Freya6 schreef:Shenavallie schreef:En weer een update.
Vanmorgen weer naar de arts geweest en daar kregen we te horen dat de schildklier goed is, maar B12 ernstig te laag. Iets met cellulair niveau. Er moet om de drie dagen B12 gespoten worden door de huisarts(assistente), 10 ampullen mee gekregen, en daarna één keer per 2 maanden. We hebben gelijk gevraagd waarom we eerst tabletten kregen, maar dat was 'om het probleem even te parkeren, omdat er nog verder onderzoek werd gedaan'. Er is nogmaals bloed afgenomen om coeliakie uit te sluiten, omdat dit ook nog wel eens een tekort kan geven. Er is ook nog gesproken over de mogelijkheid om levenslang B12 te injecteren, maar dat hing weer af van bepaalde uitslagen. Over 6 weken kunnen we weer terug komen.
Laat hem niet te snel afbouwen hoor, best kans dat hij meer en langer spuiten nodig heeft. Daarna minimaal 1x per maand aanhouden, eenmaal tekort = altijd gevoelig voor tekort, de voorraad in de lever is op.
Als hij coeliaki heeft kan het zijn dat de darmwand met glutenvrij dieeet weer hersteld en het minder nodig is.
Ook vitamine D is vaak nodig.
We moeten over 6 weken terugkomen en horen dan in welke frequentie het doorgezet wordt. Kan ook zijn dat er per maand gezegd is hoor; er werd zoveel verteld en zoveel getallen. Maar wel goed dat je dit nog eens benadrukt. Dan kan ik er zelf ook een oogje op houden.
De arts zei dat de ampullen om de drie dagen gegeven moeten worden, maar de assistent bij onze huisarts zei dat het niet zo nauw ligt en dat het geen probleem is als het de ene keer 2 dagen zijn en de andere keer vier dagen. Ik ben natuurlijk helemaal niet thuis in dit soort materie, dus ik hoop dat het klopt wat ze zei.