te geven.
Gister weer bij de psych geweest. Toen ze aan het begin van het gesprek vroeg hoe het met me ging ben ik maar gewoon eerlijk geweest en heb ik aangegeven dat ik eigenlijk momenteel een megadip heb en mezelf maar een stommerd vind. We hebben het toen eigenlijk vooral over dat negatieve zelfbeeld en die dip gehad en zijn daardoor niet aan EMDR toegekomen.

Hebben wel een voorbereidend gesprek gehad voor de sessie van volgende week, wat naar verwachting de grootste klapper gaat zijn... het misbruik... |o
Heb in voorbereiding daarover een vragenlijst meegekregen waar je dingen kunt aankruisen, zodat ik niet alles hoef te vertellen volgende week. Daar ben ik wel blij mee, maar die vragenlijst ligt hier nu als een immens hoge flat waar ik overheen moet...
Ze gaf ook al aan dat het regelmatig voorkomt dat mensen paniekaanvallen krijgen n.a.v. het invullen van die vragenlijst en dat ik me nog slechter kan gaan voelen. Heb gister even kort door de lijst gescand, maar werd toen al kotsmisselijk -O-
Ben nu wel echt bang voor die vragenlijst en de sessie. |o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 18:26

Kan het me helemaal voorstellen. Maar weet je, door er nu al mee bezig te gaan neem je al een hele grote stap ondanks dat het heel naar voelt. En dat je je *** voelt is heel normaal. :(:) Maar je weet waar je het voor doet. En Als je de EMDR achter de rug hebt wordt het ook makkelijker om aan je zelfbeeld te werken. Komt vanzelf.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:44

Zoals belle_boef ook schrijft, hier moet je doorheen. En ja dat is volkomen poedersuiker. Maar je weet waar je het voor doet, waar je naar toe wilt, wie je wilt zijn: een vrij mens dat kan genieten van het leven. En ja, ook dan zullen er nog momenten komen dat je een kleine terugval hebt of in een dipje zit. Het verwerken van dingen uit het verleden is net als het schillen van een ui: als je toe bent aan de volgende laag dient die zich aan.

Sterkte met de voorbereidingen voor de sessie van volgende week. Ik heb het je al vaker geschreven en ik geloof er ook echt in: JE KAN HET!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 20:58

Zanthi schreef:
Misschien handig (en wel zo aardig) om een klein updateje te geven.
Gister weer bij de psych geweest. Toen ze aan het begin van het gesprek vroeg hoe het met me ging ben ik maar gewoon eerlijk geweest en heb ik aangegeven dat ik eigenlijk momenteel een megadip heb en mezelf maar een stommerd vind. We hebben het toen eigenlijk vooral over dat negatieve zelfbeeld en die dip gehad en zijn daardoor niet aan EMDR toegekomen.

Goedzo, emdr houdt ook in dat je dit soort gesprekken voert met je peut!
Citaat:
Hebben wel een voorbereidend gesprek gehad voor de sessie van volgende week, wat naar verwachting de grootste klapper gaat zijn... het misbruik... |o

...dat kan een uitstekende keuze zijn, kennelijk vonden jullie dat belangrijker dan je huidige dip.
Wel ben ik qua emdr doorgaans van de school 'het ergste eerst', maar er kunnen redenen zijn om bijvoorbeeld het oudste eerst te doen - dat maakt doorgaans dat het ergste al minder heftig is door de eerdere sessies.
Dus moed houden...!
Je kunt het...!
En je gaat profiteren van de eerdere sessies!
Citaat:
Heb in voorbereiding daarover een vragenlijst meegekregen waar je dingen kunt aankruisen, zodat ik niet alles hoef te vertellen volgende week. Daar ben ik wel blij mee, maar die vragenlijst ligt hier nu als een immens hoge flat waar ik overheen moet...
Ze gaf ook al aan dat het regelmatig voorkomt dat mensen paniekaanvallen krijgen n.a.v. het invullen van die vragenlijst en dat ik me nog slechter kan gaan voelen. Heb gister even kort door de lijst gescand, maar werd toen al kotsmisselijk -O-
Ben nu wel echt bang voor die vragenlijst en de sessie. |o

....?
Mij ontgaat iets.
Emdr werkt niet 'alleen maar als je het kunt vertellen' (al dan niet via een vragenlijst).
Uiteraard: helpt het jou: prima.
Maar dingen doen waar je misselijk van ellende van wordt hoeft niet.
(Voor je peut hoef je het niet te doen, bij emdr kan per definitie van alles bovenkomen wat niemand verwacht ondanks de goede voorbereiding.)

