Ik moet naar de kaakchirurg...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:41

Ik heb bij , inmiddels professor, Dr. Rosenberg in het UMC mijn gebit laten trekken, hij had mij ook geopereerd aan mijn kaken/gezicht. Fijne man die niet van praatjes houdt maar heel goed is in zijn werk.
Ook bij mij werd er eerst verdoofd en ging hij naar een andere patiënt maar geen centje pijn gehad.
Ik vind zelf dat een kaakchirurg beter prikt dan een gewone tandarts.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:26

Absolem schreef:
Ik vind dat alleen kaakchirurg kan bepalen of ze er echt uit moeten.

Mijn tandarts wilde ook dat ik ze er perse uit liet halen toen ze nog in m'n tandvlees verstopt zaten. Ze zijn alle vier door gekomen. En toen links onder doorkwam even kort een beetje ontstoken maar nu niks geen last meer. Ze zitten ook niks in de weg

Zolang ze niks in de weg zitten vind ik het onzin ze er uit te laten halen. En als ze niet doorkomen valt er ook niks te ontsteken.

Jij bent vast ook bang om ze te laten trekken haha. Ik dacht zo ook. Maar ze waren bij mij allemaal (half) doorgekomen. Die van jou zijn ook door toch? Ik merkte al aan de buitenkant van de tanden dat die anders was dan mijn goede tanden. Toen ze bij de tandarts die onder narcose behandeld, een 360 graden foto maakten zaten er allemaal gaten in mijn kies linksonder (verstandskies) en omdat ik er nooit goed bij kon met mijn tandenborstel heeft die rotkies nu mijn goede kies een gaatje gegeven. Ik wou dat ik het een jaar eerder had gedaan maar helaas. Mag nu 16 april mn gat laten vullen en ben doodsbang. Hoop zo dat ik er niks van voel en dat het zonder verdoving kan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:32

CalipsoLover schreef:
Ik ga me hier ook even melden. Eergisteren gemerkt dat langs linksboven mijn verstandskies er door komt. Vandaag voelt hij er al weer wat verder door te komen, dus het gaat ontzettend snel lijkt het. Ik heb geen pijn ofso, heb het gevoeld met mijn tong maar voelde verder niets. Nu twijfel ik ook om naar de tandarts te gaan, ik heb wel bijna 3 jaar een beugel gehad dus als het allemaal voor niets is geweest zou het zonde zijn. Bij ons (België) gebeurt deze procedure onder narcose, ik was de laatste keer allergisch voor narcose en dat amper 6 maanden geleden (minstens 4 dagen niet wakker te houden en overgeven) dus ik kijk daar echt enorm tegenop.

In België gebeurd een wijsheidstand niet standaard onder verdoving hoor en zeker niet als het er maar 1 is.
K heb die van mij gewoon bij tandarts laten trekken

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:34

Ik zal mijn dramaverhaal niet vertellen want dan wil je niet meer. :+

Sunrise19

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:08

Ik mag morgen. Te lang gewacht en nu ondanks 1000 mg paracetamol en ibuprofen nog verschrikkelijke pijn. Ik heb super erge tandarts angst maar deze pijn is erger dan naar de tandarts gaan. Overigens zouden ze bij mij mogen blijven zitten. Echter brak er ineens een stuk af zondag.

Ik zou dus echt zsm gaan. Ik heb weleens kiespijn gehad maar nooit zoiets als dit.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:18

Iris82 schreef:
Ik zal mijn dramaverhaal niet vertellen want dan wil je niet meer. :+

Haha ik heb hetzelfde.

Ik had wel een ontsteking en daardoor zoveel last gehad.
Toen de andere kant eruit ging had ik geen ontsteking en toen viel het relatief mee, maar was het in vergelijking met anderen nog steeds wel drama :o .

De behandeling was trouwens absoluut het probleem niet, had een zeer fijne chirurg die me goed op mijn gemak stelde.

Het zat het meer in de pijn erna bij mij, maar dat kwam dus achteraf gezien waarschijnlijk ook door die ontsteking, dus zo snel mogelijk laten doen, zo'n ontsteking wil je niet haha.
De tweede keer heb ik vooral heel veel moeten overgeven omdat ik maar mijn eigen bloed bleef inslikken, ook geen pretje maar een stuk minder vervelend dan pijn vond ik .

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:25

Hutcherson schreef:
Absolem schreef:
Ik vind dat alleen kaakchirurg kan bepalen of ze er echt uit moeten.

