Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:44

Precies. Ik heb toen het onderzoek laten doen en daar kwam de combi uit. Maar omdat ik ook licht verstandelijk beperkt ben en daar best wel veel overeenkomsten op heb twijfel ik gewoon.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 17:27

purny schreef:
Precies. Ik heb toen het onderzoek laten doen en daar kwam de combi uit. Maar omdat ik ook licht verstandelijk beperkt ben en daar best wel veel overeenkomsten op heb twijfel ik gewoon.

Ja snap ik. Bij mij kan het verschillende redenen hebben dat ik me gedraag zoals ik me gedraag. Maar het is dan wel heel toevallig dat ik precies alle symptomen heb die ADHD’ers hebben. En ik heb me er echt in verdiept hoe ADHD in elkaar zit. Dus ik ken de symptomen heel goed. En het zit in de familie. Dus dan is de kans wel heel groot dat ik het heb denk ik dan zo :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:34

Hier ook nog iemand met ADD. Met daardoor ook 'mogelijk chronische depressie'. De diagnose 'lichte vorm van ASS' hebben ze ook 'vastgesteld' maar om eerlijk te zijn ben ik het niet met die diagnose eens.

Maar mijn ADD is helaas pas vrij laat vastgesteld. Iets na mijn 18de. Wat eigenlijk echt belachelijk is, want ik wist het zelf al sinds mijn 13de maar de psycholoog op school gaf heel 'handige' Google tips mee om 'beter op te kunnen letten'. Daarna nog in een instelling gezeten voor een paar weken, opnieuw geen verder onderzoek gedaan.
Terwijl er op elk rapport van school stond dat ik 'beter op moest letten' en ik 'afwezig' leek. Toen heeft psycholoog van school aan de leerkrachten gevraagd of ik afwezig leek te zijn in de klas. De leerkrachten vonden van niet, dus ik kon geen ADD hebben volgens haar. Wat mijn ervaring was telde blijkbaar niet mee. Want ik kan perfect mensen 'aankijken' en hun volgen met mijn ogen, maar er komt dan bij mij niks binnen, ik zit in mijn eigen wereld. Ik hoor mensen dan wel praten, maar woorden hoor ik niet.

Ik kan er soms nog steeds erg kwaad door worden. Het gevoel dat mijn hele middelbare tijd verpest geweest is omdat die kl*te psycholoog niet wou luisteren. Alles had zoveel makkelijker kunnen zijn, die depressie en alles wat daarbij is komen kijken had misschien vermeden kunnen worden maar het mocht niet zo zijn.

Zoals anderen hier ook al gemeld hebben en zoals je in de OP zegt is ADD meer dan 'slechte concentratie' hebben. Het frustreert me dan ook dat mensen dat niet weten. Daarom vertel ik mensen niet graag dat ik ADD heb, want het wordt toch altijd af gedaan als een stoornis die 'iedereen' bijna heeft, alsof het niks is.
Het heeft me vooral in het middelbaar erg beperkt op sociaal gebied. Nooit genoeg energie hebben om sociaal te zijn. Van mezelf ben ik al niet de meest sociale persoon, maar ik voelde me echt gewoon leeg. Het is slecht wat ik nu ga zeggen maar soms dacht ik echt; had ik maar ADHD in plaats van ADD. Zij hebben 'energie' te veel maar kunnen die wel leren inperken. Ik heb geen energie, en die kan ik helaas niet zelf bijmaken.

Nu goed, we gaan niet het spelletje spelen wie het het ergst heeft, ADHD'ers lopen waarschijnlijk evengoed tegen dit soort dingen op.

Het valt dan ook op dat therapeuten zelf enorm weinig kennis hebben over AD(H)D. Nu mocht ik van mijn psychiater bijvoorbeeld wel mijn medicatie gewoon dagelijks gebruiken, niet enkel om te leren. Waar ik wel blij mee ben, want veel mensen vinden blijkbaar dat ik mijn medicatie enkel verdien als ik moet leren. Daar kan ik echt zo boos om worden, alsof ik enkel leef om te leren en verder van niks mag genieten? (Al moet ik toegeven dat ik ook soms op het randje zit van medicatiemisbruik.)

