Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:05

Ladygiroc schreef:
Het ging mij erom dat TS bang is dat kindlief mama niet meer lief vindt.

Nee, ze is bang dat het haar kind zou kunnen schaden, dat is iets heel anders. Jij noemt nu juist een schoolvoorbeeld van een situatie waarbij je je minstens stevig kunt afvragen of daarbij het belang van het (jonge) kind zwaarder weegt dan de belangen (en rechten) van de ouders. Ik denk het niet. Natuurlijk kan het altijd erger, maar dat is geen reden om iets wel of niet te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:07

Ik ben vooral benieuwd of TS zich ook zoveel zorgen zou maken of het kind niet voor het leven beschadigd is als papa een keer weg is.

Wescha

Re: Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:08

Ik ben regelmatig een paar dagen weg. Ook wel 5 dagen maar ook wel langer. Die van mij is 1,5 jaar. Ook zit zij nu in de mama fase maar zodra ik uit beeld ben en papa of opa en oma zijn er is er geen enkel probleem.

Ik zou de kans aangrijpen met beide handen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:10

Suzanne F. schreef:
Ik persoonlijk zou niet gaan. Ik vind 2 echt veel te jong. Maar die van mij was ook echt een plakkertje op die leeftijd.

Ach kom op. Het kind is 2 en mams is maar een weekje weg... Kind gaat echt wel heftigere dingen meemaken waarvan er een grotere kans is op 'beschadigd' worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:10

Sizzle schreef:
Ik ben vooral benieuwd of TS zich ook zoveel zorgen zou maken of het kind niet voor het leven beschadigd is als papa een keer weg is.

Dat is heel anders. Band met moeder is altijd anders. Moeder heeft het kind gebaard en gedragen. Baby heeft in haar buik gezeten, haar hartslag gehoord, haar bloed gekregen. Moeder heeft haar gevoed, in de buik en daarna erbuiten. Een baby herkent de geur van de moeder.
Een vader is en blijft altijd anders voor een baby dan de moeder. Tuurlijk kan een vader ook 5 dagen voor een kind zorgen, daar gaat het niet om. Maar 5 dagen zonder moeder is wel anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:12

Hier niet hoor, papa is heilig.
Misschien scheelt het dat mijn man nachtvoedingen gaf en ze aan zijn kant van het bed sliep.
Ik vind moeders vooral vaak zichzelf erg in de picture zetten en de vader buiten spel. Misschien kun je zo‘n paar dagen juist als een kans zien ipv een probleem ;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-07-19 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:12

purny schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik persoonlijk zou niet gaan. Ik vind 2 echt veel te jong. Maar die van mij was ook echt een plakkertje op die leeftijd.

Ach kom op. Het kind is 2 en mams is maar een weekje weg... Kind gaat echt wel heftigere dingen meemaken waarvan er een grotere kans is op 'beschadigd' worden.

Is mijn mening toch? :)
Ik zou het zelf nooit doen. Zelfs met 5 of 6 nog niet. Ik voel me daar niet prettig bij, ik hoef toch geen verantwoording daarvoor af te leggen? Is puur gevoelsmatig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:15

purny schreef:
Suzanne F. schreef:

Op zo’n jonge leeftijd leg je wel de basis dmv een veilige hechting.
Het is zeker goed om je zulke dingen af te vragen. Juist door veilig te hechten kan je kind later het leven met vertrouwen aan en dus die heftigere dingen aan.

Ik snap best dat TS zich afvraagt of dit kan, zeker als ze zelf niet veilig gehecht is.

En trouwens, dat je kind heftigere dingen mee gaat maken is natuurlijk geen reden om dan maar zogenaamd minder heftige dingen doen omdat ze dus toch wel nare dingen zal meemaken :+ dat is nogal omgekeerde wereld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:15

Als het echt ondragelijk is (voor de moeder) kun je natuurlijk ook gewoon met z‘n 3en gaan en een hotel boeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:18

Sizzle schreef:
Als het echt ondragelijk is (voor de moeder) kun je natuurlijk ook gewoon met z‘n 3en gaan en een hotel boeken.

