Is seks een basisrecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:38

liedje89 schreef:
janderegelaa schreef:
Zijn jullie nou echt zo stom/dom dat je er zo over gaat doordenken en er allerlei ongewenste, wetovertredende situaties bijhaalt?

De hele essentie van het verhaal is om een persoon die door zijn (of haar!) handicap niet in staat is een seksuele relatie met iemand te hebben te kunnen voorzien van een prutsmuts. Niets meer en niets minder.

Ik vind dit een beetje kort door de bocht, ik denk dat het recht op seks in een soort bestuurskundige zin zoals recht op onderdak inderdaad niets met die voorbeelden te maken heeft. Maar als je recht op seks op google intypt denk ik dat je die interpretaties toch wel erg vaak tegen komt en dat ook echt wel een verklaring is tegenover een sceptische of negatieve houding tov van een "recht" op seks.
Als je het in een soort bestuurskundige vorm beschouwd vind ik een prutsmuts voor gehandicapten ook nog wel een beetje een kort door de bocht interpretatie. Want als je stelt dat iedereen recht heeft op een bepaalde invulling van een seksuele behoefte hoeft dat toch niet direct een sekswerker oid te betekenen. Je zou het ook veel beperkter kunnen zien en bijvoorbeeld alleen hulpmiddelen kunnen bieden voor mensen fysiek beperkt zijn. Omdat je iedereen wel een bepaald recht seksuele bevrediging heeft maar je niet vind dat er perse een recht bestaat om dat met een partner te doen.

De discussie in deze is dat het de bedoeling is om mensen die geen kans hebben op een seksuele relatie door hun handicap te voorzien van een gesubsidieerde prostituee, en dat noem je dan een sekswerker.

Persoonlijk vind ik van niet trouwens. Nu kunnen ze dan 1 keer per maand iemand ontvangen die ze even aan hun gerief helpt maar wat nou als het libido veel hoger is?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:38

ikke schreef:
janderegelaa schreef:
Zijn jullie nou echt zo stom/dom dat je er zo over gaat doordenken en er allerlei ongewenste, wetovertredende situaties bijhaalt?

De hele essentie van het verhaal is om een persoon die door zijn (of haar!) handicap niet in staat is een seksuele relatie met iemand te hebben te kunnen voorzien van een prutsmuts. Niets meer en niets minder.

Wanneer je al die randverschijnselen erbij haalt en dat maar groot genoeg projecteert, hoef je je niet meer druk te maken over de werkelijke inhoud.

Had jij die truc dan niet door?

Maar met welke reden dan!?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 23:48

janderegelaa schreef:
ikke schreef:

Wanneer je al die randverschijnselen erbij haalt en dat maar groot genoeg projecteert, hoef je je niet meer druk te maken over de werkelijke inhoud.

Maar met welke reden dan!?

Taboe?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 04:31

ikke schreef:
janderegelaa schreef:

Truc misschien, maar wel terecht in dat als je dit soort dingen doordenkt een ogenschijnlijk makkelijke kwestie nog knap ingewikkeld wordt. Want, is het criterium dan het hebben van een handicap? Alleen fysiek of ook mentaal? En hoe erg moet die handicap zijn dan? Heeft een klassiek autist er ook recht op? En iemand met PPD-NOS dan? Als daarop het antwoord ja is, dan zou je dat door kunnen trekken naar iedereen met een DSM stoornis (en er zijn nogal wat adhd-ers zonder vriendje/vriendinnetje die er wellicht ook aanspraak op willen maken). En wat als die in de gevangenis zitten? Als nee, betekent vrijheidsberoving ook (gesubsidieerde) sexberoving?

Ik denk dat je hier totaal niet uit gaat komen en dat dat al reden is om je er verre van te gaan houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:04

troi schreef:
ikke schreef:

Truc misschien, maar wel terecht in dat als je dit soort dingen doordenkt een ogenschijnlijk makkelijke kwestie nog knap ingewikkeld wordt. Want, is het criterium dan het hebben van een handicap? Alleen fysiek of ook mentaal? En hoe erg moet die handicap zijn dan? Heeft een klassiek autist er ook recht op? En iemand met PPD-NOS dan? Als daarop het antwoord ja is, dan zou je dat door kunnen trekken naar iedereen met een DSM stoornis (en er zijn nogal wat adhd-ers zonder vriendje/vriendinnetje die er wellicht ook aanspraak op willen maken). En wat als die in de gevangenis zitten? Als nee, betekent vrijheidsberoving ook (gesubsidieerde) sexberoving?