Nuja over de depressie. Die staat dus letterlijk als 'mogelijk chronische depressie' in het verslag. :+ Vind het nog steeds een beetje stom dat ze daar geen verder onderzoek naar gedaan hebben. Wat ook ironisch was is dat ik een lange tijd dacht bipolair te zijn, en ik hiervoor direct medicatie kreeg van de psychiater. Terwijl ik op de medicatie voor de ADD wel nog een halfjaar heb moeten wachten tot na mijn onderzoek. :+

Anyway, een van de dingen die me meer inzicht gegeven heeft is 'Rejection sensitive dysphoria'. Dat blijkt iets te zijn dat vaker voorkomt bij mensen met AD(H)D en wat echt enorm veel verklaart voor mij. Want eerst bleef ik altijd in de twijfels hangen; zoveel symptomen die ik had kwamen overeen met een borderline persoonlijkheidsstoornis. Maar het blijkt dus dat ADD veel verder gaat en daaruit veel te verklaren valt..
Het houdt onder andere in dat je overspoelt wordt door één prikkel en je daarin blijft hangen, is het blij zijn, boosheid, angst,... En je kan jezelf er niet van afleiden. Dat komt dus doordat je hersenen als het ware 'overspoelt' worden door die ene emotie, omdat mensen met AD(H)D 'filters' missen. (Nuja, als je het opzoekt dan kan je er zelf wel meer over lezen)

Ik ga binnenkort terug naar het GGZ. Heb er persoonlijk niet veel vertrouwen in maar we zullen zien. :=
Iets waar ik nog tegenaan loop wat niet per se met de ADD te maken heeft (denk ik) is dat ik me enorm ongezond hecht aan mensen. Ik heb dan meestal één persoon waar alles vanaf hangt. Pas als die persoon stuurt dan ben ik blij, kan ik verder met mijn dag, alles staat in voor die ene persoon. Ik kon/kan een hele dag wachten op een bericht van die ene persoon, dan zit ik mezelf de hele tijd op te vreten vanbinnen... Waarom? Tja, ik zou het niet weten.. Want als ik logisch nadenk dan weet ik dat het handiger is om me op mezelf te concentreren, maar eenmaal ik erin zit is het moeilijk.
En het is echt gewoon ongezond voor mezelf dat ik zo afhankelijk ben van iemand.

Ik ga het topic nog eens fatsoenlijk doornemen, heb het daarnet diagonaal gelezen maar ik wil natuurlijk ook wel op anderen reageren. :p

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 19:41

DezeNaam schreef:
Hier ook nog iemand met ADD. Met daardoor ook 'mogelijk chronische depressie'. De diagnose 'lichte vorm van ASS' hebben ze ook 'vastgesteld' maar om eerlijk te zijn ben ik het niet met die diagnose eens.

Maar mijn ADD is helaas pas vrij laat vastgesteld. Iets na mijn 18de. Wat eigenlijk echt belachelijk is, want ik wist het zelf al sinds mijn 13de maar de psycholoog op school gaf heel 'handige' Google tips mee om 'beter op te kunnen letten'. Daarna nog in een instelling gezeten voor een paar weken, opnieuw geen verder onderzoek gedaan.
Terwijl er op elk rapport van school stond dat ik 'beter op moest letten' en ik 'afwezig' leek. Toen heeft psycholoog van school aan de leerkrachten gevraagd of ik afwezig leek te zijn in de klas. De leerkrachten vonden van niet, dus ik kon geen ADD hebben volgens haar. Wat mijn ervaring was telde blijkbaar niet mee. Want ik kan perfect mensen 'aankijken' en hun volgen met mijn ogen, maar er komt dan bij mij niks binnen, ik zit in mijn eigen wereld. Ik hoor mensen dan wel praten, maar woorden hoor ik niet.

Ik kan er soms nog steeds erg kwaad door worden. Het gevoel dat mijn hele middelbare tijd verpest geweest is omdat die kl*te psycholoog niet wou luisteren. Alles had zoveel makkelijker kunnen zijn, die depressie en alles wat daarbij is komen kijken had misschien vermeden kunnen worden maar het mocht niet zo zijn.