Mijn tandarts wilde ook dat ik ze er perse uit liet halen toen ze nog in m'n tandvlees verstopt zaten. Ze zijn alle vier door gekomen. En toen links onder doorkwam even kort een beetje ontstoken maar nu niks geen last meer. Ze zitten ook niks in de weg

Zolang ze niks in de weg zitten vind ik het onzin ze er uit te laten halen. En als ze niet doorkomen valt er ook niks te ontsteken.

Jij bent vast ook bang om ze te laten trekken haha. Ik dacht zo ook. Maar ze waren bij mij allemaal (half) doorgekomen. Die van jou zijn ook door toch? Ik merkte al aan de buitenkant van de tanden dat die anders was dan mijn goede tanden. Toen ze bij de tandarts die onder narcose behandeld, een 360 graden foto maakten zaten er allemaal gaten in mijn kies linksonder (verstandskies) en omdat ik er nooit goed bij kon met mijn tandenborstel heeft die rotkies nu mijn goede kies een gaatje gegeven. Ik wou dat ik het een jaar eerder had gedaan maar helaas. Mag nu 16 april mn gat laten vullen en ben doodsbang. Hoop zo dat ik er niks van voel en dat het zonder verdoving kan.

Nee hoor ik ben niet bang. Ik heb nadat ze allemaal doorgekomen waren nog een keer een foto laten maken. Ze zijn bij mij volledig ontwikkeld en zitten niks in de weg. Moest toch al foto's laten maken omdat een andere kies die niet bij mij verstandskiezen in de buurt zit wel een gaatje had. Ik heb groen licht gekregen om ze te laten zitten.

Moet er even bij vermelden dat de tandarts die ze weg wilde hebben toen ze nog niet eens doorgekomen waren. mijn tandarts in lelystad was. En ik nu bij een andere zit.

De foto's en het gaatje zijn gevuld bij mijn huidige ( nieuwe) tandarts. :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:29

@TS: je lijkt mij wel. Kiezen trekken, prima, maar die naalden! |( ik ga al bijna van mn stokje met bloedprikken :+

Maar bij mij moesten ze er ook uit omdat ze aan het ontsteken waren. En het viel zo erg mee! Ze moesten alle 4 (of naja, de 2 onderste dus neem die erboven dan ook maar mee) en ook nog allemaal tegelijk ivm een vakantie... En het viel zo erg mee! Ik kreeg 2 weken later een verdoving in mijn nek, nou die prik deed zo veel meer pijn dan die in mijn mond. Mezelf weken lopen druk maken maar ze deden echt niet meer pijn dan bloedprikken oid terwijl iedereen ze zo afgrijselijk vindt :=

Ik zeg dus: gaan. Ik kon die mensen wel kussen 5 dagen later toen de pijn weg was :o want ik kon wel 3 dagen amper eten. Wat wil je met 4 gaten in je kaak :Y)

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:39

Ik heb ze alle 4 laten verwijderen (nog onder tandvlees en scheef). Ook ik was vooral bang voor de verdoving, maar voelde het vrijwel niet. De spuit is gigantisch, maar er zit maar een hele dunne naald aan. Vond het minder pijnlijk dan bij de tandarts. Ingreep zelf deed geen pijn, maar zoals anderen al zeggen is vooral het duwen en het geluid vervelend. Maar het is zo voorbij.

Gezien je kiezen dus wat lastig liggen zal je waarschijnlijk wat meer pijn hebben na de ingreep, maar dat is ook weer verschillend per persoon. Ik heb wel een paar dagen op geprakte banaan en appelmoes geleefd :')

Veel succes! Je kan het!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:44

xSCWx schreef:
Ach meen je Mars haha, hebben we het precies andersom. Je voelt er na die verdoving gelukkig niks meer van, neem je een muziekje mee? Ik denk dat ik dat wel doe. Rotte van die tandarts behandelingen is ook altijd dat het geluid zo hard klinkt.
Nou mijn lichaam is het niet eens met de afspraak -O- vanmiddag voelde ik me echt niet goed worden terwijl ik in de supermarkt liep. Ben sowieso al een paar dagen verschrikkelijk duizelig maar had nu ook hartkloppingen, warm, dacht dat ik ging overgeven en vlak daarna dacht ik dat ik nokkie zou gaan -O- nog 4 weken te gaan... Ik zou haast rond gaan bellen wie er morgen nog plek heeft

Ja, die prik is klote. Maar. Keiharde muziek aan, ik heb van te voren gevraagd of dat oke was, ook omdat ik de geluiden telkens zo rot vond. Gewoon een afspraak maken, bij die prik denken “ dit is het ergste dan is het klaar “ en muziek luisteren. Komt echt goed!!! Daarna ben je er vanaf!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:31

