Ervaring versleten tussenwervels en scheurtjes hierin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:22

Arethe schreef:
BloemBloem schreef:
Ik zal het topic eens omhoog schoppen met een nieuwe update.

Eindelijk kon ik terecht op de pijnpoli afgelopen dinsdag.

Maandag as krijg ik een Tens, wie had die hier nu ook al?

En 17 oktober ga ik voor een zenuwblokkade. Arts vond het abnormaal dat ik me daar nog niet eerder gemeld hebt :o Ben heel bang voor de blokkade, niet voor de ingreep zelf, maar ik hoop zo dat het wat zal gaan doen. En zo niet? Wat dan? Zo onzeker allemaal!

Er zit gelukkig nu eens schot in de zaak.....

Ik heb de tens ook, hielp bij mij meteen erg goed.
Zenuwblokkade heb ik al eerder gehad voor mijn stuitje dus ik vond het niet zo spannend. Was klein apart prikje, eerst verdoving en daarna de blokkade. Hierbij moest ik goed aangeven of ik aparte tinteling in Mn been voelde want dan zaten ze bij de zenuwen. Dit was echt een raar gevoel. Daarna kon ik ook even niet staan, moest daarom in rolstoel tot dit weg was getrokken. Duurde een klein uurtje en daarna mocht ik weg. Heb je iemand die met je mee gaat?

Bij mij deed het helaas weinig.
Ik ben het traject ingegaan om mijn morfine af te bouwen, 5 Mg per week. Ging super tot ik van 10 naar 5 ging en van 5 naar 0. Die weken amper geslapen, echt tot 04:00-05:00 klaar wakker op de bank gezeten, rusteloze armen & benen en gewoon mezelf heel rot gevoeld. Wel doorgezet en ben blij dat ik er vanaf ben.
Ik heb veel meer energie en voel me echt een ander mens, sliep altijd overdag en dat heb ik bijv niet meer nodig.
Toch bleef ik ondanks de tens en mijn nieuwe medicatie aan het einde van de dag een doffe pijn voelen die wat uitstraalde. Toen ben ik in overleg met de pijnpoli voor een peperpleister gegaan, daar zit een concentraat in wat 250x sterker is als sambal. Dit brandt de zenuwen eigenlijk stuk en deze herstellen zich dan weer. Mij gaf het met 2-3 weken merkbaar minder pijn. Ik werk in het basisonderwijs, ben nu weer volop gestart en heb voor het eerst geen last aan het einde van de dag.

Binnenkort moet ik weer op gesprek, ik wil nu graag weten wat ik kan doen om mijn lijf sterker te maken. Ook wil ik het gesprek aan wat zij van een zwangerschap zouden vinden en hoe dit zit qua belasting van mijn rug.

November108 schreef:
Mijn moeder heeft al heel wat jaren een inwendige Tens zitten, de uitwendige deed niet genoeg voor haar. Ook volledig afgesleten tussenwervels, begonnen op de pijnpoli met inspuiten en volgens mij als een van de eerdere in NL voor inwendig in aanraking gekomen. Inmiddels zit volgens mij de derde of vierde er alweer in. Mocht er iemand vragen hebben, PB staat open.

Bevalt je moeder het goed? Ik las nogal wat dingen waar je rekening mee moest houden namelijk of niet meer mocht oa qua gewicht wat je mag tillen. Dat vond ik wel lastig.

normann_love schreef:
Hier helaas ook last van versleten tussenwervelschijven.

De pijn in mijn rug begon zo een 5 jaar terug.
Ik ben toen hard van mijn paard afgevallen waarbij ik gelijk erg veel pijn had in mijn onderrug, erg stekende pijn. Na lang op de grond gelegen te hebben voorzichtig toch gaan zitten, alles deed zo een pijn! Maar wilde toch heel graag nog een rondje op Mn paard doen voordat ik angst ervoor zou krijgen ( echt heel erg dom maar denk vanwege adrenaline voor elkaar gekregen erop te kruipen). Met veel pijn nog een rondje gestapt, maar toen toch er maar afgestapt. Want het deed wel heel erg veel pijn! Ben toen een weekje thuis gebleven van stage en toen weer stage gaan lopen (zorg).

