Zijn er meer bokkers die aan yoga doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:24

Wat leuk, een yoga topic!

Heb een poosje Hatha lessen gevolgd, maar moest toen vanwege financiële redenen stoppen (gezien ik ook al 2 paarden heb...) .

Ik doe nu nog wel thuis dagelijks yoga via YouTube (Yoga with Adriene). Ben nu met de Dedicate series bezig. Straks day 16 doen. <3

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:16

Meer mensen die naar ajeet kaur gaan binnekort in Amsterdam?
Heb heel lang getwijfeld.
En gister toch maar tickets gekocht voor concert en workshop

sevke

Re: Zijn er meer bokkers die aan yoga doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:36

Bijna elke dag. Met de yoga met evy app.
Heb alle modules gekocht en ben numet de vinyasa yoga reeks bezig. Die zijn wel pittig, zeg!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:04

Een van mijn vaste lesuren, hatha, werd overgenomen door een andere juf, maar toen bleek de nieuwe juf ook een nieuwe stijl mee te nemen en werd het een vinyasa les . Ik vond het ondanks dat je het natuurlijk goed warm krijgt een heel kille les, voelde ook over mijn grenzen gepushed, geen alternatieve houdingen, moordend tempo en de savasana als een tang op een varken slaan. Geen succes dus. Nu wel fijne vervangende les bij andere school waar ik al heen ging voor de restorative yoga gevonden, maar op zich heeft het wel mijn voorkeur om van verschillende docenten les te hebben.
Adrienne op youtube vind ik trouwens echt heel fijn voor thuis, hoef ook zelden op scherm te kijken wat nu de bedoeling is, kan haar alleen al op stem heel goed volgen als je al meer van haar gezien hebt, en je kunt precies uitzoeken waar je behoefte aan hebt. Ik kijk wel steeds of ik Benji zie, ook altijd komisch als ze even hondenhaar van de mat veegt midden in een houding _O- , I can so relate to that.
Afbeelding

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:46

Ik vind juist de vinyasa heel fijn :D Altijd weer een andere les, we mogen ook aangeven waar we behoefte aan hebben (bv backbends, inversies, benen, etc). Wel een pittige les inderdaad, maar ik zoek juist ook wel naar een beetje uitdaging tegenwoordig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:47

Jaaa een yoga topic, leuk leuk!!

Er komen allerlei soorten voorbij die ik niet ken haha. Kunnen jullie misschien uitleggen wat voor soort yoga jullie doen?

Ik heb van mijn therapeut aangeraden gekregen om dru yoga te gaan doen. Al langer zat er ik eraan te denken om het te gaan doen, en nu gewoon de knoop doorgehakt. Ik ben pas vorige week begonnen, maar ik vind het leuk om erover te kletsen.

Ik ga zelf 1 keer in de week maar ik wil wel proberen aan te wennen om iedere ochtend even wat ademhalingsoefeningen te doen. Om dat ik daar snel last van heb.
Ik ben vorige week dus voor het eerst geweest en wauw, ik was echt helemaal licht en leeg daarna. Wat een verademing. Morgen heb ik de 2e les. Ik hoop nog dat ik op een ander moment in de week kan, zoals maandag avond ofzo, want vrijdagavond vind ik niet ideaal.

Ik heb alleen een redelijk krakkemikkig lichaam, dus mijn lijf is niet helemaal yoga-geschikt. Maar misschien kan ik zo juist wat soepeler worden :P

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:33

Ik kende Dru yoga eigenlijk niet, maar dat klinkt goed! Misschien eens een proefles doen hier in de buurt :)

Ik wissel de soorten yoga die ik doe af, maar meestal is het (een lichte vorm van) vinyasa yoga. Ik vind vooral lessen met veel twists of backbends fijn. Vinyasa yoga is een wat pittigere vorm, je vloeit eigenlijk steeds door van de ene naar de andere oefening.