Ik denk dat je hier totaal niet uit gaat komen en dat dat al reden is om je er verre van te gaan houden.

En dus maar de kop in het zand steken en zeggen dat het er niet is?

DIT is nou precies wat Jan bedoelt.

Gewoon ontkennen, dn hoef je er verder ook niet over na te denken.

Blussem

Re: Is seks een basisrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:47

Gehandicapten kunnen toch ook gewoon met elkaar sexs hebben. Eventueel met gebruik van hulpmiddelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:51

Als al die randverschijnselen er dan ook bijgehaald worden bij alle andere vergoedingen en toeslagen, en vooral het 'waar trek je de grens' eens duidelijk vastgelegd word; dan kunnen alle premies fors omlaag. ;)

Blussem schreef:
Gehandicapten kunnen toch ook gewoon met elkaar sexs hebben. Eventueel met gebruik van hulpmiddelen.

Hoe zie je dat voor je met twee meervoudig lichamelijk gehandicapten?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:24

janderegelaa schreef:

Nee hoor, we zijn niet stom. Het gaat er niet om of een gehandicapte persoon een hoertje mag laten komen of niet. Het gaat erom of seks een basisrecht moet worden. Dus dat het in bepaalde mate afdwingbaar is en dat de overheid middelen moet voorzien om iedereen ten alle tijde in dat basisrecht te voorzien.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:36

Als je het zo stelt, zou dat dus niet alleen voor gehandicapten moeten gelden.

Stel, we vinden dat een gehandicapte 'recht' heeft op eens per maand een gesubsidieerde sekswerker.

Geldt dat dan ook voor alle niet gehandicapten vanaf een bepaalde leeftijd?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:48

Volgens mij is het punt dat iedereen recht heeft om seksueel gedrag te kunnen beleven, binnen de wettelijke normen.

De vraag is wat te doen met mensen die zelf niet in staat zijn om hier zelf richting aan te geven omdat zij bijvoorbeeld geen privacy hebben, geen arm-handfunctie of mogelijkheid tot het leggen van sociale contacten... in een zorgplan moet dit mijn inziens altijd een onderdeel zijn om bij stil te staan.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 14:23

Palmera schreef:
Als al die randverschijnselen er dan ook bijgehaald worden bij alle andere vergoedingen en toeslagen, en vooral het 'waar trek je de grens' eens duidelijk vastgelegd word; dan kunnen alle premies fors omlaag. ;)

Blussem schreef:

Hoe zie je dat voor je met twee meervoudig lichamelijk gehandicapten?

Ik ben het ook wel eens met Blussem, mits hulpmiddelen en eventueel een dienstverlener (die mee kan helpen of uitleg geven). Niet dat het makkelijk zal zijn, misschien zelfs wel moeilijk. Maar het is niet omdat het misschien moeilijk zal zijn, dat het gewoon helemaal niet hoeft (want goh, dat is toch wel heel veel tijd, energie, .. voor een een stel dat even wil sexen met elkaar). In de zorg is er gewoon heel weinig tijd en geld, waardoor ouderen/gehandicapten soms niet aan hun 'gewone' rechten komen, laat staan wat er met de behoefte/recht op het gebied van seks gebeurd..

Daarnaast heb ik ook gekeken in de universele verklaring van de rechten van de mens.. en hier staat nergens dat iedereen recht heeft op seks. Er staat wel dat iedereen recht heeft om te trouwen en een gezin te stichten (dat is ook al achterhaald want wilsonbekwamen mensen mogen dit meestal niet). Het komt er dus op neer dat de vastgelegde rechten, interpreteerbaar zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:02

janderegelaa schreef:

...nou vind ik mijzelf O:) niet dom en praten kan ik ook wel aardig, de essentie van het verhaal lijkt mij iets ruimer dan alleen "dat iemand voorzien kan worden met een sekswerker".