Ik vond het kraken overigens wel meevallen. Het klonk eigenlijk net zoals dat je zelf een losse tand had vroeger. Kreeg er jeugdherinneringen van. :)

@Pabie: ja mijn vriend heeft alles van mij van dichtbij meegemaakt en die wil dus never nooit meer z'n verstandskiezen eruit laten snijden. :')

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:02

Iris82 schreef:
Ik vond het kraken overigens wel meevallen. Het klonk eigenlijk net zoals dat je zelf een losse tand had vroeger. Kreeg er jeugdherinneringen van. :)

@Pabie: ja mijn vriend heeft alles van mij van dichtbij meegemaakt en die wil dus never nooit meer z'n verstandskiezen eruit laten snijden. :')

Ik had een vriendin die vroeg hoe het nou was want zij moest ook binnenkort. Ik heb maar gezegd dat het voor de meeste minder erg is, maar ik heb achteraf zo bizar veel pijn gehad daar deed paracetamol en ibuprofen echt niets tegen, mijn arme ouders hebben me moeten verzorgen, mijn hemel wat ben ik blij dat ik niet alleen op mijn studenten kamer zat :'). Keer er na kon ik na een dag al minder nemen en na twee of drie dagen al zonder pijnstillers.

Nee ik probeer mijn verhaal maar te laten zitten want dan wil niemand meer. Inclusief ik zelf want ik moest dus twee maanden later de andere kant nou ik heb dus uiteindelijk zitten huilen bij de kaakchirurg omdat ik niet meer wou.
En om anderen gerust te stellen, ze vonden het ook dood normaal om een vrouw van 21 die huilde en de hand van haar vader moest vast houden te hebben dus ze kijken vast van niets nog op.
Uiteindelijk viel die keer dus wel mee op een nacht braken na.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:05

Na een jaar of 10 uitstellen, heb ik in januari en maart 2 keer 2 verstandskiezen laten trekken. Heel bang voor de tandarts, maar het is mij ontzettend meegevallen. Ondanks dat de onderste kiezen er niet al te makkelijk uit gingen, geen moment pijn gehad. Nog voor de verdoving uitgewerkt was, was ik ook alweer aan het eten.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:11

Siggislief schreef:
Ik ben heel goed geholpen bij het OLVG Oost (Amsterdam) en ik had zelf ook dat ie onder het tandvlees lag en schuin.

Je voelt echt helemaaaal niks, je voelt alleen dat ze aan het wrikken zijn omdat ie schuin ligt,
de verdovingen van de Kaakchirurg zijn 2-3x zo sterker dan de spuiten van je tandarts.

Dit soort uitspraken zijn voor iemand met angst wel tricky. Als je verwacht niks te voelen en je voelt toch wat is dat extra eng. TS: bereid je erop voor dat je wel wat gaat voelen (druk op je kaak bijvoorbeeld), maar de pijn is uitgeschakeld. Je voelt dus wel wat druk, maar absoluut geen pijn! :) (Uitzondering kunnen ernstig ontstoken kiezen zijn, maar dit is bij jou niet het geval of wel?).

Ditzelfde geldt trouwens voor het verdoven. Als de kaakchirurg dit rustig doet zal je het plaatsen van de verdoving wel voelen, maar doet het echt geen pijn (zoals iemand in het begin van het topic al terecht zei). Mijn ervaring is wel dat kaakchirurgen over het algemeen graag een beetje doorwerken. Dus ik wil je aanraden de kaakchirurg te vertellen dat je gespannen bent en vragen of hij/zij rustig wil verdoven. Zoals iemand eerder in het topic al zei scheelt langzaam de verdovingsvloeistof uitdrijven en een kaakchirurg die rustig tegen je praat al ontzettend veel. Dan gaat dat verdoven echt pijnvrij!

Wat betreft de sterkte van de verdoving: de kaakchirurg gebruikt toch echt dezelfde anesthesie en dezelfde spuit als een tandarts :+ Wel kunnen ze natuurlijk meer verdovingsvloeistof gebruiken waardoor de verdoving met meer zekerheid zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:56

xSCWx schreef:
Ik heb net een afspraak gemaakt. Het stomme is, ik ben doodsbang voor naalden en dus eigenlijk het meest bang voor de prik(ken). Zodra het verdoofd is zal het me een worst zijn :P ik zit nu dus telkens met mijn nagel in mijn tandvlees te prikken “zo zal het wel ongeveer voelen”...