Ik doe tegenwoordig vooral thuis de video's van Erin Motz van Bad Yogi, ik vind haar heel fijn les geven. Maar ik merk wel dat ik in een studio meer rust ervaar, ik kan mijn omgeving beter loslaten. Tenzij er naast mij iemand ligt te snurken tijdens de ontspanning ofzo natuurlijk :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:44

Ik lees ook even mee hier. Vorig jaar begonnen met online yoga met Adrienne en een aantal lessen. Toen helaas door mijn rug gegaan en die werkt nog niet zo mee. Ondertussen weer 1 yoga les geprobeerd, maar toen kon ik daarna amper meer lopen.... En ik hoopte zo dat yoga mijn rug juist zou verbeteren.
Over een tijdje nog maar eens proberen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:03

Maris schreef:
Ik lees ook even mee hier. Vorig jaar begonnen met online yoga met Adrienne en een aantal lessen. Toen helaas door mijn rug gegaan en die werkt nog niet zo mee. Ondertussen weer 1 yoga les geprobeerd, maar toen kon ik daarna amper meer lopen.... En ik hoopte zo dat yoga mijn rug juist zou verbeteren.

Dat heb ik ook een paar keer gehad, dat ik de dagen nadat ik een yoga filmpje via YouTube had gedaan meer last van m’n rug heb.
Ik heb veel spanning in m’n rug en yoga is heerlijk om het te ontspannen, maar het lijkt wel alsof ik dan ook de spierspanning kwijt raak die ik nodig heb om alles fatsoenlijk bij elkaar te houden ofzo. Daarom ben ik dus heel huiverig om zelf aan de slag te gaan, maar weet dat een vaste wekelijkse les voor mij ook niet gaat werken.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:35

Jolien, voor mij is yoga juist crisismanagement met mijn fors gedegenereerde vergroeide rug, op alle drie de niveau's hernia's, neurologische toestanden en vorderende leeftijd. De vinyasa is vooral door het tempo samen met mijn neurologische problemen wat te hoog gegrepen maar dat ik de asana's in principe gewoon kan is juist ook wel te danken aan het doen van yoga op zich, want er zijn zat mensen die er qua bv rontgenbeeld beter voor staan die in een rolstoel zitten. Denk dus nooit dat je niet fit of lenig genoeg bent om yoga te doen, word fitter door yoga. Met daarnaast een mooi stuk acceptatie en goed genoeg zijn zoals je bent, respect voor jouw lichaam.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:47

Dorus schreef:
Maris schreef:

Dat heb ik ook een paar keer gehad, dat ik de dagen nadat ik een yoga filmpje via YouTube had gedaan meer last van m’n rug heb.
Ik heb veel spanning in m’n rug en yoga is heerlijk om het te ontspannen, maar het lijkt wel alsof ik dan ook de spierspanning kwijt raak die ik nodig heb om alles fatsoenlijk bij elkaar te houden ofzo. Daarom ben ik dus heel huiverig om zelf aan de slag te gaan, maar weet dat een vaste wekelijkse les voor mij ook niet gaat werken.

Kan het zijn dat jullie ook een wat zwakkere rug van jezelf hebben? Een vriendin van mij heeft dit en gaat ook super vaak door haar rug. Door die gericht te trainen in de sportschool is het wel beter geworden. Ik zou iedereen die net begint aan raden om het lekker rustig aan te doen. Ik vind sommige populaire video's op YouTube ook best wel pittig voor beginners, en al helemaal als je ze zelfstandig thuis gaat doen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:25

Ik wel ja :j En veel vastzittend spieren daar die eea bij elkaar houden.
Ik denk dat de juiste yoga oefeningen mij kunnen helpen dat probleem op te lossen of iig de situatie verbeteren, maar na die ene keer ben ik heel voorzichtig.

Het is voor mij heel lastig beoordelen wat geschikt voor mij is omdat ik natuurlijk weinig ervaring heb en lichamelijke klachten waar ik rekening mee moet houden. Daarom schuif ik het iedere keer maar weer voor me uit. Als ik op YouTube zoek dan kom ik vooral ook filmpjes van een uur ofzo tegen. Dat maakt het ook lastig, want enerzijds is een uur om te beginnen waarschijnlijk te lang voor mij, maar ik ga ook niet een uur op de bank naar zo’n filmpje kijken om te beoordelen of ik dat zou kunnen of niet.
Dus ja, ik wil het graag meer gaan doen en ben er van overtuigd dat hij mij fysiek kan helpen, maar ik krijg niet gevonden waar ik dan het beste kan beginnen. En die yoga school heb ik geprobeerd, maar dat is het ook niet voor mij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:30

Dat uur is idd best lang, dat ervaar ik ook. Maar ook yoga lessen duren hier in de buurt een uur of langer.
En ja muntdrop, ik heb een wat zwakkere rug. Maar juist daarvoor zou yoga eigenlijk heel fijn moeten zijn toch ?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:50

Klopt zeker dat yoga helpt om je rug te versterken, maar dan moet je natuurlijk wel de juiste oefeningen doen en niet de boel overbelasten, want dan ben je nog verder van huis. De groepsles waar ik altijd heen ging duurde ook een uur, maar die was heel beginners vriendelijk omdat er ook heel veel rustmomenten in zaten.

