Meniscus operatie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:19

Cookies en zonnebloem, hoelang is het geleden dat de ingreep gebeurd is?

Ik heb vandaag alvast de krukken opgehaald, in de folder stond dat ik die mee moet nemen voor na de operatie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:26

Ik morgen 2 weken geleden. Ik had inderdaad ook krukken mee en voor het gemak een dochekruk besteld voor thuis. Echt heel fijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 18:31

Bij mij is het donderdag 2 weken geleden. Krukken meenemen is wel een goed idee, dan kun je als je uit de auto komt zo je huis in hobbelen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:08

Ik heb de operatie inmiddels ook achter de rug.
In eerste instantie moest ik mij donderdag om 7.15 melden maar dat werd uiteindelijk 11.15.
Om half 2 ben ik onder narcose gebracht ( ruggenprik is voor mij geen optie ivm medisch verleden).

Om half 3 werd ik wakker en om 16u mocht ik weer naar huis. Mijn binnenste meniscus was aan 2 kanten gescheurd waardoor er 2 losse flapjes zaten. Die zijn verwijderd.

Ik mag mijn been een week niet belasten en daarna mag ik rustig opbouwen van minimaal naar uiteindelijk vol belasten.

De operatie en pijn vallen mij tot nu toe wel redelijk mee. Vandaag nog geen pijnstillers gehad, het niets kunnen/mogen dat valt mij wel heel zwaar..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 13:59

Veel succes met herstellen lay_D, fijn dat je geen pijn hebt verder. Het niks doen kan heel lastig zijn ja. Veel film kijken, lezen, puzzelboekje etc.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:57

Hoe gaat het nu met jullie??

Ik ben inmiddels weer bijna helemaal de oude, lopen gaat prima, traplopen ook zonder problemen en heb de afgelopen 3 dagen ook weer auto gereden. Fysio was ook erg positief, buigen en strekken al veel beter. Laatste stuk buigen gaat nu nog erg moeilijk door het vocht in mijn knie, maar het kan nog wel 3 weken duren voordat het vocht helemaal weg is.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 12:07

Fijn dat het al zo goed gaat Zonnebloem. Bij mij gaat het iets langzamer. Ik ben maandag naar de fysio geweest voor het eerst en dat heeft erg geholpen. Ik kan nu al veel beter lopen en mijn been buigen. Maar nog niet verder dan 90 graden. Ik heb nog veel vocht in m' n knie en heb aan de onderkant van de knieschijf een cyste zitten ter grootte van een cherrytomaat. Ziet er gek uit. 's avonds is ook m'n scheenbeen boven de sok dik van het vocht. Autorijden doe ik nog niet.
Wel ben ik blij dat ik weer een lekker stuk buiten kan lopen. Heerlijk.

Hoe is het met jou Lay_D?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:10

Fijn dat het herstel vlotjes verloopt Zonnebloem!

Cookies, had je die cyste al? Hopelijk zal jou herstel ook snel vlotten!

Hier gaat het redelijk.
Officieel mag ik morgen pas gaan belasten maar ik kan inmiddels sinds vandaag een soort van skiend zonder krukken door het huis.

Pijn is ook al een stuk minder,nog wel redelijk dik door het vocht.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 14:27

Ja ik heb 2 cystes in mn knie. Alleen waren die niet zichtbaar aan de buitenkant. Nu ik meer ga lopen is die ene een stuk gegroeid. Ik heb net 3,5 km gelopen en dat ging prima. Ook kan ik de trap al weer aardig op, af vind ik nog lastig maar lukt wel.

Skiend door het huis Ja dat vocht is lastig, kon je er maar een kraantje in ploppen. :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:32

De trap af duurde hier ook wel een paar dagen langer dan de trap op. Pas een dag of 4 nadat de trap op helemaal goed ging trap af goed.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:08

Hoe gaat het Lay_D? Lukt het een beetje met de verveling?

@Zonnebloem, doe jij oefeningen of trainingen zoals lopen of fietsen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:19

Niet op apparaten ofzo, maar ik kom elke dag wel op de 6000 stappen. Morgen voor het eerst weer werken, ze hebben we wel meteen 2 huizen gegeven om schoon te maken terwijl ik heb aangegeven rustig te willen beginnen, maar we zullen zien hoe het gaat.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:01

Murosch schreef:
Ik ben als 14-jarig meisje geopereerd aan een gescheurde meniscus. Toendertijd ging het herstel wel voorspoedig maar inmiddels (ik ben nu 38) heb ik zware artrose in deze knie en er zit opnieuw een scheur in een restant van de meniscus. Dit kan niet meer verwijderd worden. De enige optie is een nieuwe knie ivm de slijtage en daar ben ik te jong voor. Ik moet er maar op door lopen zo van de chirurg. Veel klachten en pijn helaas. De chirurg gaf aan dat de artrose waarschijnlijk is veroorzaakt door de vroegere operatie. Het gewricht is anders/verkeerd belast sinds die operatie.

