Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:46

Het is natuurlijk wel zo dat als ze met de trein moet het rustig een treinreis van 2,5 uur kan zijn, en dat nog na het werk. Bovendien kost dat zo'n beetje evenveel geld als dat ze net die dag verdiend heeft, dus in die zin begrijp ik wel dat ze dat niet zo ziet zitten.

Maar dat betekent niet dat de enige andere oplossing is dat jij dan maar naar hen toe moet komen.

Moeder kan dochter ook direct uit haar werk ophalen en dan naar jou toe rijden. Dan hebben jullie nog een half weekend samen toch? Het enige dat jij dan moet accepteren is dat ze later komen, maar dat lijkt me minder vervelend dan dat jij steeds die kant op moet. De oplossing komt dan van twee kanten, en niet alleen van jou.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:47

Divers schreef:
Kan dochter geen baan in jouw stad vinden?

Zelfde probleem. Of de Xenos ( bijv) moet heeeeeeeel flexibel zijn qua rooster. Onze weekends lopen ook niet volgens militair rooster natuurlijk.

Heerlijk zeg al die meedenkers! *\o/*
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 05-06-19 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:48

LindyH schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat als ze met de trein moet het rustig een treinreis van 2,5 uur kan zijn, en dat nog na het werk. Bovendien kost dat zo'n beetje evenveel geld als dat ze net die dag verdiend heeft, dus in die zin begrijp ik wel dat ze dat niet zo ziet zitten.

Maar dat betekent niet dat de enige andere oplossing is dat jij dan maar naar hen toe moet komen.

Moeder kan dochter ook direct uit haar werk ophalen en dan naar jou toe rijden. Dan hebben jullie nog een half weekend samen toch? Het enige dat jij dan moet accepteren is dat ze later komen, maar dat lijkt me minder vervelend dan dat jij steeds die kant op moet. De oplossing komt dan van twee kanten, en niet alleen van jou.

Mee eens! ( oplossing van twee kanten)

De treinreis is 75 min. Ze werkt in het centrum, vlakbij station. De reiskosten zullen moeder en ik uiteraard delen.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 05-06-19 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:49

ikkedus schreef:
daphne_xxx schreef:
Moeders vindt trein eng?

Ik begin steeds meer te denken dat de hechting onwijs ongezond is voor dochter. Ik hoop dat ik geen gelijk heb.

Eens, maar de situatie is nu eenmaal zo en ik begrijp waar dat vandaan komt.
Er zijn echt al veel positieve ontwikkelingen geweest he!
Of dochter wil werken weet ik niet zeker. Denk het wel, want haar vriendinnen werken ook. En ik vind het ook echt een goede stap voor haar!
En werken en gelijk weekend alleen is to much. Maar ik mis het stappenplan zeg maar.

Als er al ontwikkelingen zijn dan moet dit ook zeker goedkomen.
Ik snap zeker dat een weekend alleen, als ze niet langer dan +- 3 uur alleen mag zijn een te grote stap is.
Wel kan dochter erbij zijn bij het bedenken van het plan en wat ze wil. Misschien dat je daarin een ingang kan vinden met moeder. Treinreizen oefenen kan natuurlijk als ze naar jou gaan, laat haar uitzoeken hoe ze van A naar B komt en moeder is erbij om een oogje in het zeil te houden. Zo kan zij ook leren om naar jou te komen in haar eentje.

Als je een stappenplan mist is er misschien (samen met dochter?) een opening om dat samen met moeder te gaan maken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 20:51

[quote

Eens, maar de situatie is nu eenmaal zo en ik begrijp waar dat vandaan komt.
Er zijn echt al veel positieve ontwikkelingen geweest he!
Of dochter wil werken weet ik niet zeker. Denk het wel, want haar vriendinnen werken ook. En ik vind het ook echt een goede stap voor haar!
En werken en gelijk weekend alleen is to much. Maar ik mis het stappenplan zeg maar.[/quote]

Als er al ontwikkelingen zijn dan moet dit ook zeker goedkomen.
Ik snap zeker dat een weekend alleen, als ze niet langer dan +- 3 uur alleen mag zijn een te grote stap is.
Wel kan dochter erbij zijn bij het bedenken van het plan en wat ze wil. Misschien dat je daarin een ingang kan vinden met moeder. Treinreizen oefenen kan natuurlijk als ze naar jou gaan, laat haar uitzoeken hoe ze van A naar B komt en moeder is erbij om een oogje in het zeil te houden. Zo kan zij ook leren om naar jou te komen in haar eentje.

Als je een stappenplan mist is er misschien (samen met dochter?) een opening om dat samen met moeder te gaan maken.[/quote]

Goed idee. Ga ik zeker proberen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:53

ikkedus schreef:
Goed idee. Ga ik zeker proberen.

