Doordenderen met een burn out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:28

Dioxide schreef:
Daarom ook overleg met de supervisor.

Hij kent mij. De bedrijfsarts niet. Ik vond hem nog al bagetalliseren m.b.t. mijn initiële uitvalsklachten ("het valt nog mee, je bent er op tijd bij geweest"). Mijn huisarts was een stuk realistischer en begripvoller.

Vrijblijvendheid is voor mij een must in deze, vooral ook een goede oefening om aan de rem te trekken als het niet gaat. Het gevaar zit hem in dat ik mezelf er meteen weer vol in kan storten en dat werkt niet, zeker niet nu er het e.e.a. veranderd is op de afdeling.

Een vaker gehoord beeld, helaas. Fijn dat je het met je huisarts en supervisor in ieder geval goed bespreekbaar kunt maken. :)

Mandyy

Re: Doordenderen met een burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:15

Goed teken dat je merkt dat je meer energie begint te krijgen!
Heb je veel reistijd naar werk?

Ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij. Begin binnenkort met 2x3 uur (30-50 min reistijd) en vind dat nog heel veel klinken. :o

Het heeft mij wel geholpen dat de praktijkondersteuner van de huisarts zei dat ik vooraf goed moet nadenken met welke werkzaamheden ik wil starten (niets intensiefs, iets wat je zo weer kan laten vallen), welke dingen je anders wil dan hiervoor en welke afspraken je verder wilt maken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:39

Meelezer hier met nu ff weinig tijd :') maar Google eens op tijdcontigent opbouwen. Stoppen als niet meer gaat met meer uur gaat je niet helpen. Juist minder uur wat haalbaar is en haalbare opbouw gaat je helpen. Anders kom je elke keer in patroon van overbelasten terecht. Succes!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:52

4u kan prima. Als ik kijk hoe het hier ging voor mij kwam ik toe, dronk een kop koffie en even overleg. Dan 1 tot 1,5u werken, pauze en dan weer werken. Rustig aan en ook aangeven als het een keer niet gaat!

Hier nu alweer bijna op volle kracht terug en mijn valkuilen goed in de gaten houden. Zoals als ik om 10u moet beginnen niet toch om 8u op de zaak staan enz

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:58

Schuur of 4 uur prima kan, kan alleen de TS beoordelen.

Ik dacht ook weer makkelijk te kunnen beginnen met 4 uur maar na 2 was ik gesloopt. TS ik had de afspraak op mijn werk dat ik gewoon kon gaan als ik wilde. Dat leidde ertoe dat ik uiteindelijk nooit daadwerkelijk eerder vertrok, het idee alleen al was genoeg.

Ik wens je een goed herstel :(:)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:17

Klopt Ryder, en 4u op het ene werk is niet hetzelfde als 4u op een ander.

Vandaar ook de tip om echt aan te geven als het niet gaat!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:21

Ts heeft pittig, intensief en hectisch werk wat ze blijkbaar erg leuk vind en zoals ze in het begin al aangaf , een fikse arbeidsethos . Juist dan is het uitkijken geblazen want je gaat heel snel te ver en dan werk je je herstel flink tegen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:27

TS, behalve dat ik vind dat je je ziek moet melden, maar jij bent nog niet zover....

Raad ik je aan om iets van meditatie of yoga oefeningen te gaan doen.
En dit te gaan integreren in je leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:29

Rakkie123 schreef:
TS, behalve dat ik vind dat je je ziek moet melden, maar jij bent nog niet zover....

Raad ik je aan om iets van meditatie of yoga oefeningen te gaan doen.
En dit te gaan integreren in je leven.

Ts is allang ziek gemeld.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:36

Schuur_ schreef:
Klopt Ryder, en 4u op het ene werk is niet hetzelfde als 4u op een ander.

Vandaar ook de tip om echt aan te geven als het niet gaat!

We zeggen gewoon hetzelfde inderdaad, haha.

Ik kan meditatie en/of mindfulness ook van harte aanbevelen tijdens of na je herstel.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:37

Al lang?
Het topic is 3 dagen oud :+

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:38

Rakkie123 schreef:
Al lang?

Plus een maand :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:38

Diertjec schreef:
Rakkie123 schreef:
Al lang?

