Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:27

Geen migraine meer *\o/*

Irisjeeh1999

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:32

Ik ben sinds een weekje gestopt in overleg met m'n huisarts om te kijken of dat de migraine triggered. Hopelijk is dit de oplossing tegen die vervelende aanvallen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:34

Al 28 jaar aan de pil, tussendoor wel eens gestopt, maar de enorme hoofdpijn en veel te lang en te vaak ongesteld zijn komen dan weer terug. Dus stoppen is geen optie voor mij. Als ik ook maar 1 dag vergeet loop ik daarna zeker 5 dagen met zware hoofdpijn rond. Helaas. Dus van mij geen positieve reactie op stoppen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:57

Tijdens het gebruik van de prikpil had ik mijn haar, huid en emoties tegen mij. Op een gegeven moment was ik het zo zat en ben ik er mee gestopt. Voor mij een absolute redder.
True, mijn lichaam heeft 2 jaar nodig gehad om die zooi kwijt te raken (met alles wat hier genoemd is erbij), maar nu ben ik eindelijk netjes om de 3,5 week ongesteld. Heb een mooie huid, mooi haar en emoties die normaal zijn.

Het enige nadeel, ik mis het soms sturen met de pil. Maar anderzijds ik ben nu 3 dagen op en top, en dat is met de grootste tampons ook prima op te vangen

TS, ik zeg doen. Je krijgt mogelijk een verdraaid zure appel maar daar moet je door heen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:07

Lous schreef:
De Mirena spiraal is met hormonen (een laag percentage), je word dan niet meer ongesteld.

Dat is niet voor iedereen zo.
Heb meer dan 12 jaar mirena's gehad en ben altijd blijven menstrueren.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 24-12-18 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:10

Met een hormoon spiraal kun je nog gewoon ongesteld worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na alle horrorverhalen over het plaatden van een spiraal licht bibberend naar de arts ging maar ik heb er echt niks van gevoeld.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 21:37

Ik ben ook zojuist een week gestopt, omdat ik de laatste tijd zo veel en vaak hoofdpijn had, werd er gek van. Weet niet of het ook kan komen door schaarsheid van de pil en een hele andere mee krijg dan ik eerst had. Ook wil ik gewoon van die hormonen af in mijn lichaam. Moet zijn dat een lange tijd geleden toen ik ook een tijdje was gestopt, mijn libido echt ineens heel erg omhoog ging :')

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:06

Ik ben 2 jaar geleden gestopt. Weg sombere buien, depressie, chronische vermoeidheid. Hallo energie en plezier in het leven!
Ik had al een goed libido, dit is alleen nog meer geworden :D

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 22:48

Laatst toch weer eens begonnen met de pil na zeker 10 jaar zonder. Kreeg last van moodswings, voelde me depri en libido was nul. Ben na 3 maanden weer gestopt en voel me 100x beter.
Iedere maand een menstruatie blijft vervelend maar ik voel me iig goed.
Misschien moet ik eens een spiraal overwegen.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:46

Ik slik nu zo'n 14 jaar de pil en overweeg erg om te stoppen ook. Nadelen voor mij, ongesteldheid elke maand. Ik heb niet het idee dat ik met niet mezelf ben, ik ervaar geen klachten. Ooit eens 3 maanden gestopt geweest en dat maakte 0 verschil toen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:51

Weet iemand ook hoelang het duurt voordat je je weer 'jezelf' voelt wanneer je stopt met de pil? Of ligt dat bij iedereen verschillend?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:59

Marije_jiplover schreef:
Lous schreef:
De Mirena spiraal is met hormonen (een laag percentage), je word dan niet meer ongesteld.

Dat is niet voor iedereen zo.
Heb meer dan 12 jaar mirena's gehad en ben altijd blijven menstrueren.

Hier ook continue bloedingen dus heb daarom ook de spiraal laten. verwijderen. Terug gegaan naar de pil. Wel meer last van mijn borsten, hoofdpijn, moodswings, en war zwaarder geworden en grotere borsten. Dus ik ben benieuwd als ik ga stoppen met de pil wat het effect zal zijn.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:01

Ik ben na de 2e zwangerschap ook niet meer begonnen met de pil...

Geen moodswings meer
Veel meer energie
Libido flinke uplift
En geen migraine aanvallen meer

Nadelen;
Onhandige condooms
Menstruatie duurt paar dagen langer en is niet meer te "plannen"

@ shaggy eerste maand na stoppen voelde ik me al anders na 3 maanden was t optimaal

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:11

Mijn borsten zijn kleiner zonder hormonale anticonceptie :') voor rest merk ik geen verschil

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:41

Hier een paar maanden geleden ook gestopt. Wat een verademing. Voor mij betekent dit:
- Emotioneel stabieler, minder moodswings, makkelijker kunnen relativeren, waardoor ik mij veel relaxter voel
- Aanzienlijk minder last van mijn hartritmestoornis
- Minder zin in slecht eten
- Beter libido
- Meer (positieve) energie, veel minder negatieve gedachtes en gevoelens
- Veel minder oneffenheden en pukkeltjes in mijn gezicht

Achteraf had ik dit al jaren geleden moeten doen. Ik voel me echt weer 'de oude'.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:41

Shaggy09 schreef:
Weet iemand ook hoelang het duurt voordat je je weer 'jezelf' voelt wanneer je stopt met de pil? Of ligt dat bij iedereen verschillend?

