Ik zit er doorheen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:09

Kinke schreef:
ik vind ervaringen over hoe dik je wel niet bent geworden door bepaalde middelen niet gepast in dit topic. Waarom zou je de TS deze info op dit moment geven.

Ik snap het ook niet helemaal waar die info zinnig voor is :=
Ja, je kan aankomen van AD. Ja, medicatie is niet altijd heel goed voor je. Maar dat is het alternatief in deze ook niet.
En aankomen lijkt me juist in dit geval niet een ongewenste bijwerking, maar zelfs het laatste waar TS zich druk om zou moeten maken.

Narcissa

Re: Ik zit er doorheen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:21

Shenavallie, maar je zegt zelf dat je zonder de medicatie er wellicht niet meer was, had je dat beter gevonden dan? Aankomen is vreselijk, ik ben ook erg aangekomen maar dit is eraf gegaan toen ik gestopt ben en op dieet ging. Was ook mijn eigen schuld want ik at hartstikke vet en ongezond. Nu ik weer begonnen ben, gaat de weegschaal zelfs omlaag omdat ik nu terug kan bewegen.
Als de keuze valt tussen rot/ziek voelen maar mager zijn of goed voelen maar dikker is voor mij de keuze snel gemaakt.

TS, ik wens je heel veel moed en sterkte en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden. Hopelijk gaat het snel beter. Ik leef echt met je mee.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:24

verootjoo schreef:
Kinke schreef:
ik vind ervaringen over hoe dik je wel niet bent geworden door bepaalde middelen niet gepast in dit topic. Waarom zou je de TS deze info op dit moment geven.

Ja, je kan aankomen van AD. Ja, medicatie is niet altijd heel goed voor je. Maar dat is het alternatief in deze ook niet.
En aankomen lijkt me juist in dit geval niet een ongewenste bijwerking, maar zelfs het laatste waar TS zich druk om zou moeten maken.

Ja helemaal mee eens. Het probleem van TS is niet dat ze zich te dun/te dik vindt. Het probleem is dat TS constant misselijk is en doodsbang dat ze gaat overgeven, waardoor ze volgens mij weigert te eten en daardoor zo gruwelijk weinig weegt.
Momenteel is het gevaarlijk weinig, dus alles wat ze aankomt door medicatie is nu juist mooi meegenomen. Begint het door te slaan dan kan er altijd naar iets anders gekeken worden, maar misschien is TS dan wel gewoon van die medicatie af en kan ze het zelf!

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 23:30

Het is echt de misselijkheid waardoor eten niet lukt. Na 3 pilletjes alprazolam vandaag voel ik me beter en heb ik zojuist vlees gegeten en net wat chips.

Zonder die misselijkheid zou er niks aan de hand zijn.

Ik ben toch wel huiverig voor de AD. Aangezien je misselijkheidsklachten kunt krijgen en verminderde eetlust

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:42

dan kun je misschien vragen om een andere soort?

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 23:44

Kinke schreef:
dan kun je misschien vragen om een andere soort?

Voor zover ik weet, kunnen alle SSRI's deze klachten geven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:52

ik weet het niet, wat ik wel weet is dat mijn vader ontzettend snel weer ging eten na gebruik van Sertraline. Hij heeft echt op het randje gelegen, diverse keren sondevoeding gehad etc.etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:26

Kinke schreef:

Omdat AD pure rotzooi is. Als je iets op een andere manier kunt oplossen, zou dat veel beter zijn. Niet iedereen komt er ook makkelijk meer vanaf. Lees anders het andere antwoord ook nog even een keer, daar staat in dat je niet alleen hoeft aan te komen (dat is voor iedereen anders), maar ook andere bijwerkingen. Liever een keer te veel gewaarschuwd dan 'had ik dat geweten'.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:28

verootjoo schreef:
Kinke schreef:

Ik snap het ook niet helemaal waar die info zinnig voor is :=

Een beetje aankomen is niet erg, nee. Maar een goede 40 kilo zwaarder... En het gaat niet alleen om het zwaarder worden. Lees mijn antwoord daarvòòr nog een keer. Ik heb drie verschillende AD's gehad en allemaal hadden ze een andere bijwerking. Van 1 werd ik tonnetje rond, van nr. 2 werd ik zwaar agressief en van 3 kom ik niet af (en kwam ik ook aan).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:32

xLes schreef:
Shenavallie, maar je zegt zelf dat je zonder de medicatie er wellicht niet meer was, had je dat beter gevonden dan? Aankomen is vreselijk, ik ben ook erg aangekomen maar dit is eraf gegaan toen ik gestopt ben en op dieet ging. Was ook mijn eigen schuld want ik at hartstikke vet en ongezond. Nu ik weer begonnen ben, gaat de weegschaal zelfs omlaag omdat ik nu terug kan bewegen.
Als de keuze valt tussen rot/ziek voelen maar mager zijn of goed voelen maar dikker is voor mij de keuze snel gemaakt.

