Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:51

Ailill schreef:
Lau schreef:

Verschil in communicatie zowel non verbaal als verbaal. We kunnen nu wel gaan ontkennen dat we de wereld niet anders beleven. Maar dit doen we wel. Misschien niet allemaal even extreem. Maar er zijn zeker verschillen in belevingswereld en communicatie.
Ik denk eigenlijk dat iedereen de wereld anders bekijkt, ieder mens is anders. Tuurlijk zijn er bepaalde kaders en de daarbij behorende hokjes, maar ieder mens is en blijft uniek.

Ik vraag me wel af waarom er, zoals sommige hier beweren, er steeds een negatieve twist ontstaat in soortgelijke topics.

Dat is het ook de hokjes,
We willen en moeten altijd maar alles begrijpen. En soms zijn dingen lastig te begrijpen. Bijv autisme en daar plakken we dan maar een label op dan is het begrijpbaar.
De drang naar altijd beter willen en meer speelt ook mee. Dat legt de druk heel erg op bepaalde “mankementen” van bijv autisten waardoor ze weer anders zijn. Het hokjes denken is vaak de boosdoener. We denken niet in kwaliteiten van mensen maar vooral in wat kunnen ze niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:53

welmoed__ schreef:
Lestrange01 schreef:
Even hierop ingaan, het beeld van autisten is dat ze niet empathisch zijn en slecht kunnen reageren op andermans emoties, of ze niet goed genoeg kunnen herkennen.

Ik dacht dus ook altijd dat je als autist (of desnoods iemand die er veel kenmerken van heeft) niet in die sector kan werken. Tot ik een paar maanden geleden mijn school maatschappelijk werkster ben tegengekomen. Geweldige vrouw, met autisme. Heeft pedagogiek gestudeerd en nog iets. Er werd tegen haar gezegd dat ze door haar autisme niet de juiste persoon was voor dit soort werk, maar eigenlijk maakt het haar er beter in. Het heeft namelijk ook pluspunten, eerlijker (durven) zijn. Mensen met autisme kunnen idd emoties moeilijker herkennen, maar juist door je daar bewust van te zijn leer je beter te zien welke emoties iemand uit.
Je kan namelijk het verschil tussen lichaamstaal en iemands woorden heel goed zien (het te letterlijk nemen van wat iemand zegt, grapjes niet begrijpen. Maar doordat je de dingen die iemand verteld en de lichaamstaal van diegene van elkaar scheid, kan je goed zien wat bij mensen emotie oproept). Autisten proberen vaak dingen vanuit logica te begrijpen en daaruit te redeneren. Wanneer mensen hulp nodig hebben en super emotioneel zijn kan die rust en logica juist fijn zijn om iemand rustig te laten worden.

In bepaalde tekortkomingen die veroorzaakt worden door autisme zit juist een kracht, als je het maar goed weet te gebruiken.

Ik heb het dus juist andersom, omdat ik daarbij ook nog erg sensitief ben, voel en zie ik de emoties van mensen te snel wat ik mijzelf gigantisch aantrek. Of dat nou bij "mijn" autisme hoort, weet ik niet.

Hier "had" ik ook altijd erg last van. Soms voelde ik me ineens heel nerveus, of boos, of verdrietig, of wat dan ook; zonder reden leek het.
Achteraf bleek dat die emoties van een ander waren.

Tegenwoordig kan ik hier een stuk beter mee omgaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:01

Lau ik vind je erg negatief.... in een ander topic ook al.

Ik vind ieders kwaliteiten waardevol.. of dat nu iemand met autisme is, iemand met borderline, een verslaving of iets anders. Ieder heeft kwaliteiten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:02

quera schreef:

Ik vind ieders kwaliteiten waardevol.. of dat nu iemand met autisme is, iemand met borderline, een verslaving of iets anders. Ieder heeft kwaliteiten.

Ik heb ook een gegatieve dag :')
Normaal ben ik vrolijker. Maar het is wel wat er gebeurd even simpel uitgelegd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:04

quera schreef:

Waar haal je dit nu weer vandaan? En waarom een ander topic d'r bij halen?

Er zijn zeker een aantal mensen negatief binnen dit topic, maar zeer zeker niet Lau.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:05

Lau schreef:
quera schreef:

Ik heb ook een gegatieve dag :')
Normaal ben ik vrolijker. Maar het is wel wat er gebeurd even simpel uitgelegd.

Vervelend :(:)
Maar scheer niet ieder over 1 kam.
Er zijn zoveel mensen die juist naar de kwaliteiten kijken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:06

Ailill schreef:
quera schreef:

Waar haal je dit nu weer vandaan? En waarom een ander topic d'r bij halen?

Er zijn zeker een aantal mensen negatief binnen dit topic, maar zeer zeker niet Lau.

Het over 1 kam scheren...
Dat alle mensen in hokjes denken en niet aan de kwaliteiten denken.
Vind ik nou niet echt positief.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:17

Matheno schreef:
welmoed__ schreef:
Lestrange01 schreef:
Even hierop ingaan, het beeld van autisten is dat ze niet empathisch zijn en slecht kunnen reageren op andermans emoties, of ze niet goed genoeg kunnen herkennen.

