pijn, maar niemand weet raad!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Re: pijn, maar niemand weet raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:05

Ik vind het sowieso raar dat ze morfine geven als ze geen klinische reden vinden. Het is niet niks morfine, zou een seconde opinie niks voor jou kunnen betekenen?

Bij mij heeft het ook lang geduurd voor ik een diagnose kreeg.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:19

Ik had dat ook pijn net onder mijn borst been en links en rechts naast mijn ruggengraat op dezelfde hoogte als de voorkant. Had ik er ook nog een alvleesklierontsteking bij gekregen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:45

Ik heb niet alles gelezen maar knal het er toch maar even in: gastro-oesofageale prolaps misschien?

Zelf heb ik soms last van Tietze/Costochondritis (bleek later), dus heb me een tijdje geleden verdiept de verschillende mogelijke oorzaken van pijn in die regio, en dit is er eentje.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:52

Ik ben een jaar of 10 geleden ook zo onwijs ziek geweest. Heb ook een keer de huisarts aan mijn bed gehad omdat ik niks kon en zoveel pijn had en beroerd was. Ze dacht galstenen.
Het ergste waren de nachten, ik wist niet waar ik het zoeken moest van de pijn en misselijkheid. Ik kon 1 plek aanwijzen waar de pijn zat.
Na een maagonderzoek en andere onderzoeken bleek ik een maagvliesontsteking te hebben, de oorzaak: helicobacter bacterie.
Als ik jouw verhaal lees, stuur vooral aan op dat onderzoeken. Het zou me niks verbazen. Blijf er niet te lang mee rondlopen, ik ben er uiteindelijk bijna anderhalf jaar zoet mee geweest. Ondanks 2x 2 flinke antibioticakuren.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:52

Furrow schreef:
Ik vind het sowieso raar dat ze morfine geven als ze geen klinische reden vinden. Het is niet niks morfine, zou een seconde opinie niks voor jou kunnen betekenen?

Bij mij heeft het ook lang geduurd voor ik een diagnose kreeg.

op dat moment pijnbestrijding. HAP kan verder niks doen op dat moment. En geloof me, het was ontzettend fijn om morfine te krijgen! En dat doen ze inderdaad niet zomaar, ik had echt ondraaglijke pijn.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:56

LindyH schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar knal het er toch maar even in: gastro-oesofageale prolaps misschien?

Zelf heb ik soms last van Tietze/Costochondritis (bleek later), dus heb me een tijdje geleden verdiept de verschillende mogelijke oorzaken van pijn in die regio, en dit is er eentje.

Nou dat is inderdaad ook een idee. En loop daar al langer mee, want het is meestal na het eten dat die pijnen komen. Ik ga zeer zeker een second opinion laten doen door een andere internist waar ik destijds geweest ben voor mijn prikkelbare darm en vragen of hij alles wilt controleren bij mijn maag.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:58

Majabeestje schreef:
Ik ben een jaar of 10 geleden ook zo onwijs ziek geweest. Heb ook een keer de huisarts aan mijn bed gehad omdat ik niks kon en zoveel pijn had en beroerd was. Ze dacht galstenen.
Het ergste waren de nachten, ik wist niet waar ik het zoeken moest van de pijn en misselijkheid. Ik kon 1 plek aanwijzen waar de pijn zat.
Na een maagonderzoek en andere onderzoeken bleek ik een maagvliesontsteking te hebben, de oorzaak: helicobacter bacterie.
Als ik jouw verhaal lees, stuur vooral aan op dat onderzoeken. Het zou me niks verbazen. Blijf er niet te lang mee rondlopen, ik ben er uiteindelijk bijna anderhalf jaar zoet mee geweest. Ondanks 2x 2 flinke antibioticakuren.

Dat staat zeker op mijn lijst om te vragen. En tjha er niet te lang mee rond blijven lopen ligt echt aan de mensen die me proberen te helpen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:21

Die ontlasting test is echt zo gedaan! ik had binnen 2 dagen de uitslag. dus ik zou daar echt op staan bij de HA. Je moet alleen wel tijdelijk stoppen met de omeprazol voor je de ontlasting test kan doen.