Geef het de tijd en vooral niet te grote stappen nemen.
Het lijkt dat moeder ergens een stukje angst/trauma heeft en hierdoor dochter moeilijk tot niet los kan laten. Langzaam beetje bij beetje moet het met overleg en hulp helemaal goed komen.
Uiteindelijk moet moeder toch echt dochter loslaten. Of ze nu wil of niet :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:53

:oo :oo
Ik geef toe, had alles verwacht behalve een 16 jarige die geen drie uur alleen mag blijven.

Ik vind je niet meer dan redelijk ts, maar als een 16 jarige niet langer dan 3 uur alleen zonder mama moet zijn weet ik niet of een verstandelijke discussie zin heeft. ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:54

ikkedus schreef:
LindyH schreef:

Mee eens! ( oplossing van twee kanten)

De treinreis is 75 min. Ze werkt in het centrum, vlakbij station. De reiskosten zullen moeder en ik uiteraard delen.

Oh, dat valt nog alles mee. Dan zou dat ook gewoon moeten kunnen lijkt mij. Desnoods eerst een keertje samen met moeder. Maar ik krijg zomaar het idee dat dit van die mensen zijn die nooit met de trein gaan en dat gewoon niet als een optie zien.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:55

Oh jeetje, ik schrik hiervan.
Ik was vanaf mijn 14e/15e al weekendjes alleen met mijn een jaar oudere zus. Heerlijk vonden wij dat! Vaak met de oppas op de honden en op de kinderen van kennissen van ons.
Met zijn 4tjes zaten wij dan thuis terwijl onze ouders naar een concert/festival etc waren.
Dat waren de tijden. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:58

ikkedus schreef:
Ik hou van mijn partner. Heel veel zelfs, maar vind dat een moeilijk deel van onze relatie. Ik schipper me zeeziek op het moment vrees ik.
En er moet zeker over gesproken worden ja. Dat is een feit.

Misschien is het een optie om juist iets minder te schipperen en te bespreken en juist iets meer je eigen plan te trekken? (Door bijvoorbeeld gewoon nee te zeggen als er gevraagd wordt de andere kant op te gaan. Dat betekent dan helaas dat jij en je partner elkaar niet zien dat weekend of die dag... Kijk zeker ook of je dan je eigen netwerk in je eigen omgeving wat kunt versterken, zodat je dan ook niet alleen maar zit te wachten en te balen. Gewoon: jij hebt ook een stem en samenzijn is heel leuk - en het moet van twee kanten komen.)

Maar je kunt alleen je eigen keuzes maken in deze situatie. Jij kunt niets beslissen over hoe moeder en dochter dit voortzetten, zelfs niet hoe partner en jij dit doorstaan, alleen maar over wat jij doet.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:00

Poeh dat is een lastige situatie. Ik reisde als 11 jarige al om het weekend alleen van Assen naar Rotterdam en weer terug.

In fases de moeder en dochter leren los laten is toch het beste, maar dan moeten ze daar wel aan toe zijn. En anders misschien niet elk weekend bij elkaar zijn als het te veel energie kost om elk weekend daar heen te gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:00

Maar als ik het zo begrijp heeft de puber al heel wat meegemaakt en vind ze de bescherming misschien wel fijn.
Prachtig dat jullie het allemaal geweldig vonden om alleen thuis te blijven maar het is belangrijker te weten hoe het meisje er zelf in staat.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:04

Misschien is het een optie om juist iets minder te schipperen en te bespreken en juist iets meer je eigen plan te trekken? (Door bijvoorbeeld gewoon nee te zeggen als er gevraagd wordt de andere kant op te gaan. Dat betekent dan helaas dat jij en je partner elkaar niet zien dat weekend of die dag... Kijk zeker ook of je dan je eigen netwerk in je eigen omgeving wat kunt versterken, zodat je dan ook niet alleen maar zit te wachten en te balen. Gewoon: jij hebt ook een stem en samenzijn is heel leuk - en het moet van twee kanten komen.)

Maar je kunt alleen je eigen keuzes maken in deze situatie. Jij kunt niets beslissen over hoe moeder en dochter dit voortzetten, zelfs niet hoe partner en jij dit doorstaan, alleen maar over wat jij doet.[/quote]

Klopt. Dat is ook mijn strategie. Maar het wringt bij mij duidelijk meer dan bij haar. En aangezien ik een piekeraar ben, vraag ik de bokt-goden om hulp. :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:06

Ik denk dat het vooral is wat dochter gewend is. Mijn moeder is alleen met 3 kinderen waarvan ik de oudste ben. Ik was vroeger ook een bang kind maar juist omdat moeder mij vaak alleen dingen liet doen werd het minder eng.
Ik denk echt dat dochter moet oefenen met de trein en alleen thuis blijven. En ja als moeder doet alsof het eng is dan gaat dochter dat ook denken

En hou je vast aan wat jij wilt, ik ben het een met shadow

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:24

Nou ja ik zou ook niet graag op 1,5 uur afstand enkele reis zitten van mijn kinderen. Of ze moeten zelf aangeven dat graag te willen. Maar als de kinderen aangeven liever niet dan niet.

