Ben jij burgerhulpverlener?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:57

Ja ik ben sinds het begin af aan al burgerhulpverlener. Heb zowel voor volwassenen als kinderen/baby's certificaat.
Ik heb in 3 jaar nu keer of 5 een oproep gehad, waarvan 4x geweest. 3 van de 4 keer was het wel een echte reanimatie.

Ricie

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 17:54

Jeetje wat een hoop reacties!

Wel fijn om te lezen dat iedereen zo betrokken is en bokkers zich door dit topic hebben aangemeld. Over het algemeen ook juist goeie ervaringen zo te lezen. Erg fijn.

Ben zelf persfotograaf, ja persfotograaf....geen ramptoerist. Dat is een heel verschil. Soms bij ongevallen met mijn neus er dicht op gestaan. En daarnaast laatst ook een aantal keer reanimaties in de omgeving wat toch erg dichtbij kwam en ik wss met de burgerhulpverlening app het verschil had kunnen maken, als in er ruim voor de hulpdiensten kunnen zijn. Dus dat was voor mij wel echt een beweegreden om toch weer de cursus te gaan doen.

Wat ik ook vaker lees is de eigen veiligheid. Dat is wel een dingetje waar naar mijn idee veel mensen (niet alleen in dit onderwerp, maar over het algemeen) vaak niet bij stil staan. Heb een lang verleden in de hulpverlening, jaren lid geweest van de reddingsbrigade en in de veiligheidsbranche aan het werk geweest. Dus het zit er bij mij goed in. Maar dat is wel een puntje inderdaad.....

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:16

Ik ben zelf al langere tijd aangemeld en heb ook al aardig wat oproepen gehad inmiddels. Ik ben verpleegkundige en daardoor aardig wat gewent. De enige situatie waar ik ooit moeite mee heb gehad was de reanimatie van een klein kindje. Ik kwam als eerste ter plaatse en ben tot het einde gebleven. Het kindje heeft het niet overleefd helaas.

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:26

Ik heb me net aangemeld!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 18:38

Ik heb wel BHV, maar op het werk krijg ik deze niet altijd netjes binnen het jaar. Vorig jaar op 6 februari gehad, en nu krijg ik hem pas 21 mei weer. Zou dit een probleem zijn on me hiervoor aan te melden?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:30

Ik ben vanwege mijn werk in het bezit van een bls-aantekening en ben vanaf het begin burgerhulpverlener. Nu is dat in mijn wijk meet symbolisch, aangezien de ambulancepost op 5 minuten afstand zit. In de regel ben ik later dan de ambulance terwijl ik snel ben, heel snel. Kortom, mijn taak is nooit zo heel spannend.

Wat ik wel spannend vind, is de brigade met ramptoeristen en sensatiezoekers die dit aantrekt. Er zit in mijn wijk 1 kerel die dit nodig heeft om te voorzien in zijn eigenwaarde. Zodra er een melding komt dan reageert deze man enorm ‘betrokken’, alle voorrangsregels gelden niet meer en ik verbaas mij er nog altijd over dat hij nog nooit iemand heeft geraakt, hij bemoeit zich met politie en ambulancepersoneel en obstrueert. De laatste reanimatie heeft hij het gepresteerd om mij te verhinderen de AED weer terug te hangen. Voor het argument dat twee politiewagens en 2 ambulances ter plekke ongetwijfeld de situatie onder controle hadden, was hij weinig gevoelig. |o

Overigens, bij gebrek aan Kiss of Life masker is reanimatie het meest belangrijk. Beademing is minder belangrijk en kan achterwege gelaten worden wanneer dit niet verantwoord is voor de hulpverlener.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:54

Ik werk in de “spoedzorg” en ik heb nu al 2 keer gehad dat de burgerhulpverlening heel vervelend was. Beide keren waren ze te laat.

De eerste keer stond ik bij de voordeur. Er stonden 2 politiewagens, 2 ambulances en een ambu met arts (om te schouwen) er kwam een man aanlopen en die wilde mij voorbij naar binnen lopen. Dus ik vraag hem wie hij is en wat hij kwam doen.... dus hij gaf aan een burgerhulpverlener te zijn. Eeehmmm kijk eens rond; denk je echt dat je nu nog wat toe ga voegen? En dan ook nog welles/nietes gaan staan doen....

De laatste keer wederom met een arts ter plaatse. Wij waren laat ivm een ander spoedgeval. Dus was zeker een uur na de melding en toen stond er nog een man aan de deur te bellen. Heel vervelend voor de familie.