Ik vind zelf de app down dog dus heel fijn, omdat je zelf de lengte van je lessen kan instellen, en het moeilijkheids niveau, misschien zou je daar naar kunnen kijken?

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:57

Ja, yoga houdingen kunnen zeker de rug versterken, maar het is inderdaad (zeker zonder begeleiding) ook erg makkelijk om de boel te overbelasten en te diep in een houding te gaan. Zo loop je ook juist weer blessures op. Het is heel belangrijk om de grenzen van je lijf te respecteren en niets te forceren :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:08

Hier ook iemand die graag aan yoga doet. Ben er 10 jaar geleden mee begonnen in Thailand en daarna met wisselende frequentie. Ik moet altijd een klik hebben met de persoon die het geeft. Had een paar jaar een geweldige docente, maar helaas is die weggegaan. Nu doe ik vooral yoga with Adriene. Ben nu bezig met haar 30-days en ik vind het heerlijk. Zag er eerst tegen op, want deed al een tijd alleen maar 10 minuten practices, maar vind op het moment het veel te kort als het "maar" een half uurtje is.

Heb ook een slechte rug, daarom doe ik weinig inversies en sla ik bijvoorbeeld de "fish pose" altijd over. Kan dat echt niet hebben.

Mijn favo type is de yin yoga. Heerlijk om lang in een houding te zitten en het steeds dieper te voelen gaan.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:21

"Door je rug gaan" is doorgaans gevolg van instabiliteit, je moet dat met wat beleid wel juist aanpakken want is puur behoud van je rug en voorkomen van verdere slijtage. Als je wat gerichter video's zoekt met de balansoefeningen en core stability ben je al een heel eind.
Of rustige ontspannende lesjes zoals deze https://youtu.be/phuS5VLQy8c , die is minder dan half uur ook en prima om dag mee te beginnen. In deze zitten bijvoorbeeld enorm veel overeenkomsten met de oefeningen die ik bij de fysio moet doen.
Het is wel handig als je weet welke oefeningen je juist niet moet doen dus zou ook aanbevelen om niet lukraak lesjes te volgen, dat geldt zowel voor online als live lessen vind ik. Ik overleg dat ook bij de fysio en neuroloog.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 13:37

Leuk een yoga topic!

Ik volg voornamelijk 'les' via youtube. Ik ben gek op Flow with Adee! Zij heeft meer in elkaar lopende 'lessen' dan het statische houding aannemen en volgende houding aannemen. Ik merk dat dit voor mij het beste werkt.
Ook een tijdje Yoga barre gedaan wat ik heerlijk vond. Een combinatie tussen ballet, pilates en yoga <3 Helaas door verhuizing moeten stoppen.

Ik zelf geef sportles en daarin gebruik ik ook dingen van yoga om flexibiliteit te verbeteren. Ik gebruik yoga echt om flexibeler te worden. Dankzij yoga kan ik nu een spagaat en werk hard om mijn schouders en rug te verbeteren.

Ik zie dat sommige mensen last hebben van hun rug, misschien moet je dan eens kijken naar Pilates? Dat is een hele goeie core workout die echt helpt om je rug te verbeteren. Mijn moeder had vroeger ook veel last van haar rug en ging maandelijks er door heen. Maar sinds ze pilates doet gebeurt het nooit meer. :D

En misschien op zoek gaan naar een les waar de instructrice ook kijkt of je de houding goed uitvoert en je corigeert waar nodig. Ik merk dat in veel yoga scholen iets wordt voorgedaan en je daarna zelf maar uitzoekt of het goed is ja of nee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:58