Hutcherson

Re: Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:31

Savonds werken is toch niet zo'n probleem?
Gewoon na school paar uurtjes. Deed ik ook in de super. Huiswerk maakte ik zelden en ook ik heb een diploma gehaald.
Als moeder dit niet los wil laten (dus dochter moet maar werken op zaterdag) dan betekend dat dat ze niet meer naar jou kan.. Dus dat wordt elkaar zien om de week. Zo'n kind zou echt veel leren in het leven om zichzelf gewoon eens een dagje alleen te redden en te moeten werken voor de centen.
Ik werkte al vanaf mn 13e. Sochtends vroeg om 6 uur beginnen. Daarna naar school. Kan trouwens ook nog! Verdiend best leuk! 6 uurtjes per week werken en alle tijd na school.

En een kind gaat er niet dood aan om een jaar over te doen hoor. Zelfs het examenjaar. Leer je prioriteiten van stellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:33

Sjong schreef:
Nou ja ik zou ook niet graag op 1,5 uur afstand enkele reis zitten van mijn kinderen. Of ze moeten zelf aangeven dat graag te willen. Maar als de kinderen aangeven liever niet dan niet.

Mijn kids zijn nog klein en ik ben nog nooit een nacht zonder ze geweest, dat kan ik niet aan :+ Maar ik mag toch hopen dat dat tegen de tijd dat ze 16 zijn iets minder is... Dat is toch wel een leeftijd dat je de meeste wat los zou moeten laten en ze zelf de wijde wereld laten ontdekken.
Misschien had ik loederouders ofzo, want die gingen wel een weekend samen weg en lieten mij alleen thuis *\o/* Vanaf een jaar of 16 toch echt wel iig...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:41

Ik hoop ook op een avondbaantje ja!
We gaan het zien. Ik maak in ieder geval uit de reacties op dat ik echt geen onmogelijke dingen vraag. Dus dat is mooi om te weten!
Dat ik ook aan het belang van het kind moet denken en hoe de situatie is, daar ben ik me van bewust. Dat doe ik denk ik ook echt wel.
Ben benieuwd waar het uiteindelijk op uit gaat komen. Tegen die tijd schop ik het topic wel weer een x omhoog. :o

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:44

verootjoo schreef:
Sjong schreef:

Mijn kids zijn nog klein en ik ben nog nooit een nacht zonder ze geweest, dat kan ik niet aan :+ Maar ik mag toch hopen dat dat tegen de tijd dat ze 16 zijn iets minder is... Dat is toch wel een leeftijd dat je de meeste wat los zou moeten laten en ze zelf de wijde wereld laten ontdekken.
Misschien had ik loederouders ofzo, want die gingen wel een weekend samen weg en lieten mij alleen thuis *\o/* Vanaf een jaar of 16 toch echt wel iig...

Mijn ouders ook, die gingen toen ik 16 was een week naar de VS, maar ik wilde dat ook. Als mijn kinderen echt bezwaren hadden zou ik ook niet gaan. Maar wel fors inzetten op iets meer zelfstandigheid.

Maar goed het ene kind is het andere niet. Ik zie mijn zoon ook wel tot zijn 25ste met ons op vakantie gaan. Terwijl mijn dochter volgens mij op haar 15de al met haar vriendinnen maar Salou wil. Nou ja dat gaan we dus beide niet doen ;)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:46

Hutcherson schreef:
Savonds werken is toch niet zo'n probleem?
Gewoon na school paar uurtjes. Deed ik ook in de super. Huiswerk maakte ik zelden en ook ik heb een diploma gehaald.
Als moeder dit niet los wil laten (dus dochter moet maar werken op zaterdag) dan betekend dat dat ze niet meer naar jou kan.. Dus dat wordt elkaar zien om de week. Zo'n kind zou echt veel leren in het leven om zichzelf gewoon eens een dagje alleen te redden en te moeten werken voor de centen.
Ik werkte al vanaf mn 13e. Sochtends vroeg om 6 uur beginnen. Daarna naar school. Kan trouwens ook nog! Verdiend best leuk! 6 uurtjes per week werken en alle tijd na school.

En een kind gaat er niet dood aan om een jaar over te doen hoor. Zelfs het examenjaar. Leer je prioriteiten van stellen.

