Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:58

Even een andere invalshoek die me te binnen schoot toen ik te titel van dit topic las... In de engelstalige literatuur wordt heel vaak het woord 'anxiety' gebruikt, voor vanalles en nog wat. Het lijkt mel een modewoord geworden. Ik heb het er met mijn Amerikaanse nicht over gehad, want mij is de betekenis van dat woord niet helemaal duidelijk. Wij zouden 'anxiety' vertalen met 'angst', maar dat dekt de lading niet goed. Met 'anxiety' wordt meer iets bedoeld als 'terughoudend' of 'kat-uit-de-boom-kijkend'. Er zijn vast nog wel meer mogelijke vertalingen te bedenken, afhankelijk van de context.
Maar als je veel engelstalige dingen leest zoals ik, dan lijkt het inderdaad of de halve wereld aan één of andere vorm van 'anxiety' lijdt, wat je dus in eerste instantie vertaalt als 'angststoornis'.

Onterecht dus. Dat moet je als niet-engelstalige even in je achterhoofd houden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:09

LindyH schreef:
Even een andere invalshoek die me te binnen schoot toen ik te titel van dit topic las... In de engelstalige literatuur wordt heel vaak het woord 'anxiety' gebruikt, voor vanalles en nog wat. Het lijkt mel een modewoord geworden. Ik heb het er met mijn Amerikaanse nicht over gehad, want mij is de betekenis van dat woord niet helemaal duidelijk. Wij zouden 'anxiety' vertalen met 'angst', maar dat dekt de lading niet goed. Met 'anxiety' wordt meer iets bedoeld als 'terughoudend' of 'kat-uit-de-boom-kijkend'. Er zijn vast nog wel meer mogelijke vertalingen te bedenken, afhankelijk van de context.
Maar als je veel engelstalige dingen leest zoals ik, dan lijkt het inderdaad of de halve wereld aan één of andere vorm van 'anxiety' lijdt, wat je dus in eerste instantie vertaalt als 'angststoornis'.

Onterecht dus. Dat moet je als niet-engelstalige even in je achterhoofd houden.

Anxiety is een 'staat van zijn'. Anxiety disorder is angststoornis.
Wij en alle andere mensen zullen allemaal wel eens 'anxious' zijn, maar de meesten hebben dan absoluut geen anxiety disorder.

LindyH

Re: Angststoornis, "ineens" veel meer voorkomend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:33

Nee, dat bedoel ik ook, dat wij (of in ieder geval ik) het woord anxiety als het ware te zwaar vertalen.

Net zoals 'discussion' geen 'discussie' is, maar 'gesprek'. Een lichtere vorm van hetzelfde. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:39

Dat is wat ik bedoel Daantjuh, ik zal niet zeggen dat alles beter was vroeger. Maar alles wat ingemaakt werdt qua groenten etc voor de winter dat waren/ werden gefermenteerde groenten. En laat dat nu eens heel gezond zijn voor je darmflora en het is bewezen dat een verstoorde darmflora en angst ook een link hebben met elkaar.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:57

Emmaa_ schreef:
Niet om 'kijk mij eens zielig zijn' te doen, maar als je kijkt naar de huidige generatie starters is het ook gewoon een rot tijd economisch etc gezien. Ik ben straks afgestudeerd maar heb iets van 20% kans op een fatsoenlijke fulltime baan daarna, het gemiddelde startersloon in mijn sector ligt ver onder het minimumloon. De kans is groot dat ik een groot deel van mijn leven zal moeten freelancen, wat vrijheid brengt maar ook heel veel stress en kopzorgen. Dan heb ik het nog niet over een huis kopen met mijn vriend, waar we tzt wel naar willen kijken maar wat waarschijnlijk onmogelijk gaat worden tenzij we ver uit onze eigen regio verhuizen naar een krimpregio. Ook daar speelt het weer mee dat ik waarschijnlijk freelancer ga zijn voor in ieder geval een deel van mijn inkomen en dat hypotheekverstrekkers daar nog steeds niet super happig op zijn.

Dan laat ik voor het gemak nog even buiten beschouwing dat ik straks eindig met ~50.000 euro schuld (wat uiteraard mijn eigen keuze is geweest, I know) in een maatschappij die van mij verwacht dat ik fulltime ga werken maar ook een goede moeder ben in een gezinsrol. Tsja.

Heeft dit ook niet alles met keuzes maken?