Pilates heb ik bijna 10 maanden volgehouden. En dan 1 keer per week of prive les of groepsles en 4 of 5 dagen thuis oefenen. Maar mijn rug is er niets flexibeler door geworden helaas. Doordat mijn rug dus zo stijf is kon ik al die "wervels afrollen" oefeningen niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:24

Wat ik me afvraag, doen bij jullie de yoga docenten mee met de les ? Of lopen ze rond om aanwijzingen te geven. Mijn docente doet alles mee en kijkt tegelijk met een schuin oog de zaal rond. Maar ik denk dat ze dan toch lang niet alles ziet ? Ik twijfel heel vaak tijdens een oefening of ik het wel goed doe... Of hoe ver ik moet gaan etc.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:48

Mijne doet het voor/ mee.
Kijkt vanaf daar
En loopt zo nu en dan nog door de zaal.
Bij twijfels kan je ook nog even je hand opsteken en dan komt ze langs.
Maar fijne is dat het haar vaak zelf opvalt als iets niet helemaal goed gaat. En euh... meestal vanaf haar mat inderdaad...

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:57

Ik vraag me dan af of ze ook iets zeggen als je het wel goed doet?
Ik vind het altijd wel fijn om bevestigd te worden of ik het goed doe :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:22

Bij de les waar ik altijd heen ging deed de docent soms wat voor, maar ze liep voornamelijk rond. Er zijn meestal wel genoeg mensen die wel ongeveer weten hoe de oefeningen moeten, dus daar kunnen de nieuwe mensen dan bij afkijken. Op die manier kon ze ook makkelijk dingen verbeteren. Moeilijkere oefeningen, of dingen die niet standaard in de les zaten deed ze wel even voor. Vaak deed ze dan 1 ronde de oefening voordoen en dan daarna 2 rondes dat we het zelfstandig moeten doen en zij aanwijzingen kon geven. Vond het zelf een super fijne docent, maar helaas is ze ermee gestopt :(. Docenten die alles voor doen zijn op zich ook wel fijn, maar je ziet dan toch wel meer mensen die niet helemaal de juiste houding aannemen. Vooral de jongemannen willen dan nog wel eens iets forceren, ten koste van hun houding :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:08

Ik heb ook een gevoelige rug en ben hypermobiel maar yin yoga en easy flow yoga gaan bij mij wel goed. Maar ook heb ik de afgelopen twee jaar veel gewerkt aan mijn core stability (d.m.v. floatfit en daar zitten soms ook aspecten van yoga in) en spieren getraind.

Muntdrop: Ik weet dat het bijv bij mijn yoga docente mogelijk is om een 1 op 1 sessie te nemen waarbij ze samen met jou kijkt naar welke vorm yoga goed bij je past. Misschien is er iemand bij jou in de buurt die ook zoiets doet?

Hier doet de yoga docent wel mee met bepaalde stukken maar ze helpt ook zeker. Anders kan je er ook altijd even om vragen of ze je kan helpen met iets. Ik heb het idee dat ze wel door heeft wat iedereen aan het doen is. Ze gaat meestal wel niet 3/5 minuten mee liggen in de houding.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:28

MarloesHJ schreef:
Ik heb ook een gevoelige rug en ben hypermobiel maar yin yoga en easy flow yoga gaan bij mij wel goed. Maar ook heb ik de afgelopen twee jaar veel gewerkt aan mijn core stability (d.m.v. floatfit en daar zitten soms ook aspecten van yoga in) en spieren getraind.

Muntdrop: Ik weet dat het bijv bij mijn yoga docente mogelijk is om een 1 op 1 sessie te nemen waarbij ze samen met jou kijkt naar welke vorm yoga goed bij je past. Misschien is er iemand bij jou in de buurt die ook zoiets doet?

Hier doet de yoga docent wel mee met bepaalde stukken maar ze helpt ook zeker. Anders kan je er ook altijd even om vragen of ze je kan helpen met iets. Ik heb het idee dat ze wel door heeft wat iedereen aan het doen is. Ze gaat meestal wel niet 3/5 minuten mee liggen in de houding.

Klinkt fijn! Maar op zich vind ik het juist leuk oom nu verschillende vormen af te wisselen. Bij spierpijn liever een wat rustigere yin yoga, en op andere momenten juist een super intense flow. Meestal gebruik ik dus die app, maar doe soms ook een YouTube filmpje of een lesje op de sportschool. Juist die afwisseling vind ik fijn :)