In het oude Rotterdam stonden bepaalde families op Katendrecht in hoog aanzien: zij leverden de sexuele diensten aan zeelieden.
"Dat hoort erbij in een havenstad."

Wat mij betreft het zwaarste beroep ter wereld.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:13

janderegelaa schreef:

Nou nou, beetje gematigder mag ook wel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:48

In feite is het wel de kern...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:25

Dus niet. De stelling is niet 'mag het of mag het niet', de stelling is 'moet het een basisrecht worden'. En daar zit toch echt nog wel een verschil op. Ik mag een hond kopen, maar een hond hebben is geen basisrecht.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:34

Femke_Tweety schreef:
In feite is het wel de kern...
Eens :j

Interessant onderwerp, ik duik weer onder m'n steen :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:25

Ik vind het wat kort door de bocht.
Persoonlijk vind ik het heel wat om iemand de mogelijkheid tot sex en vooral de genegenheid die erbij hoort te ontnemen.
Sex is dan nog één ding, maar een goede sekswerker behandeld een cliënt als mens met gevoel, en is ook die arm om iemand heen en een luisterend oor.
Door teveel gedoe aan mijn hoofd kan ik al ruim een jaar niet daten, moet ik ook even niet willen, maar wat ik mis is die arm om me heen.
Niemand naast me, niemand die me een knuffel geeft, en droog staan? Ik vind t saai.
En voor sex hoef ik mijn best niet te doen hoor, Tinder is zo geïnstalleerd en easy maar die oprechte arm om je heen is misschien nog veel belangrijker.
Simpel, ik hou er van om tegen iemand aan te kruipen, en je kunt me niet blijer maken dan me gigantisch met massageolie te laten kliederen. :+
Dat is net zoiets als vroeger het spelen in de zandbak ofzo, daar word ik zen van. :')
Gewoon quality time vind ik dat, dag serieuze wereld, relaxtijd, lang leve de lol en er komen vaak hele leuke gesprekken uit.
Ik zou het heel wat vinden als ik ‘undatable’ naar in een rolstoel belandt, ik dan dus nooit meer iemand heb die tegen me aan kruipt.
Sekswerkers voor gehandicapten vind ik ook geen hoe.ren, dat zijn profs die hun werk met hart en ziel doen om die mensen blij te maken en er voor ze te zijn.
Dat het dan na het sluiten van de voordeur klaar is, en ze zo hun geld verdienen: brood kost geld, ook zij moeten eten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:30

Ik werk in de zorg, in de psychiatrie. Sex met jezelf doet niemand moeilijk over zolang het niet in het openbaar is. Dus dat recht heb je sowieso, en ja als je iemand kan vinden, betaald of onbetaald kijken wij daar ook zeker niet van op. En er wordt juist tegenwoordig snel gekeken naar die behoeftes ipv weggestopt of medicatie. Wij zien regelmatig sekswerkers wel in huis, deze zijn alleen erg duur en de mensen vaak weinig geld. Daar zouden wat mij betreft best potjes voor mogen komen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:34

Jester_ schreef:
Ik werk in de zorg, in de psychiatrie. Sex met jezelf doet niemand moeilijk over zolang het niet in het openbaar is. Dus dat recht heb je sowieso, en ja als je iemand kan vinden, betaald of onbetaald kijken wij daar ook zeker niet van op. En er wordt juist tegenwoordig snel gekeken naar die behoeftes ipv weggestopt of medicatie. Wij zien regelmatig sekswerkers wel in huis, deze zijn alleen erg duur en de mensen vaak weinig geld. Daar zouden wat mij betreft best potjes voor mogen komen

Maar waarom potjes?
Een ‘ normaal’ iemand moet dit toch ook zelf bekostigen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:38

Een normaal iemand zoals jij en ik, installeren tinder en hebben zo een slachtoffer gevonden om een potje mee te rollebollen..
Dat is mogelijk anders als je twee benen mist en in een rolstoel zit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:43

Dat is het voor mij ook een beetje.