Ik wilde de paarden/dieren in, daarna had ik journalistiek op het oog. Ik dank mijn decaan nog steeds dat hij tegen mij zei (uiteraard mijn ouders ook), kies een opleiding met een toekomst. Toen vond ik dat echt niet leuk, want paarden waren alles. Ik kijk al jaren met een schuin oog naar de 'pret' opleidingen, leuk om te doen, maar geen droog brood in te verdienen. Nu doe ik iets wat ik ook redelijk kan en plezier in heb en verdien ik genoeg om een dure hobby er nog naast te hebben. In het begin niet altijd even makkelijk, maar soms moet je ook vanuit een minder leuke baan omhoog werken. Misschien een zorgplicht voor middelbare scholen (bij keuze vervolgonderwijs) en daarna voor het omgaan met geld(lening).

Het lenen wordt zo makkelijk gedaan tijdens een studietijd, even via de website extra geld aan en uit zetten. Ik vind juist dat er tegenwoordig veel kansen zijn op de banenmarkt en heb inmiddels drie werkgevers achter de rug, bij allen een vast contract gehad en bij twee zelf weg gegaan.

Het klinkt leuk om voor jezelf te beginnen, maar ik heb altijd het idee gehad dat ik eerst maar eens iets goed onder de knie moet krijgen, voordat ik mezelf kan/ga verkopen. Bruto lijken de bedragen soms ook heel mooi, maar als je verzekeringen, pensioenen en dergelijke mee gaat nemen dat moet je wel een flinke prijs vragen.

Het is misschien ook leren om voor jezelf op te komen en je eigen keuzes te maken. Hier daarom ook geen kinderen. Ik moet er echt niet aan denken, hoe de omgeving het ook maar 'verwacht'. En als ik over een tijd bij wijze van wel moeder wil worden en fulltime thuis wil zitten, dan kan het ook. Alleen zitten daar consequenties aan, zoals het paard/een auto eruit of zelfs kleiner wonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:06

Elisa2 schreef:
Dat is wat ik bedoel Daantjuh, ik zal niet zeggen dat alles beter was vroeger. Maar alles wat ingemaakt werdt qua groenten etc voor de winter dat waren/ werden gefermenteerde groenten. En laat dat nu eens heel gezond zijn voor je darmflora en het is bewezen dat een verstoorde darmflora en angst ook een link hebben met elkaar.

Nou alles werd kapot gekookt en er werd (veel) zout toegevoegd om het te bewaren.

Er werd wel geweckt, maar daar dan moet na openen de groenten alsnog minimaal 15 minuten worden gekookt om de bacteriën te doden.
Dus alle vitamines waren er wel uit tegen de tijd dat het op je bord lag.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ecken.aspx

https://weckenonline.eu/traditioneel-wecken/

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:13

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:

Nou alles werd kapot gekookt en er werd (veel) zout toegevoegd om het te bewaren.

Er werd wel geweckt, maar daar dan moet na openen de groenten alsnog minimaal 15 minuten worden gekookt om de bacteriën te doden.

https://weckenonline.eu/traditioneel-wecken/

Dat is dus niet helemaal wat ik bedoel.
Wij aten niet uit weck potten.

In de winter waren het wel eens groenten uit blik.
Maar verder eigenlijk niets aan bewerkte producten.
Juist niet, wij aten de koe van oma en groenten in de zomer veel uit eigen tuin. Aardappelen van eigen land.

Snoep en frisdrank hadden we niet eens.
Melk, karnemelk of water. Daar moest je het mee doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:54

Maar wat aten jullie dan in de winter aan groenten naast groenten uit pot?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:07

Interessant topic!
Even vanuit mijn lessen psychologie en ethiek:

Ik denk ook dat de media een heel grote rol hier in speelt maar ook de keuzevrijheid die jongeren en volwassenen de dag van vandaag hebben. Vroeger was het meer de norm dat je dingen ging doen die je ouders je oplegde, er werden van bovenop dingen van je verwacht maar die dingen waren eigenlijk al voor jou gekozen. Dat is in de meeste gezinnen de dag van vandaag niet meer zo, dit zorgt voor keuzestress. Er wordt zogezegd minder verwacht, maar integendeel is dit voor ons juist moeilijker want je moet plots je hele toekomst zelf gaan bepalen, er is geen houvast. Plots moeten we zelf gaan bepalen wat we willen, maar wat als je dat niet weet? Er wordt een soort van klok op je gelegd, en hoe sneller je weet wat je wil hoe beter.