Zoals anderen hier ook al gemeld hebben en zoals je in de OP zegt is ADD meer dan 'slechte concentratie' hebben. Het frustreert me dan ook dat mensen dat niet weten. Daarom vertel ik mensen niet graag dat ik ADD heb, want het wordt toch altijd af gedaan als een stoornis die 'iedereen' bijna heeft, alsof het niks is.
Het heeft me vooral in het middelbaar erg beperkt op sociaal gebied. Nooit genoeg energie hebben om sociaal te zijn. Van mezelf ben ik al niet de meest sociale persoon, maar ik voelde me echt gewoon leeg. Het is slecht wat ik nu ga zeggen maar soms dacht ik echt; had ik maar ADHD in plaats van ADD. Zij hebben 'energie' te veel maar kunnen die wel leren inperken. Ik heb geen energie, en die kan ik helaas niet zelf bijmaken.

Nu goed, we gaan niet het spelletje spelen wie het het ergst heeft, ADHD'ers lopen waarschijnlijk evengoed tegen dit soort dingen op.

Het valt dan ook op dat therapeuten zelf enorm weinig kennis hebben over AD(H)D. Nu mocht ik van mijn psychiater bijvoorbeeld wel mijn medicatie gewoon dagelijks gebruiken, niet enkel om te leren. Waar ik wel blij mee ben, want veel mensen vinden blijkbaar dat ik mijn medicatie enkel verdien als ik moet leren. Daar kan ik echt zo boos om worden, alsof ik enkel leef om te leren en verder van niks mag genieten? (Al moet ik toegeven dat ik ook soms op het randje zit van medicatiemisbruik.)

Nuja over de depressie. Die staat dus letterlijk als 'mogelijk chronische depressie' in het verslag. :+ Vind het nog steeds een beetje stom dat ze daar geen verder onderzoek naar gedaan hebben. Wat ook ironisch was is dat ik een lange tijd dacht bipolair te zijn, en ik hiervoor direct medicatie kreeg van de psychiater. Terwijl ik op de medicatie voor de ADD wel nog een halfjaar heb moeten wachten tot na mijn onderzoek. :+

Anyway, een van de dingen die me meer inzicht gegeven heeft is 'Rejection sensitive dysphoria'. Dat blijkt iets te zijn dat vaker voorkomt bij mensen met AD(H)D en wat echt enorm veel verklaart voor mij. Want eerst bleef ik altijd in de twijfels hangen; zoveel symptomen die ik had kwamen overeen met een borderline persoonlijkheidsstoornis. Maar het blijkt dus dat ADD veel verder gaat en daaruit veel te verklaren valt..
Het houdt onder andere in dat je overspoelt wordt door één prikkel en je daarin blijft hangen, is het blij zijn, boosheid, angst,... En je kan jezelf er niet van afleiden. Dat komt dus doordat je hersenen als het ware 'overspoelt' worden door die ene emotie, omdat mensen met AD(H)D 'filters' missen. (Nuja, als je het opzoekt dan kan je er zelf wel meer over lezen)

Ik ga binnenkort terug naar het GGZ. Heb er persoonlijk niet veel vertrouwen in maar we zullen zien. :=
Iets waar ik nog tegenaan loop wat niet per se met de ADD te maken heeft (denk ik) is dat ik me enorm ongezond hecht aan mensen. Ik heb dan meestal één persoon waar alles vanaf hangt. Pas als die persoon stuurt dan ben ik blij, kan ik verder met mijn dag, alles staat in voor die ene persoon. Ik kon/kan een hele dag wachten op een bericht van die ene persoon, dan zit ik mezelf de hele tijd op te vreten vanbinnen... Waarom? Tja, ik zou het niet weten.. Want als ik logisch nadenk dan weet ik dat het handiger is om me op mezelf te concentreren, maar eenmaal ik erin zit is het moeilijk.
En het is echt gewoon ongezond voor mezelf dat ik zo afhankelijk ben van iemand.

Ik ga het topic nog eens fatsoenlijk doornemen, heb het daarnet diagonaal gelezen maar ik wil natuurlijk ook wel op anderen reageren. :p

Ik weet dat ADHD meer is dan alleen concentratieproblemen hoor.