Sex (met beider toestemming) prima
Zelfbevrediging prima
Betaalde sex, ook al best.

Daar heb ik niet zoveel moeite mee. (En wat dat aangaat, ieder niet doen wat hij/zij wil, dus tot zover, dat recht heb je)

Het wordt lastiger als er gesteld wordt dat dat uit algemene middelen zou moeten komen.
De zogenaamde 'potjes'.

Want hoe zit dat dan met mensen zonder partner die in de bijstand zitten.

Of mensen die zelfstandig wonen, zich redden, maar sociaal heel onhandig zijn.

Of mensen die werken, maar op bestaansminimum zitten.

En is dat dan überhaupt de ondergrens?

Waarom dan niet betaald voor de 25 jarige hitsige student...

Kortom, wat wél en wat niet?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:47

Omdat wij idd zo tinder, secondlove of wat dan ook kunnen regelen. Onze bewoners hebben al niks. Ik zeg ook niet dat iedereen daar maar recht op moet hebben. Ik denk dat 80% van onze bewoners er weinig behoefte aan heeft en zicj prima red met een rechterhand of komkommer. Maar die 20% waarvan 5% er geen geld voor heeft maar een hoop agressie oid zal schelen. Er zijn 100den stichtingen voor leuke uitjes voor verpleeghuis bewoners, potje hier donatie daar. Laat dat maar eens opgaan aan ordinair sex ipv bezoekjes aan de apenheul

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:52

Ik denk dat de vraag niet is óf we vinden dat het moet kunnen, een sekswerker voor bijvoorbeeld mensen die (ernstig) gehandicapt zijn, maar meer dat het dan de vraag wordt waar je wettelijk de grens trekt. Wanneer ben je "gehandicapt" genoeg om geld uit een potje te krijgen, en wanneer niet?

Geldt dat alleen voor lichamelijke handicap, of ook geestelijke of mentale handicap? Ik denk dat dat de moeilijkste kant van deze kwestie is, want er gaan mensen nét buiten de boot vallen waar je discussie over gaat krijgen. Bij dit soort inschattingskwesties/gevoelskwesties ben ik altijd bang dat door te veel reguleren je situaties krijgt waar een deel van die 80% waar jij het over hebt, Jester, wel geld krijgt, maar een deel van die 20% niet. Het geld komt dan uiteindelijk toch niet op de juiste plek terecht.

Het is nogal een klus om dit tot beleid te gaan vormen denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 01:33

Interessant...

Mijn broer was zwaar gehandicapt, dus deze vraag is ook voor ons voorbij gekomen en wat doe je?

Hij was zwaar gehandicapt en zou nooit zichzelf of een ander hebben kunnen bevredigen.......Zelfs niet met de mooiste hulpmiddelen. Dat was gewoon onmogelijk, want mensen zijn gehandicapt en kunnen veel dingen gewoon niet.

Neemt niet weg dat ze wel gevoelens hebben en het al apart is dat daar een discussie over zou zijn of daar wel of geen gehoor aan gegeven moet worden.

Voor gehandicapten zijn er echt op veel gebieden goede voorzieningen, maar het is soms frustrerend dat er eerst over gesproken moet worden, toestemming gevraagd, budget gemaakt moet worden etc etc.

Mijn broer woonde thuis en ging naar dagbesteding, dus wij beheerde zijn financiele zaken en die waren niet heel slecht te noemen. Maar je loopt wel aan tegen de behoefte inderdaad; Zou iemand 1x pm voldoende vinden of de gemiddelde x pw?? Dat kost nogal wat meer.

Maar imo is het al te erg dat er door ''gezonde'' mensen een discussie wordt gevoerd waar gehandicapten wel of geen recht op hebben. Zeker als ze verder goed bewust zijn van de wereld om hun heen.