Dat hebben wij gedaan idd toen we een bruiloft hadden waarbij de kinders niet mee mochten. Werkte ook prima :)

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:29

Hier heeft vorig jaar mijn toen bijna 3 jarige zoontje het "verplicht" een tijdje zonder mama moeten doen (ik was uitgeschakeld door een HG-zwangerschap-> 24/7 40+ per dag overgeven met het gevolg ondervoeding en uitdroging) en lag dus van de een op andere dag in het ziekenhuis aan het infuus en sondevoeding. Alleen al gedurende de maand januari ben ik 24 dagen gedurende 4 ziekenhuisopnames afwezig geweest en is zoonlief van opvang/opa,oma/buren heen en weer gepingeld omdat papa ook nog ons bedrijf moet runnen en hij heeft er wel even last van gehad omdat mama ineens foetsie was en doodziek maar hij ging zijn gang wel en heeft er geen schade van opgelopen vind ik.

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:29

Een kind is in de meeste gevallen primair gehecht aan de moeder. Vader, opa, oma, oppas enz. is secundair, degenen die secundair gehecht zijn kunnen beter gemist worden dan de primair gehechte ouder.

Het kan schadelijk zijn als de primair gehechte ouder regelmatig afwezig is als het kind nog erg jong is, zoals bij co-ouderschap. In dit geval gaat het om een uitzondering en zullen er secundair gehechte personen aanwezig blijven.

Hier staat wel iets meer over de hechting:
https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/
https://kiind.nl/domino-effect-onveilige-hechting/

De website is sowieso een aanrader en heeft ook een hele fijne Facebook groep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:32

Precies: Regelmatig afwezig.
Niet 1 keer 3 nachtjes bij uitzondering. Kind is 2, wellicht hebben wij een Einstein, maar met 2 konden wij zulke dingen echt allang duidelijk uitleggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:38

Moeders die plakkerige kleine kinderen hebben zouden er juist goed aan doen om af en toe eens enkele dagen weg te gaan, dan zal je merken dat het plakkerige snel over is want ze doen het vaak prima zonder mama’s rokken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:40

bigone schreef:
Moeders die plakkerige kleine kinderen hebben zouden er juist goed aan doen om af en toe eens enkele dagen weg te gaan, dan zal je merken dat het plakkerige snel over is want ze doen het vaak prima zonder mama’s rokken.

Mwoah. Dat klinkt hetzelfde als "laat maar huilen, ze stoppen vanzelf". En we weten inmiddels dat dát nou juist een oorzaak is van hechtingsproblematiek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:43

bigone schreef:

Zou ze juist lekker laten plakken. Doen ze niet om jou te irriteren maar omdat ze het nodig hebben. Kinderen leren dat je er niet bent als ze je nodig hebben vind ik echt niet kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:46

Het hele punt is dat veel kinderen die als plakkerig bestempeld worden dat helemaal niet zijn als mama uit zicht is.
Het is vaak helemaal niet perse het kind maar de moeder zelf die het plakken in stand houdt.
Zelf eens een volledig ingestorte moeder bij het station tegengekomen die een paar minuten voor mij haar zoon in de kdv gebracht had. Ohhhhh wat zou hij het zwaar hebben en huilen.
Kon haar op het hart drukken dat dit absoluut niet klopte, hij was gewoon zijn dingetje aan het doen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:46

goeroe schreef:
Ladygiroc schreef:
Het ging mij erom dat TS bang is dat kindlief mama niet meer lief vindt.

Nee, ze is bang dat het haar kind zou kunnen schaden, dat is iets heel anders. Jij noemt nu juist een schoolvoorbeeld van een situatie waarbij je je minstens stevig kunt afvragen of daarbij het belang van het (jonge) kind zwaarder weegt dan de belangen (en rechten) van de ouders. Ik denk het niet. Natuurlijk kan het altijd erger, maar dat is geen reden om iets wel of niet te doen.

Ach kom nou. Kind gaat echt niet een minderwaardigheidscomplex krijgen omdat mama een paar dagen weg is. Als moeder in het ZKH ligt is mama ook niet thuis. Of het nu voor werk, vakantie of noodzakelijk kwaad is maakt geen fluit uit. Kind begrijpt dat toch niet op 2 jarige leeftijd.