Toen de pijn er na 5/6 weken nog steeds was besloten toch maar even langs de huisarts te gaan. Toen werd ik doorgestuurd voor röntgenfoto’s, waaruit bleek dat er in Mijn L2 wervel een (oude) breuk te zien was. Maar daar konden ze toen niks meer aan doen!

Hiermee is alle ellende begonnen. Ben toen op een duur naar een orthopeet in het ziekenhuis gegaan, waar opnieuw röntgenfoto’s zijn gemaakt. Waaruit heel wat problemen naar voren kwamen. Zo heb ik dus ook versleten tussenwervelschijven, heb ik hyperlordose (te holle rug), staan mijn onderste 2 wervels te dicht op elkaar, is er al sprake van slijtage & denken ze dat ik scheuermann heb! Hele lijst dus

Helaas kunnen ze dit slecht behandelen, en komt er ook nog eens bij dat de orthopeet mij voor alles erg jong vind (ben nu 22, toen 18) Heb al paar keer zenuwblokkades gehad, die helaas niet erg veel doen! Heb aan de pijn medicatie gezeten, maar op een duur mee gestopt omdat alleen sterke pijnstillers nog maar helpen.

Nu moet ik over 2 weken weer een MRI-scan om te kijken hoe het er nu uitziet vanbinnen, of het in die tijd achteruit is gegaan of redelijk stabiel is gebleven!

Ben erg benieuwd wat er uit de MRI gaat komen, aangezien ik ook steeds vaker last heb van het doorstralen van de pijn naar mijn benen, lijkt wel of je onder stroom staat dan ☹️

Sorry voor het lange verhaal

Jeetje wat een naar verhaal. Vooral dat er zoveel dingen tegelijk spelen en het slecht te behandelen is. Als eens over een second opinion nagedacht? Misschien dat iemand anders wel wat zou kunnen doen? Mijn duimen draaien in elk geval dat de mri meevalt en alles niet achteruit is gegaan.
De pijn die beschrijft lijkt op mijn eerdere pijn, kan van een geblokkeerde zenuw komen maar de mijne was/is dan ontstoken.

Jaa zeker over second opinion gedacht, Alleen wil ik daar voor nu nog even mee wachten! Ik ben nog zo jong, en als ik dan gelijk alle opties af ga, heb ik voor later geen opties meer! Wacht voor nu de uitslag van de MRI af en wat de arts er dan van zegt, en dan zou ik altijd nog voor second opinion kunnen gaan.

Ja mijn facetgewrichten zijn in mijn onderrug ook allemaal ontstoken! Maar dat is natuurlijk wel weer anders dan je zenuw.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 23:24

Het bevalt mijn moeder super goed, de pijn is eindelijk handelbaar en ze werkt gewoon nog full time in de zorg. Wel was het de eerste keer gaan ontsteken, maar ze had er toen al zoveel plezier van dat ze gelijk toen het kon er weer 1 in heeft laten zetten!
Ze kan nu meer dan van tevoren, eerst was fietsen etc. even wennen en lastig weer, maar nu doet ze alles en meer dan eerst!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 22:08

Ik schop mijn topic maar weer eens omhoog, hoe is het met de anderen?

Hier even een slechtere periode.
De Tens deed het super, kreeg vervolgens een quetenza (als ik het goed schrijf) pleister welke eigenlijk samen met de pregabeline de pijn weg nam. Ik kon zelfs stoppen met de Tens. Helaas na 2 maanden werd het effect van de pleister al minder. Inmiddels 2e pleister gehad en deze deed weinig tot niets. Gestart met een revalidatie traject maar dit gaat met baby stapjes. Met de simpelste oefeningen krijg ik al pijn.
Pijn is steeds meer aanwezig en echt vervelend aan het worden. Beperkt me in dingen en na 2 dagen werken ben ik gesloopt. Net weer bij de pijnpoli geweest en ipv 2x daags pregabeline nu naar 3x daags. Nieuwe afspraak staat voor een pleister, maar als dit niets doet dan was dit de laatste keer.
Optie is nog een nieuwe soort Tens die via een app op je telefoon werkt omdat ik de draden, plakkers en het kastje soms beperkend vind.
En anders.. tja over nieuwe tussenwervelschijven zijn ze niet enthousiast dus het is de vraag wat we nog kunnen.

