Gini schreef:Ik snap wel dat je in een dilemma zit. In dit topic krijg je heel veel begrijpende reacties. Logisch ook. Ikzelf zie je ook veel liever happy en gezond dan aan het werk maar op het randje van een burn-out. Dus mijn eerste reactie was ook: doe maar lekker waar je je goed bij voelt.
Maar als ik er dan even dieper over nadenk en mij in de plaats van de "achterblijvende" collega stel, dan zou het heel erg van de situatie afhankelijk zijn hoe ik er over denk. Het team waar ik in zit bv. is op twee maanden tijd gehalveerd waardoor we met 2 overblijven. De werkdruk op dit moment is gigantisch hoog, te hoog eigenlijk, voor ons allebei. Als eentje van ons dus nu wegens ziekte uit zou vallen, zou dit best wel een beetje een ramp zijn voor de andere en zou er onherroepelijk werk blijven liggen en deadlines niet gehaald worden. Als ik dan als achterblijvende collega foto's van een paardrijdende "zieke" collega zou zien op Facebook. Goh, ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik zou dan al echt in die situatie moeten zitten. Ik zou ook niet gaan gooien met verwijten of gaan roddelen, maar heel happy zou ik er denk ik niet mee zijn. Meestal erger ik mij helemaal niet aan zulke dingen, maar als je zelf bijna omkomt van de stress?
In normale omstandigheden met een normale werkdruk zou ik er geen probleem van maken als je zou gaan paardrijden.
Oooh vreselijk ja! Hier was het ook echt enorm bingo.
Al twee man er uit met een burn-out, mijn ouders dachten eerst dat ik ook een burn-out zou hebben. Gelukkig is dat niet het geval. Wel enorm op de rem getrapt wat mij mentaal wel wat heeft geholpen. Ik heb de afgelopen 3 jaar eigenlijk veel te hard gewerkt en te weinig vakantie genomen. Had ik dat niet gedaan, had ik waarschijnlijk meer weerstand gehad tegen de ziekte, was er geen antibiotica in gekomen en had ik niet nog een heftigere terugslag gehad met een allergische reactie.
Ik heb misschien geluk dat mijn collega's allemaal mannen zijn en ik heel goed in de groep lig. Maar ik zie ook heel goed dat als er nog iemand wegvalt, de afdeling omvalt omdat we te weinig kennis hebben van elkaars werk. Een punt waar aan gewerkt wordt, maar het was ook onvermijdelijk door flinke veranderingen op het werk, waaronder systemen en werkwijzen waar niet iedereen even snel in thuis was.
Vanochtend een gesprek gehad met mijn (nieuwe) leidinggevende, onder meer over mijn ziekte en herstel. En meteen aangegeven dat bij uitval van mijn vervanger ik ook thuis nog wel het een en ander kan doen. Leidinggevende gaf aan dat hij me dat niet wilde vragen, maar wel blij was met het aanbod.
Natuurlijk ga je er niet meteen vanuit, maar ik zou zeker niet willen dat mijn collega's met dat werk aan het rommelen moeten naast hun eigen werk, terwijl ze er nog niet helemaal in thuis zijn.
Als ik dan in alle rust thuis bezig kan, vind ik dat geen enkel probleem.