Is het wekelijks zou ik me de zorgen van moeder voor kunnen stellen maar niet in deze (eenmalige) situatie.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:47

zonnebloem18 schreef:
Een kind is in de meeste gevallen primair gehecht aan de moeder. Vader, opa, oma, oppas enz. is secundair, degenen die secundair gehecht zijn kunnen beter gemist worden dan de primair gehechte ouder.

Het kan schadelijk zijn als de primair gehechte ouder regelmatig afwezig is als het kind nog erg jong is, zoals bij co-ouderschap. In dit geval gaat het om een uitzondering en zullen er secundair gehechte personen aanwezig blijven.

Hier staat wel iets meer over de hechting:
https://kiind.nl/keerzijde-co-ouderschap/
https://kiind.nl/domino-effect-onveilige-hechting/

De website is sowieso een aanrader en heeft ook een hele fijne Facebook groep.

Ja, dit klopt deels. Vroeger dacht men inderdaad dat we moeder de allerbelangrijkste hechtingsfiguur was en niet gemist kon worden want dat dit negatieve effecten zou hebben. Hier is onderzoek naar gedaan: anderen kunnen die rol ook opnemen, het missen van de moeder heeft niet noodzakelijk negatieve effecten. Kinderen kunnen ook een veilige hechting ontwikkelen als moeder niet in beeld is.
Daarbij niet enkel aanwezig zijn of niet heeft impact, de manier waarop je omgaat met je kind is minstens zo belangrijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:47

Sizzle schreef:
Het hele punt is dat veel kinderen die als plakkerig bestempeld worden dat helemaal niet zijn als mama uit zicht is.
Het is vaak helemaal niet perse het kind maar de moeder zelf die het plakken in stand houdt.
Zelf eens een volledig ingestorte moeder bij het station tegengekomen die een paar minuten voor mij haar zoon in de kdv gebracht had. Ohhhhh wat zou hij het zwaar hebben en huilen.
Kon haar op het hart drukken dat dit absoluut niet klopte, hij was gewoon zijn dingetje aan het doen.

Omdat ie dan ook zn ouder niet heeft om aan te plakken. Dan moet je wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:49

Chubby schreef:
bigone schreef:

Mwoah. Dat klinkt hetzelfde als "laat maar huilen, ze stoppen vanzelf". En we weten inmiddels dat dát nou juist een oorzaak is van hechtingsproblematiek.

Precies. Ik snap nog steeds niet dat consultatiebureaus dit nog steeds aanraden. Gewoon in slaap laten huilen. Belachelijk, heb ik echt nog nooit gedaan.
Mijn moeder schijnt dit bij mij vroeger wel te hebben gedaan, kan het me gelukkig niet meer herinneren. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:50

Dat zeggen ze bij t CB toch niet? Staat zelfs in het CB boekje dat je niet mag laten huilen. Ik laat ook nooit alleen huilen nee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:53

Ja dan moet ie wel.... alsof je het verschil niet tussen een gewone blije gup en een verdrietig guppie dat er het beste van maakt.

Whatever, boek een hotel: probleem opgelost.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:56

Sizzle schreef:
Ja dan moet ie wel.... alsof je het verschil niet tussen een gewone blije gup en een verdrietig guppie dat er het beste van maakt.

Whatever, boek een hotel: probleem opgelost.

Ik hang er ook geen oordeel aan toch. Mijn kind is net zo op de psz. Maar merkte wel dat het in het begin heel erg veel voor hem was, hij kwam steeds overstuur thuis. Toen minder gedaan, en nu vindt ie t prachtig. Al is het afscheid soms nog steeds moeilijk.
Vind het ook wel goed om je kind af en toe ergens heen te brengen.
Maar zorgen voor een goede veilige hechting is ook belangrijk :)

En nee, ik denk ook niet dat van eenmalig je kind drie dagen niet zien je een hechtingsprobleem krijgt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:25

Onze jongste is bijna twee en ik ben begin juni 5 dagen weggeweest en onze dochters moesten het doen met hun papa. En ondanks dat ze normaal heel erg aan mij hangen is dat echt perfect gegaan en is de band met papa beter geworden. Ik heb het dus juist als iets heel positiefs ervaren.