Het heeft zijn voor en nadelen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:32

Brainless schreef:

Ik was toen nog erg jong dus ik weet het niet meer. Maar het was niet dagelijks uit een blikje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:38

Elisa2 schreef:

https://weckenonline.eu/traditioneel-wecken
Dat is dus niet helemaal wat ik bedoel.
Wij aten niet uit weck potten.

In de winter waren het wel eens groenten uit blik.
Maar verder eigenlijk niets aan bewerkte producten.
Juist niet, wij aten de koe van oma en groenten in de zomer veel uit eigen tuin. Aardappelen van eigen land.

Snoep en frisdrank hadden we niet eens.
Melk, karnemelk of water. Daar moest je het mee doen.

Oke, maar ook dat is toch een gezonder dieet dan wat je tegenwoordig ziet met pakjes, zakjes, suikers, voorbewerkte voedingsmiddelen etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:09

Brainless schreef:

...stamppot van zuurkool, boerenkool, andijvie en nog zo het een en ander. Bloemkool met saus, witlof met saus, spruiten, rode kool, witte kool - gewoon de groenten van het seizoen.
Broccoli bestond geloof ik nog niet en pompoen was in ongenade gevallen. (Alleen iets voor sprookjes.)
Mijn moeder waagde zich niet aan rammenas of postelein.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:41

Elisa2 schreef:
Oke, maar ook dat is toch een gezonder dieet dan wat je tegenwoordig ziet met pakjes, zakjes, suikers, voorbewerkte voedingsmiddelen etc.

Zeker. Veel gezonder!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:57

Janneke2 schreef:
Brainless schreef:

...stamppot van zuurkool, boerenkool, andijvie en nog zo het een en ander. Bloemkool met saus, witlof met saus, spruiten, rode kool, witte kool - gewoon de groenten van het seizoen.
Broccoli bestond geloof ik nog niet en pompoen was in ongenade gevallen. (Alleen iets voor sprookjes.)
Mijn moeder waagde zich niet aan rammenas of postelein.

Rabarber en prei stonden ook nog wel eens op het menu. Of een gevuld paprikaatje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:15

Toen ik jong was waren er nog geen/amper paprika's.
Deze kwamen nl. pas te koop halverwege de jaren 70, en waren toen best duur.

Rode kool werd geweckt (eerst minimaal 30/45 minuten gekookt met veel suiker) dan pas in de pot.
Prei werd eerst ook gekookt en ingemaakt (met zout).
Van witte kool werd zuurkool gemaakt (met veel zout).

Alleen in het seizoen hadden we vers (maar dat duurde maar 2 a 3 weken).
De rest van de winter/voorjaar was alles uit pot (met veel zout of suiker).
Wortels werden wel bewaard in een bak met zand.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:09

Lol. Jongens, angststoornissen hebben geen bal te maken met eten. Hetzij een angst voor bepaalde soorten eten.

Het ontwikkelt zich door trauma's niet door je eten..

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:18

Ik denk dat het een combinatie is van de toenemende maatschappelijke druk om het "goed" te doen (huisje boompje beestje, goed betaalde baan, er mooi uit zien, gezond eten en dan ook nog eens rekening houden met het milieu) minder taboe, maar ook betere diagnostiek.
Door het verminderde taboe gaan mensen sneller naar de huisarts, de huisarts stuurt mensen sneller door omdat het "normaler" is en de hersenpeuteraar heeft zo veel meer voorbeelden van symptomen dat de diagnose makkelijker te stellen is.

Ik heb ook een angststoornis, (naast nog wat labeltjes als autisme en adhd) en hoewel het nog belachelijk vaak word gebagatelliseerd ben ik er wel een beetje opener in geworden tegenover mijn omgeving.
Echter merk ik ook dat juist doordat meer mensen er open over zijn er zich een soort "oh jij ook al?" idee begint te vormen bij smmige mensen.
Er is zelfs wel eens tegen mij gezegt dat ik het vast en zeker verzonnen had om erbij te horen, omdat het tegenwoordig "hip" is om "iets" te hebben.
Nou, ik kan je vertellen, ik zou een moord plegen om "niets" te hebben, en gewoon te kunnen functioneren in deze maatschappij.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:30

Het is een combinatie van alles wat je aangeeft.
Ik kamp zelf al jaar en dag met depressies en angststoornissen maar heb het altijd weggemoffeld onder het mom van "zo ben ik gewoon, is niet anders".