Ooit zat ik een half uur bij mijn emdr mevrouw, dwz halverwege een set die zogezegd een minuut duurt kwam een uiterst rottige verkrachtingsherinnering.
Ik mompelde half huilend 'Oh, gatverdamme, "dat".
En verstopte mijn gezicht in mijn handen.
Zij braaf 'duwen/tikken' op mijn knieën, en onze enige communicatie bestond uit zinnetjes als "gaat het goed? Ik steun je hoor" - "ja, ga maar door, het wordt minder, negen en een half" "Ik ben bij je, je bent dapper" - "ga door, nog steeds een negen plus" - de set duurde een half uur ipv een minuut.
Dat was mijn keuze, ze bood regelmatig aan 'dat ook mocht stoppen en 'naar mijn tuin''.
En opeens til ik mijn hoofd op, kijk haar aan en zeg dat ik de rotzak aan flarden wil scheuren zo boos dat ik ben.
Na nog een half uur woede en wraakfantasieën kon ik (bekaf, dat wel) maar verder rustig naar buiten. (Sessies van anderhalf uur, heerlijk.)
Dat ene beeld was netjes gedesensitiseerd, in de anderhalf uur daarna hebben we de rest van die verkrachting 'de nek omgedraaid'.
Of de peut precies te weten is gekomen wat "dat" precies geweest is herinner ik me niet eens. (Belangrijk is dat niet.)

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 18:35

Het is me uiteindelijk gelukt om die lijst in heel veel etappes in te vullen afgelopen weekend. Heb het daarna wel even op een zuipen gezet... Ook niet de beste coping, but I did it.

Gister de sessie gehad waar ik zo tegenop keek. Dat tegenop kijken was ook wel terecht, want het echt heel heftig. Hoefde gelukkig niet in details het plaatje wat ik voor me zag te omschrijven. Op gegeven moment sloeg de hulpeloosheid om in boosheid en toen kwam er echt heel erg sterk naar voren dat ik hem dood wenste. Ook een gekke gewaarwording als je er zo over nadenk, maar wel realiteit.

Heb echt het hele uur mijn spieren aan lopen spannen en dan met name mijn bovenbeenspieren en onderarmen (door maken van een vuist en dat ik mijn nagels in mn handpalm aan het drukken was), dus psycholoog zei al: ga alsjeblieft nog even een stukje lopen ofzo, want anders blijft dat gespannen gevoel hangen. Heb ik nog wel even vraag gedaan (uurtje in bos), maar ben daarna wel echt uitgeput op de bank neergevallen.

@janneke Wist inderdaad niet dat het ook kon zonder het in detail omschrijven. We hadden het er nog niet over gehad hoe deze sessie er inhoudelijk uit zou komen te zien. Was wel erg blij dat dit ook kon, want het uitspreken kan ik gewoon niet.
Hebben het eerste beeld van het misbruik (er is een een periode van 3/4 jaar meer gebeurd, hebben het ingedeeld in 3 ‘handelingen’ die het meest op mijn netvlies staan zonder het te omschrijven) teruggedrongen naar een spanningsniveau van 3 a 4, dus gaan daar de volgende keer weer mee verder..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:30

Weer een stap gezet. Goed gedaan!

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 11:09

Maflinger_S schreef:
Weer een stap gezet. Goed gedaan!

Dankjewel voor je support! :*

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:10

Wat ben je dapper, TS! Heb veel respect voor je, dat je het zo op- en aanpakt. Veel sterkte.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:43

Zanthi schreef:
Gister de sessie gehad waar ik zo tegenop keek.

Hiephoi, dat is achter de rug!
Citaat:
Dat tegenop kijken was ook wel terecht, want het echt heel heftig. Hoefde gelukkig niet in details het plaatje wat ik voor me zag te omschrijven. Op gegeven moment sloeg de hulpeloosheid om in boosheid en toen kwam er echt heel erg sterk naar voren dat ik hem dood wenste. Ook een gekke gewaarwording als je er zo over nadenk, maar wel realiteit.

Ja, aparte gewaarwording, he - dat moment van omslag.
En ik heb nadrukkelijk minder pacifistische dingen gezegd op dat soort momenten....
Woede die er na jaren opeens uit mag 'oej'.
Het lucht heerlijk op!
Citaat:
Heb echt het hele uur mijn spieren aan lopen spannen en dan met name mijn bovenbeenspieren en onderarmen (door maken van een vuist en dat ik mijn nagels in mn handpalm aan het drukken was), dus psycholoog zei al: ga alsjeblieft nog even een stukje lopen ofzo, want anders blijft dat gespannen gevoel hangen. Heb ik nog wel even vraag gedaan (uurtje in bos), maar ben daarna wel echt uitgeput op de bank neergevallen.

Volgende keer komen jullie mogelijk toe aan de bodyscan, dan vloeit het echt goed af.

Citaat:
Wist inderdaad niet dat het ook kon zonder het in detail omschrijven. We hadden het er nog niet over gehad hoe deze sessie er inhoudelijk uit zou komen te zien. Was wel erg blij dat dit ook kon, want het uitspreken kan ik gewoon niet.
Hebben het eerste beeld van het misbruik (er is een een periode van 3/4 jaar meer gebeurd, hebben het ingedeeld in 3 ‘handelingen’ die het meest op mijn netvlies staan zonder het te omschrijven) teruggedrongen naar een spanningsniveau van 3 a 4, dus gaan daar de volgende keer weer mee verder..