En ik zou wel oppassen met pijnbestrijding want als het toch iets met je maag te maken heb zoals een maagzweer dan moet je echt oppassen met NSAID's.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:25

momenteel zit ik niet meer op pijnstilling. Vandaar dat de keuze ook gemaakt was om geen diclofenac te spuiten maar morfine. omdat mijn lever zo heftig reageerde op de diclofenac. maar dat is me inderdaad verteld dat ik geen pijnstilling moet nemen momenteel. stoppen met de Pantoprazol kan ik maximaal 2 dagen volhouden. Dus weet niet of dit haalbaar is dan voor dat onderzoek?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 21:20

Ze zijn er eindelijk uit, en ik heb nog zelf deze optie moeten geven aan de internist of het niet kan liggen aan een middenrif breuk. Dus 2 dagen later onderzoek gekregen, dan moet je een kalkachtig, dik goedje inslikken wanneer dit wordt gevraagd en dan wordt er met een rontgen gekeken hoe dit zakt, en bij mij zakt het erg slecht. Als ik dus vrij grote porties eet blijft mijn eten dus letterlijk steken en zakt nauwelijks, dit komt dus doordat mijn maag een stukje in mijn borstholte komt te liggen. Kleine hoeveelheden eten gaat goed en dus moet ik dit in mijn leven gaan aanpassen. Ik ben blij en opgelucht dat dit het is en dat ik hopelijk nooit meer deze pijnen krijg. De klachten van mijn maagzuur zijn hierbij dus ook verklaart.

ik hoop dat ik de uitleg goed onthouden heb en hier goed heb neergeschreven. Maar ben echt opgelucht te weten wat het is en hoe te voorkomen dat ik de pijn terug krijg.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:45

Witchcraft schreef:
Ze zijn er eindelijk uit, en ik heb nog zelf deze optie moeten geven aan de internist of het niet kan liggen aan een middenrif breuk. Dus 2 dagen later onderzoek gekregen, dan moet je een kalkachtig, dik goedje inslikken wanneer dit wordt gevraagd en dan wordt er met een rontgen gekeken hoe dit zakt, en bij mij zakt het erg slecht. Als ik dus vrij grote porties eet blijft mijn eten dus letterlijk steken en zakt nauwelijks, dit komt dus doordat mijn maag een stukje in mijn borstholte komt te liggen. Kleine hoeveelheden eten gaat goed en dus moet ik dit in mijn leven gaan aanpassen. Ik ben blij en opgelucht dat dit het is en dat ik hopelijk nooit meer deze pijnen krijg. De klachten van mijn maagzuur zijn hierbij dus ook verklaart.

ik hoop dat ik de uitleg goed onthouden heb en hier goed heb neergeschreven. Maar ben echt opgelucht te weten wat het is en hoe te voorkomen dat ik de pijn terug krijg.

fijn dat je niet meer in onzekerheid zit.
En nog beter dat je je eetgewoonten kan aanpassen om pijn te voorkomen.

kunnen ze niets aan de breuk zelf doen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:38

Is dat dus een gastro-oesofageale prolaps?

Fijn dat je nu weet wat het is. Wat ik weet van de behandling is dat die niet eenvoudig is, maar als je nu al een groot deel van de pijn kunt vermijden dan is dat al een ontzettend grote stap vooruit.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 22:44

Het wordt ook wel een hernia genoemd. Hoe het in het Engels heet weet ik niet. Misschien even googlen ?

Op zich als ik me aan de richtlijnen houdt en ik mijn maagzuur tabletten blijf nemen moet het goed blijven gaan. Mochten de klachten toch terugkomen kunnen ze het opereren. Hoe dat precies gaat weet ik niet
Maar ik moet goed rechtop zitten als ik eet. Geen pittige of heel sterk gekruid voedsel eten. En met kleine porties.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:05

Ja, een hiatale hernia is volgens mij hetzelfde. Het gat in je middenrif waar normaal alleen je slokdarm doorheen gaat is dan te groot geworden. Als gevolg daarvan kan er een stukje van je maag als het ware omhoog kruipen door dat gat heen. Dat stukje maag wordt afgeknepen en dat geeft pijn bij het eten.

Ik ben geen arts dus pin me er niet op vast. :D

Ik heb wel eens gelezen dat er oefeningen bestaan om je maag weer te laten zakken door het gat heen, en daarna moet je dan oefeningen doen om je middenrif sterker te maken (en het gat te dichten) waardoor het niet opnieuw kan gebeuren. Maar dat schijnt allemaal nog niet zo eenvoudig te zijn.

EDIT: Iets aangepast want het klopte niet helemaal.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 23:40

LindyH, dank voor de goede uitleg :D Dat is het inderdaad met het te grote gat in het middenrif. Dus het is even aanzien of het werkt om me te houden aan de eetregeltjes. Dat gaat me zeker wel lukken en hoop echt dat het helpt!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:57

Fijn TS dat je eindelijk weet wat het is en er ook nog iets aan kunt doen. Hopelijk gaat het een stuk beter als je kleinere porties gaat eten.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 00:17

Dankjewel!