TS, ik wens je heel veel moed en sterkte en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden. Hopelijk gaat het snel beter. Ik leef echt met je mee.

Soms denk ik wel eens dat het beter had geweest als ik er niet meer was, maar zoals ik al aangaf: dat is een ander verhaal. Niet van toepassing in dit topic.
Een beetje aankomen is ook niet erg. Maar zo ontieglijk veel, zonder dat je verkeerd eet (zelfs te weinig), is verschrikkelijk. Daarnaast heb ik sinds twee jaar het probleem dat ik door rug- en heupklachten niet meer als vanouds kan bewegen, waardoor ik dus ook niet makkelijk afval. En ik ben al tig keer naar een diëtist geweest, maar van allemaal moest ik meer eten. Ondanks dat het een drama was om het binnen te krijgen, kwam ik er ook nog eens van aan. Bij mij werkt AD totaal anders en ik ben niet de enige. Een buurman uit mijn vorige woonomgeving ervaarde hetzelfde. Die was ook mega aangekomen, zonder er meer door te eten. Een zeer goede vriendin van mij werd ook zoet gehouden met AD en kwam ook gigantisch aan. De laatste keer dat ik haar zag was zij zelfs zwaarder dan ik! En ze eet niet anders dan dat ze daarvoor deed. Ik snap dat TS wil aankomen, maar ik denk dat de essentie achter mijn 'waarschuwing' niet begrepen wordt. Er wordt te makkelijk door artsen AD voorgeschreven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:42

jaja, zoals het bij jou is gegaan, zal het bij iedereen gaan.
Mijn verhaal is heel anders, had mijn vader geen AD gekregen, dan was hij er niet meer geweest. Dus die nog geen 1 1/2 maand AD is prima gegaan, topspul die Sertraline. Heeft hem net dat zetje gegeven wat nodig was. Van enorme toestanden met 'ik kan niet eten', 'ik kan geen eten met structuur binnenhouden', 'ik eet wat vla/yoghurt/slokje bouillon', 'ik ben nu wel geopereerd aan darmkanker maar er is meer aan de hand, ik kan niet eten', naar gewoon weer alles eten toen de AD aansloeg. En dat is zo gebleven. Vanaf dat moment heeft hij het geen seconde meer gehad over niet kunnen eten.
Ik blijf erbij, je kunt niet tegen iemand die nog 39 kilo weegt zeggen dat ze van AD dik gaat worden en dat het maar te gemakkelijk voorgeschreven wordt omdat jij dat vindt. Overigens werd dit bij mijn vader helemaal niet gemakkelijk voorgeschreven, hier gingen weet ik hoeveel pogingen om weer thuis te wonen, diverse opnames met sondevoeding, een tijd in een revalidatie centrum, een paar spoedopnames en ziekenhuisperiodes, hulp van een psycholoog, diëtiste en logopediste aan vooraf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:06

Shenavallie schreef:
Kinke schreef:

Omdat AD pure rotzooi is. Als je iets op een andere manier kunt oplossen, zou dat veel beter zijn. Niet iedereen komt er ook makkelijk meer vanaf. Lees anders het andere antwoord ook nog even een keer, daar staat in dat je niet alleen hoeft aan te komen (dat is voor iedereen anders), maar ook andere bijwerkingen. Liever een keer te veel gewaarschuwd dan 'had ik dat geweten'.

Soms is er geen andere oplossing. Ssri worden nooit zomaar voorgeschreven, juist met oog op de bijwerkingen en omdat het geen snoep is.
Maar in zo’n situatie als TS heb je maar weinig te kiezen als je nog langer wilt blijven leven.

Overigens is 40kg aankomen echt een uitzondering. Er zijn ook heel veel mensen die niks aankomen of maar een paar kg.

Ik vind het echt ongepast om tegen iemand die de wanhoop nabij is te gaan ‘waarschuwen’ voor de gevaren van AD. Alsof haar arts dat niet weet.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-12-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 13:06

Ik twijfel nu wel echt wat ik moet doen. Dat AD rotzooi is, snap ik ook. Maar dat vind ik van de alprazolam ook en dat heb ik toch echt nodig.
Het enige waardoor ik twijfel zijn die misselijkheidsklachten/verminderde eetlust. Want dat kan ik er echt niet bij hebben. Maar als het me gewoon helpt om niet misselijk te zijn, begin ik er direct aan. Ik snap dat heel erg veel bijkomen nou ook weer niet goed is maar dat is dan misschien een probleem voor later. Nu moet ik gewoon zo snel mogelijk bijkomen. Want zelfs lopen wordt zwaar ;(