Jinte

Re: Ervaring versleten tussenwervels en scheurtjes hierin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:33

Jeetje, wat vervelend dat het zo tegen zit.
Al eens overwogen om naar Duitsland te gaan? Ik heb daar spondylodese gehad waarbij ze dus de tussenwervelschijf weg hebben gehaald en hebben vervangen met een cage. Ze lopen daar qua techniek voor op NL. Mocht je info willen mag je altijd een PB sturen. Het is een heftig traject maar ik ben eindelijk pijnvrij en pijnstiller vrij na jaren aanmodderen.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:36

Ik weet dat dit een oud topic is en weet niet of ik me hier nog kan melden, maar wou toch de gok wagen. Ik heb helaas ook versleten tussenwervelschijven. In 2011 m’n eerste MRI gehad na flinke rugklachten. Daar hebben ze de slijtage ook op gezien. Nu heb ik 30 december afgelopen jaar een nieuwe MRI gehad vanwege meer heftige pijn in m’n rug. Ze hebben toen gezien dat L3-L4 en L4-L5 niet waren verslechterd vergeleken met de MRI van 2011, maar L5-S1 is flink verslechterd en zit nagenoeg geen discus meer. Ook die 2 wervels zijn flink geïrriteerd. Nu krijg ik aankomende woensdag een epidurale injectie in m’n rug bij de pijnpoli en volgende week woensdag moet ik weer heen en word er bij mij een tens aangemeten. Heeft iemand ervaring met de epidurale injectie? Ik zie er echt als een berg tegenop.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:28

Wat vervelend zeg. Gelukkig is de pijn bij mij goed te doen. Wisselt wel per week hoe het gaat
Hopelijk gaat bij jou de injectie goed helpen, succes alvast!

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:33

Esther_r20 schreef:
Wat vervelend zeg. Gelukkig is de pijn bij mij goed te doen. Wisselt wel per week hoe het gaat
Hopelijk gaat bij jou de injectie goed helpen, succes alvast!

Dank je wel! Gelukkig is het bij jou goed te doen met de pijn. Hoop dat het bij mij ook weer die kant op gaat. Ik heb het gewoon echt niet op naalden in m’n lijf en al helemaal niet in m’n rug :n

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:34

Nee snap ik, ik krijg ook al de kriebels bij het idee. Maar aan de andere kant, slechter kan het niet worden. ;-)
Even doorbijten en dan hopelijk veel profijt ervan

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:39

Daar ga ik inderdaad wel voor en iedereen in mijn omgeving heeft dit ook al tegen mij gezegd; gewoon tanden op elkaar en gaan. En op zich weet ik eigenlijk ook wel dat op deze manier doorgaan met de pijn ook geen doen is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:44

Ik ben in oktober behandeld aan de rug. Zowel ondereug als iets hoger. Zenuwen zijn behandeld en heb ook deze injectie gehad op meerdere plekken. Ik ben er echt van opgeknapt. Pijn viel 100% mee

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:46

Ik heb toen ook een injectie gehad in mijn rug met corticosteroïden. Als ik het goed zeg. Geen last van gehad, verdoving voelde iets gek maar injectie zelf weinig last. Gekke was dat ik niet kon staan alhoewel ik dat wel dacht te kunnen. Dit moest even afzakken.

Weet niet of het dezelfde injectie was maar bij mij viel het mee. Deed alleen weinig aan de pijn.

Sterkte ermee!