Misschien (ben geen psycholoog. Dit is alleen mijn kijk erop) is je focussen op dat ene berichtje een soort hyperfocus. Dat betekend dus dat je je te veel op iets focust. Mensen met AD(H)D hebben daar ook last van. Over hyperfocussen heb je vaak ook niet veel controle

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:51

Ik zeg in mijn post ook dat jij dat in de OP zei.. _O- (Dat je het dus weet)

Dat zou kunnen, maar hyperfocus is van kortere duur, meer intens en meer op actie gericht (niet afwachten dus). Ik heb wel momenten dat ik me er inderdaad extra hard op focus, dan sta ik echt op ontploffen en niet op een leuke manier. Dan moet ik 'nu direct' een bericht terugkrijgen en blijf ik tussen alle apps op mijn gsm switchen alsof dat gaat helpen. :+
Van mijn hyperfocus kan ik wel genieten maar dit is echt iets totaal anders.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 20:40

DezeNaam schreef:
Ik zeg in mijn post ook dat jij dat in de OP zei.. _O- (Dat je het dus weet)

Dat zou kunnen, maar hyperfocus is van kortere duur, meer intens en meer op actie gericht (niet afwachten dus). Ik heb wel momenten dat ik me er inderdaad extra hard op focus, dan sta ik echt op ontploffen en niet op een leuke manier. Dan moet ik 'nu direct' een bericht terugkrijgen en blijf ik tussen alle apps op mijn gsm switchen alsof dat gaat helpen. :+
Van mijn hyperfocus kan ik wel genieten maar dit is echt iets totaal anders.

Oh verkeerd gelezen _O-

Bij mij duurt hyperfocus soms uren :')

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:56

Ja klopt het kan uren duren. Maar dat van mijn relaties met mensen kan zeker een jaar aanhouden. :') :+

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 22:29

DezeNaam schreef:
Ja klopt het kan uren duren. Maar dat van mijn relaties met mensen kan zeker een jaar aanhouden. :') :+

:')

Dan zou ik het niet weten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 00:22

DezeNaam schreef:
Ik zeg in mijn post ook dat jij dat in de OP zei.. _O- (Dat je het dus weet)

Dat zou kunnen, maar hyperfocus is van kortere duur, meer intens en meer op actie gericht (niet afwachten dus). Ik heb wel momenten dat ik me er inderdaad extra hard op focus, dan sta ik echt op ontploffen en niet op een leuke manier. Dan moet ik 'nu direct' een bericht terugkrijgen en blijf ik tussen alle apps op mijn gsm switchen alsof dat gaat helpen. :+
Van mijn hyperfocus kan ik wel genieten maar dit is echt iets totaal anders.


De "fijne" hyperfocus uit zich bij mij vnl bij deadlines of wanneer ik in hobby (meestal een schilderij/tekening of spelletje) ben verzonken. Dan kan ik uren aan een stuk daarmee bezig zijn, zonder ook maar enigszins afgeleid te raken. Het is dan zelfs aardig moeilijk contact met me te maken. Ik heb inmiddels wat vriendinnen meegetrokken in het hele "kunst is leuk voor iedereen, dus doe mee", dus het komt regelmatig voor dat ik samen met iemand zit te tekenen/schilderen en dat ik volledig vergeet dat die persoon er is en tegen me praat. Negatieve hyperfocus is focussen op nare dingen en dat absoluut niet los kunnen laten. Je hebt ook nog de stuiter hyperfocus, de welbekende wikipedia/youtube-gaten waarin je ineens heel veel over een bepaald onderwerp wil weten en alles erover opzoekt. Handig voor een pubquiz enzo :D

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:20

Ik meld me ook. Ik heb ADD, een dystyme stoornis en een vermijdende persoonlijkheidsstoornis.
Ik ben inmiddels 5 jaar geleden helemaal vastgelopen en sindsdien ook niet meer aan het werk. Helaas vond het UWV dat ik wel kan werken, ondanks onderzoeken van een onafhankelijke psychiater die aangeven dat ik volledig arbeidsongeschikt ben.
Waardoor ik inmiddels in de bijstand zit.