Ook bedankt voor de mensen die hebben meegedacht hier. Er waren een aantal mensen die dus middenrif breuk dachten en doordat ik dit heb doorgedrukt bij de internist om te onderzoeken is het er uit gekomen. Dank daarvoor <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:42

Was laatst op Bokt toch iemand aan geopereerd?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:50

Witchcraft schreef:
Maar nu mijn eigenlijke vraag: Moet ik dit toelaten dat ze niks kunnen vinden en me met diclofenac naar huis sturen? (ik moet dit volgens internist af gaan bouwen. Maar zonder verga ik van de pijn, en ik ben zeer zeker niet kleinzerig!)

Moet ik gewoon afwachten tot de laatste bloeduitslag? en als dit ook niks aan uitkomst brengt, wat kan ik dan het beste doen? Want dit is wel het laatste onderzoek wat de internist voor me wil doen. ik voel me er een beetje naar en verdrietig van. En uiteindelijk toch een beetje verloren omdat ik niet verder geholpen kan worden momenteel.

Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze niks kunnen vinden bij je he. Het enige wat ze op dit moment weten is dat diclofenac helpt tegen de pijn. Dus dat zetten ze bij je in. Sommige dingen gaan vanzelf ook weer over. Of over een langere periode komt er beter verloop in beeld en kan men daardoor gerichter zoeken naar een verklaring.
Je wordt er soms moedeloos van maar met geduld kom je vaak een stuk verder.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 11:36

Jennyj01 schreef:
Witchcraft schreef:
Maar nu mijn eigenlijke vraag: Moet ik dit toelaten dat ze niks kunnen vinden en me met diclofenac naar huis sturen? (ik moet dit volgens internist af gaan bouwen. Maar zonder verga ik van de pijn, en ik ben zeer zeker niet kleinzerig!)

Moet ik gewoon afwachten tot de laatste bloeduitslag? en als dit ook niks aan uitkomst brengt, wat kan ik dan het beste doen? Want dit is wel het laatste onderzoek wat de internist voor me wil doen. ik voel me er een beetje naar en verdrietig van. En uiteindelijk toch een beetje verloren omdat ik niet verder geholpen kan worden momenteel.

Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze niks kunnen vinden bij je he. Het enige wat ze op dit moment weten is dat diclofenac helpt tegen de pijn. Dus dat zetten ze bij je in. Sommige dingen gaan vanzelf ook weer over. Of over een langere periode komt er beter verloop in beeld en kan men daardoor gerichter zoeken naar een verklaring.
Je wordt er soms moedeloos van maar met geduld kom je vaak een stuk verder.

even verder lezen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:06

Furrow schreef:

Wat zou jij verwachten van een huisartsenpost dan?

TS, fijn dat ze iets gevonden hebben!!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 21:56

Furrow: Huisartsenpost mag niks meer doen dat de pijn verzachten en na nog onhoudbare pijn na diclofenac dan geven ze inderdaad morfine ja. HAP gaat geen klinische onderzoekjes doen hoor ;)

Dankjewel Polly!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:21

Witchcraft schreef:
Furrow: Huisartsenpost mag niks meer doen dat de pijn verzachten en na nog onhoudbare pijn na diclofenac dan geven ze inderdaad morfine ja. HAP gaat geen klinische onderzoekjes doen hoor ;)

Dankjewel Polly!

In acute situaties zijn er echt wel mogelijkheden voor verder onderzoek, het is een afweging van de dienstdoende arts. Buiten kantooruren zijn veel onderzoeken voor niet mogelijk levensbedreigende gevallen lastig aan te vragen. Je gaat dan naar de SEH en dan kan het echt uren duren voor je verder geholpen word.
Pijnstilling is dan een patiënt vriendelijker "oplossing"

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 15:20

Polly schreef:
Witchcraft schreef:

Dankjewel Polly!

In acute situaties zijn er echt wel mogelijkheden voor verder onderzoek, het is een afweging van de dienstdoende arts. Buiten kantooruren zijn veel onderzoeken voor niet mogelijk levensbedreigende gevallen lastig aan te vragen. Je gaat dan naar de SEH en dan kan het echt uren duren voor je verder geholpen word.
Pijnstilling is dan een patiënt vriendelijker "oplossing"

precies ;)