Doet me denken aan een voorbeeld van een totaal andere situatie, maar wat me ook enorm tegen heeft gestaan. Hij logeerde ergens 2 weken in een woonhuis. Thuis kon hij zelf overleggen en bepalen welke tv hij keek en tot hoelaat etc.
Daar wilde hij een voetbal wedstrijd kijken. Maar hij was afhankelijk, dus werd de tv gewoon om 22 uur , midden in een wedstrijd uitgezet. Toen ik daarover ben begonnen, hadden ze daar geen enkele boodschap aan, want hij kon niet zelf die tv uit of aan zetten. ( thuis wel )
Dat vind ik echt mens onterend. Misschien is een voetbal wedstrijd of uberhaupt tv niet zo belangrijk, maar een snotneus dat dar werkt is de helft zo jong als mijn broer was en die bepaalde even hoe en wat.
En dat gebeurde in bejaardenhuis bij mn oma ook.

Je oordeelt niet op waar een ander wel of geen recht op heeft. Natuurlijk is dat een dak boven je hoofd, eten, drinken, scholing, veiligheid. Maar sex hoort ook bij het leven. Het is ook een basis behoefte, omdat ''gezonde'' mensen ( let op ") zich voortplanten daarmee, dus het zit veelal in ons systeem, dus ook onze behoefte.
Dat we door zijn ontwikkeld en inmiddels weten dat het ook lekker is, is bij voedsel net zo.

Ik vind wel dat mensen beschermd moeten worden tegen onveilige sex.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 11:32

superpony schreef:
Interessant...

Mijn broer was zwaar gehandicapt, dus deze vraag is ook voor ons voorbij gekomen en wat doe je?

Hij was zwaar gehandicapt en zou nooit zichzelf of een ander hebben kunnen bevredigen.......Zelfs niet met de mooiste hulpmiddelen. Dat was gewoon onmogelijk, want mensen zijn gehandicapt en kunnen veel dingen gewoon niet.

Neemt niet weg dat ze wel gevoelens hebben en het al apart is dat daar een discussie over zou zijn of daar wel of geen gehoor aan gegeven moet worden.

Voor gehandicapten zijn er echt op veel gebieden goede voorzieningen, maar het is soms frustrerend dat er eerst over gesproken moet worden, toestemming gevraagd, budget gemaakt moet worden etc etc.

Mijn broer woonde thuis en ging naar dagbesteding, dus wij beheerde zijn financiele zaken en die waren niet heel slecht te noemen. Maar je loopt wel aan tegen de behoefte inderdaad; Zou iemand 1x pm voldoende vinden of de gemiddelde x pw?? Dat kost nogal wat meer.

Maar imo is het al te erg dat er door ''gezonde'' mensen een discussie wordt gevoerd waar gehandicapten wel of geen recht op hebben. Zeker als ze verder goed bewust zijn van de wereld om hun heen.

Doet me denken aan een voorbeeld van een totaal andere situatie, maar wat me ook enorm tegen heeft gestaan. Hij logeerde ergens 2 weken in een woonhuis. Thuis kon hij zelf overleggen en bepalen welke tv hij keek en tot hoelaat etc.
Daar wilde hij een voetbal wedstrijd kijken. Maar hij was afhankelijk, dus werd de tv gewoon om 22 uur , midden in een wedstrijd uitgezet. Toen ik daarover ben begonnen, hadden ze daar geen enkele boodschap aan, want hij kon niet zelf die tv uit of aan zetten. ( thuis wel )
Dat vind ik echt mens onterend. Misschien is een voetbal wedstrijd of uberhaupt tv niet zo belangrijk, maar een snotneus dat dar werkt is de helft zo jong als mijn broer was en die bepaalde even hoe en wat.
En dat gebeurde in bejaardenhuis bij mn oma ook.

Je oordeelt niet op waar een ander wel of geen recht op heeft. Natuurlijk is dat een dak boven je hoofd, eten, drinken, scholing, veiligheid. Maar sex hoort ook bij het leven. Het is ook een basis behoefte, omdat ''gezonde'' mensen ( let op ") zich voortplanten daarmee, dus het zit veelal in ons systeem, dus ook onze behoefte.
Dat we door zijn ontwikkeld en inmiddels weten dat het ook lekker is, is bij voedsel net zo.

Ik vind wel dat mensen beschermd moeten worden tegen onveilige sex.

En had jou broer dan in jouw ogen, het recht op seks/seksuele handeling/ ect? Of hoe zie jij dat?