Verder heb ik een zoontje van bijna 5 met autisme (wat vroeger klassiek autisme was).
Ik merk bij mijn zoontje dat mensen vaak zeggen dat autisme een mode "aandoening" is. Of ze zeggen dat iedereen wel een beetje autistisch is.
Mijn zoontje gedraagt zich meestal prima buitenshuis, dus vaak zien mensen niet veel aan hem. En dan kunnen ze zich niet voorstellen dat hij thuis helemaal kan flippen omdat hij overprikkeld is. Hij bewaard het meestal voor thuis :D

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:49

Omenstabij schreef:
Oh als buitenstaander zonder ADHD, mijn partner is een fullblown ADHD'er. Het is heerlijk. :') Hij is zo eerlijk door zijn impulsiviteit, houdt nooit zijn mond waardoor het nooit saai is, zijn gezicht die helemaal opleeft als ie over iets praat waar hij van houdt, zelfs tot aan de kleine dingen die hij standaard vergeet waardoor ik een soort extra geheugen heb opgebouwd waar hij zijn sleutels, schoenen, mobiel, jas en overhemd heeft gelaten.
Het is echt tof, zonder sarcasme. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo ontzettend puur in gedrag is.

(Ook andere ADHD'ers die ik ben tegengekomen in mijn levensloop hebben dezelfde eigenschap. Die puurheid omdat er over het algemeen heel weinig filter is.)


Heel herkenbaar dit :)
Mijn vriend is ook ADHD’er. Inderdaad ook dat opleven en super enthousiast over iets zijn. En natuurlijk dingen kwijt zijn, we hebben een sleutelrekje maar dat werkt niet :Y)
Verder is in de relatie het niet mogelijk om in ruzie even afstand van elkaar te nemen. Ik heb zelf soms even zin om te mokken, maar dat is onmogelijk want het moet en zal direct uitgepraat worden :')

Ik ben zelf een heel rustig persoon en ik merk dat hij die rust vaak ook overneemt als we samen zijn. Dat is wel heel fijn.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 07:54

TinkerTreas schreef:
Ik meld me ook. Ik heb ADD, een dystyme stoornis en een vermijdende persoonlijkheidsstoornis.
Ik ben inmiddels 5 jaar geleden helemaal vastgelopen en sindsdien ook niet meer aan het werk. Helaas vond het UWV dat ik wel kan werken, ondanks onderzoeken van een onafhankelijke psychiater die aangeven dat ik volledig arbeidsongeschikt ben.
Waardoor ik inmiddels in de bijstand zit.

Verder heb ik een zoontje van bijna 5 met autisme (wat vroeger klassiek autisme was).
Ik merk bij mijn zoontje dat mensen vaak zeggen dat autisme een mode "aandoening" is. Of ze zeggen dat iedereen wel een beetje autistisch is.
Mijn zoontje gedraagt zich meestal prima buitenshuis, dus vaak zien mensen niet veel aan hem. En dan kunnen ze zich niet voorstellen dat hij thuis helemaal kan flippen omdat hij overprikkeld is. Hij bewaard het meestal voor thuis :D

Ik kan me zo hard irriteren aan mensen die zeggen dat iedereen ‘een beetje ADHD/austisme’ heeft. Nee. Gewoon niet. Iedereen heeft wel eens symptomen. Maar mensen met ADHD en autisme hebben een bepaald aantal symptomen die er 24/7 zijn wat ze niet weg kunnen werken. Dat is anders dan af en toe een paar symptomen. Dat is hetzelfde om te zeggen dat ‘iedereen wel eens lang is’ omdat iedereen wel eens langer is dan degene naast hun. Dat kan toch gewoon niet? Ik snap het wel als ze het zeggen. Maar wat je zegt klopt dan gewoon niet. Daar kan ik echt niet tegen :')

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:32

LoveGlove schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik meld me ook. Ik heb ADD, een dystyme stoornis en een vermijdende persoonlijkheidsstoornis.
Ik ben inmiddels 5 jaar geleden helemaal vastgelopen en sindsdien ook niet meer aan het werk. Helaas vond het UWV dat ik wel kan werken, ondanks onderzoeken van een onafhankelijke psychiater die aangeven dat ik volledig arbeidsongeschikt ben.
Waardoor ik inmiddels in de bijstand zit.