Ik ben 6x geopereerd aan mijn knie. Uiteindelijk heb ik een meniscustransplantatie gehad ik moest echt wennen aan het idee. Een donor. Brrrr. Maar met goede begeleiding van en een revalidatie periode van bijna 2 jr. Ben ik zo mega gelukkig. Hadden ze dit maar eerder gedaan. En daarbij is de ontstane artrose inmiddens een stuk verminderd. Ik was ook te jong voor een nieuwe knie, maar dit is een super oplossing. De operatie wordt alleen gedaan door dr . Van Arkel in het mch in Den Haag.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:09

Die 6000 stappen kom ik ook wel aan. Ik ga elke dag 3 a 4 km lopen. Ik moet eigenlijk fietsen van de fysio, maar ik vind het buigen nog lastig en fiets te langzaam om overeind te blijven. Ik speel nu vals en heb een soort hometrainer thuis. Ik doe 2 x op een dag een half uurtje trappen.
Ik denk donderdag weer aan het werk te gaan.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:25

Cookies schreef:
Hoe gaat het Lay_D? Lukt het een beetje met de verveling?

Ik ben gelukkig weer een stuk mobieler! 'Loop' zonder krukken ( loop nog ietwat mank) auto rijden lukt nog niet. Buigen gaat steeds beter, nog niet helemaal zoals het moet maar toch elke dag gaat het een stukje beter!

Zonnebloem, succes met je werkdag vandaag!

Cookie, hometrainer is ook prima toch!

Ik hoop volgende week weer aan het werk te kunnen, ik sta ingeroosterd op relatief rustige diensten (ik werk in de zorg)maar ik zal hoe dan ook eerst moeten kunnen autorijden want anders kan ik nog niets beginnen ( afstand woon/werk is te ver).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 11:37

Wow Lay D jij gaat goed zeg!! Wat fijn.

Ik wist niet dat ze een meniscus konden transplanteren Rebel12, wat fijn dat jij er zo goed mee geholpen bent.

Hometrainer is een groot woord, het is een soort standaard met trappers die je voor je stoel zet, maar het werkt heel goed. Het vocht trekt nu goed weg. Ik merk wel dat sommige pezen/spieren wat korter geworden zijn, dat trekt soms nogal.
Ik ga woensdag proberen auto te rijden, vind het wel een beetje spannend.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:45

Zonnebloem, hoe is het werken je vergaan?

Cookie, al auto gereden en hoe ging het?

Ik ben vorige week maandag op gesprek geweest op het werk en daar aangegeven dat ik weer aan het werk wilde. Zowel die maandag,woensdag en donderdag op therapeutische basis 3 uurtjes gewerkt.
Afgelopen vrijdag ben ik bij de bedrijfsarts geweest, as dinsdag en woensdag nog op therapeutische basis en mag 9 maart weer voor de volle 100% ingezet worden!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:53

Planning was de eerste dag een beetje mis gegaan, maar huizen geruild met mijn man die er ook werkt en toen toch 2 lage bungalows gedaan. Daarna ook gaar dus niet meer gedaan. Wissel daarna 2 lage bungalows en nog 2 keukens in andere bungalows. Vrijdag met een uitzendkracht 5 bungalows gedaan en dat was wel echt op het randje.

Gisteren en vanavond nachtdienst op mijn andere werk, maar dat is fysiek niet zwaar. Morgen zal wel pittig worden ben ik bang.

Merk wel dat mijn knie af en toe nog wat opspeelt, vooral warm aanvoelt en wat stijver is. De stekende pijn van voor de operatie is wel helemaal weg. Bepaalde bewegingen vindt hij alleen nog niet zo fijn, zit toch nog wel wat vocht rond het gewricht denk ik.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 17:21

Hier gaat het redelijk. Mijn knie voelt vaak stijvig aan, ook lopen gaat nog niet echt lekker. Wel gaat het bij de fysio beter en kan ik ook fietsen nu. Autorijden gaat prima en ik ben weer aan het werk, maar ik heb ook een bureaubaan, dat is makkelijker.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is Zonnebloem.

Fijn dat het zo goed gaat Lay_D