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:58

Dank jullie wel voor jullie reacties. Het is inderdaad de injectie met Chirocaïne en Depo-Medrol.
Balen Arethe dat het bij jou niet werkte tegen de pijn :(:) hopelijk gaat het bij mij net als bij Zammie wel werken. Ik heb wel gehoord dat ik niet volledig meer pijnvrij zal zijn. Maar zal al blij zijn als het 50% minder zal zijn.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:00

Zammie schreef:
Ik ben in oktober behandeld aan de rug. Zowel ondereug als iets hoger. Zenuwen zijn behandeld en heb ook deze injectie gehad op meerdere plekken. Ik ben er echt van opgeknapt. Pijn viel 100% mee

Hier ook in oktober geholpen, injecties vielen reuze mee, ben er helaas niet van opgeknapt.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 21:23

Ik ben heel blij voor diegene voor wie het wel werkt.
Zit nu ruim een jaar met pijnklachten aan mijn rug en het is gewoon slopend. Op dit moment speelt er ook privé veel naast, val oa tijdelijk voor iemand anders in op een andere locatie wat veel energie kost. Daarnaast zijn we in een traject met de gemeente Purmerend welke een complex voor complexe multi problematiek wil plaatsen vlakbij ons huis. Dus dat betekende petitie opstellen, naar raadsvergaderingen die tot laat duren etc. Het speelt ontzettend op nu, vast ook door stress en ik ben er zo zat van..

Maar we houden hoop hoor, komt wel goed uiteindelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:53

Jinte schreef:
Jeetje, wat vervelend dat het zo tegen zit.
Al eens overwogen om naar Duitsland te gaan? Ik heb daar spondylodese gehad waarbij ze dus de tussenwervelschijf weg hebben gehaald en hebben vervangen met een cage. Ze lopen daar qua techniek voor op NL. Mocht je info willen mag je altijd een PB sturen. Het is een heftig traject maar ik ben eindelijk pijnvrij en pijnstiller vrij na jaren aanmodderen.

Ik heb deze operatie zo'n 10 jaar terug gehad hier in NL.
Normaliter doen ze het vaak in 1 operatie (wervels vastzetten en cage plaatsen) maar helaas was dat (toen?) in mijn geval niet mogelijk. Naast dat de wervels van elkaar afgleden was deze ook al naar links weggedraaid waardoor dat niet ging.
De cage is in mijn geval via de buikzijde geplaatst, 5 dagen na de operatie waarin ze plaatjes en schroeven hebben geplaatst.
Maar pijn vrij ben ik zeer zeker niet, maar daar was ik van te voren al gewaarschuwd door de orthopeed.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:08

Arethe schreef:
Ik ben heel blij voor diegene voor wie het wel werkt.
Zit nu ruim een jaar met pijnklachten aan mijn rug en het is gewoon slopend. Op dit moment speelt er ook privé veel naast, val oa tijdelijk voor iemand anders in op een andere locatie wat veel energie kost. Daarnaast zijn we in een traject met de gemeente Purmerend welke een complex voor complexe multi problematiek wil plaatsen vlakbij ons huis. Dus dat betekende petitie opstellen, naar raadsvergaderingen die tot laat duren etc. Het speelt ontzettend op nu, vast ook door stress en ik ben er zo zat van..

Maar we houden hoop hoor, komt wel goed uiteindelijk.

Stress en lichamelijke klachten gaan zeker niet samen.

Ik weet precies hoe je je voelt. Toen ze bij mij in 2011 de versleten tussenwervelschijven constateerde had ik ook al constant pijn. Ik ben toen een paar maanden bij een multidisciplinair behandelcentrum in behandeling geweest. Dat heeft mij toen heel erg geholpen. Daarna sporten op de sportschool om het bij te houden. Ik kon toen wel aardig met de pijnklachten omgaan en de pijn werd toen ook wel wat minder. Had vooral veel pijn na een dag werken maar dat komt ook omdat ik een staand beroep heb met ook een hoop tillen. ( ik werk wel parttime) Dit is bij mij jaren zo gegaan, tot afgelopen september, toen ging het weer helemaal mis. Maar ook omdat ik weer over m’n grenzen ben gegaan. Misschien kan een behandeling bij een multidisciplinair behandelcentrum jou ook wel helpen om er mee om te gaan en om je spieren rondom je rug sterker te maken. En dan vooral de kleine spiertjes tussen je wervels in. Je traint daar onder begeleiding van een fysiotherapeut en krijg ook gesprekken met een psycholoog.