Verder heb ik een zoontje van bijna 5 met autisme (wat vroeger klassiek autisme was).
Ik merk bij mijn zoontje dat mensen vaak zeggen dat autisme een mode "aandoening" is. Of ze zeggen dat iedereen wel een beetje autistisch is.
Mijn zoontje gedraagt zich meestal prima buitenshuis, dus vaak zien mensen niet veel aan hem. En dan kunnen ze zich niet voorstellen dat hij thuis helemaal kan flippen omdat hij overprikkeld is. Hij bewaard het meestal voor thuis :D

Ik kan me zo hard irriteren aan mensen die zeggen dat iedereen ‘een beetje ADHD/austisme’ heeft. Nee. Gewoon niet. Iedereen heeft wel eens symptomen. Maar mensen met ADHD en autisme hebben een bepaald aantal symptomen die er 24/7 zijn wat ze niet weg kunnen werken. Dat is anders dan af en toe een paar symptomen. Dat is hetzelfde om te zeggen dat ‘iedereen wel eens lang is’ omdat iedereen wel eens langer is dan degene naast hun. Dat kan toch gewoon niet? Ik snap het wel als ze het zeggen. Maar wat je zegt klopt dan gewoon niet. Daar kan ik echt niet tegen :')


Ik kan er ook niet tegen inderdaad. Ik voel me dan bijna verplicht om mijn kind "af te kraken" door te vertellen wat voor gedrag hij heeft en wat hij wel en niet kan.
Tegenwoordig zeg ik maar niets meer bij dit soort mensen. Gewoon lief lachen en laten kletsen, ze zullen het toch niet begrijpen :D

Hier begint eind van deze week de zomervakantie. Voor mijn zoontje (en dus voor mij ook) niet de fijnste tijd van het jaar. Hij blijft het liefste gewoon naar school gaan.
Gelukkig gaat hij deze vakantie 3 dagen in de week naar een speciale vakantie dagopvang. Dat geeft hem nog enige structuur.
Naar deze opvang gaat hij ook om de week in het weekend. Dit is om mij te ontlasten (en zijn zus en broertje).
Mijn kinderen mogen hun vader namelijk alleen onder toezicht zien, waardoor de complete zorg op mij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:33

Ik heb nog steeds het liefst maximaal 2 weken achter elkaar vakantie := Mensen die dit herkennen?

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:37

Mijn nichtje heeft autisme.

Ze wil alles goed doen, vind kinderen snel kinderachtig (fantasie heeft ze nooit echt veel gehad).
Toch heeft ze eigenlijk ook faalangst en vond het lastig om zichzelf te uiten. Nu is ze 8 en wordt het wel steeds beter.
Wel loopt ze sociaal iets achter, ze kan zich moeilijk inleven in iemand anders.

Ze is richting hoogbegaafd getest. Ze zit in groep 4 maar deed ook al met groep 5 mee. Na de zomervakantie gaat ze daarom naar groep 6

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:39

Robijntjah schreef:
Ik heb nog steeds het liefst maximaal 2 weken achter elkaar vakantie := Mensen die dit herkennen?


Toen ik nog werkte had ik dat ook wel. Het was lastig voor me om thuis een ritme te vinden. En na mijn vakantie kostte het me weer veel moeite en energie om mijn draai weer te vinden op mn werk.

Anoniem

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:41

Dat dus ja, werken helpt mij om ritme en regelmaat aan te brengen, actief te blijven en niet zelf te hoeven zoeken naar die structuur (wasda?).

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:07

Robijntjah, herkenbaar hier ook, als ik veel overuren doe voel ik me gewoon óp. Niet omdat ik fysiek of mentaal op ben, maar omdat het ritme er dan uit is. Ik kan echt geen dag tot 17u en dan een dag tot 19u doen, en dan tot 18u. Dan mag iedereen wegblijven, want dan irriteer ik me aan alles maar wil ik niemand kwetsen dus hou ik m'n mond en hoop dat iedereen gewoon zwijgt :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:19