Edit; weet iemand of er echt eerst SSRI voorgeschreven moet zijn voor je TCA kan krijgen. Die bijwerkingen vind ik minder erg namelijk.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:56

Ik zou gewoon beginnen met de voorgeschreven AD. Als het niet zo werkt als dat zou moeten, kun je altijd weer over op iets anders. Maar als je het niet probeert weet je het niet. En je bij voorbaat al zorgen maken, heeft echt geen zin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:02

Hou er wel rekening mee dat een AD inwerktijd nodig heeft.
Dat kan wel 4 tot 6 weken duren voor het optimaal werkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:14

Mee eens Siesjuh, het heeft geen enkele zin om nu al een scenario te bedenken. Eerst maar eens proberen, dan kan het altijd nog anders. Cayenne, het kan inderdaad 4 tot 6 weken duren maar ook dat hoeft niet zo te zijn.

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 14:20

Dat snap ik. Maar toch bang :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:37

Gewoon proberen, bijwerkingen komen nooit bij iedereen voor, misschien heb je er wel geen last van. En als het idd helpt tegen de misselijkheid en het doemdenken zal het eten misschien ook weer beter gaan. Als je nu al gaat bedenken welke bijwerkingen je allemaal zou kunnen krijgen ga je ze straks nog allemaal krijgen ook :o
De meeste mensen gaan er gewoon goed op, en het is met AD altijd even zoeken naar de juiste en de juiste instellingen :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:41

Heb je wel eens een maagonderzoek gehad? Zit daar alles wel okay.

De vrouw van een oud collega was ook altijd misselijk, ook na het eten. Na vele onderzoeken en ook eerst te horen gekregen dat ze het niet wisten , bleek ze toch iets aan haar maag te hebben.
Medicijnen gekregen en toen kwam het weer goed.

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 14:43

Nee niet gehad. Maar bij mij zit de misselijkheid echt in mijn keel en wordt het minder na alprazolam. Dat geeft voor mij wel echt het gevoel dat het psygisch en niet lichamelijk is

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:52

Hoi, ik kan jou geen tips geven, enkel kan ik u zeggen dat Sertraline ook mijn leven gered heeft.
Ik had ervoor verschillende AD geprobeerd, allemaal met zware bijwerkingen :n . Tot ik Sertraline kreeg, geen bijwerkingen, wat voor mij hoogst uitzonderlijk is daar ik op werkelijk alles bijwerkingen krijg -:(- . Maar Sertraline,wauw, dat was het ! Allez, is het nog steeds trouwens. Ik neem het nu al 5 jaar trouw en ben nog geen halve kilo bij. Goed, AD is geen snoepje, maar verdorie ben ik blij dat ik Sertraline gevonden heb <3 .

Succes ! +:)+

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:12

Ik heb zelf geen ervaring met Sertraline. Maar ik kan ook zeggen dat mirtazapine mijn leven gered heeft. Als ik dat niet genomen had, had ik mezelf verhongerd denk ik. Ik zou je niet zo druk maken over de bijwerkingen, dat is voor elk persoon anders, de een heeft minder last als de ander. Ik zou het eerst gewoon proberen, en als het alsnog niet gaat, zijn er tig andere medicijnen die je kunnen helpen!

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 15:14

Die sertraline is al vaker genoemd inderdaad. Klinkt wel goed.
Ik wacht toch nog even met het innemen van de citalopram. Wat ook raar is, is dat de huisarts me de laagste dosering zou geven. Maar ik heb de 20mg gekregen terwijl ik zie dat er ook een 10mg is?

123Shadow123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 15:24

Ja, dat kan gelukkig wel!
Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts staan dus ik wacht nog even tot dan

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:56

Shenavallie schreef:
Kinke schreef:

Vindt het best gevaarlijk dat je hier er best op hamert hoe rot spul het is. Dat zijn jou ervaringen en komt inderdaad af en toe voor maar om maar gewoon via internet een jong iemand die je helemaal niet kent toch best wel negatief advies te geven. Nee in mijn ogen echt onverstandig.
Ik ben apothekers assistente en hoor overwegend positieve verhalen negatieve natuurlijk ook maar als het voorgeschreven is moet iemand persoonlijk ervaren hoe het is.

Ts ik zou nog even tot dinsdag wachten ( die paar dagen kan nog) en dan goed met de huisarts overleggen en zeggen wat je dwars zit om de citalopram te gaan slikken. Je moet er namelijk zelf wel enigszins achter staan. Als de huisarts toch hier bij blijft wees in ieder geval eerlijk tegen de huisarts wat je keuze wordt. Het is namelijk wel duidelijk dat er iets moet gebeuren voordat je nog verder daalt in gewicht.
Sterkte met je keuze !