Ik vind een initiatief als deze echt wel goed, maar naar mijn idee moeten mensen veel beter geinformeerd worden. Geef ze na een aanmelding eerst een voorlichting in persoon voor deze mensen ook actief een melding kunnen gaan ontvangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:04

Waar haal je die beademingsmaskers? Ik heb alleen leren reanimeren/beademen zonder masker. Maar misschien is dat toch niet zo hygiënisch inderdaad als het in real Life een keer voorkomt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:17

Ik weet van een collega die burgerhulpverlener was dat het een hele heftige ervaring was voor haar. Zij moest haar buurman reanimeren, hij heeft het geloof ik wel gered. Maar zij is het niet meer omdat het te heftig was voor haar, wat ik begrepen heb. Je hebt gewoon veel kans dat het bekende zijn die je moet reanimeren.

Ik heb wel een aantal keren geleerd te reanimeren. Op school een aantal keer, en voor mijn baan 2 a 3x. Maar ik durf het niet aan om mij te melden ivm dat ik mezelf niet goed genoeg daar voor vind. Ik zit er wel steeds over na te denken om een cursus te gaan doen buiten het werk om, want op het werk hoefden we geen examen te doen of wat dan ook je kreeg gewoon je pasje. Dus ik weet niet of het werkelijk wat voorsteld. De cursus was verder wel goed hoor. Ik wil het doen omdat ik ook kinderen heb en als er al wat gebeurd dan wil ik niet staan met en nu?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:57

Suzanne F. schreef:
Waar haal je die beademingsmaskers? Ik heb alleen leren reanimeren/beademen zonder masker. Maar misschien is dat toch niet zo hygiënisch inderdaad als het in real Life een keer voorkomt.

als je googled op "pocket mask" krijg je maskers, maar daar lukt het niet zomaar ineens mee als je dat nog nooit gedaan hebt.
"kiss of life" zijn een soort plasticjes met een filter erin, die kosten geen drol (ik bestel ze altijd per doos :D ) en dat is veilig en makkelijker dan een masker (en ze kunnen gewoon in je jaszak).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:06

Ik ben geen hulpverlener en ik zou het helaas ook niet kunnen zijn. Ik denk als het mijn man thuis overkomt dat ik hem hoop ik wel red en reanimeer. Maar ik heb nu twee keer een verkeersongeluk meegemaakt vlak voor me en een keer iemand die een hartstilstand kreeg, maar hoe graag ik ook zou willen helpen ik kan het niet, ik blokkeer. De hulpdiensten bellen lukt me nog, maar ik verplaats mezelf niet.

Ik hoop dus dat ik nooit 1 op 1 zoiets mee hoef te maken.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:17

Ik sta ook geregistreerd. Zelf in het ziekenhuis rond de 20 reanimaties gehad, maar buiten het ziekenhuis nog niet.
Wel een aantal keer een oproep gehad, maar die kwamen vaak als ik niet in de buurt was of dan hoorde ik hem niet/lag nog te slapen.

Ik heb ook altijd een Kiss of life bij me btw

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:32

Sinds 2 jaar burgerhulpverlener en heb nu ook 2 acties lopen via BuurtAED.nl.
1 AED in de buurt waar ik woon en 1 AED in de buurt waar ik werk.
Vind het een goed initiatief, wellicht ook voor Bokker hier een idee: https://www.buurtaed.nl/

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:37

JA! en mijn en zoon ook.

We zijn via HartslagNu al meerdere malen opgeroepen. Vaak komen we "te laat" dwz dan zijn de pro-s er al. Maar eenmaal waren wij met zijn 3en als eerste ter plaatse en direkt gaan reanimeren. Deze persoon was echter al duidelijk langere tijd heen... dat merkte ik aan de lijkstijfheid (ervaring uit de DA praktijk...)

Ik vind het heel belangrijk dat dit bestaat. En heb ook altijd een safe kiss bij me. Verder zijn wij los van de app al meerdere keren gestopt bij ongelukken voor het verlenen van daadwerkelijk eerste hulp. En we zijn bij de Reddingsbrigade waar man en zoon bewakingen doen bij festivals etc dus ook daar al veel ervaringen. Al moet ik zeggen dat zoon al vaker op school eerste hulp verleend heeft in de ruim 3 jaar dan in de 5 jaar dat hij bewakingen doet...

Bij de reddingsbrigade overigens heb ik dus elk jaar een herhaling voor EHBO en een herhaling voor de AED/reanimatie... Incl pocketmask.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:50

Ik vind het ook interessant, maar vraag me af hoe dat im de praktijk gaat. Ik heb een kind op school en een kleintje van anderhalf.

Zijn hier ook ouders met jonge kinderen, en hoe regelen jullie de opvang bv?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:54

Als ik alleen thuis ben met onze zoon zet ik hem op "niet beschikbaar".
Tijdens werk wel en als ik niet alleen thuis ben staat ie ook gewoon aan.