Hey. Ik heb ADD :) Vorig jaar vastgesteld op 26 jarige leeftijd en intussen bijna 10 jaar bezig met het afronden van de universiteit. Erg leuk, not.
Intussen er ook een beetje achter dat ik dit eigenlijk helemaal niet zo leuk vind allemaal dus ik hoop van harte dat het me hierna toch lukt om iets te vinden dat bij me past. Het liefst ben ik gewoon hard aan het werk, ik heb dit weekend podiumwerk gedaan als vrijwilliger op een festival en dat vind ik echt heerlijk. 12 uurs shifts draaien, alles tegelijk moeten doen, doordat ik daar in het dagelijks leven ook mee moet dealen in mijn hoofd gaat dat me best goed af _O-
En ook leuk: ouders die totaal geen begrip hebben voor mijn situatie en vooral klagen dat het allemaal wel heel lang duurt, dat ik wat minder leuke dingen moet doen (ik werk dit jaar de hele zomer door aan mijn thesis op twee vierdaagse festivals na maar ok :roll: ) en dat mijn financiele steun wordt afgekapt. Ok top dan ga ik wel wat meer werken naast afstuderen, dat werkt vast goed :') Nou ja ik heb me er maar bij neergelegd dat dit nu mijn leven is. Medicatie slaat goed aan bij mij maar ik krijg er heftige bijwerkingen van dus dat is ook niet verstandig. Ik neem 2 halfjes ritalin op dagen dat het echt niet lukt anders, dat gaat net, mits ik het niet combineer met koffie.

Vanavond lees ik de rest van het topic want dit is natuurlijk weer heerlijk afleidend allemaal :o

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:34

Wat ik me afvraag, hoe vonden jullie het om de diagnose te krijgen? Ik moet zeggen dat het voor mij eigenlijk een soort opluchting was. Het eindelijk begrijpen waarom ik ben zoals ik ben. Aan de ene kant ook wel vervelend dat je nu een stempel hebt, maar ik heb daar nooit negatief commentaar op gekregen. Behalve dat mijn moeder wel 100x heeft gezegd als als ik het heb, zij ook.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 15:39

Wie van de ADHD’er herkent deze dingen:

Je krijgt een opdracht en je denkt: ohh is zo af.
Uiteindelijk ben je er 5 keer zo lang mee bezig als je dacht... en dat bij elke opdracht die je maakt :')
Of de vraag: waar is mijn telefoon?
Ik vraag dit wel 20 keer per dag. Ik laat hem overal slingeren. En niet alleen mijn telefoon. Alles :')

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:06

EllaBellaah de diagnose op zich vond ik niet erg, het hele proces wel. Echt, wat heb ik me vreselijk gevoeld tijdens al die testen... Ik voelde me nog dommer dan ik me daarvoor al voelde.
Bij mij vond ik dat ze totaal geen rekening hielden met andere factoren. Ik moest dus die IQ test doen, waarom dat per se relevant is om mijn ADD te testen, ik zou het niet weten.
Maar ik schoot dus in het begin al compleet in paniek (bij de blokjes test voor ruimtelijk inzicht). Ik stond echt op het punt om gewoon naar buiten te lopen. Op de wiskunde vragen heb ik dus amper antwoord gegeven puur omdat ik daar te veel stress voor had. Elke keer heb ik gewoon de bewerking gegeven maar deze niet uitgerekend. Zelf 72:6 was te veel voor mij. 8)7

Ik kan namelijk niet tegen tijdsdruk, en al zeker niet als er dan nog eens iemand op mijn vingers staat te kijken. Ik sla dan dus compleet dicht waardoor ik niet eens meer de moeite deed om de oplossing uit te rekenen. Zelf weet ik ook dat ik 'te traag' ben wanneer het op berekeningen aankomt wat de schaamte alleen maar groter maakte.
Maarja, als zij dan daaruit blijkbaar kunnen besluiten wat mijn IQ is... :n

(Op taal etc had ik dan wel weer 'bovengemiddeld' en ik vond die dingen nog wel leuk om te doen, maar de rest was een pure hel gewoon. Ik vond de uitleg in het verslag ook erg negatief en bijna afbrekend, terwijl ze in het gesprek zelf wel positief was).

LoveGlove dat herken ik persoonlijk niet. Al is dat erg afhankelijk van welke taken ik krijg. Maar ik ben iemand die mijn taak 100 keer opnieuw doorleest om er dan nog belachelijke spellingsfout in te laten staan. Puur omdat ik niet snel tevreden ben en ik het om de een of andere reden nodig vind om het zo vaak opnieuw door te blijven lezen. 8)7 De taak maken op zich duurt dus niet lang, het 100 keer opnieuw doorlezen wel.