No way dat ik dat toe zal laten. Ze staat er goed voor en zakken is echt nergens voor nodig en zeker niet voor een baantje. Is een luxe probleem. Dan maar geen geld en na je examen werken.
Ik werkte al vanaf mijn twaalfde. Anders was er geen geld voor lessen. Ik heb gewerkt op stal in het weekend. 2 ochtenden uitmesten ( en veel ook!) en dan kreeg ik een les en soms wat extra.
Ben later kranten gaan bezorgen na school en zodra ik 18 werd in een winkel op zaterdag. Ben er heel zelfstandig van geworden en ook gewoon geslaagd.
Maar goed, mijn moeder had geen lat-relatie, dus ook geen probleem met werken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:12

Is het puur praktisch, dan is mijn advies geef het even tijd. Zoiets is nu een spannende stap, en over een paar weken/maanden is iedereen aan de situatie gewend en is er misschien veel meer mogelijk dan er nu gedacht wordt. Ten slotte is die vreselijk enge treinreis vooral de 1e x spannend. Na 3x doet niemand er meer moeilijk over. Maar ik denk dat die discussie nu nog een beetje vroeg komt voor je partner en haar dochter. Die vinden werken waarschijnlijk al een heel ding als ik jou zo hoor ;)
Wel zou ik nadenken over je eigen grenzen en zo tussen de regels door, ligt daar ook niet een deel van je probleem? Pas jij je misschien te snel en te veel aan waardoor het nu wringt? Verwachten ze niet o nou nu komt partner gewoon elk weekend hierheen, want dat is makkelijker?
In je relatie mag jij namelijk ook je eigen grenzen blijven aangeven. En dat moet je zelfs doen, want anders loopt je relatie uiteindelijk spaak. Als er geen ruimte is voor jou in een relatie, wat zegt dat dan? In die zin zou ik dan ook niet komen met mogelijke oplossingen, maar eerder aangeven dat je de keuze voor de baan heel fijn vindt, maar dat ze niet van jou mogen verwachten dat jij nu maar elk weekend naar brabant komt. En hoe dat er dan praktisch uit gaat zien, daar mag je partner dan een oplossing voor bedenken. Wat draagt zij aan als oplossing? Als zij ook gaat balen dat jullie elkaar minder zien, dan zal ze hoogst waarschijnlijk eerder geneigd zijn zelf hier een oplossing voor te zoeken. Of ben je bang dat jullie samen-tijd voor haar minder belangrijk is? Een oplossing afdwingen gaat niet, ook al zijn je voorstellen nog zo reeel. Als je partner en haar dochter er niet zelf achter staan, dan wordt het geen succes. Hetzelfde geldt als jij tegen je zin elk weekend toch maar afreist naar brabant. Ook die bom barst dan een keer. Jij moet denk ik sterker worden in je eigen plan trekken. En door dit te doen, geef je je partner ook de kans om oplossingen aan te dragen die voor iedereen een win/win situatie vormen. En mocht dit niet komen, dan moet je misschien afvragen of je relatie wel in balans is nog, maar goed dat is een andere discussie :+

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 22:20

Klopt helemaal hoor Diddykong. Lastig puntje soms voor me. := Ik doe mijn best.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:31

Wellicht is er wel een andere oplossing dan dé oplossing voor dit probleem.

Misschien is het een idee om een baantje te zoeken in bijvoorbeeld de supermarkt. Zodat ze doordeweeks 1 avond kan werken een paar uurtjes en daarnaast bijvoorbeeld de vrijdagavond of de zaterdagochtend. Dan zouden moeder en dochter na het werk nog naar jou toe kunnen gaan om het weekend door te brengen en lever je niet het hele weekend in.

Ik denk ook dat als dochter gaat werken en dan eens ergens moet invallen ofzo dat he taterde makkelijker wordt voor moeder om los te laten. Het begint vaak met dan een keertje invallen en een nacht alleen thuis bijvoorbeeld en dan wordt het voor zowel moeder als dochter waarschijnlijk steeds makkelijker!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:34

Misschien kun je de moeder er ook op wijzen dat als ze komend jaar examen doet ze theoretisch daarna gewoon helemaal het huis uit zou kunnen gaan om te studeren in een ver weg stad.
(Ik was zelf voor dat ik 18 werd al op mezelf)
Dan kan ze nu beter vast een beetje oefenen met zelfstandig worden.
Een 16 jarige kan echt wel alleen thuis zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:09

TS, ik vind je erg schappelijk in deze situatie! Ik denk dat veel mannen in jouw geval hadden gezegd dat moeder en dochter het kon bekijken! +:)+

Hoe gaat dit als de dochter in kwestie in de vakantie, nadat haar examen is afgerond, meer gaat werken? Want ik neem niet aan dat zij dan van zaterdag tot zaterdag thuis gaat zitten? En ik neem ook aan dat jullie elkaar ook vaker zien in vakanties?