Ik dacht dus ook altijd dat je als autist (of desnoods iemand die er veel kenmerken van heeft) niet in die sector kan werken. Tot ik een paar maanden geleden mijn school maatschappelijk werkster ben tegengekomen. Geweldige vrouw, met autisme. Heeft pedagogiek gestudeerd en nog iets. Er werd tegen haar gezegd dat ze door haar autisme niet de juiste persoon was voor dit soort werk, maar eigenlijk maakt het haar er beter in. Het heeft namelijk ook pluspunten, eerlijker (durven) zijn. Mensen met autisme kunnen idd emoties moeilijker herkennen, maar juist door je daar bewust van te zijn leer je beter te zien welke emoties iemand uit.
Je kan namelijk het verschil tussen lichaamstaal en iemands woorden heel goed zien (het te letterlijk nemen van wat iemand zegt, grapjes niet begrijpen. Maar doordat je de dingen die iemand verteld en de lichaamstaal van diegene van elkaar scheid, kan je goed zien wat bij mensen emotie oproept). Autisten proberen vaak dingen vanuit logica te begrijpen en daaruit te redeneren. Wanneer mensen hulp nodig hebben en super emotioneel zijn kan die rust en logica juist fijn zijn om iemand rustig te laten worden.

In bepaalde tekortkomingen die veroorzaakt worden door autisme zit juist een kracht, als je het maar goed weet te gebruiken.

Ik heb het dus juist andersom, omdat ik daarbij ook nog erg sensitief ben, voel en zie ik de emoties van mensen te snel wat ik mijzelf gigantisch aantrek. Of dat nou bij "mijn" autisme hoort, weet ik niet.

Hier "had" ik ook altijd erg last van. Soms voelde ik me ineens heel nerveus, of boos, of verdrietig, of wat dan ook; zonder reden leek het.
Achteraf bleek dat die emoties van een ander waren.

Tegenwoordig kan ik hier een stuk beter mee omgaan.

Heel herkenbaar wat jullie schrijven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:17

Maar het is nu eenmaal, helaas, een feit dat vrijwel ieder mens (deels) in hokjes denkt. Dat kun je inderdaad negatief vinden, het kan ook voordelen hebben.

Om er dan andere topics bij te halen lijkt me niet nodig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:26

Ailill schreef:
Maar het is nu eenmaal, helaas, een feit dat vrijwel ieder mens (deels) in hokjes denkt. Dat kun je inderdaad negatief vinden, het kan ook voordelen hebben.

Om er dan andere topics bij te halen lijkt me niet nodig.

In deze wel, want Lau heeft aangegeven dat het haar dag niet is en dat het dus kan kloppen..

Zou ik daar nu op doorgaan.. dat is iid niet nodig. Maar het antwoord heb ik nu.

Ailill

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:30

Dus als iemand haar dag niet heeft is iedere uitspraak negatief?

Bijzonder.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:31

Ailill schreef:
Dus als iemand haar dag niet heeft is iedere uitspraak negatief?

Bijzonder.

Nee ze gaf aan dat ze niet een goede dag had en daardoor negatief was.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:33

En daarbij is lezen een kunst.
Ik vind haar erg negatief, refererend aan het andere topic ook.

Ik zeg niet dat ik iedere uitspraak negatief vind.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:34

quera schreef:

Het is ook de toon die je veel zelf bij bedenkt :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:36

Dit is toch hoe je het in het topic neerzet ;)
En later ook nog bevestigd..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:36

quera schreef:

Nogmaals, andere topics d'r bij halen is nergens voor nodig.

Laat ook maar :wave:

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:37

quera schreef:
Dit is toch hoe je het in het topic neerzet ;)
En later ook nog bevestigd..

Ik zeg alleen dat ik een negatieve dag heb. Dat ik normaal vrolijker ben. Dat betekent niet gelijk dat ik alles negatief bedoel.

Dat jij door blijft drammen op alles zegt meer over jou trouwens. We snappen je punt now move on.

Marjo

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:39

Gaan we hier nu serieus over discussieren? :?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:40

Marjoow schreef:

Blijkbaar :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:41

Ja blijkbaar maken mensen daar zo’n probleem van.

Wilde wel dingen toevoegen in dit topic. Maar he laat maar. Als mensen er wel dingen over willen weten kunnen ze een pb sturen. Ik heb veel met autisme gewerkt. Ik ga weer

Ajuus :evaw:

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:41

Ik ben benieuwd hoe de gene met de diagnose, waar zij het meest tegenaan lopen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:43

Lau schreef:
Marjoow schreef:

Excuses, maar ik kan er niet zo goed tegen als men een ander weg zet als negatief, terwijl diegene enkel een feit benoemt. En dan ook nog persoonlijk worden door er andere topics bij te halen, bijzonder flauw.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:44

Nayomie schreef:

Momenteel is het voor mij tijd voor een nieuwe stap. Een baan vinden en op mezelf gaan staan.

Maar ik durf niet. Zie alleen maar hindernissen op de weg voor me en ben ontzettend bang om de verkeerde keuzes te maken. Mensen zeggen dan heel gemakkelijk "schop onder je kont en gaan". Kon dat maar -O-

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:45

Ailill schreef:
Lau schreef:

Excuses, maar ik kan er niet zo goed tegen als men een ander weg zet als negatief, terwijl diegene enkel een feit benoemt. En dan ook nog persoonlijk worden door er andere topics bij te halen, bijzonder flauw.

Wel lief dat je het voor mij opnam :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:46

Marjoow schreef:
Nayomie schreef:

Momenteel is het voor mij tijd voor een nieuwe stap. Een baan vinden en op mezelf gaan staan.

Maar ik durf niet. Zie alleen maar hindernissen op de weg voor me en ben ontzettend bang om de verkeerde keuzes te maken. Mensen zeggen dan heel gemakkelijk "schop onder je kont en gaan". Kon dat maar -O-
Zou het helpen als je, eventueel met iemand, bekijkt hoe realistisch die obstakels zijn? Iets denken is soms geheel anders dan wat iets werkelijk is en wat 'gezonde' argwaan is denk ik juist gezond.