Dingen vergeten tja... Ik heb zo ooit de magnetron laten ontploffen. Ironisch genoeg vlak voordat ik naar mijn psycholoog ging vertrekken. Dacht nog een snelle hap te eten en stak een kookpot (dom!!) macaroni in de microgolf. Daarna nog ff naar de wc en naar mijn kamer. Tegen die tijd was ik blijkbaar al vergeten dat ik wou eten. Maar ik had de magnetron wel extra lang opgezet zodat de macaroni zeker warm zou zijn als ik terug kwam.
Rook ik plots een verbrande geur tot in mijn kamer. Je zou denken dat het kwartje dan zou vallen maar nee hoor... Ik stak de schuld op mijn buren want een week daarvoor rook het ook verbrand in de gemeenschappelijke gang... :+
Pot met macaroni stond dus mooi te branden in de magnetron. :j

Nu in het studentenhuis ook. Mijn frigo staat op mijn kamer en de keuken is beneden. Neem ik 'al' mijn spullen mee. Natuurlijk vergeet ik iets, ga ik naar boven om dat te halen. Kom ik boven, geraak ik afgeleid en neem ik iets totaal anders mee. Kan ik daarna weer terug naar boven om het ding wat ik oorspronkelijk wou halen mee te nemen (om dan vaak toch nog eens even te vergeten waarom ik ook alweer naar boven kwam).

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:14

Ik heb die IQ test inderdaad ook moeten doen. Daar kwam uit dat ik juist met inzicht en wiskundige dingen boven gemiddeld scoor, en mijn taal gemiddeld. Terwijl ik op school heel slecht was in wiskunde, en heel goed in Nederlands... maar dat botst soms wel eens, wat ik in mijn hoofd heb komt vaak niet efficiënt naar buiten en ik struikel daardoor over mijn eigen woorden.
Dingen kwijt raken doe ik niet zo snel. Doordat mijn broer autisme heeft was alles bij ons thuis heel gestructureerd, alles had een vast plek en een vast ritme. Dat heb ik nu dus ook waardoor ik geen spullen kwijt raak, ik leg alles gelijk op zijn vaste plek.
Mijn vriend daarentegen is altijd alles kwijt :') die vraagt altijd aan mij waar zijn telefoon, sleutels, bril, jas, etc ligt en meestal weet ik het dan ook nog omdat ik de telefoon dan in de badkamer heb zien liggen en onthouden :+

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:43

EllaBellaah schreef:
Wat ik me afvraag, hoe vonden jullie het om de diagnose te krijgen? Ik moet zeggen dat het voor mij eigenlijk een soort opluchting was. Het eindelijk begrijpen waarom ik ben zoals ik ben. Aan de ene kant ook wel vervelend dat je nu een stempel hebt, maar ik heb daar nooit negatief commentaar op gekregen. Behalve dat mijn moeder wel 100x heeft gezegd als als ik het heb, zij ook.

Heel dubbel antwoord ga je van mij krijgen :D
Op Borderline zit een behoorlijk stigma natuurlijk
De eerste keer, medisch expertise onderzoek ivm afkeurproces had ik zoiets van jaaa daaag. Wat mede werd ondersteund door mijn eigen behandelaars van destijds
Echter behandelingen sloegen niet aan. Ik heb in overleg met mijn begeleiding een 2 opinion aangevraagd waarbij de diagnoses overeen kwamen met de medische expertise
Daarna de VERStraining gehad en het was 1 en al herkenning
Inmiddels is het stigma er voor mij vanaf en ben ik Mn nog steeds opgelucht want ik liep niet voor niets vast en kan nu gewoon 100% mijzelf zijn

StillAngel

Berichten: 6167
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:16

Ik meld mij ook even. De huisartspsycholoog vind duidelijk dat ik ADD heb/ben. Ik heb bij hem ook een test gemaakt en die bevestigde dat. Alleen nog niet de officiele test met schoolrapporten e.d. Maar de nieuwe van Ggz denkt dat het toch alleen een angststoornis is.. Verwarrend als ze het niet weten.. Vroeger ook de diagnose borderline gehad maar geloofde dat nooit echt. Ik herken heel veel dingen van dit topic. Ik ben op zich nog wel redelijk georganiseerd (planningen maken en lijstjes vind ik heerlijk), alleen de uitvoering kan ik dan weer niet zo goed. Kan ook absoluut niet tegen tijdsdruk en ben erg gevoelig voor afwijzing/negatieve gedachten omtrent sociaal contact.