De invalshoek van de GGZ is ook enorm veranderd, van patient-->diagnose-->medicatie is het nu meer patient-->diagnose-->zelfgenezing door middel van handvatten toereiken eventueel ondersteund door medicatie.
Hierdoor is de drempel om naar de GGZ te stappen vele lager geworden. Je bent er nu meer dan een nummer en veel meer dan enkel je diagnose. Je bent nu een mens met een verstoring in plaats van een stoornis.

De druk van social media en de maatschappij zorgen er wel voor, dat mensen zich sneller in een hoek gedreven voelen dan vroeger en dus ook sneller "moeten" grijpen naar iets om zich staande te kunnen houden.

Als je kijkt naar de suicidecijfers en statistieken, is het ook duidelijk, dat depressies en angststoornissen daadwerkelijk toe hebben genomen.
Toen ik in een instelling zat na psychose, zei 1 van de verplegers daar iets "niemand is immuun voor depressie, angst of psychose".

https://www.113.nl/informatie/feiten-en ... Q4EALw_wcB

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:30

Woogy schreef:
Het is een combinatie van alles wat je aangeeft.
Ik kamp zelf al jaar en dag met depressies en angststoornissen maar heb het altijd weggemoffeld onder het mom van "zo ben ik gewoon, is niet anders".

De invalshoek van de GGZ is ook enorm veranderd, van patient-->diagnose-->medicatie is het nu meer patient-->diagnose-->zelfgenezing door middel van handvatten toereiken eventueel ondersteund door medicatie.
Hierdoor is de drempel om naar de GGZ te stappen vele lager geworden. Je bent er nu meer dan een nummer en veel meer dan enkel je diagnose. Je bent nu een mens met een verstoring in plaats van een stoornis.

De druk van social media en de maatschappij zorgen er wel voor, dat mensen zich sneller in een hoek gedreven voelen dan vroeger en dus ook sneller "moeten" grijpen naar iets om zich staande te kunnen houden.

Als je kijkt naar de suicidecijfers en statistieken, is het ook duidelijk, dat depressies en angststoornissen daadwerkelijk toe hebben genomen.
Toen ik in een instelling zat na psychose, zei 1 van de verplegers daar iets "niemand is immuun voor depressie, angst of psychose".

https://www.113.nl/informatie/feiten-en ... Q4EALw_wcB

Kun je mij een pb sturen met welke Ggz dat is dan? Want hier probeerden ze gewoon zsm een stempel op me te zetten zodat ik behandeld kon worden naar het soort stoornis en niet als mens.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:00

Lynnepinny schreef:
Met de toenemende stress en druk op veel scholen/universiteiten en het leven over het algemeen vind ik het eigenlijk niet zo gek. De mens is helemaal niet gemaakt voor zoveel dagelijkse stress, dus kan dit al redelijk snel uiten in dingen zoals angst of depressie.
Of het ook echt duidelijk toeneemt is mij niet persé opgevallen, maar ik merk wel dat mensen er opener over zijn. Er wordt in de media bijvoorbeeld ook steeds meer aandacht besteed aan het feit dat scholieren vaker last hebben van burn-outs. Ik vind het wel een goede kwestie dat ze dit doen, want het komt wel vaker voor dat gedacht.

Interessant topic!

Ik ben het eens met Lynnepinny schreef.

Ik denk dat de ''druk'' van verschillende factoren een groot iets is wat bij velen onbewust meespeelt. Zowel de druk van het verleden als het heden.

Verder denk ik dat het minder als een taboe beschouwd wordt, maar nog niet helemaal begrepen wordt. Elk persoon is natuurlijk anders, en ervaart dingen dus anders. Waar de een helemaal geen last/druk van ervaart door een bepaalde situatie, kan de ander juist helemaal overprikkeld van raken.

Ik merk ook wel dat mensen er opener over zijn, maar nog wel voorzichtig.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:42

Wat overigens ook een reden kan zijn van de spontane groei, is de noodzaak van het hebben van een diagnose voor de zorgverzekeraars.
Een angststoornis is een vrij 'vage' klacht en kan een lange behandelperiode vragen. Maar andersom dus ook, als mensen langdurig in therapie zouden moeten gaan voor wat voor reden dan ook, als de titel angststoornis een makkelijke wijze om deze mensen de zorg te kunnen geven die ze verdienen. In veel gevallen is de angststoornis dus eigenlijk helemaal niet aanwezig.