Sterkte! En luister naar je lichaam :(:)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:37

BloemBloem schreef:
[ [url=m/PW2nqY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn eerste hernia mri, deze hernia was, zoals te zien behoorlijk en is operatief verwijderd.

Momenteel puilen er weer 2 stukken uit maar op 2 andere wervels. Hier is ook een scheur geconstateerd.

Op het moment lig ik op de bank met een hittepit in mn rug en heb ik braaf mijn naproxen genomen, maar od het gaat helpen....... Ben zo bang dat dit weer doorslaat.

Hier ook een dochter, ze snapt nu gelukkig meer dan 4 jaar geleden, maar ik vind het nu ook stom dat ik constant nee moet verkopen door de pijn.

Ook ik ben bang voor de toekomst. Vaak zeg ik gekscherend, dat mijn karakater ( nooit piepen en doorgaan ) nu mijn genadeklap zal gaan worden, omdat ze niet meer weten wat ze met me aanmoeten.

Nu had ik een laatste strohalm en heb ik zolen laten aanmeten, maar die hebben er dus voor gezorgd dat ik ingestort ben als een kaartenhuis......

Citaat:
BloemBloem schreef:
Bericht is van mei 2016!

Hier helaas ook een hernia-"patiënt" :)

Vorig jaar april aan een dubbele hernia geopereerd, aangezien de zenuwpijn niet meer onder controle te houden was. Ondanks de vele medicatie die ik slikte, kregen we de pijn gewoon niet weg, en was ik aan huis gekluisterd, en kon ik niets meer, gezien de hoge dosis medicatie was ik "wat" stoned :P

Ik ben geopereerd in de Bergman Kliniek te Naarden, dit kan ik iedereen overigens aanraden. Het was daar allemaal zeer goed geregeld. Zenuwpijn was direct na operatie weg, en de hernia bleek nog groter te zijn dan ze dachten dus moest ik 2 dagen plat.

Ondanks dat de zenuwpijn weg is, heb ik nog steeds iedere dag "pijn" in mijn rug, en heel af en toe speelt mijn rechterbeen weer op.

Mijn advies.... blijf bewegen! Lopen schijnt het allerbeste te zijn, ga niet de sportschool in om gelijk die CORE aan te pakken dmv zware oefeningen. Paardrijden zou ik gewoon blijven doen als ik jou was. Dat is zo goed :j Denk heel goed na voordat als je een operatie overweegt, want bij mij is het zo, dat ik nu meer last van mijn rug heb dan daarvoor :)

Sterkte, echte goede hernia's zijn niet misselijk!

Na de blokkade op aandringen van mijn pijnarts toch nogmaals door de MRI gegaan ( 11 maart jl ) en dit keer moest ik mij laten in spuiten met contrast vloeistof, door de Corona is mijn eerdere afspraak niet door gegaan, maar daarnet heeft ze me gebeld.

En hoe gek het ook klinkt, maar ik ben zo blij! Ik ben niet gek, het zit niet tussen mijn oren, er zit gewoon een dikke hernia op L4/L5 op rechts te drukken maar ook op links.

_/-\o_ ;(

Hoe nu verder weet even niemand, dit heeft alles te maken met de Corona.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 16:55

Fijn dat je een bevestiging hebt gekregen dat wat je dacht ook klopt. Gek he hoe je blij kan zijn met zoiets.

Jammer dat nog onbekend is hoe nu verder, wat verwacht je zelf?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:18

Arethe schreef:
Fijn dat je een bevestiging hebt gekregen dat wat je dacht ook klopt. Gek he hoe je blij kan zijn met zoiets.

Jammer dat nog onbekend is hoe nu verder, wat verwacht je zelf?

Loop al bijna 5 jaar lang met klachten en niemand nam mijn klachten serieus, tot ik deze pijnarts tegenkwam.

Heb geen idee, maar ik wil goed de voors en tegens afwegen, zo doorlopen gaat eigenlijk ook helemaal niet....