+:)+ Succes alvast. Je bent er achteraf alleen maar blij om dat je het gedaan hebt denk ik.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:10

Ik ben tandartsassistente bij een tandarts die vaak extracties en chirurgische ingrepen doet dus als je vragen hebt stuur me maar een PB! Ieder persoon en iedere kaak is anders je hebt zoveel verschillen.

Hier bij mij in de buurt in amsterdam daar is een nieuwe kaakchirurg gestart. Hun hebben nog niet zo’n lange wachttijd dus als je eerder wilt zou ik die zeker aanraden.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:56

Ik heb besloten om ze alle 4 in een keer weg te laten trekken onder narcose. Ondanks dat zie niet allemaal nu direct noodzakelijk waren. Ik had zoiets van ik bespaar mezelf gewoon eventuele ellende. Veel mensen schrokken dat ik alle 4 in een keer liet doen. Mij is het heel erg goed bevallen. Je wordt wakker en alles is geregeld :D *\o/*

Stuur me maar een bericht als je vragen hebt erover.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:24

MusicIsLife schreef:
Ik heb besloten om ze alle 4 in een keer weg te laten trekken onder narcose. Ondanks dat zie niet allemaal nu direct noodzakelijk waren. Ik had zoiets van ik bespaar mezelf gewoon eventuele ellende. Veel mensen schrokken dat ik alle 4 in een keer liet doen. Mij is het heel erg goed bevallen. Je wordt wakker en alles is geregeld :D *\o/*

Stuur me maar een bericht als je vragen hebt erover.

Hier wordt dat meestal standaard gedaan, ken eigenlijk bijna niemand die ze 1 voor 1 hebben laten trekken...

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 11:48

Ik dacht eerlijk zo erg kan het toch niet zijn. Ik zal je alle details besparen. Na 3 weken kreeg ik nog de vraag met wie ik gevochten had.

Er zit er nu nog 1 en die gaat er als het aan mij ligt niet uit :o

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 17:28

Ik heb donderdag een afspraak met de tandarts...

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:07

Ik heb ook 4 verstandskiezen tegelijk onder narcose laten verwijderen. Ik durfde dat echt niet bij een kaakchirurg te laten doen. Ik ben ook bang voor de tandarts en toen die vertelde dat er 2 verstandskiezen uit moesten omdat ze dwars lagen was ik meteen helemaal panisch haha. Uiteindelijk bij de narcosetandarts de vraag gekregen of we ze niet meteen alle 4 tegelijk zouden verwijderen als ik dan toch onder narcose ging, nou toen schoot ik helemaal in paniek haha :')
Achteraf superblij dat ik het onder narcose heb laten doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:12

CalipsoLover schreef:
Hier wordt dat meestal standaard gedaan, ken eigenlijk bijna niemand die ze 1 voor 1 hebben laten trekken...

Door de soort plaatselijke verdoving die ze geven in NL is het niet mogelijk om ze alle 4 in een keer te doen. Ze worden 2 bij 2 gedaan. Tenzij je dus voor algehele narcose gaat, maar dat wordt dus niet in alle gevallen vergoed.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:17

Als je er geen last van hebt lekker laten zitten. Ik moest 10 jaar geleden al nou ik heb ze nog steeds, zijn inmiddels helemaal door gekomen en ik heb nergens last van. Ik heb er wel last van gehad maar dat kwam omdat ik er niet goed met de tandenborstel bij kon. Tegenwoordig heb ik een spray die het daar goed schoon houd en heb ik nergens meer last van. :D

Uit voor zorg moet je niks doen!

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:18

Ik wordt 8 mei geopereerd aan mijn kaken en dan halen ze ook meteen de verstandskiezen eruit. Ben vreselijk bang voor de narcose en de pijn achteraf ;( gelukkig lees ik hier goede verhalen maar als iemand tips heeft hoor ik het graag. Moet dan ook een week op smoothies dus ben aan het zoeken naar verschillende variaties. Het enige voordeel is inderdaad dat je niet veel kunt eten en dus afvalt :+

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 18:21

Iris82 schreef:
CalipsoLover schreef:

Door de soort plaatselijke verdoving die ze geven in NL is het niet mogelijk om ze alle 4 in een keer te doen. Ze worden 2 bij 2 gedaan. Tenzij je dus voor algehele narcose gaat, maar dat wordt dus niet in alle gevallen vergoed.

Eh, jawel dit doen ze in Nederland dus wel. Ik had gewoon alleen plaatselijke verdoving, 2 verstandskiezen (onder) waren nog niet eens door en ze zijn er alle 4 tegelijk uit gegaan. 6 verdovingsprikken kreeg ik ;)