Fijn hoor, terug naar 3 of 4, dat scheelt enorm.
En dan naar een 1, de positieve gedachte erbij, de bodyscan: het ruimt zo heerlijk op...!
Mogelijk gaan handeling 2 en 3 daarna sneller. (En wellicht wil je dingen verwoorden, omdat de schaamte, machteloosheid, vernedering etc er 'af' zijn - maar het is geen criterium voor succes.)

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 11:04

Lief jongens! :*

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 16:30

Misschien goed om hier weer eens een update te geven, wellicht dat iemand de gouden tip heeft.

Momenteel gaan we gestaag door met de sessies en de beelden. De laatste was weer behoorlijk heftig (nieuw beeld), waardoor ik uiteindelijk mn nagelafdrukken in mijn arm had staan aan het einde van de sessie.

Ik loop er momenteel heel erg tegenaan dat ik mezelf blijkbaar ook nog voor een groot deel schuldig vind aan het hele gebeuren. Er kwam heel erg naar voren dat ik toen wel het gevoel had dat het raar was, maar dat ik me toch om liet kopen met snoep en het toen ‘toch toeliet’’.

Ergens weet ik wel dat ik toen nog maar klein was en nogal machteloos was, maar toch voel ik me echt een dom wicht dat ik toen niets heb gedaan. Ik stel mezelf heel erg de vraag: ‘waarom was ik toen zo makkelijk omkoopbaar..’

Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of heeft de gouden tip dat ik dat zelfverwijt uit mn kop krijg?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:48

Zanthi schreef:
Ergens weet ik wel dat ik toen nog maar klein was en nogal machteloos was, maar toch voel ik me echt een dom wicht dat ik toen niets heb gedaan. Ik stel mezelf heel erg de vraag: ‘waarom was ik toen zo makkelijk omkoopbaar..’

Lieve Zanthi, kleine kinderen weten helemaal niet hoe het hoort, wat normaal is en wat niet. Zij staan volledig open en zuigen als het ware alle indrukken op en zo ook het leven. De volwassenen om hen heen horen de kinderen te beschermen, horen ze die spelletjes te laten doen dat echt bij kinderen past, en horen ze het verschil tussen goed en kwaad te leren.
Je moeder kan en kon niet tegen je broer op en je omgeving heeft je niet beschermd. Hoe kun je dan verwachten dat jij als een klein kind wel tegen hem op kon, hoe had je kunnen weigeren. Je wist toen niet eens "wat om kopen was".
Je was geen dom wicht, integendeel. Je was een heel lief klein kwetsbaar meisje dat enorm veel pech heeft gehad in zo';n omgeving te zijn, waar je niet beschermd werd en er dingen met je konden gebeuren die helemaal nooit hadden mogen gebeuren.
Dus verwijten mag als het om je omgeving gaat en de dader, maar jezelf iets verwijten, hoe logisch ook, dat is totaal niet aan de orde. Je was een lief klein onschuldig meisje die dingen heeft meegemaakt dat nooit maar dan ook nooit had mogen gebeuren. Ik geef je een knuffel.
Je bent goed bezig!!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:07

Lieve ts, wat ontzettend knap van je dat je de stap hebt genomen om er iets aan te gaan doen.

Vorig jaar heb ik ook emdr gehad, nadat ik net als jij tot het besef kwam dat tijd was om iets te gaan veranderen. Ik merkte dat zoveel dingen die ik voelde en beleefde, eigenlijk kwamen door dingen van vroeger die ik nooit verwerkt had. Heb toen voor mezelf het doel gesteld dat ik me niet meer overal verantwoordelijk voor wilde voelen en niet meer wilde dat de gebeurtenissen van vroeger zoveel invloed hebben op mij nu.

En het was zo ontzettend zwaar en rot. De rest van de dag deed ik weinig, wat wandelen, bij de paarden zijn of op de bank hangen en slapen. Heb ook wel eens gedacht, ik ga niet meer, ik heb geen zin meer hierin. Maar uiteindelijk ben ik blij dat ik heb doorgezet. Een combinatie van emdr en gesprekken heeft ervoor gezorgd dat ik me niet meer overal versntwoordelijk en schuldig over voel. Heb me hiervoor wel eens afgevraagd wat ik beter had moeten doen. Nu weet ik dat ik er niks aan kon doen. Net zo als jij was ik een kind. En wat pien_2010 ook zegt; je kan jezelf niks verwijten, want je was nog maar een klein kind.

Ik heb ook geleerd dat ik daarom boos mag zijn op de ander i.p.v. op mezelf.
Weet niet of ik dé tip heb hiervoor. Maar dat gaat echt komen. Je bent zo sterk en zo goed bezig. Je bent aan het werken aan jezelf en je toekomst. Om te zorgen dat je verleden minder invloed heeft op jou nu. Dikke knuffel voor jou.