Dat is voor iedereen verschillend.
Ik zat per direct in een normale cyclus en voelde mij dus ook vrij snel "mijzelf"

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:00

Shaggy09 schreef:

Bij mij bijna 1,5 a 2 jaar.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:20

Ik hoop er ooit dat er iets op de markt komt. Zonder hormonen en zonder dat je ongesteld wordt. En dat als je toch ooit kinderen wilt... dat t dan omkeerbaar is..

Ik heb geen kinderwens maar hoeft echt niet me 31e aan te komen bij de dokter dat ik gesteriliseerd wilt worden.. daarnaast vind ik ongesteldheid verschrikkelijk. Ik weet nooit wanneer ik t wordt. T kan keurig om de 3/4 weken zijn maar soms ook 6 weken duren. Waarom natuur nou bedacht heb dat we elke maand ingesteld moeten worden?? 1x in 3/6 maanden is meer dan genoeg...

De koper spiraal wordt je nog gwn ongesteld en daardoor hoor ik meer ik ben toch zwanger.,

Als m’n vent een knoopje in gaat leggen, stop ik denk ik wel met de spiraal...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:24

Ik ben nu weer even begonnen op advies van huisarts, maar ik ben goed ziek geweest van de pil. Kreeg baarmoeder krampen, heftige moodswings, depressie etc... dus echt leuk vond ik het niet dat ik weer moest beginnen maar anders was het spiraal er uit en dat wil ik nog even uitstellen :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:46

plutolover schreef:
Ik hoop er ooit dat er iets op de markt komt. Zonder hormonen en zonder dat je ongesteld wordt. En dat als je toch ooit kinderen wilt... dat t dan omkeerbaar is..

Ik heb geen kinderwens maar hoeft echt niet me 31e aan te komen bij de dokter dat ik gesteriliseerd wilt worden.. daarnaast vind ik ongesteldheid verschrikkelijk. Ik weet nooit wanneer ik t wordt. T kan keurig om de 3/4 weken zijn maar soms ook 6 weken duren. Waarom natuur nou bedacht heb dat we elke maand ingesteld moeten worden?? 1x in 3/6 maanden is meer dan genoeg...

De koper spiraal wordt je nog gwn ongesteld en daardoor hoor ik meer ik ben toch zwanger.,

Ik kan me ook heel boos maken om het feit dat er zo moeilijk gedaan wordt om een mannenpil op de markt te brengen. En dan vooral wanneer mensen het argument gebruiken dat het effect op hun lijf te groot is. Alsof dat bij de vrouwenpil geen probleem is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:58

Jolien87 schreef:
plutolover schreef:

Ik kan me ook heel boos maken om het feit dat er zo moeilijk gedaan wordt om een mannenpil op de markt te brengen. En dan vooral wanneer mensen het argument gebruiken dat het effect op hun lijf te groot is. Alsof dat bij de vrouwenpil geen probleem is.

De moeilijkheid zit m in de complexiteit van het mannelijk lichaam. Bij mannen moeten er dan dmv die pil miljoenen zaadcellen per ejaculatie onklaar gemaakt worden. En als er toch eentje doorgelaten wordt, werkt het al niet meer. Bij vrouwen hoeft er maar 1 eicel per maand onklaar gemaakt worden. Dat is eenvoudiger met wat hormonen en een pil te regelen dan bij de man. Tot nu toe is dat ook nog niet gelukt.
Het ligt er niet alleen aan dat de effecten bij een man niet getolereerd worden en bij een vrouw wel :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:00

plutolover schreef:

Als je je laat steriliseren behoud je je menstruatie.
Alleen wanneer ze de heleboel eruit halen verdwijnt die.
Maar daar kleven een heleboel andere nadelen aan.
Een vriendin van mij is op haar 36 gesteriliseerd, het kan dus wel op redelijk jonge leeftijd.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:33

sinds ik gestopt ben, ben ik juist wel qua stemming wat wisselender, met pil was ik emotioneel stabieler. Maar daardoor werden pieken ook niet echt als heel leuk ervaren, ik ben van nature gelukkig een optimistisch en positief mens dus nu ik gestopt ben zijn de pieken voor mij veel intenser om te beleven en nog leuker. De dalen heb ik gelukkig niet zoveel.
Mijn libido is hoger sinds ik gestopt ben, mijn huid is beter, minder pukkels e.d. Ik ben afgevallen.

Allemaal voordelen dus!! Ik wilde gewoon geen hormonen meer in mijn lijf, was al ruim 15 jr aan de pil en wist niet eens meer wie ik zou zijn zonder....vandaar de probeer poging, maar ik hoef echt niet meer terug.
Condooms doen het nu prima.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:53

Ik ben 2 weken geleden gestopt.

Voordelen tot nu toe:
- Geen barstende hoofdpijn meer
- Ben in deze tijd ineens 1,5 kilo kwijt terwijl ik juist heb zitten vreten met deze tijden :+
- Libido is omhoog
- Minder depri en waardeloos gevoel

Nadelen:
- Ik wacht mn eerste menstruatie nog af, maar ik ben er bang voor. Verga normaal altijd van de pijn

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:09

Ik wil zit er ook aan te denken om te stoppen.
Ik maak mijn strips op die ik nog heb, en dan stop ik waarschijnlijk.

Toen ik een jaar of 16 was ben ik er ook al eens mee gestopt. Toen merkte ik geen verschil. (Heb er toen ook niet echt opgeld of ik verschil merkte)

Ergens vind ik het ook wel spannend om te stoppen. Ik ben nu zn 8 jaar aan de pil na een periode van stoppen rond mijn 16de.

Sinds de pil zo moeilijk verkrijgbaar is zit er er aan te denken om te stoppen.
Ook een reden om te stoppen is dat ik heel vaak hoofdpijn heb, wat ook door de pil zou kunnen komen.