Plus een maand :+

:') tis nog vroeg :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:39

Het verloop is zo groot vanwege de hoge werkdruk.
Lijkt me dus dat ze standaard veel te weinig mensen inzetten.
Als ze 3 keer zoveel mensen inhuren als dat er nu rondlopen wordt de werkdruk ook lager.
Ik zou me gewoon ziekmelden en je collega's die tegen een burnout aanlopen adviseren het zelfde te doen.
Met doorbikkelen bereik je niets. Je werkgever is blij dat ie zoveel kan besparen op personeelskosten. Laat zien dat er minstens het dubbele aantal personeel nodig is voor de afdeling waarop je zit, zodat je minder zware diensten per persoon krijgt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:11

Wat voelen mensen met een burnout lichamelijk waardoor je niet kan werken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:12

onpaard schreef:

Heb je burn-out weleens gegoogled? Vermoeid, verward, niet kunnen concentreren, moeite met onthouden. Duizeligheid kan, emoties niet controle etc.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:13

onpaard schreef:

Dat zal per persoon verschillen.
Ik had nul energie, kon enkel slapen, hartkloppingen en paniekaanvallen bij het idee van werken, vergevorderde sarcasme, geen werklust. En nog veel meer klachten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:15

Ja, ik heb het gegoogled maar ik ben oprecht nieuwsgierig of er ook lichamelijke klachten zijn.

Bedankt Belle-boef

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:17

Fijn dat jullie een goede communicatie hebben en een plan hebben opgesteld. Nou ga ik even een knuppel in het hoenderhok gooien; qua werk is er een stap terug gezet. Hoe zit het met de rest? Mensen gooien een burn out vaak alleen op werkdruk (want dat is het meest zichtbare) maar meestal heeft het te maken met een disbalans. Enkel een drukke baan maar verder geen onbalans zorgt niet voor de kortsluiting. Als dat op meerdere punten ontstaat (En dat kan iets heel simpels zijn in de privé situatie) gaat het fout. Al over nagedacht of nog te vroeg in het proces?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:20

onpaard schreef:
Ja, ik heb het gegoogled maar ik ben oprecht nieuwsgierig of er ook lichamelijke klachten zijn.

Ja heel veel. Extreem vermoeid is de meest voorkomende. Eigenlijk is het je lichaam die zegt dat het genoeg is. Je krijgt dus psychosomatische klachten. Daadwerkelijk lichamelijk klachten doordat je in je hoofd te druk bent geweest. Lichaam en geest zijn echt 1 en reageren op elkaar. Je krijgt dus echt lichamelijke klachten van een burn-out. Dat kan vanalles zijn van veel ziek zijn tot pijn overal tot duizelig en extreem vermoeid. Emotioneel ben je meestal onstabiel, snel huilen, onzeker. En slechte concentratie en geheugenverlies zijn ook bekende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:25

onpaard schreef:

Bedankt Belle-boef

In mijn geval.. Moe, hartkloppingen, duizelig, oorsuizen en veel hoofdpijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:27

De reden dat ik het vraag is dat ik wel lichamelijke klachten heb maar wel opgewekt ben, zin in het leven/werk heb. In mn hoofd bruis ik van energie maar ik kan niks want dan slaat mn lichaam op hol. Ik ben ook niet extreem moe.

De huisarts had het over een burnout. Ik heb veel te lang doorgelopen met lichamelijke klachten. Mijn HB, ijzer, vit D en nog een aantal andere waardes zijn veel te laag. Ik hoop als dat weer in orde is dat ik alles weer kan. Een burnout kan wel 6 maanden duren voordat je hersteld, ik moet er niet aan denken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:40

Onpaard, wat je vaak ziet is dat burnout zich lichamelijk uit in nekpijn, (lage) rugpijn, vermoeifdheidsklachten, hoofdpijn... Hoeft echter zeker niet altijd zo te zijn.

TS, goed dat je toch redelijk fijn omkaderd wordt en dat je met je supervisor goed kan communiceren. Hervatten is goed, maar begin inderdaad beperkt genoeg.

Als de elastiek eenmaal goed uitgerokken is geweest, is het gevaar héél groot dat dat nog gaat gebeuren. Te lang thuiszitten is niet goed, maar te snel te veel ook niet. Je gevoel vertrouwen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:16

Moe, spierpijn, angstaanvallen, plots heel hoog in emotie om daarna compleet apathisch te worden en vooral vergeten. Ik weet niets meer van wat ik heb gedaan in die paar weken dat ik door ben gegaan

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:27

onpaard schreef:
De reden dat ik het vraag is dat ik wel lichamelijke klachten heb maar wel opgewekt ben, zin in het leven/werk heb. In mn hoofd bruis ik van energie maar ik kan niks want dan slaat mn lichaam op hol. Ik ben ook niet extreem moe.

De huisarts had het over een burnout. Ik heb veel te lang doorgelopen met lichamelijke klachten. Mijn HB, ijzer, vit D en nog een aantal andere waardes zijn veel te laag. Ik hoop als dat weer in orde is dat ik alles weer kan. Een burnout kan wel 6 maanden duren voordat je hersteld, ik moet er niet aan denken.

Dan ben je nog niet down en under, dat is fijn.
Ik zou eens gaan onderzoeken hoe je pauzes in kunt gaan lassen, zoals, kopje thee drinken terwijl je niet met werk bezig bent, even een boodschapje doen, ademhaling tellen, ff een bodyscan etc, gewoon korte stops van 5-10 minuutjes....