Margee schreef:Bedenk ook eens hoe het is als je ze ziet aftakelen en niets doet..... De ouders die jou hebben grootgebracht, je pijntjes en verdrietjes hebben opgevangen, jou geholpen helpen bij je studie, een verhuizing/verbouwing, misschien zelfs oppas zijn geweest voor jouw kinderen... (die wilde je toch ook zo graag zelf?)....
Stel dat die ouders verder weg wonen en je niet zo maar even kunt langsgaan....
Dat je ziet hoe ze slechter worden en liever niet geholpen willen worden door vreemden in hun meest simpele dagelijkse dingen.....
Er wordt hier steeds maar uitgegaan van kwijlende, demente bejaarden die niet meer alleen gelaten kunnen worden. Dat is geen mantelzorg, dat is inderdaad drama. Maar er zijn nog zoveel tussen-mogelijkheden. Misschien kunnen jouw ouders de kinderen na schooltijd wel opvangen en eten ze daarna een hapje mee, daarna lekker hun eigen tv-programma's kijken. Jij kunt b.v. de financiën regelen via de computer en ook de boodschappen voor ze meenemen of via internet bestellen. En soms gaat het alleen maar over niet eenzaam zijn.......
Het lijkt hier alsof sommigen bij voorbaat al de hakken in het zand zetten. Liever direct van het ergste uitgaan, dan hoeven we niet.......
Valt mij ook op. Ik weet natuurlijk niet hoe mijn moeder er over 5 of 10 jaar aan toe is... maar dat weet ik van mezelf ook niet. Inmiddels hebben wij stappen gemaakt in de richting van een ander huis, groter, met een dusdanige tuin/erf dat mogelijk er een zorgwoning bij geplaatst zou kunnen worden indien van toepassing. Moeder zelf geeft duidelijk aan daar voorlopig niet aan toe te zijn en dat respecteren wij ook zeker. Maar in dit hele proces zijn wij tot bepaalde inzichten gekomen. Ook wat betreft ons eigen gezin en wat daar aan wensen in spelen. En kiezen dus op dit moment voor onszelf om mogelijk groter te gaan wonen. Ook hier staat moeder geheel achter, zelfs al houdt dat dus in dat wij een 8 minuten verder weg rijden wonen.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 14-03-19 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt